67. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - prvé čtení
Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipaníposlankyniPutnovézajejípříspěvek.DalšířádněpřihlášenoujepaníposlankyněIvanaDobešová.Prosím,paníposlankyně.Poslankyně Ivana DobešováDobréodpoledne.Váženýpanepředsedající,děkujizaslovo.Váženápaníministryně,váženékolegyně,váženíkolegové,užtéměřtřihodinydiskutujemeonoveleškolskéhozákona,oregionálnímškolství.Nebudutadyopakovatjednotlivébody,kterénovelavsobězahrnuje,protožemyslím,žemýmipředřečníkytybodybylyvelmidobřepopsány.Dotklabychsejenomtřízákladníchbodů.Jedenznichjepovinnýposledníročníkmateřskéškoly.VnímámtojakovelmidobrýkrokMinisterstvaškolstvíkezkvalitněnípřípravyžákůnavstupdozákladníškolydoprvníhoročníkuamyslímsi,žeiprognózapříslibugaranceodroku2017pročtyřletéaodroku2018protříletéžákyumístěnídomateřskéškolyjevelmiambiciózní,amyslímsi,žemusíbýtspojenaskrokynavýšenípočtužáků,místvmateřskýchškolách.Jábychsidovolilareagovatjenomnaněkterésvépředřečníky,kteříříkali,jakjedůležité,abyrodinasehrálavelmivýznamnourolivevýchověmladýchlidí.Jásamamámstaršíhosynaapřed22letyjsemsvéhosynadomateřskéškolynedávala,protožemělvelmidobrézázemídoma,mělzázemíimýchrodičůiurodičůméhomuže.Dělalajsemtovténejlepšívíře.Můjsynnastoupildoprvnítřídyazjistilajsem,žemezi30žákyjenonjediný,kterýneabsolvovalmateřskouškolku,aonjedinýjeten,kterýsestěmidětminezná.Anebylotootom,žebynezvládalučivoprvníhoročníku,pročsemunazačátkunelíbilovprvnítřídě.Bylotootom,žetydětimeziseboumělyvelmidobrévztahy,znalyse,bylitokamarádiaonmezinimibylcizí.Proněhotenvstupdoprvníhoročníkubylvelmitraumatizující.Mám-litoposouditpodlesvéhosyna,taksimyslím,žebudeveprospěchdětí,pokudbudoumítmožnostsihrouazískánímurčitýchnávykůzískatkamarády,ajejichpřestupnebopostupdoprvnítřídypakbudedalekojednodušší.Samozřejměnelzetogeneralizovat,alejetojedenpříkladzeživota.Cosetýkápřijímacíhořízení,stoprocentněpodporujistátemgarantované,alejednotné,jednotnězadávanépřijímacízkoušky.Trošku,amožnájsemjenomnepochopilaparagrafovéznění,nevím,jaktodopadnestěmižáky,kteřívprvnímkolejaksineprojdouabudouseucházetvdruhémajinémdalšímkole,kdeneníurčeno,žeužmusískládatstátnízkoušky.Jinýmislovy-onitomohouobejítadostatsedoprvníhoročníkuvlastněbezjednotnéhosrovnání.Možnážesitojenomšpatněvykládám.Možnážektomubudedobrývýklad,žemyředitelésibudemepřesněvědětrady,alevidímtadyurčitéúskalíanebezpečí.To,čemubychsealechtělavěnovat,jematuritnízkouška.Víte,jájsem16letředitelkoustředníškolyavidím,vjakékvalitěžáciopouštějístředníškolu.Bohuželmusímkonstatovat,žetakvalitazaposlednídobušladolů,byťmyjakostředníškolysesnažímedělatsvémaximum.Ano,bylotonaúkortoho,žeseponížilpočetžákůpřicházejícíchdoprvníchročníků.Ano,bylotonaúkortoho,žesenepovedlaoptimalizaceškolvevšechkrajích.Nicméněpřicházejítakéžácisešpatnýmiznalostmizezákladníškolysdobrýmiznámkamizezákladníškolyajedosttěžkéodhalit,kterádvojkajetasprávnádvojkaakterádvojkajevlastnězakuklenátrojka.Takžetytopřijímacízkouškynámdourčitémírypomohousrovnataudělatsinázornakvalituzákladníchškol.Tocomětrochutrápí,vracímsezpátkykpřijímacímuřízeníakmaturitám,je,žejsmeseopravdurozhodlivČeskérepubliceměřitkvalituškolstvínastředníchškolách.Násanitoliknezajímávýsledekzákladníškoly,byťjejaksitestujemev5.a9.ročníku,alenemátožádnouvypovídajícíhodnotu,protožesetodálnijaknedázúročit,anásaninezajímá,jakákvalitajenavysokýchškolách.Věřímeprofesorům,žezávěrazávěrečnázkouškajesprávněohodnocena.Alenevěřímeučitelůmnastředníškoleamusímezměřitkvalituzde.Tomětroškutrápí,alestímpravděpodobněnicneudělám.Toužjetadyhistorickydáno.Jábychsezastavilatedyumaturit.Mětrochutrápíto,žepřidávámedalšívšeobecnýpředmětvestátníčástimaturitnízkoušky,atímpovyšujemetuvšeobecnoumaturitnízkouškuaponižujemeuodbornýchškolprostorproodbornévzdělávání.Jáchápu,žetlakvysokýchškolje,abybylamatematikasoučástívýstupumaturitnízkoušky.Nicméněodbornéškolyhistorickytadybylyproto,abypřipravilyžákynejenpovšeobecné,alehlavněpoodbornéstránce.Aodroku2005,kdyjsmezměnilisystémnašehoškolstvíazhlédlijsmeseveškolníchvzdělávacíchprogramech,jsmezasadiliprvníránuodbornýmškolámpovýšenímvšeobecnýchpředmětů,dotacevšeobecnýchpředmětůvevzdělávání.Vtédoběškolymuselyponížitčástodbornéhovzdělávání.Muselyhodněpřemýšletovyváženostimezipraxíaodborností,abydosáhlycíleadotáhlymaturantykestátnímaturitnízkoušcezčeštinyazcizíhojazyka.Zkušenostnámříká,žetyvýsledkynejsouažtakvynikající.