2013-035-02-003
3. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 626/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Fiedlerovi . A ještě než budeme pokračovat , budu konstatovat omluvy došlé předsedovi Poslanecké sněmovny . Od 15.30 se omlouvá pan poslanec Miroslav Opálka , od 14.05 paní poslankyně Kristýna Zelienková , od 17 hodin pan poslanec Votava , pan poslanec Zbyněk Syblík od 16 hodin , pan poslanec Kasal z pracovních důvodů z odpoledního jednání a pan poslanec od 16 do 21 hodin . Pokračujeme v obecné rozpravě panem poslancem Karlem Černochem . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Marek Černoch
Hezké odpoledne , dámy a pánové . Já bych jenom velmi rád zmínil , že stále nerozlišujeme mezi pravým , tvrdým hazardem a nerizikovými loterijními hrami . Je obrovský rozdíl mezi hráčem , který sedí dlouhé hodiny před hracím automatem , a osobou , která si koupí adventní los , lístek do tomboly nebo tiket Sportky . U nás dnes dominuje hazard , ne loterie , což je způsobeno chybnou regulací . V zemích Evropské unie je to přesně obráceně . V České republice jsou ekonomicky nejúspěšnější , které v roce 2014 utržily 16 mld . korun a tvoří tak neuvěřitelnou polovinu trhu . Číselné loterie dle příjmů tvořily přibližně 12 % trhu s cca 4 mld . korun , následovaly internetové kurzové sázky s 11 % , kurzové sázky na pobočkách 6 % a sázkové hry v kasinech 4 % . Nedostatečný výběr daní a odvodů z hazardních her však nezpůsobují jen současné sazby , o jejichž navýšení současná novela usiluje , ale především nedostatečná a nekvalitní regulace celého sektoru umožňující značný podíl nelegálních provozovatelů unikajících beztrestně jakémukoli zdanění . Poměr počtu výherních automatů k počtu obyvatel je i kvůli nedostatečné regulaci u nás neúměrný . Je 23 krát vyšší než v sousedním Rakousku . Náklady v souvislosti s jejich provozem - odhadují se zhruba na 30 mld . ročně - se přitom přenášejí na společenské zdroje . Prvoplánově a krátkozrace pouze fiskálně zaměřená novela stávajícího a bezpochyby nevyhovujícího zákona však může bez odpovídajícího regulatorního rámce nejen dodatečně zatížit legální provozovatele hazardních her , ale zároveň i zvýhodnit a rozšířit nelegální trh , a to především faktickou podporou provozovatelů takzvaného tvrdého hazardu další nepřímou bonifikací nelegálních provozovatelů a celkového pokřivení trhu . Hospodářskou soutěž na trhu může zkreslit a sociální dopady špatně regulovaného hazardu může zhoršit další špatně diferencovatelné zvýšení daní všem provozovatelům . Zvýšené zdanění vládního návrhu nadále opomíjí rozdílnou společenskou nebezpečnost jednotlivých druhů hazardních her a rozdíl ve výdajích , který je stát nucen v souvislosti se zmírňováním a sanací negativních dopadů hazardu vynakládat . V Evropské unii se naopak podporuje sociálně spravedlivější diferencované zdanění hazardních her podle škodlivosti dopadu na společnost . Takový systém zdanění nastavuje nediskriminační podmínky i z hlediska nezkreslené hospodářské soutěže . Jinak se totiž provozovatelé společensky neškodlivých her podílejí formou obdobného zdanění na korekci společensky negativních dopadů generovaných provozovateli tvrdého hazardu , čímž jsou provozovatelé škodlivého hazardu fakticky nepřímo podporováni z veřejných zdrojů neodůvodnitelně a bezprecedentně nízkou daňovou zátěží . Například v Rakousku činí federální daň z on - line loterií 16 % z rozdílu sázky a výhry , odvod z provozování kasin pak 35 až 80 % z rozdílu sázky a výhry . Navržené zdánlivě neutrální vyšší zdanění zatížení fakticky ještě více prohlubuje diskriminaci společensky neškodlivých forem hazardních her . Tyto hry způsobují podle většiny doložitelných vědeckých studií jen minimum negativních dopadů na společnost ve srovnání s takzvanými tvrdými formami hazardu , jako jsou technické hry , zejména výherní automaty , případně kasina . Jednalo by se o vícestupňové znevýhodnění mírnějších forem hazardu , neboť z jimi odváděných finančních prostředků stát