2013-033-01-028
28. Návrh poslance Jana Volného na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 437/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
No , já vám rád vyhovím , sejdeme se ve 21.25 . Když tak si ujasněte případné postupy na klubu tak , abychom věděli , že ten postup bude regulérní po celou dobu , abyste snad nepřekročil své pravomoci jako předseda klubu .
Poslanec Miroslav Kalousek
Já myslím , že když mi budete dělat čárky , tak se . . .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Já si samozřejmě deset minut poznamenám pro další řídící schůze .
Poslanec Miroslav Kalousek
Já prosím pana doc . Hegera a paní dr . Peckovou , protože to úplně stačí , jako odborné garanty , jestli by mě mohli doprovodit ven .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Dobře . Sejdeme se ve 21.26 .
(Jednání přerušeno ve 21.16 hodin.)
(Jednání pokračovalo ve 21.26 hodin.) Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , budeme pokračovat . Pane předsedo , vy jste sice přihlášen trvale ještě před přestávkou , ale je tu další přednostní právo předsedy poslaneckého klubu ODS . Ptám se tedy , jestli chcete pokračovat , nebo jestli umožníte panu předsedovi Zbyňku Stanjurovi vystoupení .
Poslanec Miroslav Kalousek
Takhle , kdybych si byl jist , že to stihnu ještě tak za pět šest hodin , tak bych poprosil pana předsedu Stanjuru , ať těch šest hodin počká , ale protože tu jistotu nemám , tak mu rád dám přednost .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Tak dobře , já schválně počítám . Hned po vystoupení pana předsedy Stanjury , pokud nebude žádné další přednostní právo , protože tím pádem byste byl ještě chvilku odsunut . Prosím , pane předsedo , máte slovo .
Poslanec Zbyněk Stanjura
Děkuji za slovo . Chci zdůraznit , že to je mé první vystoupení k tomuto návrhu zákona . V prvém čtení jsem k němu nevystoupil a v druhém čtení plním povinnosti podle jednacího řádu , protože jsem podal 17 . září pozměňovací návrh a rád bych vás s ním zhruba seznámil a odůvodnil a požádal vás o podporu , až budeme o návrhu hlasovat . Číslo sněmovního dokumentu je 2849 , každý , kdo chce , se s ním může seznámit . Určitě to bude projednávat i rozpočtový výbor . Je paradox , že ten pozměňovací návrh je v souladu s vládním programovým prohlášením . Já to velmi často neříkám , velmi často jiné pasáže vládního programového prohlášení kritizuji , ale tady to je skutečně v souladu , a až budete mít chuť a čas , tak si můžete porovnat text , který se týká zdanění hazardu , který je vládním programovém prohlášení , s tím konkrétním pozměňovacím návrhem . V zásadě se jedná o to , zda máme všechny druhy hazardu zdaňovat jednou sazbou , nebo různými sazbami podle jejich společenské nebezpečnosti či dopadu jak na jednotlivce , tak na rodiny , tak samozřejmě potom na veřejnou správu , která musí řešit negativní dopady spojené s hazardem . Když si vezmete ten původní poslanecký návrh pana poslance Volného , tak ten vycházel z toho , že zůstane zachována stejná sazba pro všechny druhy hazardu . Pak jsme se z novin dozvěděli , že existuje koaliční kompromis , který jiným způsobem zdaní loterie , sázkové hry a jiným způsobem technická zařízení . Pravděpodobně tu není pan zpravodaj , ale děkuji za upozornění , měli jsme všichni pauzu deset minut . Dnes jsem se dozvěděl z vystoupení kolegů z KDU - ČSL , že to není koaliční dohoda a že to je dohoda dvou vládních stran , nepřekvapivě těch větších , a to tak , že ten pozměňovací návrh , který údajně má mít podporu celé koalice , také vychází z různých sazeb pro různé druhy hazardu , a to tak , že pro loterie a kurzové sázky je navrženo po dohodě v koalici zdanění 23 % a pro technické hry 28 % , pokud se nepletu . V návrhu , který jsem předložil , navrhuji zavést pro každý tento typ hazardu či sázek nebo her , jak jsme teď byli poučeni , jinou sazbu , a to podle jejich opravdu škodlivosti a společenské nebezpečnosti . To znamená , nejnižší sazbu , ale vyšší než dneska , podotýkám , navrhuji pro číselné loterie . Zjednodušeně pro ty , kteří se přesně nevyznají v té terminologii kolem hazardu , typickým produktem je sportka , kterou hrají podle mých informací statisíce občanů týden co týden . Pak navrhuji vyšší sazbu pro kurzové sázky - zase pro ty , kteří se nevyznají , to jsou ti , co tipují různé výsledky sportovních her . A nejvyšší sazbu navrhuji pro technické hry . Pozměňovací návrh obsahuje tři sazby . 