|

2013-037-03-000

Sloučená rozprava k bodům 1 a 2 /sněmovní tisky 513 a 514/

Date2016-01-08
Meeting2013/037
Agenda Item2013/037/000
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/037schuz/s037053.htm#r1

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   008 < Page 009 > 010

Místopředseda PSP Jan Bartošek vám děkuji. Nyní s přednostním právem pan předseda Laudát. Prosím, pane předsedo, máte slovo. (Střídání předsedajících.) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Dobré poledne. Prosím, pane poslanče. Poslanec František Laudát Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené dámy, vážení pánové, začnu tím, že dopoledne tady s faktickou poznámkou vystoupil můj kolega, místopředseda Sněmovny Petr Gazdík. Jeho vystoupení je interpretováno tak, že snad jsou nějaké rozpory mezi naším zatím stanoviskem ve věci dalšího pokračování argumentací proti tomuto zákonu. Že snad panuje v klubu TOP 09 a Starostové nějaký rozdílný postoj, který může vést k tomu, že ne všichni budeme dál setrvávat na svém stanovisku. Tak vás chci velice důrazně upozornit, i média, že tomu tak není. Že dále trváme na svém stanovisku. Využijeme všech ústavních možností, všech možností jednacího řádu, aby tento zločinný zákon nebyl schválen. Využijeme všech prostředků k tomu, abychom případně napadli, pokud přikročíte k tomu, co avizujete, tento zákon u správního a Ústavního soudu. A upozorňuji vás, že s tímto stanoviskem jsou ztotožněni všichni členové klubu TOP 09, včetně těch, kteří nejsou členy TOP 09. Tolik tedy jenom na vysvětlení. Za další bych vás organizačně poprosil, aby se náhodou Sněmovna nerozešla před 14. hodinou. Dnes jsme domluveni konsenzuálně, že skončíme ve 14 hodin. Ale potom je hlasování, je shoda poslaneckých klubů, že bychom hlasovali o přerušení této schůze do 22. ledna do 9. hodiny. *** Místopředseda PSP Vojtěch Filip Pane poslanče, s tím počítám, že to bude do 22., respektujeme jako u jiných politických stran to, že v sobotu 16. je kongres ODS, nebo zasedání ODS. Prosím, pokračujte. Poslanec František Laudát jenom upozorňuji, že není jenom kongres ODS, je den před výročím Jana Palacha, jsou další akce, sociální demokraté mají něco a další a další. Takže ono o to nejde, nechci ale, aby se náhodou procedurálně stal problém, že nebude shoda na tom přerušení v těch 14 hodin. Teď již k vlastní problematice elektronické evidence tržeb. Na úvod, protože jsme se naposledy sešli k tomuto tématu před Vánocemi, tak mi dovolte takovou krátkou reflexi toho, co zaznívalo v médiích a jak je interpretována činnost Sněmovny v tomto bodě. Je mně smutno v českých zemích, protože jsem potkal několik drobných podnikatelů a podnikatelek, na které je zejména elektronická evidence tržeb cílena, a oni, i přestože tedy Ministerstvo financí udělalo poměrně velkou informační kampaň, tak v duchu české nátury co na nedopadne a co můžu odložit na zítra, tak to udělám a začnu se starat buď když je pozdě, anebo když najednou mám před sebou tu povinnost. Sami to znáte, naposledy například s reevidencí značek, které jsou dány do úschovy a podobně. Poslední den, i když na to mají občané dva roky a podobně. Daňová přiznání, fronty na hlavní poště v hodině dvanácté nebo těsně před čtyřiadvacátou ten rozhodný poslední den atd. atd. No, nicméně z diskuse, a bohužel média v tom vůbec nepomohla, je veřejnost přesvědčována o tom, nebo resp. padají takové dotazy, nebo jsou věšeny do toho prostoru řečnické otázky a otazníky, proč zrovna blokujeme tento zákon, vždyť, jak řekl jeden dokonce novinář z Hospodářských novin, "jde o obyčejné pokladničky". Ono nejde o obyčejné pokladničky. Je přece naivní se