2013-039-01-007
7. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 610/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Tak . Návrh na zamítnutí se hlasuje ve třetím čtení na začátku . Pokračujeme ještě pořád v obecné rozpravě třemi faktickými poznámkami . Nejdříve pan poslanec Adamec , potom pan poslanec Horáček , poté pan poslanec Bendl . Všichni . . . (Gestikulace vpravo.) Dobře . Dobře . Takže dvě faktické poznámky . Pan poslanec Adamec . Prosím , pane poslanče .
Poslanec Ivan Adamec
Děkuji , pane předsedající . Chci se jenom opravit . Samozřejmě jsem tady říkal , že byla schválena ta ústavní verze . Tak jenom ve Sněmovně pro stenozáznam , aby bylo jasno . A kolegům bývalým starostům i současným starostům bych doporučil , nedávno jsem to viděl na nějaké televizi , byl to takový seriál ve své době velmi populární Okres na severu . Tak se na to podívejte . Tak bych tedy dopadnout opravdu nechtěl . A Muž na radnici .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Ano . Děkuji . Muž na radnici . Dobře . Tak pan poslanec Horáček . Prosím , pane poslanče .
Poslanec Václav Horáček
Děkuji , vážený pane předsedající . Vážené kolegyně , kolegové , já bych se ještě vrátil k usnesení výboru pro veřejnou správu a zpravodaji , aby to bylo dobře pochopeno . Samozřejmě výbor pro veřejnou správu nic neblokuje . Že to neprojednal , to má jeden jediný důvod . To znamená , my jsme nedostali informace , jaký je nastavený systém kontrol . V té chvíli se nemůžeme rozhodnout , protože nechceme trestat obce dalšími kontrolami , dalšími razítky . Proto si myslím , že jsme dneska neměli pokračovat . Měli jsme skutečně přerušit jednání , protože si myslím , že v zájmu všech nás tady je , abychom znali systém kontrol , abychom si v tom mohli udělat pořádek a nerozšiřovali něco , co může potrestat zase naše obce a města .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Horáčkovi za dodržení času . Pan kolega Bendl se hlásí do podrobné rozpravy , takže faktickou poznámku nevyužije . Ptám se , jestli ještě někdo v obecné rozpravě . Ano . V obecné rozpravě . Řádnou tedy přihlášku do obecné rozpravy . Prosím , pane poslanče .
Poslanec Petr Bendl
Nejprve bych chtěl zdůraznit , že to není informace , kterou jsme si vyžádali od ministerstva před čtrnácti dny nebo před měsícem nebo před dvěma . My jsme o tu informaci jako výbor požádali na jaře loňského roku . Na jaře loňského roku ! Znovu opakuji , to není truc nebo nějaký klacek pod nohy , který bychom se snažili někomu házet , protože na téma kontroly a jejich využívání a efektivity a různých duplicit a triplicit , kdy tři kontrolují totéž , přičemž dva subjekty kontrolující řeknou : je to v pořádku , a třetí řekne : v pořádku to není . A na základě toho výbor pro veřejnou správu si vyžádal tuhle informaci , a zdůrazňuji , napříč politickým spektrem . Tam jsme si nehráli na žádnou velkou politiku . Prostě jsme věděli , že to v praxi takhle funguje . A protože jsou starostové jak z levice , tak z pravice , tak jsme o tom vedli poměrně široké debaty a řekli jsme , že chceme čísla . To není , že nechceme kontrolovat . Ať se kontroluje , ale důsledně . A ne tak , že kontrolní závěry k jedné a té samé věci přijme jeden kontrolní orgán kladně a druhý záporně , nebo jeden s těmi připomínkami a druhý s jinými připomínkami . Ať je ta kontrola prostě efektivní , důsledná a opravdu odborná , a ne že tam bude chodit kdekdo , kdo tomu nerozumí a kdo o tom nic neví . Jiná otázka je potom , a to už je politická , to si rozhodněte , jak to cítíte , a to je to , co říkal pan kolega Vilímec , že zkrátka posuzování rozhodnutí zastupitelstva z pohledu efektivity vynaložených prostředků , a hádali jsme se tady o to minule , jestli si vzpomenete , a skoro každý z nás měl jiný názor , když jsem se ptal , jak kdo z poslanců cítí , když se zastupitelstvo rozhodne pro to , aby místní sokolové , včelaři , já nevím kdo , spolky a podobně dostali kulturák , přestože jeho obec na něj doplácí a doplácí na jeho provoz řádově stovky tisíc , nebo bazén , jak to tady říkal pan kolega Vilímec , doplácí třeba milion , dva miliony ročně , aby nepřišel NKÚ a neudělal ze všech zastupitelů zločince , protože by vstupné mělo být prostě desateronásobně větší , aby vynakládání veřejných prostředků znamenalo , že bude bazén hospodařit vyrovnaným rozpočtem , a pak je to prostě správně . Akorát že pak do toho bazénu nebude nikdo chodit a výsledek bude tenhle . Tohle je ta věc , o které jsme mluvili , a já měl pocit , stejně jako paní kolegyně Fischerová , že si v tom jako rozumíme , že to je jakoby věc ještě mimo . Jedna věc jsou duplicity , a zdůrazňuji , nikdo se nebrání tomu , aby NKÚ , a koneckonců to tam je doposud v tom zákoně , a kdybychom tenhle zákon neschválili , nic se nestane , protože podle tohoto zákona NKÚ kontroluje naplnění legislativy , legislativních opatření , zákonů , podzákonných norem a podobně . Takže to není , že by NKÚ nemohl chodit kontrolovat obce , kraje a podobně . To už je . My akorát přicházíme s tím , že má kontrolovat samosprávní rozhodnutí . A tady zdůrazňuji , že ve Zlíně a ve Zlínském kraji sedí koalice komunisté , sociální demokraté a - jak se jmenuje ten , co měl to JZD ? Teď mu nemůžu přijít na jméno . Fanoušek pana prezidenta . (Pan Čuba!) Čuba , no vidíte ! Tak ten tam s nimi také sedí . Ten tam tedy na tom jednání nebyl , nicméně jsme se shodli na tom , že tohle zneužívání takové politizace , hloupé politizace , je potřeba z legislativy vyndat . Je to samosprávní rozhodnutí . A tak moc prosím - pan kolega , a udělal to tak správně , prostě návrh na zamítnutí je tady především proto , a to zdůrazňuji , že jsme se nebyli schopni , nebo jste nechtěli , abychom to na výboru pro veřejnou správu byli schopni dotáhnout do konce , a pak se o to poperme . Ale proč tlačíte na pilu ? Co je na tom Dienstbierovi tak nádherného , že prostě ho chcete poslouchat za každou cenu , aniž byste poslouchali argumenty lidí , zastupitelů a starostů ? Protože když mezi ně půjdete , tak vám to řeknou jednoznačně napříč politickým spektrem . A pak třetí věc , kterou tady chci zdůraznit , a to se obracím k legislativcům a právníkům , kteří jsou tady . Tenhle návrh zákona , a já vám to přečtu , protože to asi nemá obdobu , nebo aspoň si nepamatuji , že bychom schvalovali legislativu , ve které předkladatel říká , že ji bude používat postupně a v průběhu let . Tu nově schválenou , kterou my schválíme , bude používat až za několik let a bude ji aplikovat jenom na někoho a do té doby bude aplikovat zákon , který teď zrušíme . To se ptám tady legislativců a právníků , do jaké míry , nebo lidí , kteří už jsou tady delší dobu než já , jestli jsme někdy schvalovali zákon , podle kterého se budeme řídit jenom někdy v následujících letech a jenom v některých případech a ještě podle počtu obyvatel . My budeme rozlišovat kontrolované osoby , myšleno samosprávy , podle toho , kolik mají lidí . Některé už budeme - kontrolovat jejich samosprávné rozhodnutí a některé ne . U některých pojedeme podle starého zákona a u některých podle zákona platného . Já vám přečtu důvodovou zprávu , abyste věděli , že nekecám . Moment . O přechodném ustanovení , tak jak tady říká na mě pan zpravodaj , což respektuji , ale není ani slovo v tom zákoně . Je tady jenom v důvodové zprávě nějaká zmínka , ale v paragrafovém znění , a to zdůrazňuji , to není . Není to ani v účinnosti zákona , není tam nic podrobného k tomu , kdo si to potom vymyslí , jestli to bude řídit ministr bez portfeje , nebo kdo to vlastně potom bude řídit , nebo NKÚ si to bude stanovovat podle toho , kdo je mu sympatický , anebo není sympatický . Ale tady je napsáno : Do doby , než navržené přechodné období - a to období navržené je tady v textu , nikoliv v paragrafovém znění . Takže to je v důvodové zprávě ! Do jaké míry to někdo může brát vážně , nebo ne ? Do doby , než navržené přechodné období podle jednotlivých kategorií územních samosprávných celků uplyne , slyšíte dobře , jednotlivých kategorií samosprávných celků - takže my prostě nebudeme v průběhu let k nim přistupovat stejně , ale ke každému podle kategorie , do které patří , kterou vymyslí pan ministr Dienstbier , by měly být územní samosprávné celky , popř . jimi ovládané právnické osoby kontrolovány pouze v rozsahu , v jakém to umožňuje dosavadní právní úprava . Bez uvedení tohoto ustanovení by totiž v přechodném období nastala paradoxní situace , kdy by územní samosprávné celky nebylo možné kontrolovat vůbec , a to ani v širším rozsahu podle nově navržené úpravy , ani v užším rozsahu podle úpravy stávající . No to už ani nekomentuji ! Takže my si budeme ten zákon dělat gumový , tady projde Poslaneckou sněmovnou , a pak tedy někdo si určí , kdo kdy vlastně bude podléhat systému kontroly , do jaké míry tam bude patřit a jestli tedy bude podle bývalé úpravy platné , anebo podle platné úpravy . Kdo to rozhodne ? Protože zákon říká jasně , co má být kontrolováno a jak to má být kontrolováno . A tedy někdo rozhodne , že to teď ještě takhle kontrolovat nebudeme podle daného paragrafu ? Pan ministr Dienstbier se směje . Možná tomu nerozumí , protože smích je vždycky poslední stupeň beznaděje . Tohle vysvětlení bych si prosil dřív , než vůbec ten návrh zákona projde Poslaneckou sněmovnou . Jasně , můžete trucovat , můžete říkat , že jsem si to vymyslel . Pravděpodobně jsem tedy neslyšel ty komunální politiky , starosty a zastupitele kritizovat zejména toto . Možná to neslyšíte ani vy , ale bylo by dobře , až si před ně někdy stoupnete , ať už to bude na úrovni Svazu měst a obcí , nebo na úrovni jiné samosprávy , abyste jim do očí řekli , že vám tohle nevadilo , že Dienstbier měl pravdu , protože to je ten pachatel této , řeknu za sebe , zhůvěřilosti , kterou je potřeba narovnat , a ne ji pustit v této podobě . Tak se prosím přidávám k návrhu na zamítnutí zákona ve třetím čtení .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name