|

2013-033-09-067

67. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - prvé čtení

Date2015-10-27
Meeting2013/033
Agenda Item2013/033/067
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/033schuz/bqbs/b35006701.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   022 < Page 023 > 024

Poslanec Petr Bendl Děkuji za slovo. Pane předsedající, paní ministryně, kolegyně, kolegové, teď v řádné přihlášce pokusím se říci k tomuto návrhu zákona svůj názor spíš možná z pohledu člověka, který byl osm let ve funkci zodpovědné za zřizování stovek škol doslova a do písmene, protože jsem byl krajským hejtmanem ve středních Čechách, kde jsme zřizovali více jak 300 škol a školských zařízení a stejně tak jako starosta Kladna jsem byl zodpovědný za zřizování základních a mateřských škol. Dneska bydlím na vesnici a vnímám tu situaci ještě jinak, než když jsem bydlel ve velkém městě, protože - a to je to, co vyčítám tomuto návrhu zákona - absolutně nedomýšlí tu praktickou zkušenost teď v oblasti mateřských škol. Tu praktickou zkušenost lidí, kteří mají dítě v předškolním věku, nepovažují za důležité, aby jejich dítě bylo i poslední rok před školní docházkou v mateřské školce, nebo je to pro technicky natolik komplikované, což se na vesnici stává, že to prostě díky dopravní obslužnosti, díky vůbec možnosti, díky kapacitám mateřských škol a podobně, kdy ty lidi jsou nuceni zvolit si tuto variantu, a nepatří mezi nepřizpůsobivé, na které pravděpodobně upozorňovala i paní kolegyně Semelová, když tady mluvila o tom, že s jistými skupinami obyvatel jsou potíže a že by možná bylo dobře, aby měli povinnou školní docházku. Ale k tomu říkám: Proč za to mají platit všichni? I ti, kteří nejsou nepřizpůsobiví, dodržují všechna pravidla hry, nemají žádné problémy, jejich děti jsou třeba odrostlé a taky chodí do škol a nejsou s nimi žádné potíže, učí se velmi dobře a podobně, proč i oni mají platit za to, že na stát navalí povinnost do předškolní povinné docházky děti zařadit? Chtěl bych, pokud tento materiál projde prvním čtením, aby ho projednal výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, protože si myslím, že ministryně doložit, že téhle otázce rozumí, že si je vědoma toho, že se zhorší dostupnost lidí z hlediska možnosti dávat děti do mateřských škol. Ve Středočeském kraji jsou oba extrémy, co se základního a mateřského školství týká. Jsou školy, kde je problém mít dostatek dětí tak, aby byly vůbec ufinancovatelné, ale protože to je na vesnicích a ta dostupnost je téměř řeknu kategoricky nemožná, dochází k vylidňování obcí, mladí lidé nevidí na vesnicích svoji další perspektivu, protože tam takováto základní infrastruktura chybí, a střední Čechy jsou toho dokladem. Na hranicích středních Čech ne s Prahou, ale s ostatními regiony jsou obrovské problémy s naplněním mateřských a základních škol. V okamžiku, kdy dáte tuto povinnost, tak prostě nebude kam ty děti dát, anebo obráceně, budou muset cestovat do řady jiných obcí. Protože ta praxe, jaká je ta praxe dneska? Je daná kapacita mateřských škol a v případě, že obec, která zřizuje tu mateřskou školu, tam ještě místo, vezme dítě z jiné obce, kde mateřskou školu nemají. V okamžiku ale, kdy vy zavedete tuto povinnost, musíte si být vědoma toho, že děcka z obcí, kde nemají mateřskou školu, budou muset jezdit úplně někam jinam. A vy byste měla mít jasno v tom, že to zvládnou, že je nepostavíte před situaci, kdy budou muset dojíždět desítky kilometrů navíc, což jim zhorší pracovní dostupnost. Obecně život na vesnici, a chci, abyste prostřednictvím pana předsedajícího paní