domnívat, že v dnešní době prostě někdo půjde na to, že tady udělá nějaký zásadní obrat, co se týká svobody občanů, práv občanů, v jednom bodě. Ale sami, když si vezmete, jaké zákony prošly, jaké zákony jsou tady projednávány a jaké zákony koalice ještě zvažuje projednat, tak určitě ti, pro které jsou svoboda a demokracie nejvyššími hodnotami, tak přece alespoň sami pro sebe musí uznat, že se tady salámovou metodou demokracie a osobní svoboda lidí, osobní svoboda podnikatelů, jejich práva, jejich právo na obchodní tajemství nebezpečně prolamuje, a to prosím pod taktovkou premiéra, který čerstvě není schopen ani ochránit svoji mailovou poštu. Předpokládám, že téměř nikdo z nás nemá nějaké zvláštní stupně ochrany mailové pošty, nicméně my také neřešíme řadu základních citlivých témat, nejsme ministři vlády, nejsme na nějakých tajných výborech, nebo kde se pracuje s tajnými informacemi, a nejsme zejména premiérem této země. Takže jak věrohodně si mám vykládat, že prostě premiér nás přesvědčuje a ministr financí taktéž, že data budou bezpečná, nebudou nabouratelná, že se z nich téměř nic nedá zanalyzovat kromě záležitostí, které se týkají platby, plateb. o tom mám prostě veliké pochybnosti a praxe dokazuje, že jejich sliby nejsou hodnověrné. Ještě k tomu, proč zrovna tento zákon takto tady k němu vystupujeme a snažíme se využít všech možností, aby nebyl schválen, a ne třeba kontrolní hlášení, jak nedávno prošlo a jak nám nebylo dovoleno ani o tom diskutovat v řádném programu na mimořádné schůzi 22. prosince loňského roku. Řada zákonů, které tato koalice schválila, které výrazně ingerují do svobod profesních skupin nebo jednotlivců, tak v případě, že se dostanou k moci v budoucnosti, a v to věřím, to bude trvat ještě šest let, dva roky, strany, které budou mít ve svém štítu a budou skutečně se řídit principy a budou mít za nejvyšší hodnotu svobodu, tak že prostě vcelku mohou tyto normy velmi rychle předělat, či dokonce zrušit. V případě, že bych byl u tohoto procesu, tak udělám všechno možné, aby řada věcí, které tady prošly, tak aby přestaly platit v termínu naprosto nejkratším. Ovšem elektronická evidence tržeb je trošku z jiného soudku. Ona bude dopadat vedle tedy dejme tomu větších podnikatelů a velkých podnikatelů i na ty nejmenší podnikatele, kteří podnikají na venkově, v okrajových částech třeba velkých měst, v ne zrovna tržně nejlepších a nejvhodnějších lokalitách, a často jsou to poslední instituce, které - v uvozovkách instituce, nemyslím veřejné, ale instituce, které tam vytvářejí ještě to, že tam vůbec existuje nějaký život, nějaká nabídka služeb, často poslední, co na tom venkově existuje. A jestliže - nedomnívám se, nesouhlasím s panem ministrem financí v tom, že k ochuzení podnikatelského sektoru nedojde, že nedojde k tomu, že prostě 30 tisíc a víc to stát nebude, ale 30 tisíc pro venkovského hospodského je možná jeho zisk po řadu měsíců. Skutečně ti lidé, jejich největším proviněním je, že nejdou na úřad práce a snaží se postarat sami o sebe. A sami víte, že jestliže do těchto regionů, kterých máme čím dál více v republice, kde jsou s prominutím z hlediska pohybu podnikání mrtvé nebo umrtvující se, je tam vysoká míra nezaměstnanosti, je tam strukturální nezaměstnanost, tak vy tomuto sektoru dáte další drtivou ránu. Jestliže si vezmete a vrátíme se v historii, tak český venkov se dodneška nevyrovnal a zjevně se nikdy nevyrovná s následky komunistického řádění během kolektivizace. A protože mám tuto zkušenost i osobní, tak na venkově, na tom vylidňujícím se venkově, jestliže zruší někdo hospodu, protože se mu to nerentuje, nebo kvůli tomu velmi malému zisku přidávat další