|

2013-037-03-000

Sloučená rozprava k bodům 1 a 2 /sněmovní tisky 513 a 514/

Date2016-01-08
Meeting2013/037
Agenda Item2013/037/000
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/037schuz/s037053.htm#r1

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   060 < Page 061 > 062

Poslanec Jaroslav Faltýnek Hezké dopoledne, vážené kolegyně, kolegové. Vážená paní předsedající, dovolte, abych jménem poslaneckého klubu ANO navrhl v souladu s § 95a jednacího řádu Poslanecké sněmovny, aby Sněmovna rozhodla vyčlenit dnes, v pátek 29. ledna, pro třetí čtení návrhů zákonů i dobu od 14 do 19 hodin. Děkuji. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová děkuji a prosím s přednostním právem pana poslance Stanjuru. Poslanec Zbyněk Stanjura Hezké dopoledne. Než řeknu, co chci, paní místopředsedkyně, jestli byste nechala odstranit ten transparent. (Transparent s nápisem s nápisem EET levnější pivo opřel na začátku jednání ministr Babiš o stolek předsedajícího.)Nejsme na mítinku politické strany, tak bych prosil, aby ten transparent zmizel. Jinak to budou dělat všichni a ani nebude vidět, kdo se hlásí do rozpravy. My jsme včera souhlasili s vyčleněním jiných hodin pro třetí čtení, jasně jsme prokázali vstřícnost. Myslím, že každý den to prostě být nemůže, takže jménem dvou klubů, a to ODS a TOP 09 vznáším veto proti procedurálnímu návrhu předsedy poslaneckého klubu hnutí ANO pana poslance Faltýnka. Děkuji. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová děkuji. Poprosím pana ministra Babiše, aby transparent odstranil. (V sále je silný hluk.)Nyní s přednostním právem ministr financí Andrej Babiš. Prosím, máte slovo. Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš Dobré ráno. Děkuji za slovo, vážená paní předsedající, vážené dámy, vážení pánové - Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Pane ministře, vás přeruším a poprosím sněmovnu, vážené kolegyně a kolegy, aby usedli na svá místa, a pokud diskutují, aby tak činili v předsálí, aby se hladina hluku zde v sále snížila. Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš Takže ještě jednou hezké dopoledne. Scházíme se zde již podeváté k diskusi o elektronické evidenci tržeb. Od minulé diskuse uplynul týden a my jsme nelenili a připravili na základě stenozáznamu této diskuse toto vystoupení. Minule se zde vystřídalo u tohoto pultu mnoho poslankyň a poslanců s příspěvkem do rozpravy, nebo s faktickou poznámkou. Někteří tu byli opakovaně, jen pan předseda Kalousek zde byl asi pětkrát. a kolegové jsme se tedy domnívali, že bude mnoho nových podnětů do diskuse, že bude mnoho připomínek a dotazů, na které bych zde mohl reagovat. Jaké bylo ale naše překvapení po prostudování stenozáznamu - vystoupení bylo mnoho a politických frází také mnoho, ale argumentů, na které bych mohl reagovat, bylo v těch pěti hodinách diskuse jako šafránu. A chci říci, že je to škoda. Takový nezájem, takovou bezobsažnou diskusi si tento návrh zákona, tento zcela zásadní projekt, který narovná podnikatelské prostředí v České republice, skutečně nezaslouží. chci znovu apelovat na tuto Sněmovnu. Prosím, argumentujte, argumentujte třeba ostře, ale věcně. Argumentujte čísly a fakty. Pokud chcete, zkuste vyvracet argumenty, které jsem zde uvedl , ale opět fakty, zdroji, reálnými informacemi, nikoli vašimi dohady a ideologickými proklamacemi. A pokud to nejde, pojďme o tomto zákonu konečně hlasovat. zde chci znovu ocenit kolegy z opozice, kteří do této diskuse vnášeli věcné dotazy a připomínky. Pan poslanec Gazdík, pan poslanec Stanjura, pan poslanec Koníček - když zrovna neřešil moji mzdu -, paní poslankyně Kovářová i někteří další, nechtěl bych nikomu ukřivdit. Ano, o tomto zákonu je potřeba diskutovat, je potřeba argumentovat. Ale znovu opakuji, fráze jako "nebude to fungovat, nic se nevybere" a výrazy typu "šmírovací tunel" asi nejsou argumenty. *** Pojďme tedy ke konkrétním připomínkám. Pan