|

2013-033-08-148

148. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosu některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 416/ - třetí čtení

Date2015-10-23
Meeting2013/033
Agenda Item2013/033/148
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/033schuz/bqbs/b32714801.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   005 < Page 006 > 007

Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Stanjurovi i za dodržení času. Nyní ještě faktická poznámka paní kolegyně Kovářové a potom pan poslanec Herbert Pavera. Prosím, paní poslankyně, máte slovo k faktické poznámce. Poslankyně Věra Kovářová Ještě navážu na debatu o jednacím řádu a budu citovat, co je v jednacím řádu napsáno: Ve třetím čtení se koná rozprava, ve které lze navrhnout pouze opravu legislativně technických chyb atd. Pane kolego, ani ani kolega Vilímec jsme nic nenavrhovali, čili mluvit a hovořit o našich pozměňovacích návrzích klidně můžeme, ale navrhnout nový pozměňovací návrh nemůžeme. To je k jednacímu řádu. A jestliže jsme ve třetím čtení, diskutujeme o pozměňovacích návrzích, diskutujeme ještě případně o stanoviscích jednotlivých klubů, tak by zajímalo a byla bych ráda, aby pan poslanec Plzák prostřednictvím pana předsedajícího neodváděl pozornost od těch argumentů, které jsme zde uváděli, a zajímal by jeho názor na pozměňovací návrhy, které jsme s kolegou Vilímcem předložili. Protože vás upozorňuji, že ve výboru pro veřejnou správu vaši dva kolegové můj pozměňovací návrh podpořili. Znamená to tedy, že to je stanovisko klubu? A byla bych ráda, aby i koaliční poslanci se vyjádřili v této debatě. To by zajímalo, a ne citace z jednacího řádu. Děkuji. (Potlesk zprava.) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní poslankyni Kovářové. Ještě jedna faktická poznámka pana poslance Miroslava Kalouska. Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce. Poslanec Miroslav Kalousek Děkuji za slovo. jenom aby nedošlo k nedorozumění. Pan kolega Stanjura se tady oprávněně ohradil proti často nelegitimnímu způsobu zpochybnění hlasování. pro ty kolegy, kteří jsou tu první období, se to pokusím říci co nejsrozumitelněji. Když chcete věrohodně zpochybnit hlasování, nesmíte říci pravdu. Některým z vás se to občas stává. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji zejména za dodržení času k faktické poznámce. Můžeme pokračovat. Pan poslanec Herbert Pavera v řádné rozpravě ve třetím čtení a po něm pan poslanec Petr Bendl. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Herbert Pavera Hezké a příjemné dopoledne, vážený pane předsedající, vážený pane předsedo vlády, vážený pane ministře financí, dámy a pánové, kolegyně a kolegové. chápu tady to vystupování kolegů z koalice. Pan kolega Plzák jistě právo na to, aby řekl svůj názor, protože jsme přece v Poslanecké sněmovně a tady může říci každý svůj názor demokraticky a svobodně. Ale bych se chtěl vrátit k tomu, proč tady vystupuji, a požádat vás, kolegyně a kolegové, o to, abyste podpořili rozpočtové určení daní, navýšení rozpočtového určení daní i směrem k obcím a městům. Řeknu k tomu i několik faktů a věcí, které tady některé možná zazněly, a některé nezazněly. Dnes rozhodneme o tom, jestli kraje či obce dostanou nějaké finance navíc pro svůj další rozvoj. Novela, kterou předkládá vláda a Ministerstvo financí, kterou se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům, je ve třetím čtení, a tedy dnes rozhodneme o tom, jak obce a kraje získají výhodu pro další rozvoj. Cílem předloženého návrhu je řešit především přetrvávající tlak na posílení rozpočtů krajů, aby prostřednictvím větší finanční samostatnosti krajů mohly kraje podpořit rozvoj svých regionů. Toto říkám z důvodové zprávy a pokračuji z důvodové zprávy, jenom jako připomínku pro všechny ostatní. V důvodové zprávě je i tabulka, která ukazuje, jaké daňové příjmy z DPH stát, obce a kraje. Z této tabulky z důvodové zprávy vláda usoudila, že nastavení podílu na DPH u krajů bylo v letech 2012 a 2013 méně příznivé než v případě obcí a státního rozpočtu. Na druhé straně se zde i uvádí, že i toto hodnocení je zjednodušené, neboť objem daňových příjmů z DPH u obcí sice pozitivně ovlivnila novela zákona o rozpočtovém určení daní účinná od 1. 1. 