2013-033-08-148
148. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosu některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 416/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Poslanec Václav Horáček
Děkuji , pane předsedající . Dámy a pánové , já jako dlouholetý starosta bych se také velice rád přiklonil k návrhu , který je z výboru pro veřejnou správu a mých kolegů Stanjury , Vilímce . Myslím si , že je to logický proces . Víte , mě trošku zarazila jedna věc . Pan ministr financí tady říkal doslova : Bilance obcí a hospodaření je kladné . Nechceme je trestat , že dobře hospodaří . A zároveň tedy já k tomu dodávám : proto jim nepřidáme . Tak nevím , co si z toho mám vybrat . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Horáčkovi . (Mírný potlesk zprava.) Ještě pan poslanec Pavel Plzák , také k faktické poznámce . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Pavel Plzák
Děkuji , pane předsedající . Vážené kolegyně , kolegové , já jsem poslouchal se zájmem to expozé pana poslance Vilímce a pak jsem se díval tamhle , jestli jsme tedy ve druhém čtení nebo ve třetím čtení . Myslím si , že toto mělo zaznít ve druhém čtení , a jestli se nemýlím , ještě jsem se do jednacího řádu podíval , tak v této rozpravě můžeme navrhovat pouze - zdůrazním , opravu legislativně technických chyb , gramatických chyb , chyb písemných nebo tiskových , úpravy , které logicky vyplývají z přednesených pozměňovacích návrhů , případně podat návrh na opakování druhého čtení . Nic tady z toho nezaznělo . Takže děkuji a já doufám , že příště už to takto dělat nebudeme .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Plzákovi . Nyní ještě pan poslanec Petr Bendl , také k faktické poznámce . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Petr Bendl
Děkuji za slovo , pane předsedající . Já bych chtěl reagovat na svého předřečníka , který říká , že už se ve třetím čtení nemůžeme k podstatě k ničemu vyjadřovat . Chtěl bych tady zdůraznit , že ve třetím čtení právě máme na stole jednak pozměňovací návrhy , které jsme ve druhém čtení neměli . Jenom je někdo avizoval , že je podá apod . , a nebylo možné je vlastně komentovat . A máme normálně obecnou rozpravu a podrobnou rozpravu k jednotlivým pozměňovacím návrhům . Prosím , zkuste býti demokraté a nechte debatovat ty , kteří k tomu zákonu chtějí cokoliv říct . Není nedůležitý .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Petru Bendlovi . (Slabý potlesk.) A protože už mohu dát slovo paní poslankyni Věře Kovářové , tak ji zvu , abych jí udělil slovo , a předtím ještě omluvím paní poslankyni Maxovou od 11 . do 12 . hodin . Prosím , paní poslankyně .
Poslankyně Věra Kovářová
Děkuji za slovo . Já bych na začátku ráda reagovala na poslance Plzáka . Tuto debatu a předčítání z jednacího řádu jsme tady měli několikrát . Bylo jasně řečeno , že v jednacím řádu je stanoveno , co se může , čímž se chce říci , co se nemůže . O tom , že se nemůže diskutovat nebo může diskutovat , se tam nehovoří , protože se předpokládá , že se i ve třetím čtení může sdělovat názor na pozměňovací návrhy , a každý poslanec má právo přesvědčit své kolegy , aby podpořili pozměňovací návrhy . Tolik tedy reakce na kolegu . Nyní , vážené dámy , vážení pánové , vážený pane ministře , dovolte , abych i ve třetím čtení krátce vystoupila na podporu pozměňovacího návrhu , který si osvojil výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj . Tento návrh předpokládá již od 1 . ledna 2016 navýšení podílu obcí na výnosu daně z přidané hodnoty z 20,83 % na 21,4 % . , což odpovídá nároku na státní rozpočet přibližně ve výši 2 miliard korun . Z pohledu státního rozpočtu je to částka nevelká . Z pohledu obcí a měst částka nemalá , kterou by nepochybně dokázaly využít ve prospěch svého rozvoje . Částka , jejíž značná část by přišla na český a moravský venkov , který veřejné investice samozřejmě potřebuje jako sůl . Všichni to víme , doufám , že to ví i pan ministr . Částka , jejíž část by i v našich městech našla smysluplné využití . Částka , která je v porovnání s očekávaným nárůstem příjmů krajů přibližně poloviční , by přitom obcemi a kraji byla vynaložena na reálné potřeby jednotlivých samospráv . Kromě toho , že posílení příjmů obou kategorií samospráv , tedy nejen krajů , jak původní návrh předpokládá , je účelné , je to také spravedlivé . Když se zaváděl druhý pilíř důchodové reformy , snížil se jak podíl krajů , tak podíl obcí . Když se nyní druhý pilíř ruší , měli bychom navyšovat podíl jen krajům ? To snad ne . V takovém přístupu spatřuji nespravedlnost . Obce a města jsou diskriminovány . Nechci volit silná slova , nechci hovořit o protiústavnosti , ale o diskriminací obcí a měst v případě neschválení pozměňovacího návrhu výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj mluvit musím . Ono také o nic jiného než o diskriminaci nejde a je potřeba si to říci zcela otevřeně . Otevřeně říci musíme i to , že v době současného ekonomického růstu je náprava této diskriminační nespravedlnosti docela jednoduchá a složitá by neměla být ani cesta k jejímu prosazení . Stačí , když většina kolegů pozměňovací návrh pod písmeny A 1 a A 2 podpoří .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name