|

2013-033-09-067

67. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - prvé čtení

Date2015-10-27
Meeting2013/033
Agenda Item2013/033/067
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/033schuz/bqbs/b35006701.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   027 < Page 028 > 029

Místopředseda PSP Jan Bartošek se omlouvám, paní ministryně, že vám vstupuji do vašeho projevu, ale požádám vás, kolegyně a kolegové, o ztišení. Prosím. Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina Valachová: - nesmířené skupiny, které samozřejmě nazírají zcela odlišně na systém vzdělávání, a snažili jsme se maximálně je přiblížit. Právě proto, že nedělám ze vzdělávání politikum, ale pokládám to za velmi důležitou věc. A byla bych ráda, kdybych i v Poslanecké sněmovně dokázala v rámci vládního návrhu nebo případně přijatých pozměňovacích návrhů za legislativní podpory ministerstva, jak jsem avizovala, najít širokou shodu. Co se týká námětů, které zazněly z hlediska toho, jak budeme reagovat na očkování, jak je to s individuálním vzděláváním, podpora individuálního vzdělávání v druhém stupni, co se bude dít s dvouletými dětmi, jak na to pamatujeme z hlediska středních škol, z hlediska přijímacích zkoušek, jak bude přesně fungovat přijímací řízení z hlediska prvního kola, druhého kola, jakým způsobem se bude vyhodnocovat úspěšnost. Vážené dámy a pánové, s ohledem na běh času, bych dokázala odpovědět, odkázat na příslušné výbory... Poslanci signalizují, jestli mám začít odpovídat. (Poslanec Stanjura kýve.) s tím nemám problém. Můj fanoušek pan předseda Stanjura signalizuje, tak dobře. začnu tedy jednotlivě odpovídat. V případě jednotných přijímacích řízení na střední školy to bude fungovat tak, že z hlediska toho, co je naznačováno v některých příspěvcích poslanců jako cut-off score, tzn. určení úspěšnosti, která, pokud nedosáhnete jako žák, vás vylučuje ze středního vzdělávání, tak toto není zákonem stanoveno. Není to stanoveno ani prováděcím předpisem. A skutečně je to tak, že hranici, která znamená úspěch z hlediska přístupu do středního vzdělávání, stanoví ředitel. Šli jsme tou měkčí formou a doplnili tady z hlediska informací žáků i rodičů - a samozřejmě i my jako ministerstvo budeme vědět příslušná data z hlediska těchto přijímacích řízení, aby školy musely zveřejnit, jakého nejméně úspěšného žáka přijímají. Je to měkčí forma. Na druhé straně je možná. A z hlediska skutečné optimalizace středních škol souhlasím s tím, a jsem to říkala při předkladu novely zákona o pedagogických pracovnících, že počítám s tím, že změny financování regionálního školství neopominou střední školy. A nutno také vzít v úvahu, že právě změny financování regionálního školství vhodně doplní tato měkká opatření vlády směrem k přijímacím řízením a k větší kultivaci a zkvalitňování prostředí středního vzdělávání. Co se týká druhého kola, tak je to tak, že samozřejmě i v druhém kole je relevantní ten test z hlediska češtiny a matematiky, ale příslušná ustanovení školského zákona, tak jak vám byl předložen, reagují na situaci, kdy např. v prvním kole se žák bude hlásit na školu, kde není jednotný test, jsou tam ty talentové zkoušky, a tím pádem zákon předpokládá, že pokud takto třeba neúspěšný v rámci konzervatoře se bude hlásit v druhém kole na střední školy, tak musí ten ředitel zvolit obdobu toho srovnávacího testu z češtiny a matematiky. Takže je to tato situace. Z hlediska možných zpřísnění přijímacího řízení na střední školy, jak je formuloval pan poslanec Novotný, dopředu avizuji otevřenost v rámci příslušných výborů připravit věcnou a politickou shodu za podpory ministerstva z hlediska