2013-036-10-214b
214. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 416/5/ - vrácený Senátem
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
To byl kolega Stanjura . Upozorňuji na to , že není rozprava , žádnou faktickou poznámku nepřipustím , ale vystoupí pan senátor Radko Martínek a potom mají šanci vystoupit ještě pan kolega Volný a kolegyně Kovářová jako zpravodajové . Ale s tím , jak shrnou rozpravu jako zpravodajové , nikoli s vystoupením svým , ale zpravodajským . Prosím , pane senátore .
Senátor Radko Martínek
Tak děkuji , pane místopředsedo . Vážené kolegyně , kolegové , za prvé , osobní útoky nechám stranou , protože každý má nějakou kulturu , tak se i projevuje . Já chci naopak všem vám poděkovat za to , že debata tady odpoledne už je úplně jiná , než byla dopoledne , a myslím si , že ať můžeme s tím , co tady dnes odpoledne kolegové řekli , souhlasit , nebo nesouhlasit , tak to bylo kultivované . To , co jsem tady zažil dopoledne , mohu jen pokrčit rameny . Já bych vám chtěl osvětlit , jak to tedy ve skutečnosti bylo , když tady pan kolega Stanjura říkal , co říkal . Já jsem byl zpravodajem tohoto návrhu zákona . Pozměňovací návrh , který navyšoval obcím příjmy ve dvou letech o 11 miliard korun , jsem dostal v noci předtím , než zasedal výbor , který o tom měl jednat . Protože jsem ve Sněmovně a v Senátu poměrně dlouho , tak říkám zcela jednoznačně , že neexistoval , neexistuje a nebude existovat ministr financí ani předseda vlády , který by si nechal takovýmto způsobem zasáhnout do rozpočtu , a je tedy tudíž zcela jasné , že kdybychom schválili to , co tam někteří navrhovali , tak dneska jste byli v té situaci , že byste tady rozhodovali o tom , jestli zásah do rozpočtu bude 9 miliard , nebo tedy 11 miliard ve dvou letech , a vládní koalice by to nutně musela zamítnout a samozřejmě si všichni domyslíte , jaká by byla reakce a co by se tady dnes odehrávalo . Říkám tady zcela jasně , že tento návrh je kompromis , je to kompromis mezi Ministerstvem financí a Senátem , je to kompromis , který byl dělán v poměrně velké časové tísni , a já si vážím toho , že jsme ten kompromis nalezli , nehledě k tomu , že v Senátu ještě pan ministr přislíbil , že v nějakých etapách bude vracen obcím také ten příspěvek na státní správu , který byl obcím odebrán , a stejně jako tady slíbil , že se bude intenzivně v příštím roce o celé situaci RUD jednat , a já nemám žádný důvod , abych o tom pochyboval . Myslím si , že , jestli tady bylo dneska řečeno , co je důležité a co není důležité . Vezměte si jenom zákon . Tento zákon vláda poslala do Poslanecké sněmovny v únoru letošního roku . My jsme ho v Senátu dostali na konci listopadu , resp . prosinci , a v okamžiku , kdy jsme ho projednávali , tak to byl vlastně poslední termín , kdy jsme vám mohli vrátit sem , do Poslanecké sněmovny , zákon , abyste ho vy byli ještě schopni projednat , aby platil od 1 . 1 . příštího roku . Mimochodem o týden později jsme měli dva další zákony , které mají platit od 1 . 1 . 2016 , a ty už jsme sem ani nemohli vrátit s pozměňovacími návrhy , protože kdybychom je vrátili , tak jsme věděli , že nebudou platit . V takové pozici byl Senát . A já prostě nechci komentovat , jakým způsobem probíhá jednání v Poslanecké sněmovně . Na tom se podílíte všichni a vy musíte rozhodnout , co je rozumné a co není rozumné . Pokud se týká toho , co je nepochybné na tomto zákoně , tak musím zcela jednoznačně říct , a jsem rád , že pan ministr tady sdělil , že samozřejmě existuje propočet na každou jednotlivou obec . Kdysi dávno tady tyhle propočty vznikaly ve spolupráci s úředníky Ministerstva financí v mém vlastním počítači , dva roky byly v mém počítači , pak vznikl analytický tým a od té doby Ministerstvo financí , jak všichni , kdo ve financích pracovali , vědí , má každý rok detailní přehled o každé obci , o každé dani , která (?) ta obec dostává . Tudíž je jasné , že Ministerstvo financí a ten analytický útvar , resp . pracovníci odboru 12 , jsou schopni tady tyhle věci dělat . Pokud se týká tvrdých čísel , tak tvrdá čísla o dani , mluvíme tedy o té druhé dani , o té dani fyzických osob ze samostatné výdělečné činnosti , tak ta se vyvíjí , bohužel to mám v takhle malém grafu , ale ta se vyvíjí tak , že od roku 2005 s malými výkyvy neustále klesá , a to až do roku 2015 . To znamená , že každý , kdo prognózuje , tak je zcela jasné , že tato daň má neustále dlouhodobě sestupnou tendenci . A sice od roku 2005 bez ohledu , kdo vládl , tak se zmenšila z osmi miliard na stávající zhruba jednu miliardu korun . To je úplně jasné . V téhle chvíli je úplně jasné , že ten původní záměr je prostě někde jinde . Ta motivace není z téhle daně . Navíc