67. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - prvé čtení
Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipaníposlankyniNovákové.DalšímřádněpřihlášenýmjepanposlanecSimeonKaramazov,kterýalenenípřítomen,takžejehopřihláškapropadá.DalšířádněpřihlášenoujepaníposlankyněMartaSemelová.Prosím,paníposlankyně,máteslovo.Poslankyně Marta SemelováDěkuji.Váženékolegyně,kolegové,dovolteizanášklubpárslovkjednotlivýmzměnám,kteréobsahujenovelaškolskéhozákona,kteroudnesprojednáváme.Pokudjdeozavedenípovinnéhopředškolníhovzdělávánírokpředzahájenímzákladníškoly,tadymysouhlasímestímtozavedenímvčetnětoho,abybylbezplatný.Nakonecjsmezanášklubopakovaněpředkládalinávrhy,abybezplatnýbylnejenomtenposledníročníkpředvstupemnazákladníškolu,aleabybylacelámateřskáškola,všechnyročníkybezplatné.Vtomsmysluchcemepředložitipozměňovacínávrhy.Důvody,kterénásvedoukeshoděstoutozměnou,tedyzavedenípovinnéhopředškolníhovzdělávání,jejednaksnahaozvýšeníkvalityvzděláváníajezcelazřejmývýznampředškolníhovzdělávání.Nakonecjednoznačnětoprokazujíveškerášetření.Jedůležitétotovzděláváníproosobnostníasociálnívývojdítěte,pronarovnánínerovnoměrnostivjejichvývojiausnadnění,jakužbylořečeno,kevstupunazákladníškolu.Chciupozornit,žejepravda,žepřes90%pětiletýchdětíužmateřskouškolunavštěvujevsoučasnosti.Touzměnounedocházíkomezovánírodičovskýchpráv,jakjsmezněkterýchmailůpřesvědčováni.Domateřskéškolymajítytodětichoditněkolikhodindenněanenítedyproblém,abyrodičepůsobilinavýchovusvýchdětí,abysejimvěnovali,případněabysnimijelinadovolenoumimohlavníprázdniny,protožetoužneníproblémanivzákladníškole,stačí,kdyžtřídníučiteltopovolí,avěnovaliseidalšímmimoškolnímčinnostem.Takžetojejednavěc,kteroujsemktomuchtělaříci.Dalšíargument,tojsourovnéšancevevzdělávání.Desetprocentdětívevěkudopětilet,zhrubatěch10%,seneúčastnípředškolníhovzděláváníačastojdeodětizesociálněznevýhodněnýchrodin,kteréjsouhendikepoványoprotisvýmvrstevníkům.Tadyjemožnosteliminovatněkteráznevýhodnění,zvýšitjejichvzdělávacíšanceasrovnatstartovacíčáruvevzdělávání.Nakonecodhadyjsou,že5%ztěchto10%jsouděti,kteréžijívnedostatečněpodnětnémprostředí.Toznamená,pronějeprávěpředškolnívzdělávánívelmivýznamné.Ikdyžsouhlasímspaníministryní,žesesamozřejměnejednápouzeodětiztohotoprostředí.Jednímzdalšíchdůvodůjeisníženípočtuodkladů.VČeskérepublicejevelmivysokýpočetodkladů,jednásezhrubao20%zpopulačníhoročníku,takžeitentozáměr,myslímsi,žejechvályhodný.Konečněještěktomudovoltejednupoznámku.Mysamozřejměchcemepředevšímzkvalitněníprovšechnyžáky,provšechnyděti,kteréjsouvtomtověku,alevelmidůležitéjetoiprodětizromskéhoetnika.Atadyupozorňuji,žepřes70%dětíztohotoetnikanenavštěvujemateřskouškoluažepronějetotovzdělávánívelicevýznamnéiprobudoucívzdělávánívzákladníškole.Pokudjdeonároknamístovmateřskéškole,mysimyslíme,žejetodobře.Bylypodniknutyněkterékrokytýkajícísenavýšeníkapacitvmateřskýchškolách.Jezároveňpravda,žepodledemografickéhovývojebysedálmělazlepšovattasituaceanemělbybýtproblémumisťovánítěchtodětídomateřskéškolystím,žebybylovelmivhodné,abysedělalydalšíkroky,dalšíopatření,včetněfinancování,abysemohlsnižovatpočetdětívmateřskéškole,takjaktobyloslibováno,protožeažtěch28dětínatřídujeskutečněvelice,velicemnoho.Stímsouvisízájemrodičůanakoneciněkterýchzákladníchškol,abytytodětichodilydopřípravnýchtřídpřizákladníškole.Onovzhledemktomu,žetamjemnohemnižšípočetdětí,taksečlověknemůžerodičůmdivit,nicménějásouhlasímstím,žepřípravnétřídyvzákladníchškoláchbymělybýtpředevšímprodětisodkladem,kteréužsepřipravujívesvémvěkunazákladníškole,alenemělybyvžádnémpřípaděsuplovatmateřskéškoly.Tamjetogrospředškolníhovzdělávání,tamjsoupřipravenéučitelkyprotentověkdětíatambytedymělopředevšímprobíhatpředškolnívzdělávání.Pokudjdeoto,cosetadydiskutovaloohlednězkušenostízostatníchevropskýchzemí.ZákonnýnároknaumístěnídítětedopředškolníhovzděláváníjevdevítičlenskýchstátechEvropskéunie,dokonceúčastvpředškolnímvzděláváníjepovinná.Vdalšíchzemíchzačínápovinnáškolnídocházkavevěkučtyřnebopětiletdítěteatosimyslím,žejezkušenost,kterábynámmělapřecejenbýtněcovtomtopřípaděplatná.Pokudjdeoindividuálnívzdělávání,taktadystímmámeproblémvnašemklubu,samozřejmě.Ptámese,cosezměnítímtozákonem,jakvlastnědojdektomupovinnémupředškolnímuvzdělávání,kdyžtadybudestačitpouzeto,žesedostavíkzápisu,žetamoznámí,žerodičmázájemoindividuálnívzdělávání,mánároknaumístění,aleveskutečnostiprávěto,žestačípouhéoznámení,žebudeindividuálněvzděláváno,podlenásnarušujeto,cobymělatatonovelařešit,tzn.abyzaručovalapředškolnívzdělávání.Pokudsejednáoověřeníznalostí,kekterémusemusírodičsdítětemnáslednědostavit,takanitonenípodlemědostačující.Protožecobudenásledovat,pokudseprokážepřitomtoověřování,žerodičsedomadítětinevěnuje,žetovzdělávání,kterébychomchtěli,abydítěmělo,abymutovyrovnalodalšíšance,takposkytovánonení?Budemusetbýtpřijato,budepovinnostzrušitindividuálnívzdělávánízestranyředitele.Jaktobudesdětmi,kterénesmějíbýtdomateřskéškolypřijaty?Mámteďnamysliděti,kterénejsouočkovány.Nechcitadyrozvíjetovšemtutodebatu,jáosobnějsempropovinnéočkování,nicménějetodalšívěc,kteroubychommělidálnějakýmzpůsobemřešit.Mateřskéškoly,jakužjsemtadyuváděla,stálečastějisuplujírodinupřivytvářenízákladníchnávyků,včetněrozvojeřečovýchschopností.Říkámtoužztohodůvodu,žetřebaprávělogopedickévadypředškolákůseřadímezihlavnípříčinyodkladůpovinnéškolnídocházky.Plných33,6%dětízcelkovéhopočtuodkladůjsouprávědětistěmitořečovýmivadami.Zaposledníchdesetletstouplpočetdětísvadamiřečiasnarušenoukomunikačníschopnostítéměřopolovinu.Každétřetíažčtvrtédítěmáporuchukomunikačníchschopností.Dalšídůvodyodkladů:nedostatečnáadaptaceapotížesesoustředěním,potíževgrafomotorickéoblasti,častákumulaceuvedenýchobtíží.Právětytoargumentyjsoupodleméhonázorurelevantníktomu,žemateřskáškolatadyhrajeklíčovouroli,plnífunkcivýchovnouasociální,alepředevšímposkytujepředškolnívzdělávánívdobě,kdyseformujízákladyvývojedítěteapředpokladyprojehodalšívzdělávacídráhu.Možnápoznámkunazávěrktétozměněatoje-nebodvěpoznámky.Jednasetýkápřijímánídvouletýchdětí,druhádětskýchskupin.Pokudjdeodvouletéděti,jásimyslím,žetymajíjinépožadavky,mělybybýtvjinýchpodmínkách,nežtomujevmateřskéškole,kdejsoudohromadyspolečněsesedmiletýmidětmi,ažebymělovejítvnějakoudiskusimeziresortyMinisterstvaškolství,MinisterstvazdravotnictvíaMinisterstvapráceasociálníchvěcí.Mámnamyslivytvořenísítějeslítak,abytytodětibylyvtakovépéči,kterousizaslouží.Druhápoznámkasetýkádětskýchskupin.Kdyžjsmeprojednávalitutootázku,takjsmenavrhovalimj.vpozměňovacíchnávrzíchto,abydětskáskupinabylaurčenaprodětidočtyř,resp.pětiletvěkustím,žepotébymělonásledovatpředškolnívzdělávání.Tentonázormámestále,myslímesi,žebysemělapřipravitinovelatýkajícísedětskéskupiny.Nakonecbylobytologickévsouvislostisnovelou,kterounyníprojednáváme.Pokudjdeodalšízměnuatoujezavedeníjednotnépřijímacízkouškydooborůstředníhovzděláváníukončenýchmaturitnízkouškou,stímtakésouhlasíme.Podleměužtomělobýtzavedenodávnovrámcizkvalitněnívzděláváníabylototadyuždnesřečeno.Prostěnenímožnonamaturitníoborypřijmoutkaždého.Jsouuchazeči,kteřímajíschopnosti,majívýsledky,majípředpokladykestředoškolskémuvzdělávánívmaturitnímoboru,jsoujiní,kteřímajíjinépředpoklady,např.abytobylivelmidobřířemeslnícinebotechničtípracovnícibezmaturity.Jásimyslím,žetohlebymělobýtjednímzcílů,protožezataléta,kdydíkyifinancování,ajájsemráda,žejepřislíbenofinancováníregionálníhoškolství,kdyškolaskutečněpřijímákaždéhobezohledunavýsledky,vedlanejenomkesníženívzdělávacíúrovněnebotélaťkypřipřijímáníuchazečů,aletakévcelémprůběhustředoškolskéhostudiaataképřijehovýstupu,tzn.tamaturitnízkouškadávnoztratilatojméno,kterébymělamít,atenpapír,kterýdostávajístudentinakoncistudia,nenípodloženvmnohapřípadechkvalitouvzdělávání.Chcivtétosouvislostipřipomenoutto,žesezavedenímjednotnépřijímacízkoušky,kterátadyzřadpravicebylatakkritizována,vyslovilysouhlaskraje,vyslovilasouhlasivětšinaředitelůškol.Zdotazníkovéhošetřenívyplynulo,žescentrálnězadávanýmijednotnýmitestysouhlasívícejak87%ředitelůgymnázií,72%ředitelůstředníchodbornýchškol,36%ředitelůstředníchodbornýchučilišťsmaturitnízkouškou.Itourčitěoněčemsvědčí.Myslímsi,žeMinisterstvoškolstvíbyměloodpovídatzapřípravuametodickéřízeníjednotnézkoušky.Vtomsesamozřejměnášpohledlišíodtohopohledupravicovýchstran,kterýtadyzaznělupředřečníků.Prototedyjepotřebastanovitcentrálně,abyněkteréškolynebylyznevýhodněny,protoženěkteréškolypřistupovalykzavedenípřijímacíhořízení,jinéneatadydocházelopochopitelněktomuznevýhodňování.Zároveňapředevšímjetotedyjedenzkroků,kterýbymělvéstkpostupnémuzkvalitňovánístředníhovzdělávání.Velkáčástškol,jakužjsemuvedla,přijímacízkouškyvůbecnekonáažácijsoupřijímánipouzenazákladěhodnocenízposledníchdvouročníkůzákladníškoly.Všichnivíme,ževypovídacíhodnotatohotohodnoceníjevelicenízká.Zvýsledkůpilotníhoověřovánípřijímacíhořízenívyplývá,žeznámkovánívzákladníškolejezcelanesrovnatelnýmukazatelemprokritériapřijímacíchzkoušek.Takževkaždémpřípaděcentrálnízavedeníjednotnýchzkoušekmypodporujeme.Pochopitelněaleitadyvidímeurčitéproblémy.Jednímzproblémůjeotázka,kdostanovínepodkročitelnosttéhranicepřipřijímáníuchazečů,kdostanovítuhraniciúspěšnosti,kdyuchazečmůžebýtpřijat,kdyužpřijatbýtnemůže.Pokudtozůstanevrukouředitelůstředníchškolapokudzároveňbudefinancováníregionálníhoškolstvítakové,jakéje,tzn.cožák,topenízeproškolu,taknemůžemečekatnějakévýraznézlepšení.Prostěředitelstředníškolybudenabíratuchazečetak,abynaplnilškoluaabymělconejvětšíčástkufinanční.Takžetojevěc,kterábyurčitěmělabýtřešena.PodleméhonázorubyMinisterstvoškolstvímělostanovitcentrálnětutonepodkročitelnouhranici.JinakzavedeníjednotnépřijímacízkouškynastředníškolynaoborysmaturitoupodporujeiSpolečnostučitelůmatematiky.Zároveňzdůrazňujíprávěto,očemjsemteďmluvila,žejenanejvýšnutnézajistitstátemgarantovanounepodkročitelnouhranicizvládnutíučivaavěnovatseizkvalitněnívzdělávánínazákladníškole.ZároveňjeSpolečnostučitelůmatematikypřesvědčena,ženávrhnajednotnépřijímacízkouškymůžeprávětutofunkcisplňovat.Odruhémproblému,tj.financováníregionálníhoškolství,užjsemseteďzmínila.Apokudsejednáotentřetíproblém.Jásimyslím,ženestačí-aonotosouvisíjakstouzměnoujednotnéhozadávánípřijímacíchzkoušek,takstouzměnouumaturitníchzkoušek-abychomsevěnovalistřednímuvzdělávání.Pochopitelnězačítsemusímnohemdříve,tzn.nazákladníchškolách,resp.natěchmateřskýchškolách.Pokudjdeotyzákladníškoly,tadyjáznovuapelujinaMinisterstvoškolství,abybylonápomocnovtom,abyseznovuvybudovalyškolnídílny.Tojeprostředí,kdežácizískávajívztahikučňovskýmoborům,řemeslnýmoborům,setkávajísespracísedřevem,seželezemadalšímmateriálem.Itojemůžesměrovatktomu,abysenehlásilinavšelijakéhumanitníobory,alenatechnickéoboryatakénaučňovskéškolství.Upozorňujinato,žedomasečastospracídětivsoučasnédoběvůbecnesetkají,žeto,cojimdokážeškolaprávěivtěchškolníchdílnáchdát,jenakonecveprospěchjednotlivců,těchdětí,kterétřebanevynikajívteoretickýchpředmětech,aledokážouvyniknoutprávěvtěchmanuálníchpředmětech,kdezažívajíipocitúspěchu.Vtésouvislostibychbylaráda,kdybyMinisterstvoškolstvíjednaloispedagogickýmifakultamitak,abybylopersonálnětotozajištěno,tzn.abybyldostatekpedagogůprovýukudílenadalšíchtěchtopředmětů.Ketřetíúpravě,tj.úpravamodeluahodnocenímaturitnízkoušky.Jápovažujizadůležité,aužjsemtotadypředchvílízmínila,vrátittukvalitu,tuhodnotumaturitnízkouškytak,abytoskutečněnebylvuvozovkáchcárpapíru,kdymaturitumůžemítkaždý.Rukuvrucestímbymělabýtzvýšenaiprestižučňovskéhoškolstvíapodpořenytyprogramy,typrojekty,kterékezvýšeníprestižepovedou.Pokudjdeotytřipovinnézkouškyspolečnéčásti,tzn.čeština,literatura,cizíjazyk,matematikauvětšinyoborůvzdělánísmaturitou,myslímsi,žejedobré,žebytomělobýtodroku2021,tzn.čtyřirokypoté,cobymělabýtzavedenajednotnápřijímacízkouška,abyžáciastudentivěděli,zčehomaturovatbudou,aodpovídaltomuivzdělávacíprogram,včetnětoho,žeMinisterstvoškolstvímástanovitobory,kterébudouvyčleněnyztépovinnématematiky.Považujitozarozumnýkompromis.Onototižjepotřebanejenomvyčlenitněkteréobory,alezároveňipřipravitněkteréškolynato,abyvůbecstudentibylischopnisložitzkouškuzmatematiky.Teďmámnamyslito,ževrůznýchoborechjerůznáhodinovádotace.Protojepotřebnézvýšittutohodinovoudotaci,ajakužjsemříkala,isezaměřitnazkvalitněnívýukymatematikypřímonazákladníchškolách.Pokudjdeodalšíkroky,kterébymělyvéstkezkvalitněnívýukynazákladníškole,jásimyslím,žetonebudemožné,pokudnebudeurčitýsumářznalostí,kterédětimusíznátnakoncikaždéhoročníku.Vtutochvílimámevzákladníchškoláchvýstupypopátémadevátémročníku,kdyběhemtěchpětiletnebočtyřletnadruhémstupnisikaždáškolaurčípodlesvého-každáškolamávlastnívzdělávacíprogramyakaždáškolamůžezařazovatnejenomrůznéučivovdanémpředmětu,aleněkdyirůznépředmětydorůznýchročníků.Apokudtotonebudesrovnáno,pokudnebudoutytoročníkovévýstupyapokudnebudekladendůraznaurčitésjednocováníučiva,abyskutečněnebylatakovávolnostvjednotlivýchškolníchvzdělávacíchprogramech,taksimyslím,žesedálnepohneme.Vezmětesi,žejsouděti,kterésenesetkajísněkterýmipředměty,např.schemií,kdyžnajednéškolesetoučívosmičce,nadruhévdevítceadítěsevpoloviněrokunebonazačátkudevátétřídypřestěhuje.Takženatobymělbýtbránohledtaké.Pokudjdeocentrálníhodnoceníslohovýchpracízčeštiny,mátosvojilogiku.Jetosjednoceníishodnocenímpracízcizíhojazyka.Akromětohoapředevšímsetadyjednáoobjektivníhodnocení.Protožejepravda,ženastředníchškolách,pokudtomělinastarostiučiteléčeskéhojazyka,takjetourčitěsubjektivnějšíhodnocení,nežpokudbytobylostanovenocentrálně.Nakonectohleprokazujíišetření,kdydošlokporovnáníprávětohohodnoceníučeštinářůnaškole,ajakbytovypadalo,kdybybylytytoslohovéprácezčeštinyhodnocenycentrálně.Jepravda,žetenrozdílbylvelmivýrazný.Uškolskýchčeštinářůneprošlo1,8%maturantů,uexterníchbypropadlo10,1%.Toznamená,žetojeurčitězávažnýargument,kterýmbychomsemělivtésouvislostizabývat.Poslednízměna,tj.zřízeníNárodníradyprovzdělávání.JátovnímámjakodůležitýprofesníaporadníorgánMinisterstvaškolství,kterýbysemělvyjadřovatkvybranýmdokumentůmministerstva,kekoncepcím,takžetourčitěmánašipodporu.Závěremdovolteještěpárslov.Vpředloženénovelejsounávrhy,nakterýchsevětšinaznásasishodnenapříčpolitickýmspektrem.Tadybychchtělazdůraznit,žeitenposledníročníkpředškolníhovzdělávání-vminulémvolebnímobdobíjsmenatomveškolskémvýborunašlishodunapříčpolitickýmspektremvčetněstranyODSadalších.Budoutadyvěci,nakterýchseshodneme,budouvěci,okterýchmůžemediskutovat,abudouproblémy,nakterýchseprostěneshodnemeabudetoprohlasováno.Můžesevsouvislostistímotevřítkupadalšíchproblémů,aťužjetorušenívyhláškyLMP,tedypřílohyprodětislehkoumozkovouporuchou,cožpodleméhonázorubudemítvážnédopadyprosystémspeciálníhoškolstvíapředevšímprovzdělávánítěchtodětí.Můžemesebavitotom,jestlijesprávnáaopodstatněnáexistencevíceletýchgymnázií,kdyvyčleňujemeurčitéžáky,protožepodleméhonázoruvzdělávánítalentovanýchžákůbyměloprocházetjinýmzpůsobem.Můžemesebavittakéotom,jestlimámefinancovatzestátníhorozpočtuazveřejnýchrozpočtůvůbecsoukroméacírkevníškolství,jestlijevpořádku,ženadruhémstupnizákladníškolysepovinněvyučujecizíjazyk,cožpůsobínamnohaškoláchvelképroblémy,jakvzdělávatžákysodlišnýmmateřskýmjazykem,atakdáleatakdále.Problémůjehodně.Nicménějsemráda,žeMinisterstvoškolstvípředložilonoveluškolskéhozákona,kterámůženajítodpovědinaněkteréztěchtoproblémůaujinýchmůženastartovatdiskusi,abysenašeškolstvízkvalitňovalo.ProtozaklubKSČMmůžuříci,žepodporujemeto,abynovelazákonaprošladodruhéhočtení,tedydnesvprvnímčtení,aabychomdálotěchtoproblémechdiskutovali.Děkujizapozornost.(Potlesk z řad poslanců KSČM.)