povinnosti, další otravuje přesně ta poslední kapka, která povede k tomu, že tu hospodu zavře, nebo provozovnu nějaké služby, nebo nějaké řemeslo, vy se na to chystáte odstupňovaně likvidovat tuto podnikatelskou mikrostrukturu, tak i když to potom někdo zruší, váš projekt, tak ten podnikatel nebo ten hospodský se nevrátí po několika letech, aby tu hospodu znovu otevřel. Ta pravděpodobnost je velice malá. To, co se bude dít, bude jenom to, že někde ty služby mohou zcela zmizet, nebo se dostanou do cenových relací takových, že zvýší to nějakým způsobem náklady těm poskytovatelům služeb, že zase se dostanou do problémů ti nejchudší, že na ty služby nedosáhnou, vytáhne jim to další peníze z kapsy. A samozřejmě v okamžiku, kdy to nebudou služby nezbytné, tak je nevyužijí. *** V žádné zemi, o kterých tady bylo mluveno, a zejména o Chorvatsku, to rozhodně nepřispělo k podpoře podnikání a rozhodně to nepřispělo k prosperitě, nepřispělo to k vyššímu výběru daní. Sami protagonisté v těchto zemích říkají, že tomu tak není a že to, co nám tady říká pan vicepremiér a ministr financí, není pravdou. Proto na ty dotazy, a často hloupá, a musím říct skutečně hloupá vystoupení takzvaných politických komentátorů chci říct, proč zrovna toto takto úporně bráníme. Protože tady mohou vzniknout škody nevratné. U řady dalších zákonů, byť to bude bolavé, spoustě lidí to naruší život, poničí život, změní to jejich kariéru, tak přece jenom se domnívám, že jsou to změny vratné. A moc bych poprosil, abyste přemýšleli v této kategorii. K samotnému zákonu. jsem tady posledně začal probírat závěrečnou zprávu hodnocení dopadů regulace RIA, jejímž zpracovatelem je aparát, úředníci Ministerstva financí. Říkal jsem, že bych nemusel pokračovat dále v dalším probírání diskuse, o jejich argumentech, o jejich číslech, o jejich tvrzeních v případě, že poskytnou nějaký servis, že budou kontaktovat a celou tu analýzu probereme. Samozřejmě jak se dalo očekávat ve stavu, v jakém se Ministerstvo financí nachází, tak nikdo se ani nenamáhal zavolat a toto nabídnout. Nicméně dneska, protože nevím, jak dlouho nám umožníte vystupovat k této problematice a nepřerušíte násilně tu diskusi, nezbavíte nás ústavního práva upozorňovat na chyby, nedostatky tohoto zákona, tak přeruším to svoje vystoupení nebo nebudu v něm pokračovat k regulaci RIA a vezmu si některé věci a doufám, protože tady nejsou všichni ministři, a bych chtěl, aby konkrétně při příštím pokračování na to odpověděli, a ne ve všech případech chci, aby na to odpovídal ministr financí, ale například ministr, který na starosti legislativu, což je ministr Dienstbier, tak tady ty otázky vznesu a doufám, že na dostanu při některém z dalších projednávání odpověď. A nejlépe by bylo, abychom si ukrátili čas při těch dalších vystupováních, že bude zpracována písemná odpověď, kterou dostanete na stůl. Takže to, co je první, tak zrovna bych chtěl, aby na to reagoval pan ministr Dienstbier coby nejvyšší garant činnosti Legislativní rady vlády. Některými právníky jsem byl upozorněn, že - a byla to nějaká reakce na nějaké víkendové vystoupení pana premiéra Sobotky, který řekl: Zastavili jsme přípravy elektronické evidence tržeb, chybí zákon. Ministerstvo financí rozjelo nějaké přípravy, pak ze strany opozice bylo deklarováno, že je porušován zákon, že ministerstva i státní instituce, týká se to i dalších stupňů veřejného života, mohou dělat to, pro co mají zmocnění, co oporu v zákoně. Zákon o elektronické evidenci tržeb nemá zatím oporu v zákoně, tudíž byly zastaveny ty kroky. Ovšem když vezmu důsledně tento výrok pana premiéra - zastavili jsme přípravy. To znamená, že některé přípravy - nelze