legislativního zpracování. Nebráním se možnému zpřísnění těchto přijímacích řízení. Nicméně, vážené poslankyně, vážení poslanci, chci vás ubezpečit, že meziresortní připomínkové řízení ukázalo, že skutečně je příliš mnoho názorů na to, jak to pojmout, a naopak jsou samozřejmě různé asociace a sdružení, které chtěly přece jenom ponechat větší míru kompetence na řediteli, na jeho úsudku nebo naopak dát větší volnost dětem z hlediska jejich přístupu ke střednímu vzdělávání v této chvíli. Co se týká otázky očkování, která tady byla definována, samozřejmě vím, že mezi poslanci a poslankyněmi na to existují různé názory. V tuto chvíli mohu jenom avizovat to, že pokud se jedná o předškolní vzdělávání od pěti do šesti let, pokládala bych za racionální, pokud bychom umožnili, právě proto, že se jedná o povinné předškolní vzdělávání, i dětem, které tedy nejsou proočkovány, protože tato povinnost neplatí pro školní docházku od první třídy, od šesti let, jsem otevřena se o tom bavit v rámci pěti šesti let s tím, že v tuto chvíli jsme si udělali analýzu zákona o ochraně veřejného zdraví a je i výklad, že zákon o ochraně veřejného zdraví tím, že právě uvolňuje otázku proočkování právě pro povinné vzdělávání, tak umožňuje výklad, že právě od pěti do šesti let, pokud prohlasujete povinné předškolní vzdělávání, se to automaticky na tyto děti od pěti do šesti let nevztáhne. Dětské skupiny jsem samozřejmě brala v úvahu. se ale přiznám, že jsem se velmi podrobně seznámila se stenozáznamy rozpravy, která se tady v Poslanecké sněmovně vedla v rámci dětských skupin. Chci jenom zdvořile upozornit na to, že všechny rozpravy, které se tady na plénu vedly v případě schvalování dětských skupin, zdůrazňovaly, že se jedná o dočasné řešení, že se nejedná o nahrazení přípravy vzdělávání v rámci mateřských škol, že čekáme na skutečně materiální a personální podporu mateřských škol, kterou vláda připravuje, a z tohoto důvodu tedy volíme jako alternativu dětské skupiny. Jenom bych chtěla upozornit, že jsem se seznámila se stávajícím stavem registru vedeného na Ministerstvu práce a sociálních věcí. Je zde tedy evidováno 49 dětských skupin, což je poměrně málo z hlediska registrace, protože samozřejmě tím pádem zůstává řada neregistrovaných, a chci vás informovat o tom, že drtivá většina těchto dětských skupin jsou buďto takzvané firemní školky, anebo jsou to dětské skupiny při zdravotnických zařízeních, kdy samy tyto dětské skupiny deklarují, že jsou určeny pro děti od jednoho do tří let, to znamená se říct, že skutečně většinově to míří naopak na ještě děti mladší, nikoliv tedy děti od pěti do šesti let. Z tohoto důvodu jsem jako ministryně školství nepřijala dětské skupiny do náruče mateřských škol. Nicméně zase poctivě avizuji, že jsem připravena ve výborech diskutovat o firemních školkách a lesních školkách, protože obecně pokládám za velkou chybu v předchozích letech, že jsme, a vidím, že poslanci se těší, že obecně jsme udělali velkou chybu v rámci předškolního vzdělávání a jeho podpory jako vzdělávání našich dětí, protože jsme vystrkovali i instituce, které skutečně vzdělávání poskytují, přijímají vzdělávací program z různých dalších byrokratických důvodů právě ze skupiny mateřských škol, a obávám se, že jsme si příliš nepomohli. Co se týká kritiky individuálního vzdělávání, tak sami jste měli možnost slyšet, že část poslanců naopak horuje za individuální vzdělávání i na druhém stupni. Druhé části se nelíbí ani individuální vzdělávání v předškolním vzdělávání. Nalézt samozřejmě absolutní shodu si troufám říct, že je takřka nemožné. jako ministryně bude samozřejmě usilovat o co největší vaši většinovou