ministryně, doložila, že si tohoto jste vědoma. Stejně jako faktu, že jsou části regionu, neznám tolik podrobně ostatní kraje, ale Středočeský kraj si troufnu říct, že znám velmi dobře, že tam naopak jsou ty kapacity totálně plné. Vy jim ještě komplikujete život, těm obcím. Říkal jsem to tady při zákoně o rozpočtovém určení daní, tak to zopakuju, protože v obci Bratronicích, kde byl prázdný objekt, který propadl státu, trvá váš chlebodárce, první místopředseda vlády a ministr financí na tom, že obec si musí tuto odúmrť koupit. A když si to nekoupí, tak nesmí žádat o korunu dotací. Obec tam chce dělat mateřskou školu se svým jedenáctimilionovým rozpočtem, což je téměř heroický výkon. Vy jste jim nepřidali na RUD. Dobře, možná že to prodáte, protože jim slibujete, že budete za dva nebo za tři měsíce s nimi jednat, a pak přijde pan ministr Babiš a bude říkat: vám dávám ty peníze, jsem o tom rozhodl. A podobně. Ale teď fakticky tomu bráníte, aby obce mohly mateřské školy budovat. Bráníte a nevrťte hlavou, paní ministryně. vám to můžu dokázat černé na bílém. Ale je vidět, že jste se o to moc nezajímala. Co se stane, když někdo to dítě do předškolní výchovy nebo povinné předškolní docházky nevezme, to je otázka. Myslím, že jsme tak trochu jako na norské cestě, protože my budeme přece trvat na tom, že rodina je povinna poslat dítě do předškolní docházky, a když to neučiní, jak je potrestáme? Sebereme jim to dítě? Takhle by to možná udělali v Norsku, protože tam sociální pracovníci budou trvat na tom, že dítě právo na vzdělání, a rodiče nerodiče, basta jim je sebereme, anebo budeme říkat, že rodič je pro nás důležitý a že spíš je otázka, jak ta rodina funguje, jak funguje navenek, jestli naplňuje všechny předpoklady k tomu, aby dítě rostlo ve zdravé rodině se všemi předpoklady, které vedou k tomu, že se to dítě na škole uchytí a podobně. A třeba to bude rodina, kde děti vychovali i bez nějaké povinné předškolní docházky. To bych prosil, paní ministryně, abyste... A doufám, že Poslanecká sněmovna neodmítne můj návrh, který zcela určitě předložím, aby tento materiál projednal i výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, protože tam patří. A to jsem tady neřekl korunu o financích. Ale to předpokládám, že máte úplně zmáknuté, že zkrátka těm obcím, když to na navalíte, že jim ty peníze dáte, ale komplet včetně vybavení, včetně dostavby nových mateřských škol a včetně toho, co s nimi bude, s těmi mateřskými školami, na to nebudou děti, protože i tuhle tu otázku na valíte zcela bezpečně, tak je potřeba, abyste si toho byli vědomi. Střední školy. Předešlu, že to nebývá mým zvykem, souhlasím s těmi, kteří říkají, že bude-li matematika jenom na některých školách, znamená to hendikep pro ty školy, kde ta matematika bude, protože se ji nikomu nechce studovat. Ale jsem hluboce přesvědčený, že maturant bez ohledu na to, jestli dělá tu či onu školu, tak -li maturitu, tak mít maturitu z matematiky. Prostě tím tenhle problém uzavřeme. Nikdo nebude hendikepován. A zároveň tím podpoříme technické obory, protože bude jasné, že každý, kdo maturitu, ji z matematiky. Protože dneska je praxe taková, že někdo se zeptá: Máš maturitu? Jo, mám maturitu. A se nikdo neptá, jestli ji z matematiky, nebo ne. Ale ještě jedna otázka pro vás, kteří rozumíte školství daleko tisíckrát víc než . Jak je to s tou školní inspekcí? Někteří z vás tady říkali, že tady máme nekvalitní školství a jak to bylo všechno skvělé za komunistů a že teď to všechno stojí za houby, že máme nekvalitní školy. Jiní zase říkají, že ten systém je potřeba vylepšit, že