zastavit něco, co předtím nebylo, to znamená, že pan premiér nechtěně přiznal, že k porušení zákona došlo. Teď je pouze otázka, zda za to byly provedeny nějaké platby, zda to stálo erární kasu nějaké finance. A myslím si, že tuto záležitost by měl prošetřit Nejvyšší kontrolní úřad. bych tady jenom upozornil, že v minulosti se odehrávala kauza, ve které svého času ministr Vladimír Mlynář, doufám, že si vzpomínám dobře na to jméno, tak udělal nějaký obdobný krok, ale toho žádná Sněmovna, nikdo veřejně neupozorňoval, že se jedná o velmi nebezpečný a legislativně nekonformní krok. V prvních stáních byl dokonce odsouzen na roky vězení, pak k podmínce a teprve po zničeném životě několika let a kariéře byl osvobozen. Nevznikla žádná škoda. A tady minimálně Ministerstvo financí zřejmě šlo v duchu těchto kroků. To znamená, že tady zřejmě mohlo dojít k porušení kompetenčního zákona, protože neexistovalo náležité zmocnění k provedení konkrétního typu operace, tedy převádění peněz a tak dál a tak dál. Samozřejmě může to být nějaká přechodná situace, kterou zřejmě orgány, které někdy konají velmi rychle, někdy nekonají vůbec, nevím, tak to možná bude přejito. Nicméně byl jsem upozorněn, že co se týká zmocnění a kompetencí, legislativně řešeno, tak že ani to, co tady být schváleno ve třetím čtení, tak není v pořádku. Takže si dovoluji vyzvat nepřítomného ministra Dienstbiera, aby předložil Sněmovně skutečně analýzu a prohlášení o tom, že všechny kompetenční záležitosti, které se týkají kompetenčního zákona, a všechna zmocnění, která jsou nezbytná k tomu, aby byl systém elektronické evidence tržeb spuštěn, jsou legislativně v pořádku a neodporují žádným dalším zákonům, protože zmocnění není údajně tedy ani v tomto zákoně, zmocnění, o němž tedy shodou okolností možná nechtěně mluvil i pan premiér Sobotka. Takže i když pokud by toto tvrzení některých právníků bylo relevantní, tak Ministerstvo financí a konkrétně jeho nejvyšší činitel se také mohou vystavovat riziku trestního stíhání nebo soudních žalob. Takže bych poprosil nepřítomného pana ministra Dienstbiera, aby se k tomuto jednoznačně vyjádřil. Dnes již bývalá náměstkyně ministra paní Hornochová k tomu, z čeho ministerstvo při organizování toho projektu vychází, řekla, že na organizaci, to znamená předvýběr těch, kteří se na tom budou podílet, nějakým způsobem dělat technický systém, soutěž dodavatelů atd., zjednodušeně na utrácení peněz jim stačí kompetenčák a logika. Takto to někde zaznělo doslova. Tak jenom říkám, kompetenčák tady není a nebyl vyřešen. *** Co se týká logiky, nepochybuji o tom, že ministr dopravy Daniel Ťok také nechce poškodit tento stát. Naopak, chce nějakým způsobem hrnout elektronické mýto tak, aby vůbec mohlo být vybíráno od 1. ledna 2017. A víte, že dostal tu problematiku do naprosto katastrofálně krizové situace, z které rozhodně nebude tak jednoduché dneska vycouvat. Vycouvat se z toho nedá, jinak budeme přicházet o stovky milionů každý měsíc. To znamená, často dobré úmysly jsou dlážděnou cestou do pekel. Podle mého názoru, a zase je to ještě k tomu, mnohokrát jsem se setkal i na úrovni obcí, měst s tím, že někdo se snažil za každou cenu, a mělo to často hlavu a patu, to nezapírám, něco protlačit, a vždycky, nebo často bylo řečeno, že tohle nemůže obec udělat, tamto nemůže udělat, protože obec, a nebo v tomto případě dneska stát může dělat pouze to, co je mu dovoleno. Dovoleno pozitivním výčtem. No a v tomto zákoně o EET jsou pouze dvě místa, která uvádějí zmocnění, přičemž tedy existuje názor, že to zmocnění by mělo být provedeno i ve smyslu vertikálním, to znamená po těch jednotlivých stupních nadřízenosti a podřízenosti