67. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - prvé čtení
Místopředseda PSP Jan BartošekJáseomlouvám,paníministryně,ževámvstupujidovašehoprojevu,alepožádámvás,kolegyněakolegové,oztišení.Prosím.Ministryněškolství,mládežeatělovýchovyČRKateřinaValachová:-nesmířenéskupiny,kterésamozřejměnazírajízcelaodlišněnasystémvzdělávání,asnažilijsmesemaximálnějepřiblížit.Právěproto,ženedělámzevzdělávánípolitikum,alepokládámtozavelmidůležitouvěc.Abylabychráda,kdybychivPoslaneckésněmovnědokázalavrámcivládníhonávrhunebopřípadněpřijatýchpozměňovacíchnávrhůzalegislativnípodporyministerstva,jakjsemavizovala,najítširokoushodu.Cosetýkánámětů,kterézaznělyzhlediskatoho,jakbudemereagovatnaočkování,jakjetosindividuálnímvzděláváním,podporaindividuálníhovzdělávánívdruhémstupni,cosebudedítsdvouletýmidětmi,jaknatopamatujemezhlediskastředníchškol,zhlediskapřijímacíchzkoušek,jakbudepřesněfungovatpřijímacířízenízhlediskaprvníhokola,druhéhokola,jakýmzpůsobemsebudevyhodnocovatúspěšnost.Váženédámyapánové,sohledemnaběhčasu,ačbychdokázalaodpovědět,odkázatnapříslušnévýbory...Poslancisignalizují,jestlimámzačítodpovídat.(Poslanec Stanjura kýve.)Jástímnemámproblém.MůjfanoušekpanpředsedaStanjurasignalizuje,takdobře.Jázačnutedyjednotlivěodpovídat.Vpřípadějednotnýchpřijímacíchřízenínastředníškolytobudefungovattak,žezhlediskatoho,cojenaznačovánovněkterýchpříspěvcíchposlancůjakocut-offscore,tzn.určeníúspěšnosti,která,pokudjínedosáhnetejakožák,vásvylučujezestředníhovzdělávání,taktotonenízákonemstanoveno.Nenítostanovenoaniprováděcímpředpisem.Askutečnějetotak,žehranici,kteráznamenáúspěchzhlediskapřístupudostředníhovzdělávání,stanovíředitel.Šlijsmetouměkčíformouadoplnilitadyzhlediskainformacížákůirodičů-asamozřejměimyjakoministerstvobudemevědětpříslušnádatazhlediskatěchtopřijímacíchřízení,abyškolymuselyzveřejnit,jakéhonejméněúspěšnéhožákapřijímají.Jetoměkčíforma.Nadruhéstranějemožná.Azhlediskaskutečnéoptimalizacestředníchškolsouhlasímstím,aužjsemtoříkalapřipředkladunovelyzákonaopedagogickýchpracovnících,žepočítámstím,žezměnyfinancováníregionálníhoškolstvíneopominoustředníškoly.Anutnotakévzítvúvahu,žeprávězměnyfinancováníregionálníhoškolstvívhodnědoplnítatoměkkáopatřenívládysměremkpřijímacímřízenímakvětšíkultivaciazkvalitňováníprostředístředníhovzdělávání.Cosetýkádruhéhokola,takjetotak,žesamozřejměivdruhémkolejerelevantnítentestzhlediskačeštinyamatematiky,alepříslušnáustanoveníškolskéhozákona,takjakvámbylpředložen,reagujínasituaci,kdynapř.vprvnímkolesežákbudehlásitnaškolu,kdeneníjednotnýtest,jsoutamtytalentovézkoušky,atímpádemzákonpředpokládá,žepokudtaktotřebaneúspěšnývrámcikonzervatořesebudehlásitvdruhémkolenastředníškoly,takmusítenředitelzvolitobdobutohosrovnávacíhotestuzčeštinyamatematiky.Takžejetotatosituace.Zhlediskamožnýchzpřísněnípřijímacíhořízenínastředníškoly,jakjeformulovalpanposlanecNovotný,dopředuavizujiotevřenostvrámcipříslušnýchvýborůpřipravitvěcnouapolitickoushoduzapodporyministerstvazhlediskalegislativníhozpracování.Nebránímsemožnémuzpřísněnítěchtopřijímacíchřízení.Nicméně,váženéposlankyně,váženíposlanci,chcivásubezpečit,žemeziresortnípřipomínkovéřízeníukázalo,žeskutečnějeažpřílišmnohonázorůnato,jaktopojmout,anaopakjsousamozřejměrůznéasociaceasdružení,kteréchtělypřecejenomponechatvětšímírukompetencenařediteli,najehoúsudkunebonaopakdátvětšívolnostdětemzhlediskajejichpřístupukestřednímuvzdělávánívtétochvíli.Cosetýkáotázkyočkování,kterátadybyladefinována,samozřejměvím,žemeziposlanciaposlankyněminatoexistujírůznénázory.Vtutochvílimohujenomavizovatto,žepokudsejednáopředškolnívzděláváníodpětidošestilet,pokládalabychzaracionální,pokudbychomumožnili,právěproto,žesejednáopovinnépředškolnívzdělávání,idětem,kterétedynejsouproočkovány,protožetatopovinnostneplatíproškolnídocházkuodprvnítřídy,odšestilet,jsemotevřenaseotombavitvrámcipětiažšestiletstím,ževtutochvílijsmesiudělalianalýzuzákonaoochraněveřejnéhozdravíajeivýklad,žezákonoochraněveřejnéhozdravítím,žeprávěuvolňujeotázkuproočkováníprávěpropovinnévzdělávání,takumožňujevýklad,žeprávěodpětidošestilet,pokudprohlasujetepovinnépředškolnívzdělávání,setoautomatickynatytodětiodpětidošestiletnevztáhne.Dětskéskupinyjsemsamozřejměbralavúvahu.Jásealepřiznám,žejsemsevelmipodrobněseznámilasestenozáznamyrozpravy,kterásetadyvPoslaneckésněmovněvedlavrámcidětskýchskupin.Chcijenomzdvořileupozornitnato,ževšechnyrozpravy,kterésetadynaplénuvedlyvpřípaděschvalovánídětskýchskupin,zdůrazňovaly,žesejednáodočasnéřešení,žesenejednáonahrazenípřípravyvzdělávánívrámcimateřskýchškol,žečekámenaskutečněmateriálníapersonálnípodporumateřskýchškol,kterouvládapřipravuje,aztohotodůvodutedyvolímejakoalternativudětskéskupiny.Jenombychchtělaupozornit,žejsemseseznámilasestávajícímstavemregistruvedenéhonaMinisterstvupráceasociálníchvěcí.Jezdetedyevidováno49dětskýchskupin,cožjepoměrněmálozhlediskaregistrace,protožesamozřejmětímpádemzůstávářadaneregistrovaných,achcivásinformovatotom,žedrtivávětšinatěchtodětskýchskupinjsoubuďtotakzvanéfiremníškolky,anebojsoutodětskéskupinypřizdravotnickýchzařízeních,kdysamytytodětskéskupinydeklarují,žejsouurčenyprodětiodjednohodotřílet,toznamenádáseříct,žeskutečněvětšinovětomířínaopaknaještědětimladší,nikolivtedydětiodpětidošestilet.Ztohotodůvodujsemjakoministryněškolstvínepřijaladětskéskupinydonáručemateřskýchškol.Nicménězasepoctivěavizuji,žejsempřipravenavevýborechdiskutovatofiremníchškolkáchalesníchškolkách,protožeobecněpokládámzavelkouchybuvpředchozíchletech,žejsme,avidím,žeposlancisetěší,žeobecnějsmeudělalivelkouchybuvrámcipředškolníhovzděláváníajehopodporyjakovzdělávánínašichdětí,protožejsmevystrkovaliiinstituce,kteréskutečněvzděláváníposkytují,přijímajívzdělávacíprogramzrůznýchdalšíchbyrokratickýchdůvodůprávězeskupinymateřskýchškol,aobávámse,žejsmesipřílišnepomohli.Cosetýkákritikyindividuálníhovzdělávání,taksamijstemělimožnostslyšet,žečástposlancůnaopakhorujezaindividuálnívzděláváníinadruhémstupni.Druhéčástisenelíbíaniindividuálnívzdělávánívpředškolnímvzdělávání.Naléztsamozřejměabsolutníshodusitroufámříct,žejetakřkanemožné.Jájakoministryněbudesamozřejměusilovatoconejvětšívašivětšinovoupodporu.Cosetýkánámětu,žebysnadČeskáškolníinspekcemělaobcházetškolyanazákladěhodnocenítakzvanékvalityjepřípadněmítkompetencizavírat,upozorňuji,žetoopravduneníúkolemČeskéškolníinspekce.Nenítoúkolemaniinspekčníchorgánůnikdevzahraničí.Spíšměpřekvapuje,žetakovýnámětpadá.Jepravda,jaktozaznělovpříspěvkupanaposlanceBendla,žeotázkuměřeníkvalitydělávíceinstitucí,ajábychmělaambicidobudoucnatotosjednotitkompetenčně,abyvtombylatroškupředvídatelnostapořádek,protoženeustáleněkdohodnotíatestujenašeškolství,aleobávámse,žetestovánínepomůže,protoženemámpocit,žebychomseprostřednictvímrůznýchtestůzhlediskahodnocenízhlediskavnějšíchinstitucíposouvalinějakvýraznědopředu.TakébychchtělareagovatnaobavypaníposlankyněChalánkovénebopaníposlankyněPutnové,žesnadmateřskéškolynebopředškolnívzdělávánímáambicinahraditvýchovurodičů.Tovžádnémpřípadě.Takébychmožnáradějipoužívalapropředškolnívzdělávání,aťhozvolímejakoukolivformou,spíšepojemvýuka,nikolivvýchova.Jájsemtohodaleka.Nadruhéstraněprosímposlanceaposlankyně,abysiuvědomili,žepřecevětšinarodičůnásnaopakžádá,abychompředškolnívzdělávánízajistiliconejvíceindividuální,abyrozvíjelotalentiindividualitujejichdětí,abychomzajistilikapacitymateřskýchškol,adrtivávětšinarodičů,aťsejimtolíbí,nebone,poskončenírodičovskédovolenéodcházídopráce.VítemožnálépenežjázhlediskarozpravvPoslaneckésněmovně,jakjsmenatomreálnězhlediskaslaďovánírodinnéhoapracovníhoživota.Ambice,žebysnadvětšinarodičůmělatoštěstísevěnovatindividuálněpocelýdensvýmdětemvrámcijejichvěkupětažšestlet,jábychsitomožnátaképřála,alenenítotak.Chcijenomještěříct,žejakoministryněškolstvísesoustředímna90%rodičůa90%dětí.Zároveňnepopírámindividualitu10%rodičů,kteřísizvolíjinak.Myslímsi,žesprávněvyvažujemeobadvapohledynavěc,alenenípřecemožnézasezhlediskarozvojeindividualitymenšinypřistoupitktomu,žeto,covětšinovějevyužíváno,takbudepošlapáno.Doufám,žejsemreagovalanavšechnypřipomínky,stím,ženebududetailněreagovatnato,cosimyslímovyššíchodbornýchškolách,nebudureagovatnato,jakbudemepodporovattalentovanoumládež,protožetoteďnenísoučástípředloženénovely.Samozřejměnatonějakýodbornýnázormám.Cosetýkátalentovanémládeže,simyslím,ževásjakoposlanceaposlankyněpříjemněpřekvapímvtom,cojsmeučinilinebocočinímejakoMinisterstvoškolství,vrámcivýborů,aleprotožesenejednáosoučástnovely,jakbylapředložena,taksejenomdívámdovašichřadabudusamozřejměpřipravenavevěcech,kdemátenáměty,covnovelechybí,reagovatvrámcivýborů.Naposledyřeknu,žeměponěkudzklamaloopakovanéhodnocenísituaceUniverzityJanaAmoseKomenského.Jáseasivtutochvíliumenšímnato,žesamozřejměbudukdispozicikvysvětleníkaždémuposlanci,kterýotopožádá.Zhlediskainterpelacíbychchtělaříct,žeseinterpelacíúčastním,alebylajsemvečtvrteknemocná.Zhlediskajednotlivýchobavsedomnívám,žejsemzareagovalanavšechnypřipomínky,kterésetýkajítextu,takjakbylpředložen.Náměty,cotamchybí,sidovolímponechatnaúroveňvýborů.Nikolivžebychnemělanázor,alepřecejenom,přiznámse,nevědělajsem,žebududneskonkurovatloterijnímuzákonu.Jásicenímtétopozornostisměremkevzděláváníakeškolám.Děkujivámzapozornost.(Potlesk a volání zejména zprava.)