poslanec Koníček zde obvinil ze lži pana Hejnu a paní Hornochovou, kteří informovali na zasedání kontrolního výboru o smlouvě mezi Generálním finančním ředitelstvím a státním podnikem Státní pokladna Centrum sdílených služeb. Diskutovalo se, zda tato smlouva je, či není v režimu utajení. bych si jenom dovolil upozornit pana poslance Koníčka prostřednictvím paní předsedající, že tato smlouva čtyři přílohy a právě příloha číslo 2 k této smlouvě obsahuje pět utajených informací v režimech "vyhrazené" a "důvěrné". bych se chtěl jenom pana poslance Koníčka zeptat prostřednictvím paní předsedající, co by dělal, kdyby mu příslušná smlouva byla předložena bez příloh, zda by mu to nevadilo. jsem si jistý, že by mu to vadilo, protože přílohy jsou podle článku 17.10 této smlouvy její nedílnou součástí. A znovu opakuji, že příloha číslo 2 obsahuje utajované informace. Pro úplnost jen dodávám, že nejde o smlouvu o zajištění provozu, ale smlouvu o dodávce a implementaci aplikace elektronické evidence tržeb, která byla uzavřena 17. dubna 2015 mezi výše uvedenými smluvními stranami. Pan náměstek Hejna konstatoval, že pokud by předali materiály s informacemi v nějakém stupni utajení na veřejném jednání kontrolního výboru, tak by se mohli vystavit nebezpečí, že prozradili utajované informace. Co se týče zmíněné smlouvy se státní pokladnou, ta sice nastavený termín plnění, ale veškeré práce jsou pozastaveny a předpokládáme, že v nejbližší době dojde k revizi tohoto smluvního vztahu. Pokud se jedná o stanovení ceny v návaznosti na marketingovou studii, o které hovořil pan Koníček, tak materiál na vládu skutečně obsahoval konstatování, že cenový odhad vychází z předpokládané systémové architektury cen získaných na základě marketingového průzkumu a firemního know-how, tedy marketingového průzkumu, nikoliv marketingové studie. Můžeme se dohadovat, zda je to šťastně zvolená formulace. Kontrolnímu výboru byla pravděpodobně nedopatřením zaslána marketingová studie STEM, protože došlo k nepochopení písemné žádosti pana Koníčka zaslané před jednáním výboru, nepochopení ze strany mých úředníků. Pan Koníček požádal o doložení marketingového průzkumu provedeného v rámci projektu, přičemž tento samostatně formulovaný bod byl pochopen jako marketingový průzkum STEM. K samotnému IT řešení musím znovu zopakovat, že veškeré práce na vybudování technického řešení jsou pozastaveny. Důvodem, proč jsme sáhli k tomuto řešení, které není v praxi státní správy obvyklé, byly eskalující útoky a výrazné zpolitizování a zmedializování věcné i technické roviny celého projektu, které dosáhlo úrovně zastrašování zaměstnanců státní správy. Policie nás vyšetřuje, protože jsme utratili pár korun na projekt, který přinese 18 miliard každý rok. My nechceme, aby byl tento klíčový projekt ohrožen účelovým napadáním údajně nezákonného postupu. Koaličním pozměňovacím návrhem jsme tedy navrhli prodloužení legisvakanční lhůty na sedm kalendářních měsíců. V tomto období bude vybudováno a otestováno technické řešení, tedy centrální IT systém elektronické evidence tržeb. V rámci technické realizace elektronické evidence tržeb se počítá s otevřenými výběrovými řízeními, například v oblasti nákupu infrastruktury, přičemž resort Ministerstva financí využije mimo jiné i rámcových smluv, které jsou již uzavřeny pro všeobecnou potřebu pořízení hardwarového vybavení, nikoliv tedy jen pro projekt EET. Bude probíhat také výběrové řízení ve vztahu k daňovému portálu ADIS, který resort Ministerstva financí zdědil a k němuž kvůli smluvním vztahům nastavenými v minulosti nemá příslušná autorská práva. Součástí technické realizace jsou i utajované informace v souladu se zákonem o utajovaných informacích, k nimž máme i stanovisko Národního bezpečnostního úřadu. (Neklid, hloučky diskutujících v jednací síni. Ministr se obrací k předsedající s poznámkou: Mají poradu.)

Download XMLDownload textCreate Person name