2013-033-08-148
148. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosu některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 416/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Petru Bendlovi . Pokračujeme v rozpravě vystoupením pana poslance Františka Váchy . Připraví se pan kolega Zahradník . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec František Vácha
Děkuji za slovo , pane předsedající . Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážená vládo , moji předřečníci pan Vilímec , Kovářová , Pavera i pan poslanec Bendl udělali myslím velmi kvalitní a důkladnou analýzu toho problému , který teď tady máme na jednání . My rozhodujeme o podobě vládního návrhu zákona o rozpočtovém určení daní , který lze v této formě , v jaké byl předložen , považovat za diskriminační . Vláda chce vědomě zvýšit dotace pouze jedné úrovni samosprávy a druhou tím poškodit . Kolegyně a kolegové , já předpokládám , že všichni , kdo tady sedíte , jste z nějaké obce . A mě by zajímalo , co řeknete občanům , až se vrátíte domů , jestli až přijdete do hospody , tak řeknete : Pepo , prostě dali jsme ty peníze krajům , nebude chodník , nebude ta kanalizace , protože nám to někdo na klubu nařídil , tak jsme ho poslechli . Přece není možné , abychom přidávali krajům a současně nepřidávali obcím . Já nevěřím tomu , to co tady padlo mezi předřečníky , že to je z důvodu krajských voleb . Přesto tato myšlenka tady se dostala na plénum , tak ji nemůžeme nezmínit . Zajímavý je rozpor mezi závěry rozpočtového výboru a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj . Můžeme se podívat , že rozpočtový výbor doporučuje schválit původní verzi novely , kdežto výbor pro veřejnou správu podporuje pozměňovací návrh myslím že kolegyně Kovářové . Tak už tady vidíte , že výbor pro veřejnou správu , že tam sedí lidé , kteří rozumí veřejné správě , kdežto ve výboru rozpočtovém jsou lidi , kteří vidí jenom ty peníze a už nevidí ty lidi , někteří , pravděpodobně ti koaliční a ne ti opoziční vidí jenom ty peníze a ne ty lidi , kteří na těch obcích jsou . Pane ministře , já jsem vás 10 . září interpeloval ve věci nedostatečné výše příspěvku obcí na výkon státní správy . Obrátil jsem se na vás v souvislosti s přípravou státního rozpočtu na rok 2016 a s prosbou ve věci výše příspěvku pro obce na přenesený výkon státní správy . Je známo , že řada obcí na přenesenou působnost dlouhodobě doplácí ze svých daňových příjmů , o kterých se teď bavíme . Například v mém rodném městě je to 80 mil . ročně , 80 mil . ročně České Budějovice doplácejí na přenos státní správy . Samozřejmě víme , že bylo několik let bez valorizace a že se na příští rok má celkový objem prostředků na státní správu zvýšit myslím o jedno procento . To je jistě záslužné , avšak tato výše je samozřejmě nedostatečná . Jako příklad mohu uvést , že vláda , a už to tu bylo zmíněno mnohokrát , vláda chystá navýšit státním úředníkům mzdy minimálně o tři procenta , což se rovněž týká úředníků samospráv a bude to znamenat dodatečné výdaje samospráv . U našeho města by to znamenalo přibližně 3,5 mil . korun , ale nedostaneme na to žádné peníze navíc . Co je zajímavé , co jste mi odpověděl , a to by myslím tady mohlo zaznít , že " jsem přesvědčen že značný podíl na současné situaci má také skutečnost , že jednotlivé resorty nejsou nijak motivovány k minimalizaci ukládané administrativní zátěže a s ní spojených finančních dopadů " . No to je zajímavé , když se podíváme , jak jsme projednávali návrh státního rozpočtu a dozvěděli jsme se , že jenom na nových mzdových výdajích na nové státní zaměstnance chystáte utratit nějakých 20 miliard , jestli se nepletu , tak to byla tato částka . Ještě zajímavější je , že mi napíšete , že vedle zmíněných skutečností nelze pominout ani fakt , že příspěvek na výkon státní správy je sice významným , příspěvek státu , ale nikoli jediným zdrojem krytí přenesené působnosti , mezi něž patří mimo jiné i daňové příjmy . Tak vy v té odpovědi souhlasíte s tím , že část té zátěže státní správy musí být kryta z daňových příjmů , nicméně když se potom přijde s novelou zákona o rozpočtovém určení daní , tak těm obcím nedáte nic a dáte to jenom krajům . Tak jim to neberte , zvláště pokud chcete například navýšit platy státních zaměstnanců . Už tady bylo zmíněno , že to plošné snížení v roce 2011 o 17,6 % bylo kvůli jistému šetření na druhý pilíř důchodového spoření . Ten teď rušíte , nebo ho zrušíte pravděpodobně za nějaké tři body , pokud se tam vůbec dostaneme . Ale ty peníze pošlete jenom krajům a obcím ne . Musím říct , že odmítám myšlenku , kterou jste tady zmínil ve svém projevu , a to že obce šetří , mají dost peněz , a tak je potrestáme . Mohu vám říct , že já osobně , pokud někdo dobře hospodaří a ještě k tomu šetří , bych ho nepotrestal , já bych ho za to odměnil . A abych , on tu pan kolega Plzák není , nicméně abych dostál jeho představě výkladu jednacího řádu , tak zmíním dva zásadní pozměňovací návrhy . První je pozměňovací návrh paní kolegyně Kovářové , který si vzal za své výbor pro státní správu . Ten se týká roku 2016 . Tam mám pocit , že se možná , a doufám , že se Sněmovna a zdá se , že někteří koaliční poslanci ten návrh podpoří , doufejme , že minimálně ti , kteří ho podpořili na tom výboru . Ale je tu další pozměňovací návrh pana kolegy Vilímce , který tam pravděpodobně na tom výboru neprošel , a ten se týká dalších let . My v tom prvním pozměňovacím návrhu výboru pro státní správu pomůžeme obcím o něco víc , ale měli bychom se zaměřit na to , aby se příjmy zvyšovaly také v následujících letech , tak jak to navrhuje pan kolega Vilímec . Já vám závěrem řeknu jeden příklad , velmi podobný příklad k tomu , o co se tedy jedná a o co se jedná v pozměňovacím návrhu pana kolegy Vilímce , který už jsme tu odsouhlasili , a to jsou naše platy . Naše platy byly sníženy , nebo platy našich předchůdců , kvůli krizi . A my jsme pak přišli a řekli jsme : Dobře , nezvýšíme si je všechny najednou , ale budeme je postupně zvyšovat nějakým navyšovaným koeficientem každý rok . Sami jsme si ty platy zvýšili , a těm obcím ty peníze nedáme ? Těm obcím nezaručíme to , že se jim ten příspěvek bude postupně zvyšovat každý rok , tak aby se ty obce , stejně jako my , za několik let dostaly do stejné situace , ve které byly , než byla krize . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name