směrem nejenom tedy k Ministerstvu financí České republiky, ale dále v určitých bodech samostatné správě výkonu agendy, kontroly a správních řízení pro Finanční správu a celníky. To znamená i směrem k nim. Nic takového v zákoně není. Výkon působnosti upravuje § 2. Ministerstvo financí je ve formě zmocnění či pozitivního výčtu určující přímý vztah či povinnost plně zmíněno na jediném místě, § 19 odst. 3, způsob tvorby podpisového kódu. Zde je tato věc upravena přesně ve smyslu toho, co tady říkám, ale v těch ostatních situacích ne. Vzhledem k tomu, že od začátku tady bylo bráno, že nebude příliš dlouhá diskuse při prvním a při druhém čtení, že se ta diskuse soustředí na třetí čtení, tak samozřejmě nebyl ani příliš čas na to, aby se důsledně pitvala i vůbec filozofie, nebo když tedy chce nějaké nástroje Ministerstvo financí nebo Sobotkova vláda zavádět, tak zda vůbec je to dobré to dělat samostatným zákonem, anebo využít i stávající legislativy a změnit daňový řád, protože svým způsobem to, co říká ministr financí, že to povede k nějakému cíli, kterým je - podle jeho tvrzení - vyšší výběr daní, omezení šedé ekonomiky, tak se domnívám, že v tomto by bylo možno chápat ten zákon jako spíš zpřesnění daňového řádu. Říkám, to je můj názor, ho nevnucuji, nicméně taková diskuse tady nebyla, přednější byly prázdniny, dovolené, přednější bylo hekticky procpat co nejrychleji i druhým čtením. Takže proto se tady k tomu vracím, protože asi další šance nebude. Samozřejmě pak by to nebylo tak mediálně zajímavé, ale to, že to komplikuje tak komplikovaný daňový systém v České republice, je prostě zřejmé. V § 33 je vztah k daňovému řádu, nestanoví-li tento zákon jinak, pouze správní delikty jsou exemplárně jiné. To znamená, že v praxi, a zase se vracím na ne úplně samotný začátek, zda si podnikatelé, kteří zatím mlčí a kterých se to bude dotýkat, uvědomují riziko tohoto paragrafu, nebo této části. Nestanoví-li tento zákon jinak, půjde pouze o správní delikty. Jsou i exemplárně jiné. No, co to může v praxi znamenat? Vy sami víte, a obávám se, že s postupujícím virtuálním světem, informačním věkem, že čím dál více se budou zhrzení zaměstnanci, zhrzení manažeři mstít svému majiteli nebo svým nástupcům. A ono se to děje, děje se to hodně v IT, děje se to dokonce i při podávání nabídek na veřejné zakázky, že někdo, tedy zpracovatel, a najednou se objeví jako zaměstnanec jiné firmy a ta samozřejmě prostě najednou nabídku výhodnější. Také se to děje, nebo se to v minulosti údajně dělo podle veřejně dostupných zdrojů. A tady se vám může stát, že skutečně... Tady se může ta společnost dostat do frapantní situace, jestliže někdo v oblasti toho EET udělá nestandardní kroky, které budou v rozporu s tímto zákonem. Poběží to úplně po jiné lince. Tak je ten § 33 potenciálně možno zneužívat. Velkým nedostatkem, a často je to docela frapantní pochybení, je, že v zákoně není uveden výklad používaných pojmů, a potom tedy se dostává řada těch subjektů, které aplikují ten zákon nebo které jsou zatíženy dopady toho zákona, jak si mají tu záležitost vysvětlovat. A když tak v nějakém budoucím vystoupení pan ministr financí opraví, jestli se mýlím, tak tam je jeden problém, a nemyslím si, že je to problém ojedinělý. To skutečně by ale měl posoudit nějaký tým právníků, předpokládám, že to udělá Legislativní rada vlády. Je tam používán pojem... (Odmlka pro šum v sále.)Je tam používán pojem fiskální identifikační kód. Poprvé je o něm v § 20 písm. a), což je někde zhruba velmi daleko, možná to bude nějaká polovina zákona, a tam se tedy říká, že se týkají i povinné údaje na účtence. Ale vlastně nikde předtím není vysvětleno, co