Žácizatímmaturujízedvoupředmětůamyjimodroku2021říkáme,žebudoumaturovatzetřípředmětů.Cotoznamenápronásřediteleodbornýchškol?Opětsebudememusetpodívatdoškolníchvzdělávacíchprogramů.Opětbudememusetzvážit,kdejemožnéubratztéodbornépřípravy,protožedesetihodinovádotaceveškolnímvzdělávacímprogramuprožákyodbornýchškolnebudedostačujícíproto,abyzvládlimaturitnízkoušku.Ti,kteřítozvládnoupřidesetihodinách,tijsouvětšinounagymnáziích.Ti,kteřínechtějístudovatpouzevšeobecnévzdělání,tijsouunás.Ajátopovažujizadalšíhřebíčekdorakvestředníchodbornýchškolsmaturitnízkouškou.Vidělajsemnávrhvládníhonařízení,kterésezabývávýčtemoborů,kterébudouvprvnífázizařazenyprávědomaturitníchoborůsmatematikoujakozávěrečnoumaturitnízkouškou.Obávámse,paníministryněprostřednictvímpředsedajícího,žebyťchcemepodporovattechnickéapřírodovědnéobory,takdotěchtooborůsenámponížípočetuchazečů,protožežácizobav,žebudoumusetmaturovatzmatematiky,siradějivyberoujinýobor,méněnáročnýapůjdoucestounejmenšíhoodporu.Atomypřecenechceme.Myjsmesipřeceřekli,žebudemepodporovattechnickéapřírodovědnéobory.Jájsemseseznámilaseseznamemtěchtoprvníchmaturitníchoborůavidímvněmnapř.oboragropodnikání.Dovolímsizasebejakoředitelkuzemědělskéškoly,kterátentooborveškolemá,říct,žetonenísprávnýkrok.Studenti,kteřípřicházejídotohotopřírodovědnéhooboru,sihovybraliproto,žebuďmajídomafarmuachtějízískatodbornévzdělání,nebojezajímáchovkoníajezdectví.Tojsoutyhlavnísměry,kterýmichtějíjít.Matematikajepronědalšípřekážkaktomu,abydosáhliopravdustředníhovzdělání.Jájsemváschtělapoprosit,paníministryně,zamyslemesenadtím,jestliopravdujenutné,abyipřírodovědnéoborybylyvtéprvnívlně.Mámtakovýnápadčinámět.Chceme-litedyzavéstplošněmatematikujakomaturitníobor,jestlibynebylodobrénejprvezapracovatdovšechškolníchvzdělávacíchprogramůpotřebnoudávkudotacematematiky,výuky,audělatpakjednorázovýkrokprovšechnyškoly.Protoževěřtemi,žeprotytoobory,kteréjsouvnávrhuvládníhonařízení,tobudevpříštíchčtyřechletechvelkýhendikep.Takžemyslím,žecosetýkámatematiky,budeurčitěprostorvmémpodvýboruprostředníavyššíodbornévzdělávání,abychomsetoutootázkouzabývali,ajádoufám,ženajdemenějakýkonsenzus.Nedámi,abychsenedotklatoho,čehomídvapředchozířečnícisevpodstatědotkli,tojevyššíodbornévzdělávání.Vím,ževyššíodbornéškolyvisínějakvprostoru.Mámejevzákoněoregionálnímškolství.Považujemejejejichformouzaškolyterciárníhovzděláváníanarážímenavelkýodporvysokoškolskýchprofesorů,kteříjenechtějíakceptovat.Přestovíme,ženěkterévyššíodbornéškolyjsouvelmikvalitní,avíme,žemnohdyabsolventitěchtoškoljsounavyššíúrovninežabsolventibakalářskýchoborů.Aříkámtozcelazodpovědně,protožeuabsolutoriauměpředsedajíučitelézvysokýchškolamnohdytotoříkají,žeabsolventsképrácemýchstudentůjsounakvalitnějšíúrovninežbakalářsképráce.Protosezamýšlímnadtím,pročpřipouštímedublovánívzdělánívsystému,kdyžmůžemetydvasystémyvysokýchškolavyššíchodbornýchškoldobřeakrásněpropojit.Využítkvalitníchvyššíchodbornýchškolazlevnitcelývzdělávacísystém.Myslímsialeadoufám,žeještěvtomtovolebnímobdobídiskuseovyššíchodbornýchškoláchnajdesvémístonaplénuzdevPoslaneckésněmovně.Přálabychsi,abyvzniklsamostatnýzákonovyššíchodbornýchškolách,protožesimyslím,žebyvelmipomohljakstudentům,takředitelům,aletakézaměstnavatelům,kteříoceňujívyššíodbornéškoly,kteréjsouprávězaměřenédopraxe.Protosidovolímříctjednuprosbu.Pojďmesvéproklamace,žepodporujemeodbornévzdělávání,takédoložitsvýmikroky.Aprosím,abychomopravduvmémpodvýborudetailněprobralizáležitostmaturit,aletakébudoucnostivyššíchodbornýchškol.Dámyapánové,děkujivámvšem,kteříjstevěnovalipozornostmémuprojevu.Děkuji.