2013-033-01-042
42. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 613/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji . Prosím k mikrofonu pana poslance Stanjuru , který se hlásí s přednostním právem . Prosím , máte slovo .
Poslanec Zbyněk Stanjura
Děkuji za slovo . Já jsem tedy pana ministra nechtěl rozčilit , já jsem podle mě položil dotaz , to nebyla žádná kritika . Jestli se to kritizuje , tak z jiné strany , než naznačuje pan ministr zahraničí . Já jsem určitě pro to , aby ministr měl právo si přivést svůj tým . Opravdu si to myslím . Považuji za nesmyslné to , co jste si prosadili , rozdělení náměstků na politické a nepolitické . Podle mě jsou to všechno spolupracovníci ministra a ten má právo si je přivést a každý z nich má zodpovídat za nějakou část ministerstva . Kritika není v tom , že ministr je jako výsadek na nepřátelském území , přijde na úřad , kde je 1 800 lidí , a nemůže si nikoho přivést . To si fakt nerozumíme , to jsem na vaší straně . A myslím si , že ministr má právo si přivést svoje lidi . A jsou určitě pozice , o kterých se nedebatuje , šéf kabinetu , celý kabinet , mediální sekce , náměstci a ještě bych určitě našel další , na kterých se určitě shodneme . Novela se ovšem jmenuje novela zákona o státní službě a nevyhneme se debatě , všem aspektům zákona , i když se to panu ministrovi třeba nelíbí a logicky chce řešit pouze to , co se týká jeho resortu . Ale není čas na debatu , jestli se vůbec má státní služba na vaše ministerstvo vztahovat ? My nejsme ti , kteří obhajují neustálá výběrová řízení , když začnu od konce toho , co jste říkal . Naopak , já si myslím , že je to zbytečné , že si jenom hrajeme na to , jak provádíme výběrová řízení , a k efektivitě to při rotaci nijak nepřispívá . Jen aby bylo jasno , že jestli je někde kritika , tak z druhé strany . A to , že není výběrové řízení a může jenom někdo , kdo už je ve státní službě , to kritizuji z druhé strany . Proč by to nemohl být někdo , kdo ve státní službě ještě není ? Jsou jiní , kteří vás budou kritizovat za to , že máte málo výběrových řízení , ale my to nejsme . Jenom ať si vyjasníme pozice . Já si myslím , že je to příliš rigidní , že se to špatně řídí , že se pak výběrová řízení opakují , jsou formální a ničemu to nepřispívá . Stejně nakonec , a pan ministr zahraničí to zná , za všechno může ministr . I za věci , které on reálně není schopen ovlivnit . Pamatuji si , a nechci zabředat do debaty , kolik personálních aktů před účinností služebního zákona podepisoval ministr , aniž by je reálně inicioval nebo řešil , kdy i ministr musel podepisovat odvolání vedoucího oddělení . To už naštěstí není a je to jinde . Pak se nám povede něco - když vidím pana ministra Ťoka , aby kritika byla rozložená mezi přítomné členy vlády , kdy u pana ministra dopravy je státní tajemník současně náměstkem ministra , což podle mě z definice funkcí nejde . Já ho znám , je to dobrý úředník a vůbec nekritizuji toho konkrétního člověka . Ale podle mě je buď náměstek ministra , nebo státní tajemník . Právě proto jsme to chtěli jinak . Já a moji kolegové říkáme , že náměstci mají být lidé ministra , kteří odcházejí a přicházejí s ministrem , pokud si je nový nechce nechat , samozřejmě má právo si je nechat , ale státní tajemník by měl zůstat . Když tuto funkci sloučíte , nebo pověříte oběma funkcemi , tak je to podle mě proti smyslu , jak to mělo být . Pana náměstka Čočka dlouhodobě znám , je to člověk na svém místě , ale měl by zastávat jenom jedno místo , buď náměstka ministra , nebo státního tajemníka . A je to věc pana ministra , aby si vybral , na které židli mu bude pomáhat , protože je to člověk , který v resortu má co říct . My jsme se asi nepochopili v jeho prvním vystoupení . Já jsem chtěl čísla a čísla jsem citoval z vašeho ministerstva . Kdyby nám do odpovědi napsali , že z toho je 80 , co jim uplynula pracovní doba , tak jsem to použil a citoval bych to . Ale dostali jsme jenom tuto suchou odpověď . Já to z ní skutečně nedostanu . Nechci debatovat o tom , jestli jste vyměnil hodně , nebo málo lidí . Bavme se o tom , jestli ministr vůbec může ovlivnit chod úřadu , jestli má dostatečné kompetence , protože odpovědnost má stoprocentní . A já říkám , že jsme to trošku přehnali i tím , a omlouvám se některým členům vládní koalice , že jsem řekl , že vládní poslanci byli proti větší propustnosti lidí z privátní sféry . Nebyli všichni , zdaleka ne , vidím pana předsedu hospodářského výboru , který tehdy podporoval tento návrh na větší otevření , omlouvám se , že někdy ve zkratce řeknu všichni , ale samozřejmě to málokdy jsou všichni . Někteří členové vládní koalice hlasovali jinak než většina . A to je podle mě racionální debata o zákonu o státní službě . Uznávám , že princip rotace se služebním zákonem nejde dohromady . Otázka je , jestli ho máme takhle kosmeticky vylepšovat , protože za šest měsíců se může ukázat na něco jiného , nebo se vážně pobavme a můžeme najít politickou shodu , že to tam nebude patřit . A my nebudeme proti , to říkám rovnou . My jsme ale nebyli ti , kteří se báli Bruselu , že nám nedají ani euro , když neschválíme služební zákon . Vzpomeňte si , co jsme tady říkali : udělejme to podle sebe a ne podle toho , že to chce Brusel . Mnozí z nás jsou přesvědčeni , že základní rysy zákona jsou dobře . Na tom jsme se také shodli . Pokud se ukazují nějaké aplikační potíže , tak co je na tom špatně ? Já jsem (nesrozumitelné) o tom přemýšlel , že bychom jeho resort , nebo aspoň ty diplomaty , vyjmuli ze služebního zákona úplně . Co by se stalo ? Já nevím , já myslím , že by to bylo ku prospěchu věci . Ale to není věc , kterou může navrhovat opozice bez konzultace s vládou . Chtěl bych , až se bude jednat ve výborech , abychom přemýšleli i o tomto modelu . Děkuji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name