podporu. Co se týká námětu, že by snad Česká školní inspekce měla obcházet školy a na základě hodnocení takzvané kvality je případně mít kompetenci zavírat, upozorňuji, že to opravdu není úkolem České školní inspekce. Není to úkolem ani inspekčních orgánů nikde v zahraničí. Spíš překvapuje, že takový námět padá. Je pravda, jak to zaznělo v příspěvku pana poslance Bendla, že otázku měření kvality dělá více institucí, a bych měla ambici do budoucna toto sjednotit kompetenčně, aby v tom byla trošku předvídatelnost a pořádek, protože neustále někdo hodnotí a testuje naše školství, ale obávám se, že testování nepomůže, protože nemám pocit, že bychom se prostřednictvím různých testů z hlediska hodnocení z hlediska vnějších institucí posouvali nějak výrazně dopředu. Také bych chtěla reagovat na obavy paní poslankyně Chalánkové nebo paní poslankyně Putnové, že snad mateřské školy nebo předškolní vzdělávání ambici nahradit výchovu rodičů. To v žádném případě. Také bych možná raději používala pro předškolní vzdělávání, ho zvolíme jakoukoliv formou, spíše pojem výuka, nikoliv výchova. jsem toho daleka. Na druhé straně prosím poslance a poslankyně, aby si uvědomili, že přece většina rodičů nás naopak žádá, abychom předškolní vzdělávání zajistili co nejvíce individuální, aby rozvíjelo talent i individualitu jejich dětí, abychom zajistili kapacity mateřských škol, a drtivá většina rodičů, se jim to líbí, nebo ne, po skončení rodičovské dovolené odchází do práce. Víte možná lépe než z hlediska rozprav v Poslanecké sněmovně, jak jsme na tom reálně z hlediska slaďování rodinného a pracovního života. Ambice, že by snad většina rodičů měla to štěstí se věnovat individuálně po celý den svým dětem v rámci jejich věku pět šest let, bych si to možná také přála, ale není to tak. Chci jenom ještě říct, že jako ministryně školství se soustředím na 90 % rodičů a 90 % dětí. Zároveň nepopírám individualitu 10 % rodičů, kteří si zvolí jinak. Myslím si, že správně vyvažujeme oba dva pohledy na věc, ale není přece možné zase z hlediska rozvoje individuality menšiny přistoupit k tomu, že to, co většinově je využíváno, tak bude pošlapáno. Doufám, že jsem reagovala na všechny připomínky, s tím, že nebudu detailně reagovat na to, co si myslím o vyšších odborných školách, nebudu reagovat na to, jak budeme podporovat talentovanou mládež, protože to teď není součástí předložené novely. Samozřejmě na to nějaký odborný názor mám. Co se týká talentované mládeže, si myslím, že vás jako poslance a poslankyně příjemně překvapím v tom, co jsme učinili nebo co činíme jako Ministerstvo školství, v rámci výborů, ale protože se nejedná o součást novely, jak byla předložena, tak se jenom dívám do vašich řad a budu samozřejmě připravena ve věcech, kde máte náměty, co v novele chybí, reagovat v rámci výborů. Naposledy řeknu, že poněkud zklamalo opakované hodnocení situace Univerzity Jana Amose Komenského. se asi v tuto chvíli umenším na to, že samozřejmě budu k dispozici k vysvětlení každému poslanci, který o to požádá. Z hlediska interpelací bych chtěla říct, že se interpelací účastním, ale byla jsem ve čtvrtek nemocná. Z hlediska jednotlivých obav se domnívám, že jsem zareagovala na všechny připomínky, které se týkají textu, tak jak byl předložen. Náměty, co tam chybí, si dovolím ponechat na úroveň výborů. Nikoliv že bych neměla názor, ale přece jenom, přiznám se, nevěděla jsem, že budu dnes konkurovat loterijnímu zákonu. si cením této pozornosti směrem ke vzdělávání a ke školám. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk a volání zejména zprava.)

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name