2013-039-01-007
7. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 610/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Ivanu Adamcovi . Nyní pan poslanec Petr Bendl v obecné rozpravě . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Petr Bendl
Děkuji za slovo . Pane předsedající , kolegyně , kolegové , máme před sebou zákon , který byť nese nadpis o Nejvyšším kontrolním úřadě , tak že to svádí ke spravedlnosti kontroly , ale to bez toho , aniž bychom dostali , a musím říct , že na výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj kolem toho právě byla značná diskuse , dostali závěry jednotlivých kontrol a množství kontrol , které se na úrovni samospráv dějí , to za prvé . Za druhé jsem si při té příležitosti vybavil i debatu , a dalo by se to dohledat , kdy vicepremiér Babiš tady v debatě na téma kontroly říkal , že je potřeba do budoucna prověřit všechny ty triplicity a duplicity a podobně , když jsme se bavili o kontrole Ministerstva pro místní rozvoj a těch evropských financí , které by na základě nějakého materiálu měly tehdy být schvalovány v Bruselu a podobně . Možná si pamatujete tu diskusi mezi Ministerstvem pro místní rozvoj a Ministerstvem financí . My tady posilujeme , nebo tento zákon posiluje pravomoci NKÚ kontrolovat samosprávná rozhodnutí měst , obcí a krajů . To znamená posuzovat rozhodnutí zvolených zastupitelů , kteří plní nějak svůj volební program , nabídnout občanům , jak naložit s prostředky , které ta obec má , prostřednictvím svého volebního programu , který může být součástí kontroly , skoro bych řekl , nezávislého kontrolního úřadu , neboť se mu bude zdát naplňování volebního programu té či oné politické strany či politického subjektu - nezávislých atd . , atd . , kandidujících - se jim bude zdát neefektivní , neekonomický , jako program , který povede k tomu , že je to neúčelné zacházení s finančními prostředky . A ten návrh zákona říká , že NKÚ toto posoudí , udělá jakýsi protokol a kontrolovaná osoba bude muset , má povinnost , zastupitelstvo , zaujmout stanovisko . My už jsme se na výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj nebyli schopni shodnout na tom , co to je zaujetí stanoviska . Protože kdo donutí , aby zastupitelstvo většinově přijalo nějaké usnesení , když toto povinni nejsou , nebo nějaké usnesení přijmout , zdali už toto nebude porušení zákona o NKÚ ? A to je jenom drobnost . Mimochodem , ten návrh zákona také říká , že bude - li tento zákon schválen , tak ale ještě nějakou dobu - asi do roku 2021 - nebude používán v této formě , ale bude využíván v úrovni zákona předešlého . Tam se říká , že bude postupný náběh zákona , tak jak na to NKÚ do roku 2021 bude připraven , a podle počtu obyvatel vždycky každý rok do toho spadne nějaká obec a ta už bude kontrolovaná možná podle toho zákona , který teď schválíme , ale ty předešlé , ty budou kontrolovány v souladu s obsahem toho zákona , který teď chceme opravit a rušit . To je napsáno v důvodové zprávě a myslím , že je velmi na pováženou si říct napříč politickým spektrem , protože je to , řeknu , potom politicky zneužitelný materiál . Protože v České republice bohužel platí , že každý podezřelý už je v podstatě obviněný a každý obviněný je vinen . A jestliže se objeví takovýto materiál , který bude hodnotit z pohledu ekonomického samosprávná rozhodnutí obcí , pak tedy zrušme ta zastupitelstva , zeptejme se rovnou NKÚ , jak by to asi udělali , když potřebujeme udělat chodník nebo hřiště . Nebo jestli dřív máme udělat chodník , nebo hřiště . Protože my posouváme opravdu významně pravomoci NKÚ . A třeba nám to dopředu řeknou , abychom náhodou jako starostové a zastupitelé neudělali chybu . Myslím , že takovouhle představu o fungování samosprávy může mít jenom někdo , kdo nikdy žádnou odpovědnost na úrovni samosprávy nenesl . Takže na jedné straně nepřekvapuje , že to je zrovna pan ministr Dienstbier . Na druhou stranu byli jsme jako výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj teď na výjezdním zasedání v kraji Zlínském , kde jsme se o těchto záležitostech bavili , o možném zneužívání pohledu speciálně na tyto věci . Považuji za skandální , že když výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj si vyžádá nějakou informaci , že nám ji ministr není schopen dodat , ani se neomluví , ani k tomu tady nic neřekne ve svém úvodním slově . Myslím si , že by stálo za to , aby tento zákon opravdu doprojednal výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj , aby měl šanci dostat se k datům , která chce mít k dispozici . A podotýkám - napříč politickým spektrem , nebylo to něco , na čem tancovali opoziční zastupitelé . Spíš to bylo proto , že řada lidí v tom výboru má právě osobní zkušenosti s fungováním veřejné správy na různých úrovních , a to ať už na úrovni kraje , či na úrovni obce . Proto si dovolím , pane předsedající , podat návrh na přerušení tohoto bodu , a to do projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj . Děkuji vám za pozornost a prosím o hlasování .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name