2013-036-10-214
214. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 416/5/ - vrácený Senátem
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji a prosím s faktickou pana poslance Votavu . Prosím , máte slovo .
Poslanec Václav Votava
Děkuji za slovo . Já jsem chtěl jenom reagovat na paní kolegyni Kovářovou , které si jinak vážím za její odhodlaný boj ve prospěch obcí . Ona řekla , jak vůbec může souviset DPH s opatřeními , která děláme , která činíme . No samozřejmě že souvisí výnos DPH s těmi opatřeními . A teď mám na mysli kontrolní hlášení , teď mám na mysli elektronickou evidenci tržeb . Protože jestli se nám podaří samozřejmě omezovat daňové úniky , tak to bude mít za důsledek to , že se zvýší daňové výnosy a podle toho procenta budou mít více i obce . To je naprostá logika . Děkuji .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji a s faktickou prosím k mikrofonu paní poslankyni Kovářovou . Prosím , máte slovo .
Poslankyně Věra Kovářová
Ráda bych reagovala na kolegu Votavu , kterého si samozřejmě také vážím . Nicméně asi dobře neposlouchal , co jsem říkala . Já jsem říkala , že systém rozpočtového určení daní s EET absolutně nesouhlasí . Samozřejmě výběr DPH je jedna věc a ta potom přináší obcím . Ale celkový systém rozpočtového určení daní reaguje na hospodářskou situaci jako celek . Nemůžeme to měnit podle toho , jak se vybírá , či nevybírá . Někdy obce , a to se ukázalo v období krize , prostě měly snížené příjmy , a obce dýchají a jejich rozpočty s hospodářstvím . Ale to , že mají větší podíl na nějaké dani a hospodářství se daří , umožňuje , že si právě mohou vytvářet rezervy na horší období .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji . Tímto jsme prozatím vyčerpali faktické poznámky a nyní prosím pana poslance Bendla , který je řádně přihlášen do rozpravy . Prosím , máte slovo .
Poslanec Petr Bendl
Děkuji za slovo . Vidím , že lavice zpravodaje i předkladatele návrhu je prázdná , pan ministr financí tu není a Radko Martínek jako senátor předkládající a obhajující tento návrh také nemá příliš mnoho času na to , aby se věnoval debatě .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Pane poslanče , pan senátor je v sále , předpokládám , že pan ministr si odskočil .
Poslanec Petr Bendl
Tak , já to nebudu radši komentovat . Že by nějaké další foto ? Nějaké selfie že bychom tam zase šoupli místo projednávaného návrhu na rozpočtové určení daní . (Veselost ve sněmovně.) Já myslím , že se musíme vrátit k tomu začátku , proč vlastně vůbec tento návrh zákona projednáváme . Vláda řekla nechceme druhý pilíř , víme co s důchody , sebereme na důchody peníze někde jinde a přijdeme možná někdy s nějakou koncepcí . A vzhledem k tomu , že se na řešení důchodové reformy měly , nebo bývalá vláda předpokládala , že se na tom budou podílet všechny rozpočty , tak abychom na ty důchody jednou měli , přišli zejména představitelé krajů a řekli : my ty peníze chceme zpátky , koukejte nám je vrátit . Proto vznikl politický obchod , který se jmenuje - přidáme jednotlivým krajům finanční prostředky , protože je určitě potřebují . Nic proti . I opozice , a padlo to tady několikrát , hlasovala pro přijetí zákona o rozpočtovém určení daní a pro navýšení finančních prostředků krajům bez ohledu na to - a teď vám řeknu praktický příklad , jak to vypadá v praxi . Středočeský kraj , kde se občas zúčastňuji jednání krajského zastupitelstva , ten už si finanční prostředky z tohoto zákona , který teprve projednáváme , začlenil do svých výdajů i příjmů . Poměrně nestandardní věc , protože zákon není ani platný , ani účinný , ale vedení Středočeského kraje , představitelé KSČM a sociální demokracie , kteří spolu v koalici vládnou ve Středočeském kraji , už vědí co s penězi , které Poslanecká sněmovna ještě vlastně neschválila . To je fakt , který je neoddiskutovatelný . Musím vám říct , protože jsem tady v první nebo druhém čtení komentoval tento návrh , že jde o politický obchod , který se má odehrát zejména před krajskými volbami , tak možná vás ani nepřekvapím tím , že struktura toho středočeského návrhu krajského rozpočtu to potvrzuje . Možná byste čekali , že těch 600 milionů korun , které z těch 3,5 miliardy dostanou Středočeši , půjde na podporu školství . Možná byste čekali , že to půjde na významné