|

2013-033-08-148

148. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosu některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 416/ - třetí čtení

Date2015-10-23
Meeting2013/033
Agenda Item2013/033/148
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/033schuz/bqbs/b32714801.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   003 < Page 004 > 005

Poslanec Václav Horáček Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, jako dlouholetý starosta bych se také velice rád přiklonil k návrhu, který je z výboru pro veřejnou správu a mých kolegů Stanjury, Vilímce. Myslím si, že je to logický proces. Víte, trošku zarazila jedna věc. Pan ministr financí tady říkal doslova: Bilance obcí a hospodaření je kladné. Nechceme je trestat, že dobře hospodaří. A zároveň tedy k tomu dodávám: proto jim nepřidáme. Tak nevím, co si z toho mám vybrat. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Horáčkovi. (Mírný potlesk zprava.)Ještě pan poslanec Pavel Plzák, také k faktické poznámce. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Pavel Plzák Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, kolegové, jsem poslouchal se zájmem to expozé pana poslance Vilímce a pak jsem se díval tamhle, jestli jsme tedy ve druhém čtení nebo ve třetím čtení. Myslím si, že toto mělo zaznít ve druhém čtení, a jestli se nemýlím, ještě jsem se do jednacího řádu podíval, tak v této rozpravě můžeme navrhovat pouze - zdůrazním, opravu legislativně technických chyb, gramatických chyb, chyb písemných nebo tiskových, úpravy, které logicky vyplývají z přednesených pozměňovacích návrhů, případně podat návrh na opakování druhého čtení. Nic tady z toho nezaznělo. Takže děkuji a doufám, že příště to takto dělat nebudeme. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Plzákovi. Nyní ještě pan poslanec Petr Bendl, také k faktické poznámce. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Petr Bendl Děkuji za slovo, pane předsedající. bych chtěl reagovat na svého předřečníka, který říká, že se ve třetím čtení nemůžeme k podstatě k ničemu vyjadřovat. Chtěl bych tady zdůraznit, že ve třetím čtení právě máme na stole jednak pozměňovací návrhy, které jsme ve druhém čtení neměli. Jenom je někdo avizoval, že je podá apod., a nebylo možné je vlastně komentovat. A máme normálně obecnou rozpravu a podrobnou rozpravu k jednotlivým pozměňovacím návrhům. Prosím, zkuste býti demokraté a nechte debatovat ty, kteří k tomu zákonu chtějí cokoliv říct. Není nedůležitý. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Petru Bendlovi. (Slabý potlesk.)A protože mohu dát slovo paní poslankyni Věře Kovářové, tak ji zvu, abych udělil slovo, a předtím ještě omluvím paní poslankyni Maxovou od 11. do 12. hodin. Prosím, paní poslankyně. Poslankyně Věra Kovářová Děkuji za slovo. bych na začátku ráda reagovala na poslance Plzáka. Tuto debatu a předčítání z jednacího řádu jsme tady měli několikrát. Bylo jasně řečeno, že v jednacím řádu je stanoveno, co se může, čímž se chce říci, co se nemůže. O tom, že se nemůže diskutovat nebo může diskutovat, se tam nehovoří, protože se předpokládá, že se i ve třetím čtení může sdělovat názor na pozměňovací návrhy, a každý poslanec právo přesvědčit své kolegy, aby podpořili pozměňovací návrhy. Tolik tedy reakce na kolegu. Nyní, vážené dámy, vážení pánové, vážený pane ministře, dovolte, abych i ve třetím čtení krátce vystoupila na podporu pozměňovacího návrhu, který si osvojil výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Tento návrh předpokládá již od 1. ledna 2016 navýšení podílu obcí na výnosu daně z přidané hodnoty z 20,83 % na 21,4 %., což odpovídá nároku na státní rozpočet přibližně ve výši 2 miliard korun. Z pohledu státního rozpočtu je to částka nevelká. Z pohledu obcí a měst částka nemalá, kterou by nepochybně dokázaly využít ve prospěch svého rozvoje. Částka, jejíž značná část by přišla na český a moravský venkov, který veřejné investice samozřejmě potřebuje jako sůl. Všichni to víme, doufám, že to i pan ministr. Částka, jejíž část by i v našich městech našla smysluplné využití. Částka, která je v porovnání s očekávaným nárůstem příjmů krajů přibližně poloviční, by přitom obcemi a kraji byla vynaložena na reálné potřeby jednotlivých samospráv. Kromě toho, že posílení příjmů obou kategorií samospráv, tedy nejen krajů, jak původní návrh předpokládá, je účelné, je to také spravedlivé. Když se zaváděl druhý pilíř důchodové reformy, snížil se jak podíl krajů, tak podíl obcí. Když se nyní druhý pilíř ruší, měli bychom navyšovat podíl jen krajům? To snad ne. V takovém přístupu spatřuji nespravedlnost. Obce a města jsou diskriminovány. Nechci volit silná slova, nechci hovořit o protiústavnosti, ale o diskriminací obcí a měst v případě neschválení pozměňovacího návrhu výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj mluvit musím. Ono také o nic jiného než o diskriminaci nejde a je potřeba si to říci zcela otevřeně. Otevřeně říci musíme i to, že v době současného ekonomického růstu je náprava této diskriminační nespravedlnosti docela jednoduchá a složitá by neměla být ani cesta k jejímu prosazení. Stačí, když většina kolegů pozměňovací návrh pod písmeny A1 a A2 podpoří.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name