67. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - prvé čtení
Poslanec Josef NovotnýDěkujizaslovo.Váženýpanepředsedající,váženápaníministryně,váženékolegyněikolegové,dovoltemi,abychijásevyjádřilknavrhovanénovele,kterámátřičásti,stím,žeprvníčástvynechám,protožeopravdunechcitadydiskutovatomateřskýchškolkáchvtutochvíli.Alejakodlouholetýředitelstředníškolybychserádvyjádřilktěmčástem,atojezejménapřijímacířízeníamaturitnízkoušky.KolegyněpaníposlankyněDobešová,bylovidět,žejetočlověkspraxí,ařeklacelouřaduvěcí,kteréjámátadypřipravenyneboměljsempřipraveny.Alepřestodovolte,abychsevyjádřilkněkterýmznich.Zaprvé,jaktovypadávsoučasnédoběnazákladníchškolách.Nazákladníchškoláchvdevátétřídětovypadátak,ževalnávětšinažákůužseneučí.Tipraktickyužvědí,žebudoupřijatinanějakoustředníškolu,toznamená,motivaceseučitjevelmimalá.Dělajísenějakésrovnávacítestynakoncidevátétřídyatadybychnavrhljednucestu,kterábymožnávedlaktomu,abyžáciopravduvdevátýchtřídáchmělimotivaciseučit,atojezohlednitvýsledkytěchtotestůnazákladníškolekpřijímacímzkouškám.Praktickypřijímacízkouškybybylynahrazenytím.Bylobytoposunutodozákladníchškol.Tojejednacesta.Druhácestajeta-nebojaktovypadádál.Vypadátotak,žesoučasnýředitelstředníškolydělávšechnoprotojakomanažertéškoly,abysituškolunaplnil.Toznamená,jestližeonmávoborunapříkladelektrotechnikadvanáctžáků,takjevelmiproblematické,abyuživilučiteleelektrotechniky,učitelematematiky,učitelečeštiny,protožedvanáctžákůzkrátkamunepřinesetolikpeněz,abyjimmohlvyplácetvýplatu.Toznamená,dělávšechnoproto,abytřídunaplnil,případnětřídyspojuje.Dělávšechnomožné,abymělvetřídědvacetpět,třicetžáků.Noanazákladníchškolách,kdyžseještěktomuvrátím,sedějeco?Přicházejívýsledkyzezákladníchškolnastředníškolyadvojkazezákladníchškolyzmatematikyjeúplnějinádvojkazjednéškolyaúplnějinádvojkazeškolydruhé.Takžetadysamadůvodovázprávaříkátolik,žebrátjakohodnocenívýsledkyzezákladníškolyvlastněneníobjektivní.Řediteléstředníchškolnejdřívedělalipřijímacízkoušky,snažilisetonějakýmzpůsobemřešit,abytamdostalikvalitnížáky.Pakzjistili,žesousednístředníškolapřijímacízkouškynedělá,taksiřekli,ahlásísetamvícežáků,protožežácijdousamozřejměcestounejmenšíhoodporu,taksamozřejměudělalito,žezrušilitaktéžpřijímacízkouškyabraližákypodletoho,comělinavysvědčenívdevátétříděnebonakonciosmétřídy.Tovedloktomu,žedneskajsounaněkterématuritníobory,nemluvímogymnáziích,jsoupřijímánižáci,kteřídokoncemajípětkuvpololetídevátétřídy.Pětku!Cožjesamozřejmě,řeklbych,velminezodpovědné.Vsoučasnédoběveškolskémzákonějenapsáno,žekritériajsoupouzedvě,atohodnocenínavysvědčenízpředchozíhovzděláváníazab)dalšískutečnosti,kteréosvědčujívhodnéschopnostiavědomostiazájmyuchazeče.Toznamená,pokudtohožákachcipřijmout,takudělám,žedostane5bodůzaolympiáduveskokuvysokém,pakdostane3bodyzato,žeodpracoval20brigádnickýchhodin-teďtoprosímvástroškuzlehčuji-,alesamozřejměudělámvšechnoprotojakoředitelškoly,kterýsesnažízajistitsvýmkantorůmpráci,abychměltěchžákůconejvíce.ZtěchtodůvodůvítámsnahuMinisterstvaškolstvízavéstumaturitníchoborůjednotnoupovinnoupísemnouzkouškuzčeštinyamatematiky,kterábudezadávánacentrálně.Ovšempodletohonávrhumámobavy,abysenáhodouvlknenažralakozanezůstalacelá.Vysvětlímproč.Předchvílíjsemuvedl,ževtomstávajícímškolskémzákonějsoudvěkritéria,návrhnyníříká,žebudoučtyři,atohodnocenínavysvědčenízpředchozíhovzdělávání,b)výsledkyjednotnézkoušky,pokudjesoučástípřijímacíhořízení,c)výsledkůškolnípřijímacízkoušky,je-listanovena,avpřípadědalšíchskutečností,kteréosvědčujívhodnéschopnosti,vědomostiazájmyuchazeče.Toznamená,zedvoukritériísenajednoustalačtyřikritéria,kdyžbudušikovnýředitel,taktonapočítámtak,žetohožákazasenějakýmzpůsobempřijmu.Vítámto,žetohodnocenítéjednotnézkouškysenacelkovémhodnocenísplněníkritériípřijímacíhořízenípodílínejménějednoupolovinou.Nicprotitomu.Alejestližepotomdobřeudělámtazbývajícíkritéria,taktenžák,ikdyžbudemíthodněmálobodůztohocelostátníhohodnocení,sesamozřejmědotéškolydostane.Podlevýsledkůdosaženýchjednotlivýmiuchazečipřipřijímacímřízenístanovíředitelškolyjejichpořadí.Pokudsplníkritériapřijímacíhořízenívíceuchazečů,nežkoliklzepřijmout,rozhodnejejichpořadípodlevýsledkůhodnoceníkritériípřijímacíhořízení.Tadyzasenějakýmzpůsobemlzestímmanipulovatatosemisamozřejměnelíbí.Protonavrhuji,abyvpřijímacímřízenípromaturitníobory-mluvímomaturitníchoborech-bylponechánjakojedinékritériumvýsledekcelostátníjednotnézkoušky,cožbyzaručovaloobjektivituajednostrannostprocelouČeskourepublikuavšechnystředníškoly,kterévyučujímaturitníobory.Nedocházelobykrozdílůmmezijednotlivýmiškolamiakmanipulacispřijímacímřízením.Vsoučasnédobě,jakjsemjižzmínil,jerozdílnáúroveňpřijímanýchžákůdojednotlivýchstředníchškolanavícsestáváito,pokudkrajezavádělyjednotnépřijímacízkouškyvprvnímkole,takředitelévdruhémadalšímkoletosamozřejměobcházeli,azadalší,jestližestředníškolabylanakrajijednohokraje,myslímhraničně,takžáciodcházelidodruhéhokraje,kdesepřijímacízkouškynedělaly.Tadytobyopravduvedlo-tajednotnápřijímacízkouškazmatematiky,zčeštiny,byvedlakodstraněnítěchtomožnostíatěchtonesrovnalostí.Důvod,pročvynechathodnocenívysvědčenízpředchozíhovzdělávání,uvádíministerstvovesvédůvodovézprávě,žejetoneobjektivníúdajanelzezněhovycházet.Samitotampíší,apřestovtomnávrhusetotamobjevuje.Zadruhé,nebodůvodčíslodvěpročvynechatvýsledkypřijímacíškolnízkoušky,je-listanovena,takvětšinaředitelůškol,sekterýmijsemmluvil,říkala:Kdyžbudejednotnázkouškazčeštinyazmatematiky,takpročjábychdělaldalšízkoušku?Tosemizdánaprostonelogické.Důvodtřetí,pročvynechathodnocení.V§60odst.d),toznamenápřípadnědalšíchskutečností,kteréosvědčujívhodnéschopnosti,vědomostiazájmyuchazeče.Noprosímvás,podtímtosimohupředstavitopravducokoliv,jakužjsemzmínil,olympiáduveskokudovýškynebosběrbrambornebojánevímamůžuzatodátžákovibodyapakhopřijmu.Takžetosimyslím,žesemopravdumocnepatří.Někteřípsychologovéuvádějíargumenty,žežákjezkouškoustresován.Vtomnávrhuovšemjenapsáno,žežácimajímožnostdělattuzkouškudvakrátazapočítávásejimlepšízvýsledků.Anavícsimyslím,žekaždýžákpostupněvživotěsedostanedosituací,kdybudestresován,takžeužvtěch15letechbysimělzvykatnaurčitémnožstvístresuaumětskládatzkoušky.Aznovaříkám,mámožnosttodělatdvakrátabudemuzapočítántenlepšívýsledek.Nynímidovolte,abychsevyjádřilknávrhuzávěrečnématuritnízkoušky.Tennávrhpředpokládá,žežácibudouskládatmaturitnízkouškuodroku2020,resp.2021zmatematikyjakotřetípovinnou,ovšemnazákladě-oborybudouvybránynazákladěusnesení,tedyvládníhonařízení,jestlisitodobřepamatuji,atadyjázasesedostávámdourčitýchpochybností.Zaprvéjepotřebasiuvědomit,ževzděláváníjebuďosmileté,šestileté,nebočtyřleté,teďmluvímotommaturitnímvzdělávání,ajestliže,kdyžtopřevedudoabsurdity,každýrokvládnínařízeníurčínějakéjinéobory,kdebudematuritnízkouškazmatematiky,takvtombudeneskutečnýzmatek.Tozaprvé.Zadruhé,jakužtadykolegyněřekla,opravdusimyslím,žedojdekpoklesuzájmuoobory,kdematematikabudepovinná.AHospodářskákomora,Svazprůmysluaobchoduadalšítytoinstitucevolajípotom,abychomposilovaliopravduzájemotechnickéobory,atadytobudepřesněobráceně.Žácipůjdoudotěchoborů,kdematematikanebude,neříkámževšichni,alekdematematikanebudejakopovinná.Samozřejměktomu,abytenžákbylpřipravennamaturitnízkouškuzmatematiky,potřebujeopravdudostatečnépenzumhodin,toznamená12hodinzaty4roky.12hodinmatematikyzaty4rokyznamená,žemusíběhemtěchčtyřletkaždýtýdentensoučetdát4hodinytřebavprvnímročníku,3hodinyvedruhém,3hodinyvetřetíma2hodinyvečtvrtém,todá12hodin.Samozřejměžetopovedektěmproblémům,kterétadybylyřečeny,ženapříkladpředmětelektrotechnikaužnebudetolikhodin,protožesebudetomusetpřesunoutdotématematiky,alepřestosimyslím,žejetořešitelnévrámcivzdělávacíchprogramů.Protobudunavrhovatdvapozměňovacínávrhy.Prvnípozměňovacínávrhsebudetýkatpřijímacíhořízeníprooboryzakončenématuritnízkouškou.Budunavrhovat,abyprotytooborybylojedinékritérium,atocelostátníjednotnápřijímacízkouška.Podtrhuji-jedinékritérium.Důvodyuveduještějednou:Odstraníserozdílymezihodnocenímzezákladníchškol,odstraníserozdílymezistřednímiškolami,odstraníserozdílymezikraji.Nebudemožnádalšímanipulacesvýsledkypřijímacíhořízení.Vdruhémsvémpozměňovacímnávrhubudunavrhovataprosazovatpovinnoumaturitnízkouškuzmatematikyprovšechnyoboryzakončenématuritnízkouškoumimooboryuvedenév§85av§62,cožjsouobory,kdeseskládátalentovázkouška.Důvodyjsemuvedlvýše.Ajelikožopakováníjematkamoudrosti,takuvádímznovu.Nařízenívládysvybranýmiobory,vekterýchsebudeskládatmaturitnízkouškazmatematiky,povedektomu,žežácisibudouvybírattyobory,kdematematikanebudepovinná.Zadruhé,nařízenívládybudeuvádětkaždoročnězměnydooborůajepotřebasiuvědomit,žestudiumje,jakjsemjižřekl,čtyřleté,šestileté,nebodokonceiosmileté.Akaždoročnízměnyvoborech,kdebudematuritnízkouška,povedekezmatkůmaknezájmuotytoobory.Zatřetí.Podnikatelé,HospodářskákomoraadalšívolajípolidechvzdělanýchvIToborech,strojírenství,elektrotechniceadalšíchtechnickýchoborechazdejematematikazákladem.Nehodlámzdetvrdit,žetaktovzdělanílidénepotřebujímaturitnízkouškuzčeskéhojazykaapodobně.Tímsamozřejměnechcitvrdit,ženaškoláchsenemajívyučovathumanitníoboryahumanitnípředmětyaspolečenskévědy,protoževdnešnídobějetomyslímvelmidůležité,protožedobajepolitickykomplikovanáaťužtedynadomácí,čimezinárodníscéně.Přestodoporučuji,abytentonávrhškolskéhozákonabylpostoupendodruhéhočtení,avěřím,žemépřipomínkybudoubrányvpotazpřiprojednávánívevýborech,případněpotomjakomépozměňovacínávrhy.Děkujizapozornost.