2013-036-10-214
214. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 416/5/ - vrácený Senátem
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji . Vidím s faktickou přihlášku pana poslance Beznosky . Prosím , máte slovo .
Poslanec Adolf Beznoska
Děkuji za slovo , paní předsedající . Vážené kolegyně , vážení kolegové , já bych podpořil , a to maximálně , to , co tady teď zaznělo . A sice to , že senátní návrh je návrhem velmi špatným a měli bychom ho při našem hlasování jednoznačně odmítnout . Mě trošku mrzí to , že v debatě a při projednávání změny zákona nebyl přijat náš pozměňovací návrh , myslím tím můj , pana kolegy Stanjury a pana kolegy Vilímce , který řešil to , co si obce bezesporu zaslouží , totiž zvyšování příjmu z podílu na dani z přidané hodnoty . Návrh byl ve dvou krocích , bylo tam zvýšení o 1 % na 21,83 v roce 2017 a na konečnou hodnotu tak , aby se to vrátilo před důchodovou reformu na 23,58 , až v roce 2018 . Čili bychom měli přemýšlet nějak systematicky . Návrh , který přišel ze Senátu , je nesystémový , je to zásah do rozpočtového určení daní a jako takový bychom ho měli jednoznačně hned odmítnout .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji . Teď jenom pár technických záležitostí . Pan ministr Chovanec hlasuje s náhradní kartou č . 13 . Dovolte mi načíst omluvy : od 9.35 do 11 hodin se z pracovních důvodů omlouvá pan poslanec Šarapatka , paní ministryně Valachová se omlouvá z dnešního dne a zítřejšího dne z pracovních důvodů , ministr Chovanec se omlouvá z dnešního dne od 15.30 z pracovních důvodů , z důvodu nemoci se omlouvá pan poslanec Plíšek z dnešního dne , pan poslanec Soukup se omlouvá od 18.30 dnešního dne z osobních důvodů , pan poslanec Volný se omlouvá z dnešního jednání od 14 hodin z pracovních důvodů , pan poslanec Pfléger se omlouvá z dnešního dne od 18 hodin z pracovních důvodů a pan poslanec Grospič se omlouvá z dnešního dne od 13 hodin z pracovních důvodů . A nyní již prosím k mikrofonu panu poslance Votavu . Prosím , máte slovo .
Poslanec Václav Votava
Děkuji za slovo . Vážená paní místopředsedkyně , kolegyně , kolegové , na rozdíl od svých předřečníků tento senátní návrh podpořím . Podpoří ho i klub sociální demokracie . Víte , rozpočtové určení daně , to je takový stálý evergreen , ta problematika se stále opakuje . Je třeba si říci , že rozpočtové určení daní vlastně nikdy nebude úplně spravedlivé pro všechny obce . Samozřejmě kontroverzi vyvolává to rušení motivačního 30 procentního příspěvku z daně z příjmu fyzických osob z daňového přiznání , ale on vlastně už ten motivační příspěvek neplní tu funkci , kterou měl plnit . Zdaleka neplní a daň z příjmu fyzických osob v přiznáních má stále klesající tendenci . A bylo tady již řečeno , že výběry jsou malé , výnos je malý a v podstatě dosahuje bezmála jedné miliardy korun . Je třeba si také říci , že ne všechny obce mají možnost vytvářet podmínky pro podnikání . V řadě obcí nemůže mít sídlo podnikatel , který na základě daňového přiznání odvádí daň z příjmu . To pravda je . 