Předseda PSP Jan HamáčekAno,číslajsouvelmidůležitáazajímaváajáprosímPoslaneckousněmovnu,abytěmtočíslůmvěnovalapozornost.Poslanec Petr FialaTakžejájenomkrátcezopakujiposlednívětu,onajehodnězávažnáizhlediskaargumentace,sekterouvystupujeMinisterstvofinancí.TedyvČRklesáprokazatelněpodílšedéekonomiky.OntrochuklesáivChorvatsku,alevČRtenpoklesjedynamičtější.Ajepotřebasizapamatovattačísla5,6%poklesvČR,4,5%vChorvatskuzaobdobí2012až2015,přičemž-atojedůležité...Jájsemzvědav,jestlisitobudetepamatovatabudetestímpotomargumentovat.Přičemž,atoasinemusímpřipomínat,protožetovšichnivíte,vČRnemámezavedenouelektronickouevidencitržeb,aninebudememít,avChorvatskujizavedenumajíatenefektjetaktošpatný.Podívejmesejinam,aťtedyneargumentujemetím,čímargumentujeMinisterstvofinancí,protožejátímChorvatskemargumentujiopravduneradajenomzdonucení,protožetopořádslyšímjakotenpříkladfungujícíelektronickéevidencetržeb.AlepodívejmesetřebadoŠvýcarska,kterýmjáargumentujimnohemradějinarozdílodjinýchpolitikůČR,kteřítakrádiříkají:"NomysinemůžemedovolittocoŠvýcarsko,Norsko,tamnikdynebudeme".Takjásimyslím,žetamklidněmůžemebýt,akorátsinesmímeříkat,žetamnikdynebudeme,žetakovéúrovněnedosáhneme.TakžepodívejmeseradějinatoŠvýcarsko.VeŠvýcarskučinilpodílšedéekonomikynaHDP6,9%.Tojefantastické,tojesamozřejmějednaznejnižšíchhodnotvesvětě.AdataOECDsoučasněříkají,žedaňovépříjmystátníkasyvčetněpříjmůzesociálníchodvodůčinilyvroce2013veŠvýcarsku27,1%švýcarskéekonomiky.Tokdyžsipředstavítevnějakémezinárodnísouvislosti,takjevámjasné,žejetojedenznejnižšíchpodílůmezizeměmiOECD.Jinýmislovytozasedokládá,cojsemvámukázalnazákladěanalýzzmezinárodníchstudií.Švýcaři,kteřímajínejnižšíšedouekonomiku,jsoudaňovýmipovinnostmizatíženipoměrněslaběvporovnánísjinýmihospodářskyvyspělýmizeměminanašemkontinentu.Jenomprosrovnáníaprozajímavost,vČeskutensamýpodíl,kterýbylveŠvýcarskuněkdekolem27%,dosahovalvroce2013-rok2013používámproto,žešvýcarskádatajsoutakézroku2013-takvroce2013činil34,1%,čilimnohemvícenežveŠvýcarsku.Docelajinýobrázekalezískáme,kdyžkhrubémudomácímuproduktuvztáhnemepouzesociálníodvody.AnáhleužnemámeČeskourepublikuvnějakémtakovémtompříznivémpoli,aleČeskárepublikasese14,8%,skoropatnáctiprocentnímpodílem,stanezemísdruhýmnejvyššímzatíženímzevšechzemíOECD.NaopakŠvýcarskovpodílusociálníchodvodůmá6,7%ajenatomspolečněsezeměmi,jakojeIrsko,BritánieneboIsland,zezemíOECDnejlépe.Ajezajímavéaopěttodokládáto,cojsemvámtadyukazovalnazahraničníchstudiích,ženikolináhodouzemě,jakojeBritánie,IrskoazmiňovanéŠvýcarsko,patříkzemímsvůbecnejnižšímpodílemšedéekonomikynaHDPnasvětě.Tedytačísla,faktanaprostonezpochybnitelná,jenomjakorůzněinterpretovatelná,pokudsniminechcemejednatpravdivěavsouladuspravidlyhry,tadatajednoznačněukazují,žeexistujekorelace,existujezjevnákorelacemezidaňovýmzatíženímekonomikyaztohozvláštězatíženímveforměodvodůavelikostišedéekonomiky.Ajsoutopodlevšechstudiíklíčovéfaktory.Právětodaňovézatíženíavysokézatíženíveforměodvodůjsouklíčovéfaktoryproexistenciavysvětlujícírozsahšedéekonomiky.Tedyčímvětšízatíženípotétostránceekonomiky,tímrozsáhlejšíjezpravidlašedázóna.TakžepokudbychomchtěliněkammířitnašisnahusnížitšedouekonomikuvČeskérepublice,taktusnahumusímezamířitprávětam.Toznamenásnížitdaně,snižovatodvody,zjednodušitdaňovýsystém,využívatnástroje,kterýmiužvtutochvíliprokazatelněstátdisponuje,anezaváděttakovouvěc,jakojeelektronickáevidencetržeb.Jáse,ačnerad,zeŠvýcarska,Británie,Irskazasevrátímzpátky,krátcejenom,slibuji,krátce,ktomuChorvatsku.Protožetachorvatskázkušenost-mynemámejinýreferenčníbod,nemámeprostějinýmodel,jinýstát,kdebyelektronickáevidencetržebvůbecfungovala.Takžemusímepoužívattuchorvatskouzkušenost.Achorvatskázkušenostnámjasněukazuje,žeelektronickáevidencetržebnejenomženesnižuješedouekonomikutak,jaksetřebasnižujevČeskérepublice,aležeaninedošlovChorvatskukvětšímuvýnosudaní.Minulejsemtadystihlvúvodusvéhovystoupeníříctpárčísel.Teďužjenebudupodrobněrozebírat,alejenomvámjevrámcikontextuasrozumitelnostiméhovystoupenípřipomenu.VýběrdanízpříjmůfyzickýchosobvChorvatskukrátcevzrostlvroce2013o8%,alevroce2014opětklesl,cožkdyžsenatopodíváte,vlastněodpovídástandardnímucyklickémuvývoji,protožektomudocházeloužpředtím-vroce2010růstonějakých8,8%,vroce2011pokleso14%.Čilizjevnědaňzpříjmůfyzickýchosobnenívůbeczávislánazavedeníelektronickéevidencetržeb,aleklesávrámciurčitéhocyklu.Výběrdanízpříjmůprávnickýchosobaleužzcelaevidentněpoklesl:vroce2013o17%,vroce2014odalších15%.PořádjsmevChorvatskuabavímeseozkušenostiselektronickouevidencítržebvtétozemi.Alebohužellepšívýnosdaníevidencetržebnepřineslaanivpřípadědanězpřidanéhodnoty.Vroce2013výběrDPHkleslo1%,vroce2014zaseo1%vzrostl.AletojednoprocentosedáspíšepřičístzvýšenísníženésazbyDPH,kterábylapředtím10%,na13%.Nevím,dámyapánové,jakztěchtozkušenostízChorvatska,ztétochorvatskérealitypozavedeníelektronickéevidencetržeb,chceteodvoditmyšlenku,žeelektronickáevidencetržebpřineselepšívýběrdaní.Teoretickytonenímožné.Tojsemvámukázalnařaděstudiízezahraničí,načemjezávislášedáekonomikaavýběrdaní.Ajaksetadyempirickyukazuje,nebudetofungovat,protožeanivtomjedinémstátě,kdetozavedli,tonefunguje.MinulejsemtadycitovalchorvatskéhoministrafinancíLalovacenapražskékonferenci,kterouuspořádaloMinisterstvofinancí,kdeprohlásil,žeelektronickáevidencetržebnebylazavedenaproto,abychomnaplnilirozpočet.Myslím,žejehoslovajasněpotvrzujechorvatskápraxe:prostěkžádnémuvylepšenívýnosudanínebolepšímuvýběrudanívChorvatskuvžádnémpřípaděnedochází.Bohuželbudujemesystém,nebochceMinisterstvofinancívybudovatsystém,kterýjezbytečný,kterýjeplošnourestrikcí,kterýnemůžesplnitcíle,kteréúdajněmá,alepřitomjetosystém,kterýbudevelmidrahýjakprostát,takpropodnikatele.Pojďmesepodívatzasenačísla,kterázveřejniloMinisterstvofinancívtěchsvýchrůznýchvystoupeních.Tačíslabohuželhovořívtomtopřípadějasně.Vjinýchpřípadechjasněnehovoří.Aletadyjetoúplnějasné.Pořízenísystémubudestátdaňovépoplatníkynějakých370milionůkorun.Samotnýprovozanákladybudounějakých300milionůkorunkaždýrok.Státpočításpřijetím400novýchzaměstnancůFinančníaCelnísprávy,jejichmzdynásročněbudoustát150milionůkorun.Taktoužjsouobrovskéstamilionovéročnínáklady,kterédotohochcemevšichnidát.Chcemedotohodátpeníze,ikdyžvíme,astudiejsoujasnéazkušenostizezahraničíjsoujasné,všechnojejasné,žetoprostěnemůžefungovat.