|

2013-037-04-000

Sloučená rozprava k bodům 1 a 2 /sněmovní tisky 513 a 514/

Date2016-01-22
Meeting2013/037
Agenda Item2013/037/000
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/037schuz/s037084.htm#r1

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   062 < Page 063 > 064

Místopředseda PSP Jan Bartošek Děkuji vám, pane poslanče. Nyní tedy paní poslankyně Adamová s faktickou poznámkou. Prosím. Poslankyně Markéta Adamová se asi nebudu hlásit na příště, protože to by se dalo pořád donekonečna reagovat. Ale teď, když jste, pane ministře, hovořil o interpelacích jako o buzeraci, což tedy není poprvé, tak bych chtěla poprosit, abyste i vy dodržoval poznámku paní místopředsedkyně Jermanové, že se tady budeme nejenom vyjadřovat slušně, ale že tady nebudeme tímto způsobem na sebe útočit. Je to velmi, velmi laciné. A myslím si, že v tomhletom směru zvláště. Opět opakuji, je potřeba, abyste si uvědomil, že vláda se zodpovídá právě Poslanecké sněmovně. Je to takto. Když tak si to ještě znovu nastudujte. Děkuji. Místopředseda PSP Jan Bartošek Také vám děkuji. Nyní tedy řádně přihlášení do rozpravy. První vystoupí pan poslanec Leoš Heger a připraví se paní poslankyně Anna Putnová. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Leoš Heger Děkuji za slovo. Vážení členové vlády, vážení poslanci, vážené paní poslankyně, na začátku dnešního jednacího dne jsme tady slyšeli rozpravu pana vicepremiéra Babiše o tom, jak se opakují argumenty, jak on na ty racionální odpovídá, ale že jich je tam spousta neracionálních, ke kterým není možno se vyjádřit. Tak bych rád v úvodu svého vystoupení řekl, že pravděpodobně se dávám všanc k zařazení do skupiny, která tady zdržuje a nepřednáší svá sdělení tak, jak by si pan vicepremiér představoval. Myslím si, že k tomuhle postoji je potřeba něco dodat, a doufám, že to nebude ze strany pana předsedajícího považováno za únik od tématu, protože ta témata tady v rámci projednávání EET nastoluje pan předkladatel. Tak je potřeba k tomu říct, že parlament svůj jednací řád a v tom jednacím řádu není vůbec nic řečeno, že se musí mluvit v rámci nějakého problému a v rámci zavádění nějaké nové regulace nebo nové agendy, že se musí mluvit o operativních problémech této agendy. Ty jsou jistě velmi složité. Přiznávám, že nejsem finanční expert ani expert na řízení celého systému finančnictví, účetnictví, výkaznictví a podobně, a že tedy o věci budu mluvit z obecného, řekněme politického pohledu. Pan kolega Komárek tady uváděl, jaké počty argumentů tady zaznívají zbytečně a opakovaně, a adresoval to členům opozice, kteří tady vystupují. Myslím si, že možná by měl adresovat tuto výtku i směrem do řad svého vlastního politického hnutí, protože to, co my tady teď slyšíme v těch replikách, nejsou jenom faktické poznámky členů opozice, ale jsou to i faktické poznámky pana vicepremiéra Babiše, které přinášejí znovu a znovu stejné argumenty: všechno jste způsobili vy, co se tady děje, všichni jste lháři, Kalousek je ten nejhorší člověk a podobně. Takže doufám, že těch pár mých osobních poznámek, ve kterých chci vyjádřit cosi z jistého ne odborného, ale politického nadhledu o EET, myslím, že zde zaznít mohou, byť zde již celá řada z nich zazněla, ale že každý poslanec právo u velmi vážných věcí, a že EET je mimořádně vážná věc, která bude měnit naše finanční prostředí, je naprostá pravda. Takže bych byl rád, aby ve stenozáznamech bylo dohledatelné, že ani jsem nevyjádřil s těmi principy, které se tady zavádějí, souhlas. Mimochodem, když jsem u těch principů, tak ony nejsou jenom principy racionalizace nebo změn