67. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - prvé čtení
Předseda PSP Jan Hamáček67.Vládnínávrhzákona,kterýmseměnízákonč.561/2004Sb.,opředškolním,základním,středním,vyššímodbornémajinémvzdělávání(školský zákon),vezněnípozdějšíchpředpisů,azákonč.200/1990Sb.,opřestupcích,vezněnípozdějšíchpředpisů/sněmovnítisk611/-prvéčteníProsím,abytentotiskuvedlazpověřenívládypaníministryněškolství,mládežeatělovýchovypaníKateřinaValachová.Paníministryně,prosím,máteslovo.ZnovuprosímoklidvPoslaneckésněmovně.Ministryněškolství,mládežeatělovýchovyČRKateřinaValachová:Váženépaníposlankyně,váženípániposlanci,dovoltemipředstavitauvéstvládnínávrhzákona,kterýmseměníškolskýzákonvrámcipředstavenívprvnímčtení.Cosetýkáobsahunovely,stěžejnímcílemnovelizaceškolskéhozákonajejednakúpravapředškolníhovzdělávání,zavedeníjednotnépřijímacízkouškynastředníškolyagymnáziasmaturitou,jednakúpravaspolečnéčástimaturitnízkouškyvoblastispolečnéčástimaturitnízkoušky,dáleúpravaNárodníradyprovzdělávání.Vevšechtěchtoohledechsejednábuďonaplňováníkoaličnísmlouvyaprogramovéhoprohlášenívlády,nebosejednáovýsledekvyplývajícízpodporytěchtozměnstransociálníchpartnerůčistranodbornéveřejnostiaťpedagogické,čijiné.Vrámcitzv.povinnéhopředškolníhovzdělávánívládnínávrhobsahujeněkolikzměn.Prvnízáležitost,nakteroubychváschtělaupozornit,jedlouhoudobuzhlediskarodičůupřednostňovanázměnasouvisejícístím,žeodroku2017zakotvujemenároknapředškolnívzdělávánídětíčtyřletých,odškolníhoroku2018nároknapředškolnívzdělávánítříletýchdětí.SoučasněvsouvislostiazcelavsouladustrendyvrámcivzdělávánívrámciEvropskéuniezavádímetakétzv.povinnýpředškolnírokvzdělávánívobdobíod5do6letdítěte.Cosetýkátétopovinnosti,pakbychjenomchtělaupozornitnato,žesenejednáoobdobupovinnéškolnídocházky,takjakjiznámenásledněod6letvěku,alejednáseopovinnépředškolnívzdělávání,kterévtutochvílivyužívá90%dětí,astejnětaksetedyjednáomožnost,kterouupravujeme,volittakéalternativutohotovzděláváníprooněch10%dětí,čijejichrodičů,kterétentosystémnevyužívají.Cosetýkápovinnéhopředškolníhovzdělávání,mělobytotedyfungovattak,ževrámcikvětnovýchzápisů,kterétedynověupravujemejednotně,květnovézápisydopředškolníhovzdělávání,takvpřípaděpovinnéhopředškolníhovzdělávání,kdonebudechtíttímtozpůsobemsvédítěvzdělávat,budemítmožnostjednoduchýmzpůsobemoznámittutoskutečnostspádovémateřskéškoleanásledněbudetotospojenosjehopovinnostídostavitsevprůběhuprosinceažlednadotétospádovémateřskéškoly,abybylyověřenypředpokladyjehodítěteprovzdělávání,apokudbudouzjištěnynedostatky,abysemudostalostranspádovémateřskéškolypodpory.Zápisydozákladníchškoljsounaopaksjednocenynashodnéobdobíduben,kdemimojinéreagujemenato,žemámevelmivysokýpočetodkladůpovinnéškolnídocházky,vnašempřípadědosahují23až26%.Takétotojejedenzdůvodů,pročsipřejemepovinnépředškolnívzdělávání,protožesiodtohoslibujemesníženímnožstvítěchtoodkladů.Dalšímargumentempronászhlediskazavedenítohotorokupovinnéhopředškolníhovzděláváníjelepšíadaptacedětípřipřechodunazákladníškolu.Dále,jakužjsemzmínila,sníženípočtuodkladů,dálezajištěníkapacitagarancemístavmateřskýchškoláchdobudoucna.Samozřejměsidovolímtakéupozornitnaargumentobvyklostitakovéúpravyvesvětě.JeštěpřísnějšízhlediskapovinnéhopředškolníhovzdělávánízhlediskařeklabychblízkostinašehospolečenskéhoaprávníhoprostředíjeRakousko,PolskoneboMaďarsko.Chtělabychtakéupozornit,ženapříkladuzápadníchzemí,kterépracujísnárokemnapředškolnívzdělávání,jetotopravdataktroškunapůl,protoževřaděpřípadůvzemíodnásnazápadnároknapředškolnívzdělávánísiceexistuje,alesoučasněpovinnáškolnídocházkazačínámnohemdříve,napříkladodpětineboodčtyřlet.Copokládámzadůležitézhlediskapovinnéhopředškolníhovzdělávání,jetedyzejménato,žetímtozpůsobembudemegarantovatmístavmateřskýchškoláchtakédobudoucnatak,abynedošloksvévolnémusnižováníkapacitmateřskýchškolaabytakébudoucí,dalšígeneracemělyjistotupřístupukpředškolnímuvzdělávání.Vneposlednířaděchcizmínittakéto,žetímtopodporujemetaképotřebnostmateřskýchškoljakovzdělávacíinstituce,protožetatozáležitostvzděláváníještěpředzahájenímškolnídocházkyjevšeobecněodbornouveřejnostíizhlediskanáslednýchvýsledkůdětíveškolnípřípravěanásledněvpřípravěpracovníklíčovýminstrumentem.Naposledybychzmínilaargumentzmírněnísociálníchnerovností,protožesamozřejměpotkánísedětízrůznýchmajetkovýchpoměrůčisociálníhoprostředíužvúrovnipředškolníhovzdělávánímávýrazněsilnýcharakterzhlediskarovnostišancíajejichúspěchuvrámcizákladníhovzdělávání.Takébychchtělaříct,žeinvesticedopředškolníhovzdělávánímajíjednuznejvyššíchekonomickýchnávratnostíačiníaž14%.Takétotovdobě,kdyjsmevolánikezvýšeníkonkurenceschopnostinašichzaměstnancůasamozřejměistudentůukončujícíchvzděláníaťstřední,nebovysokoškolské,másvůjvýznam.Dalšízpředmětů,kteréupravujenovelaškolskéhozákonajejednotnápřijímacízkouškanastředníškolyagymnázia.Tedystředníškolyukončenématuritnízkouškou.Vládnínávrhupravujejednotnoupřijímacízkouškuzmatematiky,zčeskéhojazykaaliteratury,atedyumožňujeporovnatpředpokladyprovzdělávánívrámcistředníhoškolstvístranžákůukončujícíchdevítiletouzákladníškolnídocházku.Současněposkytujemetímtozpůsobemředitelůmstředníchškolobjektivnízhodnoceníznalostíadovednostíuchazečůataképoskytujemesrovnatelnéajednotnékritériumpřipřijímacířízení.Současněsiodtohoslibujemejakovládasnížitadministrativnínáročnoststávajícíchpřijímacíchřízenínastředníchškolách.Chtělabychříct,ževycházímezpilotníhoověřování,kteréprobíhalovtomtoškolnímroceabudepokračovatveškolnímrocenásledujícím.Dotohotopilotníhoověřovánísezapojilo650školzhrubazccaz1200vČR,toznamenájetovelmivýznamnýreprezentativnívzorek.Středníškolyagymnáziavýsledkypilotníhoověřováníocenilyapodpořilytutozměnuškolskéhozákona.ZkouškabudecentrálnězadávánaCermatem,odčehožsislibujemejednakrychlostvrámcivyhodnocenípřijímacíchzkoušek,autěchředitelůškol,kteříserozhodnoutestovatžákyneboověřovatjejichznalostipouzetímtozpůsobem,protožejetojejichmožnostsetaktorozhodnout,sisamozřejměodtohoještěslibujemevýznamnějšísníženíadministrativnínáročnosti,nežjetomudoposud.