je to daň , která je opravdu jediná , ty výkyvy jsou tak velké , že ji skutečně prognózovat nemůžete , zatímco všechny ostatní daně se poměrně dobře prognózovat dají . Mluvili jsme zde o Praze . A jestliže Praha z této daně - ty údaje , ze kterých se vycházelo tady v toho pozměňovací návrhu , jsou samozřejmě tvrdá čísla z roku 2014 . A jestliže v roce 2014 Praha měla 689 milionů 629 z téhle daně a ptáte se , jak je možné , že jedna Praha měla tyhle daně daleko největší ze všech obcí v republice , v podstatě se dá říct , že to představuje téměř dvě třetiny ze všech daní z tohoto typu daně vybraných . Je opravdu Praha o tolik lepší ve vytváření pozic pro podnikatele jako všechny obce České republiky dohromady ? Nebo je to něčím jiným ? Já osobně si myslím bez ohledu na to , jak to dopadne , tak si myslím , že ta změna je záchranou pro Prahu v okamžiku , kdy se skutečně uskuteční to , že v Praze finanční úřady začnou podnikatele skutečně kontrolovat , protože je zcela veřejným tajemstvím , že od nás od všech , z toho venkova , prostě ty fyzické osoby prchaly do Prahy právě proto , že tam měly neustálou kontrolu , kdežto tady ji neměly . A pokud s tímto někdo něco udělá , tak je jasné , že tohle číslo se bude určitě zmenšovat . O tom není možné pochybovat . Co je tragické pro téměř 800 obcí , je to , že z této daně nemají ani korunu , ale nicméně musí z ní vyplácet celkem 60 milionů korun . To znamená , ony nedostanou nic a ze všech ostatních daní musí ještě platit zpět finančnímu úřadu , který to dál rozdistribuovává , 60 milionů korun . Ta další čísla nebudu říkat , protože pan ministr to tady popsal správně , kolik těch obcí na tom vydělává a kolik na tom prodělává . Problém těch úlev je opravdu palčivý . Je to problém , který vede k tomu , že jsou úlevy mnohdy velmi samozřejmě důležité , chvályhodné atd . , ale vzhledem k tomu , že se ty úlevy realizují prostřednictvím dodatečného daňového přiznání nebo daňového přiznání , tak bohužel dosavadní praxe byla taková , že ty vratky jdou jenom a pouze za obcemi . A to není možné , aby to tak dál bylo , protože se jedná opravdu o velké peníze . Chtěl bych také zdůraznit , že tento zákon má platnost od příštího roku , resp . od 1 . 1 . 2017 . To znamená , že je zcela zřejmé , že budou probíhat další jednání o rozpočtovém určení daní . Nicméně já bych nebyl takový optimista , jak tady bylo nedávno řečeno , protože i kdyby k té dohodě došlo dejme tomu někdy v březnu , v dubnu letošního roku , tak jen se znovu vracím k tomu , že tento návrh zákona , úplně jednoduchý pro kraje , sem přišel v únoru tohoto roku , a probíráme jej teď v prosinci . Takže mně z toho vyplývají dvě věci , závěry , které si myslím , že mám podložené , ale samozřejmě nikomu neberu jeho názor . Za prvé se domnívám , že se vyměňuje daň nejistá a neustále klesající za velmi jistou daň , která je DPH dlouhodobě , a dlouhodobě DPH stoupá . To znamená , pro obce je to určitě posun k lepšímu . A tak jako vždycky ve všech daňových změnách , které se teď udály , i u těch , o kterých tady mluvil pan Stanjura , pan kolega Stanjura , omlouvám se , tak vždycky byly obce , které na to doplatily . Jakákoli změna v daňovém rozdělování vždycky přinese pár obcí , které na tom prodělávají . V tomto smyslu musím říct , že kontinuálně Ministerstvo financí vždycky - vždycky - se snažilo těm , kteří na tom prodělávali , to kompenzovat . Není pochyb , že je v moci Ministerstva financí , aby to těm pár obcím , které to eventuálně takzvaně odnesou , kompenzovalo . Navíc se jedná o částku , která je zcela jednoznačně v moci Ministerstva financí . Vážené kolegyně a kolegové , já vás tady dál nebudu zdržovat . Myslím , že karty jsou rozdány úplně jasně . Rozhodne se hlasováním . Chtěl bych vás poprosit , abyste hlasovali . Je na vás , jak budete hlasovat . Chtěl bych vás ale poprosit , abyste hlasovali velmi uvážlivě . V prvním případě senátního návrhu podle mého názoru si myslím , že to obcím určitě neuškodí . Není to žádný zázrak , ale obcím to určitě neuškodí , naopak si myslím , že to vytváří pro další jednání poměrně dobrou a příznivou atmosféru . Pokud se týká druhého , tak je to slib , který byl dán dávno krajům , měly to dostat už před několika roky a dostaly by to zvýšení teprve teď . Takže bych vás prosil , abyste eventuálně , pokud neschválíte senátní návrh , hlasovali pro ten druhý , protože i z těch krajských peněz samozřejmě - krajské peníze přece nejdou krajům , ale prostřednictvím krajů obcím . Takže i ty peníze , o které by se navýšily rozpočty krajů , ve skutečnosti směřují k obcím . No a pokud neschválíte nic , tak nedostane nikdo nic . Děkuji vám za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name