|

2013-033-01-056

56. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 104/2000 Sb., o Státním fondu dopravní infrastruktury, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 583/ - prvé čtení

Date2015-10-06
Meeting2013/033
Agenda Item2013/033/056
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/033schuz/bqbs/b01805601.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   002 < Page 003 > 004

Místopředseda PSP Jan Bartošek Děkuji vám, pane poslanče. Než budeme pokračovat, přečtu omluvenky, které jsem obdržel. Dnes od 16 do 17 hodin se z pracovních důvodů omlouvá pan poslanec David Kasal a dále dnes mezi 15.30 a 18. hodinou se z osobních důvodů omlouvá pan poslanec Jiří Koubek. Nyní je řádně přihlášen do rozpravy pan poslanec Petr Bendl. Máte slovo. Poslanec Petr Bendl Děkuji za slovo. Kolegyně, kolegové, vážený pane ministře, myslím, že tahle novela zákona je taková poměrně nenápadná, ale tak jak zde bylo řečeno ve zpravodajské zprávě, a říkal to i ministr, že vlastně to neznamená zvýšení počtu nebo množství finančních prostředků, které jsou pro Státní fond dopravní infrastruktury vyčleněny, ale znamená to rozšíření možností, jak stejný počet peněz využít. To znamená, že se mezi velké priority dostanou další velké priority a ve finále na mnoho věcí bude méně peněz. Když jsem se tady ptal poněkolikáté na finanční prostředky na místní komunikace u různých jiných návrhů zákona nebo problematik a zpráv, které jsme projednávali, bylo mi odpovězeno i oficiálně například ze strany paní ministryně pro místní rozvoj, že se počítá s finančními prostředky na místní komunikace v řádu tak 200 mil. korun na celou Českou republiku, což s dovolením, to prostě je - kolegové se smějí, to není ani na úsměv. To je tak strašně málo, a ještě podotýkám, že z evropských peněz Česká republika v těch dohodovacích finálních řízeních si nevymínila, že toto je obrovský problém České republiky, místní komunikace. A tak jak komunikujeme všichni se starosty a starostkami v jednotlivých obcích, je to balvan, který bez státní podpory anebo podpory regionů nebudou schopni starostové odvalit. Český stát předepsal starostům obcí různé výdaje, zejména v oblasti investic do čistíren odpadních vod a kanalizací a vodovodů a podobně a obce se vydaly z významného množství peněz. Na investici tohoto typu nezbývá v podstatě nic. A my jsme teď v situaci, kdy chceme změnit zákon o Státním fondu dopravní infrastruktury na to, aby stát mohl přispívat například na stroje, jak jsem tady poslouchal zpravodajskou zprávu. jsem tedy hluboce přesvědčený, a pan ministr dopravy na to říká, když se zmiňoval o místních komunikacích, že by tam mohlo být na Státním fondu dopravní infrastruktury i nějaké malé množství peněz na místní komunikace, tak v okamžiku, kdy všichni zvedli obočí a řekli si No konečně!, tak hnedka všem vysvětlil, že to není na místní komunikace tak, jak v tom obecním nebo městském smyslu slova, ale je to jenom na to setkávání se místních komunikací a komunikací státních, jestli jsem to dobře pochopil. Což asi nebude moc takových situací, protože spíše jsou to situace, kdy se místní komunikace potkává s krajskou komunikací, jestli jsem tomu správně rozuměl. A poprosil bych pana ministra, zdali by to upřesnil, zdali finanční prostředky na místní komunikace umožní tato novela zákona, aby šly na setkávání se místní komunikace a krajské, pokud pan ministr dopravy poslouchá a rozumím tomu. Nebo jestli je to na společně se dotýkající stavby, místní komunikace a státní. Protože v tom případě je to téměř nula nebo limitně se blížíme k nule, kde místní komunikace ústí přímo na rychlostní komunikaci či dálnici. Spíš je to tak. Ano, silnice I. třídy ještě. Takže tam jestli místní komunikace ústí přímo do komunikace I. třídy, myslím si, že to nebude mnoho případů, spíš to budou desítky možná, ale určitě ne nějaké významné množství. V tomhle ohledu tomu rozumím. Spíš než abychom vymýšleli, jak stát někomu přispět na to, aby si koupil nový stroj za podpory Státního fondu dopravní infrastruktury, bychom spíš měli vymýšlet, jak přispět městům a obcím na rekonstrukci a investice do místních komunikací. Proto se mi tohle rozšíření tímhle směrem příliš nelíbí, protože je mi jasné, že zkrátka někdo dosáhne na novou válcovačku a na její podporu, nebo na co všechno to bude - neumím si to představit, možná by to pan ministr mohl víc konkretizovat, na jaké stroje chce stát soukromým firmám přispívat. si nejsem jistý, že to je správný krok, si spíš myslím, že bychom opravdu měli hledat finanční prostředky na kofinancování a podporu obecních rozpočtů v případě, že budou potřebovat kofinancovat investice do své vlastní infrastruktury. A o tom, co tady bylo ještě zmíněno. Dlouhou dobu se bavíme o prioritách Státního fondu dopravní infrastruktury v oblasti železnic a pořád přešlapujeme u projektů, které jsou relativně připravené, třeba projednán vliv stavby na životní prostředí je u dopravní stavby - pracovní název - rychlodráha Praha-Kladno nebo Praha -Letiště Ruzyně - Kladno, chcete-li, a bych hrozně nerad, aby rozmělňováním finančních prostředků, kterých bude omezený počet, došlo k tomu, že na tyto priority dlouhodobě nebude stejně jako na stavby, které ČR považuje - nebo aspoň doufám, protože jsem to několikrát veřejně slyšel - za prioritní, je to D1 a její rekonstrukce, R35, která prostě jediná dokáže odlehčit zatížení D1, ale v okamžiku, kdy ministr přináší řeknu další tituly, na které bude možno získat peníze nebo dát peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury, nejsem si jist, že tady bude na velké priority, které ČR v dopravní infrastruktuře , zbývat dostatek peněz, a to jsem nezmiňoval R1, nebo chcete-li severní část obchvatu Prahy, protože to je stavba, která pomůže celé ČR, a nemá to být jenom záležitost Středočechů a Prahy. Prostě to jsou věci - splavnění Labe, Vltavy a další investice, které podle jsou potřebnější než to, abychom tady dnes navrhovali v zákoně, že ČR chce přispívat soukromým subjektům na nákup strojů a zařízení. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name