(Hluk v sále.)Zátěžnastraněpodnikatelůjedruhávěc.Totobylazátěžnastraněstátu.Totobylynáklady,kteréstímbudoumítvšichnidaňovípoplatníci.Alesamozřejmězávažnájeizátěžnastraněpodnikatelů,protožeaťužjetojakkoliv,takdrobnéhoprodejcepřijdepořízenínejjednoduššíhosystémuevidencenanecelýchšesttisíckorun,alektomujepotřebapřipočístprovoznínáklady,kterésemohouvyšplhatažna30tisícvícenákladůročně,protožesimusípoříditpatřičnépokladny,tiskárnyprotiskpokladníchdokladů,nákladynapravidelnéaktualizacesoftwaru,toner,papír,údržba,popřípaděiškolenízaměstnanců.Noprostětěchnákladůjedost.Acosipodnikateltakémusízajistit,jekvalitníinternetovépřipojeníatojevelmidůležité.Minulejstetadynaměmávalinějakýmihračkami,nebodokoncemožnáimobilysnějakoutiskárnou,aletointernetovépřipojení,kterétadynáhodoufunguje,nevždyckydokonale,alepřecejenomvPoslaneckésněmovněfunguje,namnohamístechČeskérepublikynefungujedobře.Jásepohybujičastoinamístech,ovíkendech,kdevůbecnefungujedobřeanimobilnísíť,takženevím,jakbychsitřebavmístě,kdemámchalupu,pořizovalživnost,kdybychmuselbýtpermanentněon-linepřipojen,protožebytoskoronebylomožnébeznějakýchobrovskýchnákladů.Noalepročjetointernetovépřipojenítakdůležitézhlediskaživnostníkaapodnikatele?Protožev§21a22návrhuzákonaoevidencitržebsehovoříotom,žezapřípadnévýpadkypřipojeníajehokvalituneseodpovědnostsámpodnikatel.Atoužnenítakovábanálnípovinnost,jestliževlastněodpovídátezato,žebudetemítkvalitnípřipojení.Takjestlizatoodpovídáte,taksihomusítepoříditatomůžebýtbuďtonemožnénaněkterýchmístech,anebomožné,aletřebapřiměřenědrahé.Aleikdybytovšechnodobřefungovalo,taknějakých30tisícročněprodrobnéhoživnostníka,toopravdunejsoužádnédrobnéamůžetoreálněznamenatexistenčníohroženíjehopodnikání,můžetobýtproblémemprojehorodinu,protožejepřecejasné,žedrobnípodnikateléčastoručívlastnímmajetkemzasvépodnikáníato,codělají,sevýznamnědotýkáijejichrodin.Jáužjsemtupoukázal,totojsoučísla,kterájsouvíceménějasnáadajísezmateriálůMinisterstvafinancívyčíst.Bohuželjasná,protožezatíženíjakpodnikatelů,taknastraněstátu,tedydaňovýchpoplatníků,násvšech,jepoměrněznačné.Jináčíslaaleužtakjasnánejsouatadybychočekával,žeMinisterstvofinancíbudepřecejenompřesnější,apokudtohoneníschopno,taknebudetakvehementněelektronickouevidencitržebprosazovat,protoževlastněnebudevědět,copřinese.Játačíslanebudutadynějakzvlášťrozebírat,jenompřipomenuto,coužtuzazněloodeměminule,žepři600tisícíchosobMinisterstvofinancípředpokládalonějakýchtěch10až12mld.navícatostejnépředpokládápři300tisícíchosob.Totedyjsoučísla,kteráopravdunemusímnikdepočítat,tasimohuvymyslet,protožetonemůžesedětvoboupřípadech.Ajenomtoukazuje,ževládaipřesstamilionovénákladynazavedeníelektronickéevidencetržebneví,koliksystémpřinese.Otevřeněpřipouští,žetakovéčíslovlastněnemákdispozici,žetuanalýzuneprovedlo.SámpanministrBabišvrozhovoruproLidovénovinyvříjnuprohlásil,ževpřípaděEETjdeopředběžnéodhady-ažpraxeukáže,nakolikbylytyodhadypřesné.Tolikcitát.No,jsouvelminepřesné,protožeselišíaždvojnásobně.Ministrfinancípřitomtakévúnoru2014projevilveřejněúmysljednatschorvatskouvládou,zdabynámsystémEET-cituji:Možnázahubičkunebolevněneprodala.Tadyseukazuje,žesetozjevněnějaknepovedlo,nebosetoaninemohlopovést.Adnestedymístoprodejezahubičkutovypadá,žesedočkámejakéhosipolibkusmrtipromalépodnikateleaživnostníky,cožurčitěneníto,čemumůžemelhostejněpřihlížet.Tensložitýsystém,kterýtadychcevládavytvořit,samozřejměvesvémdůsledkubudeomezovatsvobodupodnikatelůazákazníkůabudemítnegativnívlivnakvalitujejichživota.Jakužjsemříkalnazačátku,jednásetadyoplošnourestrikci,kterásamozřejmědopadnenaty,kteřípodnikají,aledopadnetakynazákazníky.ProtožekdyžsiuvědomímekvalituinternetovéhopřipojenínařaděmístČeskérepubliky,problémysním,takjejasné,žebudemevystavenikaždodennímsituacím,kdynebudejednoduchéaniztéjednoduchéaplikace,okterétadypořádslyšíme,vtelefonustiskárnou,tovšechnoadministrativnědobřezvládnoutaněkterénákupysenepochybnězkomplikujíneboprodlouží.Jetusamozřejměidalšíproblém,nakterýnásupozorňujeprávědetailnějšípohlednatuchorvatskouzkušenost.Chorvatskáelektronickáevidenceplatebregistruje,jakti,cosetímzabývalivíce,vědí,iotevíracídobu.Atopaksamozřejměznamená,žekdyžzavíráteoficiálněv18hodinav18.01přijdezákazník,takmátemožnosthobuďtoneobsloužit,nebomudátzbožízadarmo,abysteneporušilipravidla,kterájsouvtomchorvatskémsystémuelektronickéevidencetržebobsažena.ApokudtomutakjevChorvatskuamátobýttakiunás,taktoznamená,žestáttadyzasechceurčovatito,kdysibudememocinakoupit,nebone.Atojesamozřejměvěc,kteráivjinýchzákonechsezestranyvládynebovládníchposlancůjakonápadobjevuje.Alejetoněco,courčitěnesvědčínebonevytvářípodmínkyprosvobodupodnikání.Ajetoněco,courčitěmusímeodmítnout.Navíc,kdyžsipředstavímetusituaci,žeúplnědobřenefungujeinternetovépřipojeníapodnikatelbudemítvtakovémpřípaděpovinnostprokázat,ženefungovaloapročnefungovalo,takvystavujemetohopodnikatelepoměrněvelkémuriziku,protožepokudpodnikatelneprokáže,žespojenínefungovalo,takmuhrozípokutaažpůlmilionukorun,okterébuderozhodovatstátníúředník,abudeonísamozřejměrozhodovatzcelapodlesvéhouvážení.Vpodstatětoznamená,žepokudtotakhlebudeschváleno,takvámstátbezrozhodnutísoudufaktickybudemocizavřítprovozovnu.Jásimyslím,žetakoválibovůlenemábýtvdemokratickémstátěmožná.Ato,žejitadyumožnímeprostřednictvímzákonaoelektronickéevidencitržeb,jenaprostošpatné.Jábychtadyipoložilotázku,jakjemožné,žedíkytomutozákonubudezapřestupekmožnéuložitpokutuažpůlmilionukorun.Ajevůbecpředstavitelné,abyvČeskérepublice,vesvobodnémdemokratickémstátěbyloněkomuzakázánopodnikáníjinak?Můžebýtzakázánopodnikání,alerozhodnutímsoudu.Alejinaknežrozhodnutímsoudujetoopravduzvláštní.Ajináotázka,kterástímsouvisí,je,jakmůžemechtít,abyobčan,podnikajícíobčan,neslodpovědnostzaněco,cosámnemůžeovlivnit.Ajakjsemtadyjasněukázal,internetovépřipojenípravděpodobnětěžkobudemeovlivňovat,jehokvalitu,aletenpodnikateljezatoodpovědnýpodletohotozákonaabudemusetprokazovat,ževtuchvílitřebanefungovaloažeonzatonemůže.Jámyslím,ženatomtopříkladujemožnéjasněukázat,žetenzákonjeivřaděparametrůnedostatečně,nekvalitněpřipravenýažemístyvyžadujeznačnoumíruinterpretačnífantazie.Navícsetímposilujemocstátuvůčipodnikatelskémuprostředí,omezujesesvobodapodnikání,omezujesenašeosobnísvobodavolby.Navládusepřitomobrátilisamotnízástupcipodnikatelůaživnostníků,abytlumočilikonkrétníabezprostřednívýhradytěch,kterýchsebudepřijetízákonaoelektronickéevidencitržebtýkat.Přijetízákonaoelektronickéevidencitržebpodlezástupcůpodnikatelůodporujezásadámliberálnědemokratickéhostátu.Protožetadyjetopostavenonaprincipukolektivnívinyapresumpcevinyanerespektujetoanituproporcionalitu,atedyanitenprincip,kterýjsemtadyzmínil,prioritjednotlivce,jehosvobodypředstátem.Anavíc,jakjsemukázal,tenzákonoevidencitržebješpatněpřipravenvtomsměru,ženestanovujejasnáasplnitelnápravidlaanaopakposkytujestátumožnostsvévolněrozhodovat.Tojsouvěci,nakterézástupcipodnikatelůtakéupozorňují.Jetedyzřejmé,žekdybychtyjejichargumentyshrnul,žeelektronickáevidence-aargumenty,kteréjsemtadypřinesljá,žeelektronickáevidencetržebjezbytečná,protožestátmánástrojekefektivnímuvýběrudaní,jenomtytonástrojenevyužívá.Elektronickáevidencetržebjeplošná,omezujevšechnykvůlivelmimaléskupinědelikventůanavícvzemi,kdepodílšedéekonomikyjepoměrněnízkýaještěnavícibezelektronickéevidencetržebklesá.Elektronickáevidencetržebjenadměrněrestriktivní,elektronickáevidencetržebporušujezásaduproporcionality,podlekterémástátpoužívatvždyprostředkyconejšetrnějšíkzákladnímprávůmasvobodámsoukromýchosob,cožsevtomtopřípaděneděje,protožemámejinénástrojeužteďkdispozici,kterýmibychommohlidosáhnout,možná,vyššíhovýběrudaní,aleurčitěneelektronickouevidencítržeb.Elektronickáevidencetržebjetakédiskriminující.Nejenzbytečná,plošná,nadměrněrestriktivní,aletakédiskriminující,protožejejímúčelemmásicebýt,údajnětedy,narovnánípodnikatelskéhoprostředí,aleEETspíšezvýhodnívelkéfirmy,kterébudoumítztohotosystémunevyhnutelněvýjimky.Zatížířadumalýchpodnikatelů,atoněkteréažlikvidačně,jaktotakéukazujechorvatskázkušenost,kterounenímožnébrátnalehkouváhu.Elektronickáevidencetržebjetakédrahá,protožejakjsemtadyukázal,nákladystátu,nákladypodnikatelůzdalekanejsouadekvátnímožnémupřínosu.EETmátaky-atovšemtěm,kteřísezaklínajíbojemkorupci,bynemělobýtlhostejné-mátaképoměrněvysokýkorupčnípotenciál.Budousevypisovatveřejnézakázkynaněco,conenípotřebné.Státnavícopakovaněprokazuje,žetakovézakázkyneumírealizovat.Kroměvšechtěchatributůnegativních,kteréelektronickáevidencetržebmá,takjetutakypotřebazmíniturčitounebezpečnostzhlediskaochranyosobníchúdajů.Jávím,ženadtímněkdomávnerukou,alenámtotedylhostejnénení.Budesetadyshromažďovatobrovskémnožstvíinformací,dat,atodat,kterájsousnadnozneužitelná,atojezasevěc,kteráneníúplněbanálníanadkterousemusímezamýšlet.Jájsemtadypřineslněkterézákladnípolitické,ekonomické,sociologickéargumenty,kteréjasněukazují,pročjeelektronickáevidencetržebnejenomšpatněpřipravena,alepročjeúplnězbytečná,pročnenítímnástrojem,kterýnámpomůžesnížitšedouekonomiku,pročtakovouvěcnepotřebujeme.Apřipomněljsemvámtakéto,žeelektronickáevidencetržeb,anařaděkonkrétníchargumentů,dat,číselahlavněinazákladěmateriáluzMinisterstvafinancí,žeelektronickáevidencetržebjezbytečná,plošná,nadměrněrestriktivní,diskriminující,drahá,mákorupčnípotenciálajenebezpečnázhlediskaochranyosobníchdat.Jásamozřejměbuduvprůběhudiskusevystupovatisřadoudalšíchargumentů,kterévásmohouještěvícepřesvědčitotom,ajávěřím,žeužněkteří,kteříměposlouchali,vtomzačínajímítjasno,pročjeelektronickáevidencetržebnebezpečnáapročbyvžádnémpřípaděPoslaneckásněmovnanemělapřistoupitktomu,abytakovýtozbytečnýzákonschválilanebovůbecoschválenítakovéhozákonauvažovala.(Potlesk zprava.)