2013, avšak celkové efekty této novely na obce byly výrazně diferencované v důsledku změn vah a kritérií přerozdělení mezi jednotlivé obce České republiky. V tabulce č. 1 jsou u daňových příjmů obcí zahrnuty i příjmy hlavního města Prahy, což je uvedeno i v textu důvodové zprávy. Všichni víme, jaké jsou příjmy hlavního města Prahy, a příjem Prahy výrazně zkresluje příjem všech obcí. Od roku 2016 se navrhuje navýšení podílu krajů na dani z přidané hodnoty 7,86 % na 9,82 %. Tento návrh reaguje na kritiku ze strany krajů a povede jistě k posílení finanční samostatnosti, ke stabilizaci krajských rozpočtů a k rozvoji krajů, jak tu bylo řečeno. Musím říct, že nejenom , ale i moji kolegové a kolegyně plně podporujeme navýšení tohoto rozpočtového určení daní krajům, protože kraje potřebují finance na opravu cest, na nemocnice, na školství a podobně. Při projednávání návrhu zákona v prvním a ve druhém čtení mnohokrát vystoupili současní i bývalí starostové i poslanci a poslankyně, kteří upozorňovali na to, že kromě krajům by se mělo přidat také obcím. I obcím totiž bylo stejně jako krajům v důsledku rozpočtových opatření krácen daňový koeficient z navržených 23,58 % na 20,83 %. Ročně tak přicházejí obce zhruba minimálně o 600 korun na občana, což je docela velká částka. Také z tohoto důvodu navrhli někteří poslanci, paní kolegyně Kovářová, pan kolega Vilímec, pan kolega Stanjura, pan kolega Beznoska, pozměňovací návrhy, které by tuto nerovnost napravily. Navýšení by od roku 2018 zatížilo státní rozpočet o více než 6 miliard korun. Je to dost, ale myslím si, že stejně jako ministr financí našel finanční prostředky vždycky, když říkal, že na nic peníze nejsou, a nakonec po týdnu hledání tam vždycky peníze našel. Věřím, že i v tomto případě pan ministr financí tyto peníze najde. Garanční výbor, kterým je rozpočtový výbor, bohužel tyto pozměňovací návrhy nedoporučuje schválit. Rád bych se zeptal pana ministra financí, zda si myslí, že je správné přidat jen krajům a obcím ne. Rád bych se zeptal pana ministra financí, zda obce nepotřebují peníze na další rozvoj. A také bych se zeptal pana ministra financí, zda vůbec , s jakými problémy se potýkají obce a města. si odpovím sám: Pan ministr financí vůbec na jiné věci nemyslí a vůbec nezná situaci, s jakými problémy se obce a města mnohdy potýkají. Pan ministr financí tady hovořil také o tom, že obce hospodaří dobře, proto nepotřebují více peněz. Z toho jsem usoudil, že stát i kraje hospodaří špatně, protože krajům musíme přidat a stát hospodaří s deficitem desítek miliard. Nic jiného z toho nemohu usoudit než to, že obce prostě hospodaří dobře a kraje a stát špatně. Pan ministr financí tady upozorňoval na to, že na účtech obcí a měst jsou desítky miliard korun. Mluvil tam i o částce, že je tam sto miliard. Když jsem si to přepočítal, kolik vychází v průměru na jednu obec, je to zhruba kolem 15 milionů korun. Není to žádná velká částka, když si vezmete, že obce se připravují mnohdy ještě na opravy komunikací, chodníků, kanalizací, na velké projekty, na které čekaly i z evropských dotací - které bohužel v současné době a v novém programovém období nebudou moci z těchto programů většinou financovat. Proto mají obce na svých účtech peníze, aby mohly realizovat projekty, které pomohou zkvalitnit život v jednotlivých obcích a městech. jsem tady říkal minule při projednávání druhého čtení, že mnohé obce a města nemají za dvacet pět let od revoluce opravené chodníky a komunikace, a stát se bohužel rozhodl, že obcím jen tolik, kolik si myslí, že jim postačí, místo toho, aby jim dal tolik, kolik potřebují. Nekritizuji jenom současnou vládu, chybu udělaly i minulé vlády, i když ta předposlední zrovna udělala obrovský krok k rozvoji obcí a měst tím, že navýšila rozpočtové určení daní. Víte, v posledních deseti letech jsem s kolegy z Hlučínska, a jsem to tady říkal, navštívil řadu velmi významných regionů ve vyspělých zemích Evropy. Byli jsme v Rakousku, Švýcarsku, Německu, jižním Tyrolsku a severní Itálii a v Holandsku. Tyto regiony se samozřejmě nacházejí v bohatších a vyspělejších zemích, ale jsou úspěšné především proto, že mají mnohonásobně vyšší rozpočty než srovnatelné obce a města. Milé kolegyně a kolegové, pokud nepodpoříte navýšení rozpočtového určení daní u obcí a měst, dáváte tím občanům najevo, že si nevážíte náročné práce starostů, kteří bojují o každou korunu pro svou obec, a že si nevážíte ani občanů, kteří mají nárok na kvalitní život v obci. Chtěl bych ještě navrhnout i panu ministru financí jednu věc, která vyplývá z toho, že obce a města dostanou na daních sice spoustu financí, řada se těchto peněz se ale státu vrací na DPH, na odvodu sociálním a zdravotním, což mnohdy dělá minimálně jednu pětinu odvodů. Určitě by obcím a městům pomohlo i to, že by mohly být plátci DPH a mohly by si uplatnit vrácení DPH především u svých investic do staveb a podobně. I to je možné zamyšlení, jak pomoci obcím a městům k tomu, aby se mohly opravdu rozvíjet a vytvářet kvalitní místo pro život svých občanů. Milé kolegyně a kolegové, věřím, že nejenom vyslyšíte připomínky a prosby nás starostů, kteří tady před vámi stojíme, ale i všech občanů, kteří čekají na to, aby měli opravený chodník, aby měli opravenou komunikaci a aby měli všechny dostupné služby ve svých obcích a městech. Děkuji vám za pochopení a případnou podporu. (Potlesk poslanců ODS.)

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name