posílení dopravní obslužnosti anebo investic do dopravy . Ale ti z vás , kteří jsou pragmatičtí , vědí , že to tak není . Do školství jde dokonce méně peněz , než šlo v roce 2008 , a podíváte - li se na rozpočty , daňové příjmy rozpočtů 2008 jsou přibližně srovnatelné s rokem 2015 . A podíváte - li se na strukturu výdajů Středočeského kraje - kde je tedy mimochodem sympatická , v uvozovkách , částka 48 milionů korun za porušení rozpočtové kázně v případě čerpání evropských peněz , takže i na to stát nebo Poslanecká sněmovna formou posílení rozpočtového určení daní přispěje - , tak finanční prostředky půjdou zejména na dotační fondy do obcí . Podotýkám , o 300 milionů navíc než v letošním roce půjde v příštím roce ve Středočeském kraji do jednotlivých obcí . Možná podotknete , že je to věc krajského zastupitelstva , které by si mělo pohlídat , že finanční prostředky z těch jednotlivých fondů kraje nedostanou jenom starostové podle své politické legitimace , a musí si to ohlídat zastupitelstvo . To , co ale mě mrzí , a ukazuje se opravdu , že šlo o účelovou změnu , která nepodporuje systémové výdaje do oblastí , které jednotlivé kraje opravdu by měly financovat , ale ono se tak neděje . K tomu návrhu Senátu , věcí týkajících se obcí . Mě na rozdíl od řady mých předřečníků nepřekvapuje , že sociální demokracie se snaží utlumovat tu motivační složku uvnitř rozpočtu . Ono už to tady padlo . Už se to několikrát v historii udělalo , koneckonců levice to tak vždycky dělá - bere těm , kteří něco mají , aby to dala těm , kteří nic nemají , a mezi tím prostě existuje nějaká zóna . Tohle je typický příklad a levicová vláda , nebo pravděpodobně levicoví poslanci dnes podpoří tento návrh , který říká : " Likvidujeme motivační složku , dokonce nám ani nevadí , že neznáme dopady toho , jak to ve skutečnosti , co to s těmi rozpočty obcí udělá , nám to nevadí , a účinnost tohoto opatření dáme k 1 . lednu 2017 . " Přitom my jsme celý rok mohli věnovat tomu , aby se alespoň pokusily Svaz měst a obcí , Sdružení obecních samospráv a další organizace zastupující jednotlivá města a obce v debatě s námi , s Poslaneckou sněmovnou , případně s Ministerstvem financí a s vládou , pokusily najít alespoň trochu shodná stanoviska . To , co se tady vytvořilo , je evidentně jenom jakási politická mlha . Bylo potřeba splnit zadání , které říká : nadpisy jednotlivých článků v novinách musí říkat Senát se postaral o to , že obce dostanou nějaké peníze . Vždyť je to k ničemu , to nevadí , že Svaz měst a obcí s tím nesouhlasí . To nevadí , že to nechce Sdružení obecních samospráv , to vůbec nevadí , ale vláda jim najust něco , nebo sociální demokracie nebo Senát , musí dát bez toho , aniž by to bylo vydiskutováno . Tohle je princip , který už mi tedy vadí . Proč tedy , když tohle má být účinné až k 1 . lednu 2017 , proč nevyužijeme ten čas , a myslím , že bychom měli využít ten čas k tomu , abychom nastavili posílení rozpočtového určení obcí . Když už to nechcete od roku 2016 - u krajů to jde , nevím , proč to nejde tedy u obcí . Nebo tedy vím - protože to je ta mlha , kterou je potřeba vytvořit , abychom do těch nadpisů dostali , že jsme se na obce přece nevykašlali . Jenomže jste se na ně vykašlali . Vy už prostě chcete , aby se o tom nemluvilo , a budete teď dva roky říkat básničku o tomu , jak jste podpořili rozpočty měst a obcí . Houbeles . Není to pravda a je to v rozporu s jejich názorem . A znovu říkám , mě nepřekvapuje , že likvidujete motivační složku . Znám pana kolegu Martínka , kdysi jsme sváděli souboje o reformu veřejné správy , a proto mě nepřekvapují jeho levicové názory a nejsem jimi nijak omráčen . Ale v praxi si myslím , že máme prostě dělat všechno pro to , aby nějaká motivační složka k tomu , aby obce podporovaly rozvoj podnikání , aby v tom systému byla . Byť minimální , ale byla . Vy ji tímto další ranou likvidujete a bráníte se využít toho roku , který je před námi , k debatě , abychom tu situaci změnili . To mi přijde velmi nefér , a proto nemůžu hlasovat pro senátní návrh , protože jsem přesvědčen o tom , že příští rok můžeme věnovat debatě na posílení rozpočtového určení daní obcí , když už je nechcete posílit od roku příštího , možná proto , že není před obecními volbami .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name