Řediteléškol,kteříbudouchtítosvědčitdalšíschopnostičiznalostižáků,budoumítmožnosttakučinit,nicméněváhavrámcipřijímacíchřízeníjednotnéhotestovánínesmíbýtnižšínež50%.Chtělabychzmínit,žedotohotozpůsobuprávníúpravynespadajíškolystalentovouzkouškou,toznamenákonzervatoře,uměleckéškolynebosportovnígymnázia.Otevřeněužvrámciprvníhočteníchciavizovat,ženepanujevtomtoduchuúplnáshodastranodbornéveřejnosti,apředpokládám,ževrámcivprojednávánívPoslaneckésněmovnějemožné,žeivůčitěmtotalentovýmzkouškámbudemodeljednotnépřijímacízkouškypřijatvnávaznostinarozpravyashoduposlancůaposlankyňnapříčpolitickýmspektrem.Cosetýkáspolečnéčástimaturitnízkoušky,posunulijsmeprotipůvodnímúvahámstartpovinnéčástispolečnézkouškymaturitnívpřípaděmatematikynaškolnírok2020/2021.Učinilijsmetakvnávaznostinazavedeníjednotnýchpřijímacíchzkoušek,kterépoprvéporovnajípředpokladyprostudiumžákůzezákladníchškol,apřijdenámpředvídatelnéafér,žetytozměnymaturitnízkouškybynásledovalyočtyřirokypozdějiodjednotnýchpřijímacíchzkoušek.Cosetýkázměn,kteréjsmeučinilimimozákon,takjenomchciupozornit,žedošlokúpravěminimálníchhodinmatematikyvrámcirámcovéhovzdělávacíhoprogramu.Nadruhoustranujsmerozpravamisodborníkyzjistili,žebudememítambiciještěměnitobsahrámcovéhovzdělávacíhoprogramuvpřípaděpředmětumatematiky,achtělibychomktomupřistoupitvnávaznostinastávajícízkušenostipramenícízvýukymatematikyaučinit,řekněme,matematikuvíclákavoupronašežáky.Národníradaprovzděláváníjeradou,kteroužádalizejménasociálnípartneřivrámcitripartity.Vúpravě,kterávámbylapředložena,jetorezortníporadníodbornýorgánMinisterstvaškolství.Pokládalabychtakovýtoorgánzapřínoszhlediskastabilityurčitýchvzdělávacíchcílůaivzhledemktomu,žebohuželvČRseministřiškolstvíměníažpříliščasto.Nadruhéstraněbychchtělaříct,žepokudsociálnípartneřižádalinadrezortníorgán,taktytofunkcezhlediskavzděláváníplnínováRadaprokonkurenceschopnostajejívýborprovzdělávání.Takževtomtoohledumámezato,žetytopožadavkyjsouuspokojenytímtozpůsobem.Závěrembychsechtělavyjádřitještěkekonomickýmdopadůmtěchtozměn.VpřípadějednotnépřijímacízkouškyodhadujemenákladyCermatunatutojednotnoupřijímacízkouškuna21milionůkorun.Současněpředpokládáme,žeještěvsouvislostispilotnímověřovánímletosbudemezpřesňovatdopadydoorganizacejednotlivýchškolavpřípaděvznikunákladůbudemepočítatstím,abynákladybylystanovenyjakoumaturitnízkouškyaopravnýchtermínůspeciálnímdotačnímrozvojovýmprogramemMinisterstvaškolství.Vpřípaděorganizacepředškolníhovzdělávání,toznamenásouvislostí,kterénásmohounapadnoutzejménapřiúvaháchokapacitěmateřskýchškol,bychvásrádainformovalaotom,ževletošnímavpříštímroce,kterénámzbývajídostartupovinnéhopředškolníhovzděláváníatakérozšířenínárokůnapřístupdětídopředškolníhovzdělávání,vládaprostřednictvíminvestičníchprogramůMinisterstvafinancíaMinisterstvaškolstvíinvestujedoinfrastrukturymateřskýchškolccajednumiliardu.SoučasněmámepřipravenyfinančníprostředkyvřádechmiliardzoperačníhoprogramuIROP,jehožstartpoposledníchinformacíchstranministryněpromístnírozvojpředpokládámevúnoru,vbřeznuroku2016.Vedletohonechceme,abytytozměnybylypouzeplácánímokvalitěbezreálnýchzměnapodporymateřskýchškol,protojsmepřipravilispeciálníšablonyzoperačníhoprogramu3Vvpřípaděnabránínovýchmístnavychovatelkyaučitelkyvmateřskýchškolách,cožpokládámezavhodnédoplněnínárodníchprostředkůsohledemnademografickouvlnu,kterásenámnyníužpřesouvázpředškolníhovzdělávánídovzdělávánízákladního.Vedletohojsmetaképosílilimateřskéškolyaorganizacivýukyvnichtak,ževládarozhodlaozkrácenípřímépovinnévyučovacípovinnostiředitelekmateřskýchškolstím,ževrozpočtujsmepočítalisnáklady200mil.korunnatutozměnu.Závěrembychchtělakonstatovat,žestranmateřskýchškolzaznívajíopakovaněhlasynasníženípočtudětívrámcitříd,atakévsouvislostistěmitozměnamiasvýznamempředškolníhovzdělávání,kterémujakovládavěnujeme,hodlámeitytopožadavkybrátvúvahu.Celkovýmmotivemtétonovely,kterásenaprvnípohledmůžezdátjakovelmirůznorodá,jezvýšeníkvalityvzdělávánívnašichškolách,zvýšeníindividuálníhoskutečněmateriálněapersonálněpodpořenéhovzděláváníapozornostiučitelůsměremkdětematakéreflexepožadavků,kterénanašivzdělávacísoustavuanašeškolyasamozřejměnašeučitelekladesoučasnýhospodářskýrůstipožadavkyzaměstnavatelůibudoucíchinvestorů,atedyibudoucíúspěšnostiČeskérepublikyzhlediskahospodářskéhoprostoru.Závěrembychchtělainformovatblížeposlanceaposlankyněoúčinnostitétonovely,takjakjepředpokládána.Cosetýkározšířenínárokůnapředškolnívzděláváníudětíčtyřletých,jetorok2017,urozšířenínárokudětítříletýchrok2018.NovápravidlaspočívajícívjednotnépřijímacízkoušcebychomvpřípaděschváleníParlamentemmohliočekávatpoprvévpřijímacímřízenínajařeroku2017atřipovinnézkouškyspolečnéčástimaturitnízkouškybudouprovybranéoboryplatitveškolnímroce2020/2021.Posledníúčinnost,kterájedůležitázhlediskaodbornédebaty,kterámůžebýttransformovánaivdebatupolitickounapůděPoslaneckésněmovny,jesjednocenísystémuhodnocenípísemnýchpracízčeskéhojazykaapísemnýchpracízcizíhojazykanaprincipuhodnocenípracíexternímihodnotiteli,kteréseuplatníodškolníhoroku2016/2017,poprvétedyvjarnímzkušebnímobdobí2017.Povinnýposlednírokpředškolníhovzdělávánísepakuplatníod1.září2017,nicménězápisůsetodotkneprávěužvoněchnovýchzápisovýchměsícíchvprůběhuroku2017.Ostatnízměnybudouúčinnéod1.září2016.Ztohotodůvodumámezato,žemámetakédostatečnýčasnapřípravu,implementaciastarttěchtozměndovzdělávacísoustavyažejsmedostatečněpřipraveninazměnyvrámciorganizacemateřskýchškol,základníchškolastředníchškol.Váženéposlankyně,váženíposlanci,jsemsivědomatoho,žejakékolizměnyškolskéhozákonavyvolávajívelkýzájemjakodborných,takpolitickýchdebat.Jábychchtělavyužítsvéhopředkladuaúvodníhoslovavrámciprvníhočteníktomu,abychvásvyzvalaskutečněkekorektníavěcnédebatěotěchtozměnách,kekterýmvámbudeveškerýmisilamisamozřejměnápomocnovprůběhuprojednáváníMinisterstvoškolství,mládeže,tělovýchovyijáosobně,aabychomdokázalinajítshodu,protožesedomnívám,ževšichnimámebezpochybyzacíldosáhnoutconejkvalitnějšíhovzdělávánínašichdětí.Děkujivámzapozornost.