fiskální identifikační kód je. Není tedy definováno tím pádem, co obsahuje, kdo ho vydává, na základě jakého oprávnění. *** Ono to vypadá, vím, že, jestli se nemýlím, k tomuto pan ministr Babiš vystupoval na tiskových konferencích, nemám k dispozici a nedělám si screeningy jeho vystoupení ani mi je nikdo nedělá, nicméně mám pocit, že při tom vysvětlování vždycky říkal, že každý dostane přidělen kód a pak pošle to hlášení a to bude. Jenže vysvětlování na tiskových konferencích nebo konferencích nebo tady ve Sněmovně je jedna věc a pro společnost, pro subjekty je dáno pouze to, co je psáno. Takže prosím, jestli se mýlím, tak mi vyvraťte, že chybí výklad pojmu fiskální identifikační kód. Jinak víme i o těch poměrně známých kauzách, kdy prostě Sněmovna, Senát a prezident podepsal, prošel prostě nějaký návrh zákona, nebyly přesně specifikovány výkladové pojmy nebo byly nejasné, což zavdává obrovský potenciál pro zpochybňování výkladu toho zákona nebo jeho části, soudní spory potom zatěžují, a v tomto případě by zjevně zatěžovaly finanční úřady nebo Generální finanční ředitelství. Pokud by to šlo a nebylo to napraveno legislativní cestou, tak bychom se dostali, stát by se dostal do situace, že běžně, pokud by bylo setrvalé tempo řešení soudních sporů, na to, že někde může být problém, dokonce v řádu roků, u některých obdobných případů to bylo pět sedm let. Takže když ne nic jiného, tak přece jenom by asi ještě měl krok po kroku někdo ten zákon projít, byť je tady ve třetím čtení, a tyto nedostatky, pokud se nemýlím, napravit. Pan ministr to tady i dneska zmiňoval a snažil se vyvrátit, nicméně veřejně je vnímána problematika elektronické evidence tržeb, že se týká hospod a maloobchodu. V období této vlády - a za pár dní to bude přesně polovina jejich mandátu, dva roky, kdy se ujali správy této země - se dějí poměrně podivné věci. Dříve často velice razantní a nekompromisní oborové organizace, hospodářské komory se zastávaly svých členů. Teď tomu tak není, alespoň některé příklady doslova bijí do očí. Byl jsem upozorněn na to, že... Vím, že na rozpočtovém výboru jsem nestačil polykat nad vystupováním zástupce Asociace hotelů a restaurací, jestli to říkám dobře, nicméně v souvislosti s tím, že ti, co propagují elektronickou evidenci tržeb, tak ji použili, teď nevím, který z nich to byl, takový ten příklad, aby se ukázalo, že my jsme ti, kdo chrání zloděje. V nějaké hospodě nebo v nějakém restauračním zařízení to mají rozděleno tak, že babička snídaně, otec obědy, maminka podniká ve večeřích, dcera dělá účetnictví a syn samostatnou živnost na provozování předzahrádky. No. A tady se snaží veřejnosti naznačit, že tady jsou ty daňové úniky na DPH, protože oni se dostávají pod ten limit, a proto nejsou plátci DPH a nikdo vlastně neví, kolik vydělají a jsou nezkontrolovatelní. Zřejmě tady je zakopán pes toho, že v Chorvatsku si zjevně možná také mysleli při zavádění, oni tomu říkali nějak fiskalizačního projektu, nebo jak to označovali, oni neříkali elektronickou evidenci tržeb, že právě tyto drobné živnostníky zmáčknou a z těch vyrazí ty peníze. Když se to potom nedostavilo, tak proto ten český systém jednak tedy, když pominu, že je to fatální útok na rodinnou firmu, tak samozřejmě že ti lidé se chovají podle zákona. To, že si rozdělují tržby a neplatí tak DPH na výstupu, rovná se ze své přidané hodnoty, ovšem neznamená, že je to podvod, protože nakupují vstupy s daní z přidané hodnoty. Kupují elektřinu, vodu, spoje, internet, benzin, potraviny a další a další věci, tzn. že přece platí DPH. Neodvádějí ho jako plátci DPH, ale nakupují za ceny, ve kterých ta DPH je. A pokud platí, tak je vše řádně