těch technikálií v různých agendách, ale jsou tady i jisté principy vyšší, které ovlivňují dění v naší zemi. Jestliže se řekne, že se bude snižovat na 10 % daň z přidané hodnoty z piva, tak je to jistá facka snažení části politické scény, je to scéna levicová, nebo pravicová. Pravicová scéna se snažila optimalizovat DPH tak, jak bylo potřeba podle hospodářské situace, a vycházet z toho, aby co nejdříve se začaly sazby sjednocovat. Dnes tady máme další zásah, který vyvolá pravý opak. Na straně levicové byla snaha využít DPH k pomoci chudým lidem, kteří by měli mít podle levicového názoru, a s ním nejsem v tak maximálním rozporu, zvýhodnění v některých věcech, zejména tam, kde jim hrozí chudoba, a tudíž bylo přistoupeno k tomu, že základní potraviny budou levnější díky snížení DPH. Jestli budou tedy levnější základní potraviny a spolu s nimi i pivo, tak je to výsměch všemu, o co se tady řada lidí v minulosti snažila, aby tento národ žil zdravěji a byl k tomu nějakým způsobem alespoň nepřímo veden. To za chvíli budeme mluvit o ohnivé vodě, o potřebě snižování DPH u dalších alkoholických nápojů a budeme se bavit o tom, jestli ta ohnivá voda vyhubila v minulosti nějaké národy, nebo ne. A pokud jde o sníženou daň na knihy, tak tam by bylo možno vést velmi podobnou rétoriku. Tak se o tom nebudu dál rozvíjet. Kritici našeho vystupování jistě ocení, že jsem tady neopakoval názory, které tady budu říkat ještě celých deset minut, a že jsem si ubral svůj čas, který mám k dispozici díky rozhodnutí, že se řečnická doba zkrátí a zredukuje, tak že ten čas jsem využil trošku jinak. Obecný pohled na EET je možno začít konstatováním, že přibýt další, zcela nový zákon, který opět více znepřehlední a zaplevelí náš právní řád. Právní řád, jak známo, trpí u nás každoroční inflací různých změn a dodatků zákonů a dalších podzákonných norem, takže i odborníci se často nedokážou zcela dobře orientovat v čase a prostoru této právní změti. Mezi vůbec nejméně oblíbené oblasti patří daňové zákonodárství. *** Občané a především podnikatelé očekávají od nás poslanců, že se pokusíme tento stav alespoň trochu napravit a legislativu zjednodušit tam, kde to poměrně snadno lze vykonat. Daňové zákonodárství se přímo nabízí jako oblast, kterou můžeme výrazně zjednodušit tak, aby byla přístupnější všem poplatníkům a plátcům daní, aby co nejméně zatěžovala občany a podnikatele. Právě proto TOP 09 připravila v minulosti uzákonění jednotného inkasního místa, které mělo zjednodušit výkaznictví a placení daní a navíc zjednodušit i práci pro berní úředníky, kteří by se poté mohli více věnovat kontrolám podvodníků, kteří se snaží podvádět především v oblasti nepřímých daní a každoročně připraví stát o desítky miliard korun daňovými úniky a podvody na dani z přidané hodnoty. Dovolím si ještě jednou říct, že TOP 09 se tímto snažila bojovat proti neplatičům daní, nikoliv podvodníky podporovat, jak se tu velmi často opakuje. Bohužel, současná vládní koalice projekt jednotného inkasního místa bez rozumného vysvětlení zašlapala do země a místo toho připravuje zcela nový zákon o elektronické evidenci tržeb, který ještě více zaplevelí náš právní řád. Lze se domnívat, že současná vláda především v osobě ministra financí potvrdila naše podezření, že nejde o vylepšení života občanů tohoto státu ani o vylepšení podnikatelského prostředí, ale o co největší nepřehlednost právních předpisů tak, aby navrch měli vždy různí zbohatlíci, případně podivní majitelé společností s nejasnou strukturou, kteří si mohou najmout drahé právníky a poradce -

Download XMLDownload textCreate Person name