financuje zejména opatření napravující negativní dopady tvrdého hazardu , což jsou výdaje na léčbu závislostí , potírání související trestné činnosti , sociální podpora závislých hráčů , náklady vyplývající z rozpadu rodinných vztahů gamblerů a tak dále . Z tvrdých forem hazardu proto do státního rozpočtu plyne neúměrně méně prostředků , než by odpovídalo podílu na jimi způsobených společenských nákladech . Vládní slogan o optimální výši zdanění hazardu jako celku je morálně a ekonomicky neodůvodněný a populistický . Současný zákon neupravuje provozování loterií a podobných her na internetu , což je předmětem oprávněné kritiky i ze strany Evropské komise . Provozovatelé internetových hazardních her nabízejí své služby vůči hráčům na našem území neoprávněně a svoje příjmy samozřejmě nepřiznávají a nezdaňují vůbec . Internetový loterijní trh přitom nebývale rychle roste a expanduje . Stát pouze bezmocně přihlíží stále masivnějším daňovým únikům a přiživování nelegálních provozovatelů , kteří se nijak nepodílejí na vyvolaných sociálních nákladech svého podnikání . Předkládaná novela tuto skutečnost vůbec neřeší . Zůstává pouze otázkou , zda je to záměr , nebo ne . Neúměrné zvyšování daní legálním provozovatelům působí až příliš očividně ve prospěch šedé zóny , která už má velmi vlivné zastánce v nejvyšších patrech české politiky . Podle odhadů stát svou rezignací jen na zdanění internetových nelegálních provozovatelů přichází každoročně o 2 mld . korun . Objem nelegálního internetového trhu se odhaduje až na čtvrtinu celkového trhu . V některých segmentech se dokonce poměr legálního a nelegálního odhaduje 1 : 1 . Mimo ilegálních internetových provozovatelů navíc působí na trhu mnoho dalších nepovolených automatů , heren , kasin či sázkových kanceláří . Tento velký podíl ilegálního trhu se vymyká běžné míře neoprávněného podnikání v jiných trzích . Navrhovaná novela , jak je koncipovaná , ještě dále prohlubuje a zhoršuje neuspokojivý současný stav , když jsou legální provozovatelé díky nečinnosti státu vystaveni nespravedlivé konkurenční nevýhodě , která výrazně deformuje hospodářskou soutěž . Ministerstvo financí by mělo především donutit ilegální provozovatele k ukončení jejich činnosti nebo k její legalizaci spojené se zdaněním . Pokud by byla předkládaná novela schválená , bude mít za následek nežádoucí motivace podnikatelů . Ilegálním vůbec vadit nebude , protože daně stejně platit nebudou , neboť zatím stále chybí komplexní rámec nového loterijního zákona , a dojde paradoxně k situaci , že jim vládní předkládaný návrh pomůže , protože znevýhodní podnikání jejich legálních konkurentů . Část legálních provozovatelů kvůli zvýšené daňové zátěži legální trh bezpochyby opustí a přenechá tak další část trhu provozovatelům ilegálním , pokud jich část do výhodnějšího sektoru nezdaněného podnikání přímo nepřejde . Na našem trhu dnes působí minimálně 37 nelicencovaných zahraničních internetových provozovatelů nabízejících na svém webu společně on - line kurzové sázení , poker , kasino a hry v češtině . Legální je přitom u nás pouze on - line kurzové sázení , licenci má zhruba osm subjektů , a on - line poker , kde je licencovaný jeden provozovatel . Nelicencované zahraniční společnosti neodvádějí odvody a jejich obrovské příjmy z činnosti na území České republiky nepodléhají dani z příjmu právnických osob . Kvalifikovaný odhad hovoří o tom , že u těchto firem je na černém trhu prosázeno zhruba 9 až 11 mld . korun , a Česká republika tak přichází o přibližně 2 mld . korun ročně . Je neuvěřitelné , že prakticky každý měsíc se tato částka extrémně zvyšuje , což by se bezpochyby bez vlivných osob neobešlo . Současný návrh nereaguje na aktuální rychlý vývoj v oblasti moderních technologií , dostatečně nezohledňuje míru rizikovosti a závislosti hraní jednotlivých her a není v souladu s požadavky evropské legislativy . Proto bych vás rád požádal o podporu našeho pozměňovacího návrhu . Děkuji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name