2013-033-08-148
148. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosu některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 416/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Stanjurovi i za dodržení času . Nyní ještě faktická poznámka paní kolegyně Kovářové a potom pan poslanec Herbert Pavera . Prosím , paní poslankyně , máte slovo k faktické poznámce .
Poslankyně Věra Kovářová
Ještě navážu na debatu o jednacím řádu a budu citovat , co je v jednacím řádu napsáno : Ve třetím čtení se koná rozprava , ve které lze navrhnout pouze opravu legislativně technických chyb atd . Pane kolego , ani já ani kolega Vilímec jsme nic nenavrhovali , čili mluvit a hovořit o našich pozměňovacích návrzích klidně můžeme , ale navrhnout nový pozměňovací návrh nemůžeme . To je k jednacímu řádu . A jestliže jsme ve třetím čtení , diskutujeme o pozměňovacích návrzích , diskutujeme ještě případně o stanoviscích jednotlivých klubů , tak by mě zajímalo a byla bych ráda , aby pan poslanec Plzák prostřednictvím pana předsedajícího neodváděl pozornost od těch argumentů , které jsme zde uváděli , a zajímal by mě jeho názor na pozměňovací návrhy , které jsme s kolegou Vilímcem předložili . Protože vás upozorňuji , že ve výboru pro veřejnou správu vaši dva kolegové můj pozměňovací návrh podpořili . Znamená to tedy , že to je stanovisko klubu ? A byla bych ráda , aby i koaliční poslanci se vyjádřili v této debatě . To by mě zajímalo , a ne citace z jednacího řádu . Děkuji . (Potlesk zprava.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji paní poslankyni Kovářové . Ještě jedna faktická poznámka pana poslance Miroslava Kalouska . Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce .
Poslanec Miroslav Kalousek
Děkuji za slovo . Já jenom aby nedošlo k nedorozumění . Pan kolega Stanjura se tady oprávněně ohradil proti často nelegitimnímu způsobu zpochybnění hlasování . Já pro ty kolegy , kteří jsou tu první období , se to pokusím říci co nejsrozumitelněji . Když chcete věrohodně zpochybnit hlasování , nesmíte říci pravdu . Některým z vás se to občas stává .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji zejména za dodržení času k faktické poznámce . Můžeme pokračovat . Pan poslanec Herbert Pavera v řádné rozpravě ve třetím čtení a po něm pan poslanec Petr Bendl . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Herbert Pavera
Hezké a příjemné dopoledne , vážený pane předsedající , vážený pane předsedo vlády , vážený pane ministře financí , dámy a pánové , kolegyně a kolegové . Já chápu tady to vystupování kolegů z koalice . Pan kolega Plzák má jistě právo na to , aby řekl svůj názor , protože jsme přece v Poslanecké sněmovně a tady může říci každý svůj názor demokraticky a svobodně . Ale já bych se chtěl vrátit k tomu , proč tady vystupuji , a požádat vás , kolegyně a kolegové , o to , abyste podpořili rozpočtové určení daní , navýšení rozpočtového určení daní i směrem k obcím a městům . Řeknu k tomu i několik faktů a věcí , které tady už některé možná zazněly , a některé nezazněly . Dnes rozhodneme o tom , jestli kraje či obce dostanou nějaké finance navíc pro svůj další rozvoj . Novela , kterou předkládá vláda a Ministerstvo financí , kterou se mění zákon č . 243 / 2000 Sb . , o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům , je ve třetím čtení , a tedy dnes rozhodneme o tom , jak obce a kraje získají výhodu pro další rozvoj . Cílem předloženého návrhu je řešit především přetrvávající tlak na posílení rozpočtů krajů , aby prostřednictvím větší finanční samostatnosti krajů mohly kraje podpořit rozvoj svých regionů . Toto říkám z důvodové zprávy a pokračuji z důvodové zprávy , jenom jako připomínku pro všechny ostatní . V důvodové zprávě je i tabulka , která ukazuje , jaké daňové příjmy z DPH má stát , obce a kraje . Z této tabulky z důvodové zprávy vláda usoudila , že nastavení podílu na DPH u krajů bylo v letech 2012 a 2013 méně příznivé než v případě obcí a státního rozpočtu . Na druhé straně se zde i uvádí , že i toto hodnocení je zjednodušené , neboť objem daňových příjmů z DPH u obcí sice pozitivně ovlivnila novela zákona o rozpočtovém určení daní účinná od 1 . 1 . 2013 , avšak celkové efekty této novely na obce byly výrazně diferencované v důsledku změn vah a kritérií přerozdělení mezi jednotlivé obce České republiky . V tabulce č . 