zase není tak úplně špatný. jsem vždycky vnímal, možná laicky, školní inspekci jako orgán státu, který dohlíží na kvalitu výuky jednotlivců, ale samozřejmě i na výuku školy jako takové. V případě, že platí názor, že máme střední školy dobré a kvalitní, pak asi nefunguje Česká školní inspekce. To je jedna možnost. Druhá - pokud máme nekvalitní, resp. pokud je máme nekvalitní, tak nefunguje, nebo máme školy kvalitní, pak vlastně Česká školní inspekce funguje skvěle. Anebo třetí varianta, že názory České školní inspekce nejsou v podstatě respektovány, a že když udělá nějaké doporučení směrem k orgánu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, tak se nakonec nic nestane. Proč to říkám? Protože neznám případ kromě UJAK, ke kterému se speciálně vyjádřím potom, kdy by byla střední škola zrušena opravdu proto, že byla nekvalitní, že by tam vlítla Česká školní inspekce a řekla: Katastrofa, výsledky neskutečně špatné. Když tady říká řada z vás odborníků, že to je špatné a že by se střední škola zavřela, možná je to otázka pro kompetence České školní inspekce, o její posílení tak, aby měli větší pravomoci v tomto tlaku na střední školství, aby ze škol, pokud mají maturitní vzdělání, lidé odcházeli opravdu dobře připraveni na budoucnost. A k UJAK - nemůžu, protože paní ministryně tady tomu utekla i na interpelacích. A je to k tomuto tématu, protože je o kvalitě škol i tento školský zákon. Paní ministryně nebyla na interpelacích. Studenti nemůžou za to, že jsou ve škole, která akreditaci měla, byli tam přijati, studovali, a najednou přijde akreditační komise, podotýkám, s doporučením Ministerstvu školství - s doporučením Ministerstvu školství (opakuje s důrazem)- a Ministerstvo školství, potažmo paní ministryně řeknou: Jasně, uříznout a hned! A vůbec nedomyslí, co s těmi sedmi sty lidmi, které stát donutil dodělat si vzdělání, protože to jsou učitelé, kteří si museli povinně dodělat vzdělání, pokud chtěli dělat práci, kterou dělají, a vůbec stát nedomyslel, co s nimi bude dál. Podle bylo obrovskou chybou a je ukázka toho, že prostě úplně všechno se nalajnovat nedá. Stačilo jenom podle použít zdravý selský rozum na to, že ti lidé mají dostudovat. Holt další ročník se neotevře. Mají dostudovat pod nějakou odbornou garancí ostatních pedagogických škol a ta škola by se zavřela v okamžiku, kdy by studenti dostudovali. V okamžiku, kdy jste jim vzali akreditaci, tak jste udělali ze studentů nestudenty, čímž je teď budete nutit dělat přijímačky. Nevím, možná budete říkat: Ono se to nějak udělá, nebojte se, nějak to zjemníme - čímž půjdete trošku proti tomu, že říkáte, že chcete zvednout kvalitu vysokého školství a školství obecně. Nebo je postavíte do situace pro strašně složité, že třeba ještě přitvrdíte a řeknete jim: Končíte. Nebo pár z vás se možná chytí a i ty přijímačky udělá a vy ostatní radši běžte dělat něco jiného, protože nebudete mít dostatečnou kvalifikaci. A to jenom proto, že jste neuváženě akreditaci vysoké škole vzali, aniž byste je nechali dostudovat. Kdybyste to udělali, jako se to udělalo v Plzni, kde to bylo komplikované jako žebřík, prostě nebylo to vůbec jednoduché, ale ta situace se zvládla na rozdíl od situace, kterou vy jste nezvládla, paní ministryně. Doufám, že to tak nedopadne i s novým školským zákonem, byť z první diskuse mám spíš pocit, že vůbec nevíte a neumíte načíst dopady tohoto návrhu zákona, co tím v praxi vlastně způsobíte. A zdůrazňuji, že jsem tady nemluvil vůbec o ekonomice, o které si máme promluvit na výborech. Děkuji vám za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name