67. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - prvé čtení
Předseda PSP Jan HamáčekJeštěfaktickypaníposlankyněSemelová.Poslankyně Marta SemelováDěkuji.Dobréodpoledne.JájsemjenomchtělareagovatnaslovapanaposlanceStanjuryohledněvýchovyatoho,žeškolanemůžesuplovatvýchovuvrodině.Samozřejměvtérodiněmusíbýtzákladvýchovykaždéhodítěte.Nicméněsoučasnáskutečnostjetaková,žeškola,aťchceme,nebonechceme,tuvýchovuužsupluje,protoževmnoharodináchdocházíktomu,ženadítěneníčas,žedítěseposadípředpočítačneboběháněkdesklíčemnakrkuatavýchovanení.Včetnětoho,žeunás,anakonecvidělijsmeiposledníprůzkumy,je600ghett,kdežije150tis.lidí,kdetavýchovajeasitroškujinakposunutá,nežbytomělobýt.Takževtutochvíliužškolasuplujevýchovuvrodiněavřaděpřípadůjetodobře,protožealespoňnějakouvýchovutodítědostává.Apokudjdeoto,žesirodičestěžujínaučitele,ženahrazujívýchovu,tadytosouvisísprestižíučitelů.Jásimyslím,žebychommělispolečněusilovatoto,abyprestižučitelůstoupla,protožejepravda,žeteďsikolikrátněkteřírodičepřijdoudoškolystěžovatnamístotoho,abysepodívalinato,jakýmzpůsobemvychovávajívlastnídítě.Předseda PSP Jan HamáčekNynípřednostníprávopanapředsedyMiholyaponěmvystoupípaníministryně.Poslanec Jiří MiholaVáženýpanepředsedající,váženékolegyně,váženíkolegové,dovoltemipárslovkpředkládanénoveleškolskéhozákona.Chtělbychnaúvodkonstatovat,žeklubKDU-ČSLjepřipraventutonoveluvprvnímčtenípodpořit.Toneznamenávžádnémpřípadě,žebytobyltakstoprocentnísoulad,takbezproblémovázáležitost.Ostatněsamivíteaidebatatadynapovídátomu,žeškolskáoblastjevždyvelmicitlivá.Existujevždyvelkárůznostpohledů.Jáalevněkterýchzdejižzmíněnýchbodechbududůvěřovatpaníministryni.Napříkladvtézáležitosti,knížjsmesepřihlásilivevolebnímprogramu,totižžejsmepřislíbilinároknamateřskouškoluprodětiodtřílet.Onotobudepostupnýmikroky,nejdříveodtěchčtyřlet,aledojdeinatytříleté.Totovelmivítámajsemoptimistaavěřím,žetoskutečněbudebezproblémovázáležitostadojdesvéhonaplnění.Jezřejmé,ženeuralgickýmbodemtétonovelyškolskéhozákonajetenpovinnýrokpředškolnívýchovy.Skoroseobávám,abysenakoneccelýtenmateriál,tonejsoudvěnebotřistránky,nestáhltadydotohotojednohohojnědiskutovanéhobodu.Tyobavyjsouopodstatněné.Protoževzpomeneme-lisinatuminulounovelkuškolskéhozákona,takmámpocit,žejakobychomsetambavilijenoindividuálnímvzdělávání.Ktomuseještěalevrátímvesvémprojevu.Cosetýkápovinnéhopředškolníhoroku,jsourůznénázory,jsourůznézemě,kterésektomustavírůznýmizpůsoby,jakzdebylořečeno,ChorvatskoaBulharskotomá,Německopovinnýpředškolníroknemá.Nevím,jestlijevůbecmožnénějakexplicitněříct,žetaneboonavariantajelepšíažejetoněčímdoložitelné.Touvidíme.VkaždémpřípaděKDU-ČSL,atobychchtělzdůraznit,sezasadilapřitvorběkoaličnísmlouvyoto,abychommělialternativuvpodobědomácího,tedyindividuálníhovzdělávání.Atonetakledajaké,abytobylamožnost,kteránebudebyrokratickouzátěžíabůhvíjakousložitostí,aleabybylaskutečněalternativou.Takétrvámnatom,želesnímateřskéškolyjsmenezachrániliproto,abydítěchodiloprvnídvarokydolesnímateřskéškolyapakmuselopřejítdonějakéstátníkamenné.Tourčitěne.Bylotadyřečenoužzústpanazpravodaje,žejezdemožnost,žeilesnímateřskéškolyvyužijívolbuindividuálníhovzdělávání.Jábychzaoptimálnějšíalepokládal,abylesnímateřskéškolybylyskutečněplnohodnotnoualternativouaabychomdotohotostavudokázalivprůběhuprojednávánítétonovelydospět,aotosetaképlněosobnězasadím.Mohlybytakébýtdlouhédebaty,kčemuvlastněpředškolnípovinnévzdělávánímápřispět.Jájsemtodiskutovalmimojinéinapedagogickéfakultě,nasvémpůvodnímpracovišti,včetněpanaděkanaadalšíchkolegů,přiklánísetedykpovinnémupředškolnímuroku.Mimojinéiproto,žedoprvnítřídychodíčastoděti,kterénemajízákladnínávyky,napříkladvesmysludisciplínynebohygieny.Tatověcpotomumožníučitelůmnaprvnímstupnisevícevěnovatvzdělávánívesvétřídě,nežabymuselivěnovatenergiiačasdětembeznávykůajejichdohánění.Bylytadyzmíněnyvelmičastéodkladyvpředškolnímvěku.Cosetýkábyrokracieohlednědomácíhovzdělávání,jábychtadyzdůraznilkomparaci.PodívejtesenapředchozímateriálexministraChládka.Jásimyslím,žejezdeznačnýposunsměremkezjednodušenívtom,copředložilapaníministryně.Chci,abysoučástínovelybylotakéuzákoněníindividuálníhonebolidomácíhovzdělávánínadruhémstupni.Připrojednáváníminuléškolskénovelyjsemtoslíbilajsempřipravententoslibsplnit.Samozřejmětonemůžusplnitsám,alepočítámskoaličnímikolegy.PanprofesorRaissektématuurčitěještěvysloví.Vidímhopřihlášeného.AlediskutujitutozáležitostpečlivětakéskolegyzTOP09,panídocentkouPutnovou,poslankyníNovákovouadalšímiatakéskolegyzODS.Vtomtosmyslujsemtakéinformovalpaníministryni.JetotakédiskutovánosAsociacídomácíhovzdělávání.Onanámvlastněvzniknevrámcitétonovelymožnostdomácíhovzděláváníjakoalternativyodpředškolníhověkuažpotendruhýstupeňzákladníškoly.Tosimyslím,žejeurčitědobrázpráva.Nemělibychomztratitzezřetele,atovnovelepostrádámaještěbudešancenějakýmzpůsobemtozohlednit,péčiotalenty.PřednějakoudobousetadyhodněhorečnatědiskutovalapodporatalentůskrzCTYOnline.JájsemslyšelubezpečeníještěodpanaexministraChládka,žebudememítčeskoualternativu,žetahlejemocdrahá,žesiporadímesami.Alezatímjsemsinevšiml,žebyněcotakovéhobylonastole.Jenomtopřipomínám,protožesimyslím,žejepotřebasevěnovatjakdětem,kterémajíproblémy,nebojsouslabší,takitěm,kteříjsounaopakvelmitalentovaní.Vzávěrujenomkrátkévyjádřeníkpovinnýmpřijímacímzkouškámzčeštinyamatematiky.Jájakoučitelsdvaadvacetiletoupraxínevím,jestlipřinesouto,coodnichočekáváme,toseukáže.Alesouhlasímstím,cotadyjedenzpředřečníků,panprofesorFiala,mínil,nevzdávalbychsetohotestovánínakoncizákladníchškol,alezároveňbychsidovoliltrošičkupolemizovatsněkterýmipředkládanýmiřešeními,kterábymožnářešenímibylajakooptimalizace,alekekterýmveskutečnostipraktickyžádnástrana,kdyžmámožnosttořešit,nemáodvahu.Aletosamijistědobřevíte.Děkujizapozornost.