67. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - prvé čtení
Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipaníposlankyniSemelové.DalšímřádněpřihlášenýmjepanposlanecKarelRais.Prosím,paneposlanče.Poslanec Karel RaisDobréodpoledne.Jájsemtocelkempořádněposlouchalazaujaloměněkolikpoznámek.Takžepředsvýmpovídánímbychchtělvyužíttoho,žejetadypaníministryněažeupravujemevysokoškolskýzákonapřitomtadymámetakovénechtěnédítě,takovousirotuzRadhoště,kterésevpodstatějmenujevyššíodbornéškoly.Zažiljsemasijedenáctministrůškolstvízesedmnácti,nebokolikjichbylo,myslímvefunkci,jinakjsemjezažilvšechny,adomnívámse,žekaždýtonějakýmzpůsobemchtělřešit,alenakonectovždyckyodsunul.Jetoproblém,kterýjetadynastole,vyššíodbornéškoly.Jednudobujsmesebaviliotransformacivyššíchodbornýchškol,cožznamenávpodstatěpodlekvalityrozdělitškolynakvalitníaméněkvalitníanějaktořešit.Kvalitubychomužuměliměřit,aspoňteoreticky.Zestranyvyššíchodbornýchškoljepotřeba,abytakydefinovalynějakákritéria,podlekterýchbyproběhlaselekce.Myslímsi,žečekánínato,ažtovymře,nenícesta.Jenomreagujinato,coříkalpankolegaBeznoska,protožesimyslím,žetojemimořádněaktuálnízáležitost,byťsetomuvyhýbámevevysokoškolskémzákoněfakticky,vtomtoškolskémzákonětotakynenímocřešené,alejetoproblém,kterýtadyje,ařaduabsolventůtosamozřejměbolí.Mělibychomsetomuvěnovat.Tojenomjakovíceméněreakcinadvouhodinovápovídání,cojsemtadyslyšel.Kdyžzasevzpomenu,asipředpůlrokem,takjaktadybylořečeno,spředchůdcemdnešnípaníministrynějsmeřešiliproblémjednakindividuálníhodomácíhovzděláváníapotomprácistalentovanoumládeží.Vpodstatěbylydiskusedostibouřlivé.JedenzezávěrůzjednánísministremChládkemadalšímipředstaviteliMŠMTanámijakoposlancibyloprávědoporučenínavrhnoutzákonopodpoředomácíhovzdělávánítalentovanémládežiformouposlaneckéiniciativypřisoučasnémpříslibuveškeréprávní,technickéaadministrativnípomocizestranyministerstva.Domnívámse,žezdejeprostornato,abychomnejenompodporovalidomácívzdělávánítalentovanémládeže,myslímtímdruhýstupeň,atakyprácistalenty,aležeteďječasovýprostornato,abychomsetímtoproblémemzabývali.Myslímsi,žeMinisterstvoškolstvíbytentoproblémprácestalentyneměloponechávatbokem,abychomsejenomnebaviliohendikepech,aletakéabychomsebaviliodruhéstraněGaussovykřivky,kteráukazujejakésirozloženívespolečnosti.Toznamenátakysamozřejměvyčlenitpříslušnýfinančníprostředeknapříspěveknatytoaktivity.Myslímsi,žejeprima,žespolupracujemesnejrůznějšíminadacemi,kterésezabývajíprávěpracístalenty,jaktadybylořečeno,třebanadaceJohnseHopkinse,alejetřebatensystémvíceménětroškuzprofesionalizovat.Vtomtoprocesuvzdělávánítalentůmusídostdůležitourolisehrávatrodina.Aťchceme,nebonechceme,podlezákonabudoudětichoditvetřechletechdoškolky,alepokudtorodinanechce,taktonemášanci.Domnívámse,žemámemožnostvprocesunovelizacetakzvanéhoškolskéhozákonapodpořitsystémprácestalentovanoumládeží,atoformoupozměňovacíhonávrhuktomutoprojednávanémunávrhu,jaksetadyzmiňovalnazačátkupankolegaMihola.Jásedomnívám,žebychomtutopříležitostmělivyužít,protožetímpřispějemejednakkezvýšeníkvalityškolskéhosystémuapřispějeme,jaktadybylopárkrátřečeno,ktomu,žejepotřebazvyšovatprestižučitelskéhopovolání.Tosimyslím,žejetakéjednazcest,jakzvýšímeprestižučitelskéhopovolánímezirodiči,kteřímajíprávětalentovanépotomky.Děkujivámzapozornost.