80 % obcí prostě takové možnosti nemá . A mí kolegové předřečníci , pan kolega Vilímec tady říká : Obce s tím senátním návrhem nesouhlasí . Jaké obce ? Všechny obce ? Vždyť to přece není pravda . Samozřejmě že je to predikce . Je to odhad , kolik může změna vynést , být dodatečným příjmem pro obce jedenapůl , dvě miliardy korun . To pravda je . Ještě možná stojí za to také zdůraznit , a to jsem říkal , že 30 procentní příspěvek je vlastně navázán na bydliště podnikatele a ne vždy bydliště podnikatele se shoduje s provozovnou toho podnikatele . To je další věc . To je na úvahu , pokud budeme dále přemýšlet o tom , jak jinak nastavovat parametry rozpočtového určení daní . A určitě je to třeba . Vůbec nezpochybňuji , že by nějaký motivační prvek býti měl . Měl by být . Ale tento prvek se opravdu přežil . A nadále je třeba , aby zůstala určitá solidarita , protože jak jsem řekl , tak většina obcí prostě nemůže dosáhnout , nemá ty podmínky , nemá ty podmínky , aby měla podnikatele na svém katastru , aby měla třeba provozovny na svém katastru . Bylo tady zmíněno , že se ustavila určitá skupina pro změnu zákona o rozpočtovém určení daní . Ano . Já jsem v této skupině byl také účasten . Tam se hovořilo mimo jiné v podstatě i o tom návrhu , který podával pan senátor Martínek . Já mu za to děkuji , že ten návrh podal . Ministerstvo tam tehdy připouštělo zrušení motivačního příspěvku s tím , že se zvýší o určitou část , že se zvýší podíl pro obce na dani z přidané hodnoty . Byli tam zástupci Svazu měst a obcí . Byli tam zástupci Sdružení místních samospráv . Padaly tam docela zajímavé návrhy , jak změnit určité parametry , jak jinak konstruovat rozpočtové určení daní . Pro vaši představu , Svaz měst a obcí přišel například se zvýšením samozřejmě podílu na DPH , o tom tam byla asi největší diskuse . Daň z příjmu právnických osob vázat na sídlo právnické osoby , daň z nemovitých věcí , zavedení daně z tržní ceny pozemku . To byl další návrh . Zavedení podílu na spotřebních daních , nová samostatná komunální daň . To byly návrhy Svazu měst a obcí . Proti tomu tam samozřejmě byly návrhy Sdružení místních samospráv , které navrhovalo například rozšíření struktury sdílených daní o daně ekologické , o daně spotřební . A budu - li citovat z podkladového materiálu , tak jak tedy Sdružení místních samospráv předalo své návrhy , tak mělo například takovéto postoje : Rámcový souhlas s postojem Ministerstva financí vůči stávajícímu nastavení koeficientu sdílení daně z příjmů fyzických osob . Tento motivační prvek skutečně neplní roli , která mu byla původně určena . To je jedno z vyjádření Sdružení místních samospráv . Nebo konstantní odmítavý postoj vůči zavádění nových motivačních prvků v rámci rozpočtového určení daní . Zásada rovnosti všech obcí . Takže je vidět , že je opravdu rozpočtové určení daní poměrně složitá záležitost . Pohledy jsou různé . A myslím si , že je dobře , že skupina pracuje . Samozřejmě měla by mít a musí mít nějaký výstup . A já věřím , že výstup bude z tohoto jednání této pracovní skupiny a dobereme se k nějakým změnám parametrů struktury toho rozpočtového určení daní tak , aby to lépe vyhovovalo obcím . Ale znovu říkám , nikdy to rozpočtové určení daní nebude naprosto spravedlivé pro všechny obce . To asi nikdy nebude . Dámy a pánové , ještě si neodpustím poznámku . Pan kolega Gazdík tady hovořil velice zaujatě a říkal : Vždyť ani nevíme , jestli bude Ministerstvo financí schopno vybírat daně tak , aby bylo zajištěno , když tedy se zvedne podíl z DPH , aby také ty prostředky narostly v obecních pokladnách . Samozřejmě , pane kolego prostřednictvím paní předsedající , pokud budete bránit tomu , abychom mohli zavést opatření v boji proti daňovým únikům , tak samozřejmě ty prostředky nebudou dosahovat takové výše , jako si představujeme a jako tím opatřením , ať tedy kontrolním hlášením , tak evidencí tržeb , předpokládáme . Takže prosím nebraňte v zavádění těchto opatření . Nakonec si myslím , že vy ani nemáte zájem , aby se bojovalo proti daňovým únikům . Děkuji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name