a legálně, potom DPH odvádí jejich dodavatelé. Takže kde je ta ztráta DPH? U dodavatelů, pokud vím, to bude teď podchyceno kontrolním hlášením. Samozřejmě může pan ministr, nebo zastánce elektronické evidence tržeb tomuto oponovat, že tedy mohou nakupovat nebo shánět ty produkty v šedé zóně. Osobně se domnívám, kdo zná hospodské apod., tak pravděpodobnost, že nějakou významnější část těch komodit budou nakupovat v šedé zóně, je velmi malá a rozhodně by nestálo za to, jít s kanonem na ani ne vrabce, protože vrabci jsou v tomto případě příliš velicí, možná na nějaké mravence. Takže tvrzení, že zavedení EET, které vstoupí do podnikání v rodinných firmách, prostě.... Nevím, jestli pokřiky - když to asi nebylo na ... nebylo - forem, které používají 15letí pubescenti, patří do Poslanecké sněmovny, ale nebylo to ani sem, nicméně i tak by se někdo měl krotit. Děkuji. Takže nevěřím tomu, že prostě tady jsou nějaké zásadní daňové úniky. Odporuje to logice myšlení. A je to právě segment těch firem nebo podnikání, který může ochudit zejména náš venkov, a potom si ministr Jurečka a KDU-ČSL může vypisovat tisíckrát projekty oživení venkova a tak, to bude pozdě a neoživíte to potom ani miliardami. Naopak můžete akcelerovat to vylidňování a ztrátu přitažlivosti venkova, což pro naši zemi může mít do budoucna velmi fatální následky. Samozřejmě, řada těchto podnikatelů nakupuje, nebudu tady uvádět ty velkododavatele produktů pro tyhle drobné živnostníky, a samozřejmě když se ptáte, jak na ty drobné živnostníky, tak ve většině případů se jít do toho velkoobchodu, on je povinen z jiného zákona spolupracovat, poskytnout součinnost, jinak je pod trestem, takže proč by si on prostě kvůli často prodané majonéze nebo hořčici riskoval obrovské problémy, ba dokonce nějaké stíhání? To znamená, jestliže finanční úřad chce tuto rodinnou firmu zkontrolovat, není tam žádný problém. Na to vás upozorňuji. *** Pan ministr financí tady dneska, proto omluvte tempo mého vystoupení, protože chci zareagovat na většinu věcí, který tady dneska řekl, takže ad hoc, ne to, co jsem měl připraveno, co bych vám tady asi mohl říkat bez problémů dvě hodiny. Tento zákon míří zejména na platby v hotovosti. Nicméně viz zákon platby v hotovosti, platby šekem, platby elektronickými prostředky, platby směnkou, platby stravenkami, platby dárkovými poukazy a zaměstnaneckými benefity v odborné formě, také zápočty, kauce, zálohy, jejich storna a smluvní pokuty, penále a tak dále. Toto vše je zákonem považováno za rozhodný příjem. Tady to jde dokonce výrazně dále než panem ministrem milované Chorvatsko, protože tam údajně tento detail jejich zákon nemá. Tam tedy jdou pouze po hotovostních tržbách. Každý dostane účtenku, teď nevím, jak se to jmenuje, pan ministr to tady říkal chorvatsky, "račun", nevím. Nicméně s tím, že existují domněnky, že by mohla začít pomalu legitimní diskuse o tom, jak dlouho se ještě vůbec bude platit hotovostně, a zde se nebude platit pouze elektronicky. Samozřejmě to ještě nějaké roky bude trvat, nicméně neznám poslední čísla, ale postupně počet hotovostních operací přirozeným způsobem klesá, protože je velmi nebezpečné nosit s sebou hotovost, starat se o ni. Jsou i zákonné limity na omezení, i když jsou to pořád ještě velké částky. Nicméně se domnívám, že i když stát v tomto nebude sociálně tlačit na občany, tak s postupem obměny generací v plné síle většinu společnosti budou tvořit generace, které již procházejí érou počítačů a informačního věku, takže plateb v hotovosti bude stále více a více ubývat. jenom proto, že to bude spojeno i s dalším, a se tak děje, komfortem, takže i z hlediska budoucnosti, a to asi nepříliš vzdálené, můj odhad je nějakých deset roků, budou platby v hotovosti dále více ustupovat do marginalizace, co se týká výše a rozsahu. O to víc se bude ukazovat, jak zbytečný a zbytečně nákladný tento projekt byl. Další věc, která je a která může být případně, pokud by někdo sáhl k napadení tohoto zákona, u správního soudu, nebo spíše u Ústavního soudu, s kterým mám veliký problém, je otázka stanovení výjimek pro tržby. S tím, jak se tady po posledních sněmovních volbách ocitla řada lidí, kteří v životě nefungovali ve veřejném sektoru, na úrovni obcí, měst či krajů, regionů státu, se domnívají, že je nejlepší, a často to i hlavu a patu, když nejsme přece schopni domyslet všechny odstíny života a všechny možné případy, tak dáme vládě kompetenci a ona bude náš produkt, který schválíme, nebo spíše poloprodukt, legislativní zmetek - často novináři v dobách minulých to označovali - no tak dáme vládě pravomoc a ona to vyhláškami a dalšími podzákonnými normami bude dolaďovat. To znamená, že tady v § 12, je stejně jako tržby ve zjednodušeném režimu, vláda stanoví v § 10 a 12 odst. 3 takové řešení, kterým v podstatě dostává nástroj, jak zásadně ladit, to je tedy v uvozovkách, ten legislativní zmetek, který odsud vyjde, a účinky tohoto zákona, protože dopady zjevně nejsou všechny domyšlené. I tvůrci tohoto zákona si toho jsou vědomi. To znamená, že velmi zásadní rozhodnutí, která se potom budou dokonce likvidačně dotýkat některých skupin podnikatelů, bude vláda dělat svými usneseními nebo svými pravomocemi. A parlament na to bude koukat a lidé budou posílat a nadávat parlamentu. Další věc, která tady roste jak houby po dešti. Společně s kolegou Kolovratníkem a dalšími se snažíme. Víte sami, jak dopadla Prachařova novela o výkupu pozemků, respektive zákon o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, kde to sice nebylo svěřeno vládě, ale dokonce ministru dopravy a zástupcům investora na nižších stupních. Skončilo to fiaskem, takže teď budou v Senátu snad příští týden ve středu projednávat náš návrh, který jsme tady ve stavu naprosté zoufalosti z toho, v jakém stavu se ocitlo po Prachařově novele vykupování pozemků na klíčové dopravní stavby, schválili jedním vrzem na moji osobní přímluvu a nátlak, aby to bylo vzato jako priorita této Sněmovny, jinak by to tady dodneška leželo a nebylo to projednáno a koaliční politici by dál chodili do různých médií vysvětlovat, jak my blokujeme Sněmovnu. Tohle bude poměrně stejný případ. Vy jste prostě při minulých volebních kampaních a po začátku slibovali, že nejste politici. Také jsem od vás slyšel, že legislativa je zlá, nepřehledná. A to, co tady děláte, tak děláte legislativu nedefinovanou, nepředvídatelnou, zlou, takže si nikdo nebude před vaším legislativním řáděním jistý žádnou minutu, ani když bude spát. Další věc, a jsem to tady uvedl, je ochrana dat a soukromí. Analogie, a to také padlo, že zatím zaplať pánbůh se nestalo, že se někdo naboural do systému finančních úřadů, Generálního finančního ředitelství. Za to zaplať pánbůh, nicméně zákon, pokud je schvalován a pokud jsou vymýšleny takovéto nové projekty, tak bychom neměli to riziko a pokušení navyšovat, ale minimálně ho nezvyšovat. Mělo by zůstat standardní. Všechno je jednou prvně. Prvně v této zemi jsme svědky toho... (Poslanec se odmlčel.)Pane místopředsedo Sněmovny, moc děkuji, že tady byl od rána zatím velmi korektní a slušný přístup, dokonce i někteří poslanci se udrželi, že nedělali scény, jako svého času například kolega Komárek a další, moc bych poprosil, abychom vydrželi v tom, že jsme schopni jednat solidně. Tady ty výkřiky.

Download XMLDownload textCreate Person name