2013-033-01-042
42. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 613/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Já děkuji . Nyní prosím s faktickou poznámkou pana poslance Šarapatku . Prosím , pane poslanče , vaše dvě minuty .
Poslanec Milan Šarapatka
Děkuji , paní předsedající . Vážené dámy a pánové , já bych a konto mého předřečníka . Chtěl říct , že jeho připomínky se týkaly spíše formulací , a domnívám se , že není příliš obeznámen s fungováním zahraniční služby . Tak jak on to říkal , to skutečně nejde . Ale já se spolu s ním domnívám , že ta novela nevyřeší problém na ministerstvu . Já se domnívám , že zahraniční služba by měla být řešena zvláštním zákonem .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Já děkuji . Prosím k mikrofonu pana poslance Bendu . Připraví se pan poslanec Bendl . Prosím , máte slovo .
Poslanec Marek Benda
Vážená paní místopředsedkyně , vážený pane předsedo vlády , páni ministři , dámy a pánové , já bych chtěl také krátce okomentovat zejména důvod , pro který jsme vznesli veto na tento návrh zákona , ale navážu na to , co říkal můj předřečník ve faktické poznámce . Myslím , že všechny návrhy , které jsou nám zde dneska ministerstvem zahraničí , respektive vládou jako celkem , ale fakticky zpracované ministerstvem zahraničí , překládány , ukazují na to , že na zahraniční službu se striktní zákon o státní službě v podstatě nehodí . Otázka samozřejmě zní , jestli se zákon o státní službě hodí vůbec na spravování státu . Víte , že o tom mám velkou pochybnost . Mnohokrát jsem ji tady vyslovoval . Přesto si tato vládní koalice prostřednictvím svých poslanců za nadšené podpory Evropské unie vynutila , že zákon o státní službě mít musíme a máme , a myslím , že teď jenom všichni smutně koukají , kromě toho , že se podařilo na úřadech řadu lidí vyměnit a dosadit vlastní , co to dělá a bude dělat do budoucna . Setkáváme se s tím na každém kroku . Státní služba v zahraničí je jenom jednou z oblastí , kde se ukazuje , jak neuvěřitelné problémy to dělá . Já bych měl jednu připomínku k tomu návrhu , toho , co tam chybí . Já jsem předpokládal , že když ministerstvo ohlásilo s velikou slávou , že předloží návrh novely zákona o státní službě k řešení problémů zamini , že první problém , který budou řešit , je problém s velvyslankyněmi , respektive velvyslanci , kterým je přes 70 , který vyvolává velké mediální , řekněme , ozvěny . Dobře víme , že stáhnout Filipiovou ze Sýrie by byla prostě zoufalá hloupost , ale přesto to je jediná věc , o které se veřejně mluví a která v návrhu vůbec řešena není . Ona možná má nějaké jiné řešení , já teď nechci pana ministra nutit k tomu , aby nám ho tady říkal , jestli nám ho říkat chce , nebo nechce . Ale přesto jsem byl překvapen , že jediná věc , která mi připadala , že opravdu spěchá a musí být učiněna , jinak se na konci roku dostaneme do lehce absurdní situace , tak ta v návrhu obsažena není . Naopak jsou v něm obsaženy - já bych řekl , že je to takový typický úřednický materiál . Úředníci zamini zjistili , že některé věci se pro ně nehodí , protože se jim tak jako blbě rotuje a blbě se vrací z těch zahraničních misí do těch neobsazených míst a zase volně vyjíždí na mise . Tak zkoušejí vymyslet , jak by se jim mohlo rotovat lépe a mohli mít po celou dobu zajištěno , že v té státní službě budou . Myslím si , že chtějí - li rotovat a chtějí - li , tak jak popisoval pan ministr , být spíše na řešení krizových situací , možná vůbec neměli být pod státní službou a pod představou toho , že mají na celý život vystaráno a už nikdy nebudou muset žádného ministra a někoho podobného poslechnout , to si možná měli rozmyslet předem . Ale teď se tak snaží uchovat si výhody ze zákona o státní službě a současně uchovat si výhody a privilegia , na které byly dlouhodobě zvyklí na Ministerstvu zahraničních věcí , a to bez ohledu na to , jaký tam seděl ministr nebo jaké bylo obsazení vlády . To je prostě notorieta Ministerstva zahraničních věcí . Tolik asi ty obecné výhrady . K těm konkrétním - některé již byly zmíněny . Za zejména sporné pokládám ustanovení o možnosti vyslat někam na jeden rok bez souhlasu . Dobře si pamatuji , kolikrát se toto v minulosti řešilo například u soudů a soudců a státních zastupitelství , a to jsme pořád ještě v rámci jedné země , i když instituty , které mají být relativně nezávislé . Ale představa toho , že ministr , respektive dokonce spíše vedení ministerstva má právo kterémukoliv zaměstnanci , který se mu znelíbí , říct " tak , a příští týden jedeš na rok do Sýrie , Belize , Antarktidy " , abych si vymýšlel jenom nějaké relativně normální destinace , a když ten člověk to odmítne , tak je to nepochybně porušení zákona o státní službě - myslím , že to řešení se musí nalézt jiné , než že ministerstvo bude mít pravomoc mu přikázat takové vyslání do zahraničí . Myslím si , že to opravdu není možné , protože by to mohl být velmi jednoduchý způsob , jakým případné nepohodlné zaměstnance znechutit natolik , že budou z ministerstva nuceni odejít . Poslední poznámka , tam je to možná moje jenom neznalost , že v zákoně je legislativní zkratka , ale nejsem si tím úplně jist - v § 178 v tom slučování partnerského a rodinného , nebo jak se to nahlíží , rodinného a osobního života , je uváděno " která je manželem nebo partnerem státního zaměstnance " . Já se ptám , jestli je to legislativní zkratka registrovaného partnera . Pak bych to z hlediska zákonů této země , jakkoliv s nimi můžu vnitřně nesouhlasit , pochopil . Má - li to být partner obecně , pak to vidím jako veliký problém , protože to není věc , kterou české veřejné právo uznává . Známe ji jenom z hlediska osoby blízké v právu soukromém . A představa toho , že si každý , kdo je vyslán na zahraniční ambasádu , kromě manželky , i když ji nemá s sebou , může vzít libovolnou milenku nebo libovolný počet milenek a střídat je tam a nechávat je zaměstnávat , mně připadá minimálně sporná a jenom bych byl velmi rád , aby se do třetího čtení toto vyjasnilo , jedná - li se o legislativní zkratku registrovaného partnera , nebo jedná - li se o to , že se budeme náhle ve veřejném právu bavit o partnerech jako osobách rovnocenných manželům , což by mě velmi strašilo . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name