1 jsou u daňových příjmů obcí zahrnuty i příjmy hlavního města Prahy , což je uvedeno i v textu důvodové zprávy . Všichni víme , jaké jsou příjmy hlavního města Prahy , a příjem Prahy výrazně zkresluje příjem všech obcí . Od roku 2016 se navrhuje navýšení podílu krajů na dani z přidané hodnoty 7,86 % na 9,82 % . Tento návrh reaguje na kritiku ze strany krajů a povede jistě k posílení finanční samostatnosti , ke stabilizaci krajských rozpočtů a k rozvoji krajů , jak už tu bylo řečeno . Musím říct , že nejenom já , ale i moji kolegové a kolegyně plně podporujeme navýšení tohoto rozpočtového určení daní krajům , protože kraje potřebují finance na opravu cest , na nemocnice , na školství a podobně . Při projednávání návrhu zákona v prvním a ve druhém čtení mnohokrát vystoupili současní i bývalí starostové i poslanci a poslankyně , kteří upozorňovali na to , že kromě krajům by se mělo přidat také obcím . I obcím totiž bylo stejně jako krajům v důsledku rozpočtových opatření krácen daňový koeficient z navržených 23,58 % na 20,83 % . Ročně tak přicházejí obce zhruba minimálně o 600 korun na občana , což je docela velká částka . Také z tohoto důvodu navrhli někteří poslanci , paní kolegyně Kovářová , pan kolega Vilímec , pan kolega Stanjura , pan kolega Beznoska , pozměňovací návrhy , které by tuto nerovnost napravily . Navýšení by od roku 2018 zatížilo státní rozpočet o více než 6 miliard korun . Je to dost , ale myslím si , že stejně jako ministr financí našel finanční prostředky vždycky , když říkal , že na nic peníze nejsou , a nakonec po týdnu hledání tam vždycky peníze našel . Věřím , že i v tomto případě pan ministr financí tyto peníze najde . Garanční výbor , kterým je rozpočtový výbor , bohužel tyto pozměňovací návrhy nedoporučuje schválit . Rád bych se zeptal pana ministra financí , zda si myslí , že je správné přidat jen krajům a obcím ne . Rád bych se zeptal pana ministra financí , zda obce nepotřebují peníze na další rozvoj . A také bych se zeptal pana ministra financí , zda vůbec ví , s jakými problémy se potýkají obce a města . Já si odpovím sám : Pan ministr financí vůbec na jiné věci nemyslí a vůbec nezná situaci , s jakými problémy se obce a města mnohdy potýkají . Pan ministr financí tady hovořil také o tom , že obce hospodaří dobře , proto nepotřebují více peněz . Z toho jsem usoudil , že stát i kraje hospodaří špatně , protože krajům musíme přidat a stát hospodaří s deficitem desítek miliard . Nic jiného z toho nemohu usoudit než to , že obce prostě hospodaří dobře a kraje a stát špatně . Pan ministr financí tady upozorňoval na to , že na účtech obcí a měst jsou desítky miliard korun . Mluvil tam i o částce , že je tam sto miliard . Když jsem si to přepočítal , kolik vychází v průměru na jednu obec , je to zhruba kolem 15 milionů korun . Není to žádná velká částka , když si vezmete , že obce se připravují mnohdy ještě na opravy komunikací , chodníků , kanalizací , na velké projekty , na které čekaly i z evropských dotací - které bohužel v současné době a v novém programovém období nebudou moci z těchto programů většinou financovat . Proto mají obce na svých účtech peníze , aby mohly realizovat projekty , které pomohou zkvalitnit život v jednotlivých obcích a městech . Už jsem tady říkal minule při projednávání druhého čtení , že mnohé obce a města nemají za dvacet pět let od revoluce opravené chodníky a komunikace , a stát se bohužel rozhodl , že obcím dá jen tolik , kolik si myslí , že jim postačí , místo toho , aby jim dal tolik , kolik potřebují . Nekritizuji jenom současnou vládu , chybu udělaly i minulé vlády , i když ta předposlední zrovna udělala obrovský krok k rozvoji obcí a měst tím , že navýšila rozpočtové určení daní . Víte , v posledních deseti letech jsem s kolegy z Hlučínska , a už jsem to tady říkal , navštívil řadu velmi významných regionů ve vyspělých zemích Evropy . Byli jsme v Rakousku , Švýcarsku , Německu , jižním Tyrolsku a severní Itálii a v Holandsku . Tyto regiony se samozřejmě nacházejí v bohatších a vyspělejších zemích , ale jsou úspěšné především proto , že mají mnohonásobně vyšší rozpočty než srovnatelné obce a města . Milé kolegyně a kolegové , pokud nepodpoříte navýšení rozpočtového určení daní u obcí a měst , dáváte tím občanům najevo , že si nevážíte náročné práce starostů , kteří bojují o každou korunu pro svou obec , a že si nevážíte ani občanů , kteří mají nárok na kvalitní život v obci . Chtěl bych ještě navrhnout i panu ministru financí jednu věc , která vyplývá z toho , že obce a města dostanou na daních sice spoustu financí , řada se těchto peněz se ale státu vrací na DPH , na odvodu sociálním a zdravotním , což mnohdy dělá minimálně jednu pětinu odvodů . Určitě by obcím a městům pomohlo i to , že by mohly být plátci DPH a mohly by si uplatnit vrácení DPH především u svých investic do staveb a podobně . I to je možné zamyšlení , jak pomoci obcím a městům k tomu , aby se mohly opravdu rozvíjet a vytvářet kvalitní místo pro život svých občanů . Milé kolegyně a kolegové , věřím , že nejenom vyslyšíte připomínky a prosby nás starostů , kteří tady před vámi stojíme , ale i všech občanů , kteří čekají na to , aby měli opravený chodník , aby měli opravenou komunikaci a aby měli všechny dostupné služby ve svých obcích a městech . Děkuji vám za pochopení a případnou podporu . (Potlesk poslanců ODS.)
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name