21 pro ty číselné loterie , to se liší o 2 % od pozměňovacího návrhu pana poslance Volného , pro kurzové sázky 22 % , tady se to liší o pouhé 1 % , a to směrem dolů . I u toho prvního je to směrem dolů . A pro technické hry navrhuji naopak 30 % , to je o 2 % výš , než je návrh pana poslance Volného po tom kompromisu v koalici , a o 5 % výš , než byl v původním tisku 437 . Pokud povedeme seriózní debatu o těchto různých typech loterií či hazardu , protože nevím , jestli i tu sportku máme označovat slovem hazard , myslím , že skoro v každé rodině najdeme někoho , kdo tu sportku aspoň občas podá , a nechci říkat , že ti , kteří podávají sportku , holdují hazardu , tak myslím si , že to má logiku . Většina z nás si představuje pod slovem hazard technické hry . Možná ty kursové sázky , ale málokdy ty číselné loterie . Já už ani nevím , jestli ještě funguje MATES , který fungoval za minulého režimu . To byla také číselná hra . Nicméně myslím , že návrh má svou logiku a že o něm seriózně vést debatu v rozpočtovém výboru . Říkám , nijak dramaticky se neliší od toho návrhu , který podal pan poslanec Volný . V tom pozměňovacím návrhu mám i odůvodnění . Já vám nebudu číst , i když bych mohl , zhruba dvě stránky textu samotného změn , ale zásadní důvody a zásadní prvky pozměňovacího návrhu jsem vám představil . Nicméně určitě vás seznámím s tím odhadovaným výnosem do státního rozpočtu . A vycházíme samozřejmě ze statického výpočtu , protože velmi těžko se prognózuje , jestli poklesne , o kolik , počet videoterminálů apod . , takže vycházíme ze statického modelu v okamžiku , a mám čísla z roku 2014 , to je poslední uzavřený rok , kdyby bylo prosázeno stejně jako v roce 2014 , co by to udělalo na výnosu loterijní či daně z hazardu podle toho , jak se nově navrhuje . Na poslední stránce sněmovního dokumentu - připomínám 2849 , tabulka - zjednodušeně to odhaduje přínos asi 1 344 mil . , z nichž převážná většina je výnos z těch technických her , tzn . z toho , co zjednodušeně označujeme jako skutečný hazard . Navrhuji jiné rozdělení výnosu daně mezi obce a stát . Vracím se k ranní debatě , že kraje z této daně , ať už se dnes jmenuje loterijní , či se má jmenovat nově podle vládního návrhu daň z hazardu , nedostávají vůbec nic . Dneska je to 20 : 80 , v návrhu pana poslance Volného je 40 : 60 , ale v tom vládním návrhu , který projednáváme de facto současně , je 35 : 65 . Zase se snažím vyjít vstříc a najít kompromis i s vládní koalicí a ten můj pozměňovací návrh nesměřuje k zachování stávajícího modelu 20 : 80 , ale navrhuji , aby to bylo podle toho vládou připravovaného 35 : 65 . Myslím , ať už bude osud této novely jakýkoli , ale naprostá většina poslanců se vyjadřuje ve smyslu , že to podpoří - teď pominu debatu o tom kdy , ale bavím se o obsahu - tak současně se projednává ten vládní návrh zákona , který se bude notifikovat . A nemyslím si , že je vhodné jít z 20 : 80 na 40 : 60 a v případě notifikace a úspěšného završení legislativního procesu u těch vládních návrhů to zase měnit na 35 : 65 . Zase věřím , že k tomuto bodu můžeme vést věcnou debatu . Uvědomme si , že to není škodolibý návrh opozice , který by ten případně vyšší výnos směřoval jenom do rozpočtu měst a obcí , ale zachovává ten princip , kdy vláda chce mít z hazardu více peněz . Důležité je ale u toho , když společně přemýšlíme o tom , jak ty sazby nastavit , a já doporučuji ty různé sazby , abychom to skutečně nepřehnali , jednak je tady ta judikatura Ústavního soudu , to je ale věc těch , kteří by případně takové podání k Ústavnímu soudu dali . My jako občanští demokraté to bezesporu nebudeme , ať ta novela dopadne jakkoli , ať už tato , nebo vládní . Nebudeme podávat žádné návrhy k Ústavnímu soudu . Ale musíme současně debatovat o tom souboji s nelegálním hazardem , protože z toho nemá nic ani stát ani obce ani města , přitom ty negativní důsledky jsou stejné jako u toho legálního hazardu a platí je veřejné rozpočty , ať už státní , městské , či obecní . Myslím si , že v té debatě nemůžeme pominout , že to byla města a obce , která jako první začala regulovat hazard na svém území . A já myslím , že to je správně . Můžeme si říkat , jestli to ve vedlejším městě nebo ve vedlejší obci dělají správně , nebo ne , jestli my to v našem městě děláme lépe , či hůře . Ale myslím si , že v tomhle tom máme důvěřovat té samosprávě . Dneska pan kolega Miroslav Kalousek citoval klesající počty videoterminálů . Naprostá většina toho poklesu je způsobena vyhláškami , které přijímají jednotlivé obce . Já nechci obhajovat jeden či druhý model . Osobně jsem prosazoval a prosadil ve svém městě omezení provozu heren v čase . Nejsme velkoměsto , abychom si vybírali , ve které oblasti ano , ve které ne . Myslím si to , že se nám podařilo tehdy prosadit , že se nehraje v noci , že to je pozitivní způsob regulace , ke kterému se hlásím , i když obecně princip regulací nemám rád . Musím se vrátit k tomu , jak někteří vládní politici říkají , že jsou první , kteří zdaní hazard . Tak to prostě není pravda . Já jsem seděl v minulé Poslanecké sněmovně , předtím ne . A naše Poslanecká sněmovna za naší vlády poměrně rychle , tzn . v prvním volebním roce , prosadila zdanění hazardu a platilo to od 1 . ledna 2012 , tzn . do roka a půl po volbách už to bylo účinné , nejenom schválené . Byla to nově zavedená loterijní daň . Tak bavme se o tom , že změníme parametry , ale neříkejte nám , že jste první . Co se dělo před rokem 2010 - v té době jsem v Poslanecké sněmovně nebyl , na to musí odpovídat jiný . Nebyl jsem u těch debat , tak nechci soudit jiná volební období . Ale není to fér a nebylo to vůbec jednoduché . Prosadili jsme jak zavedení té daně , tak jsme prosadili a zlegalizovali vlastně možnost obcí a měst regulovat hazard na svém území . Oba dva kroky byly úspěšné . To je třeba říct . Taky jsme prosadili , a byl to tehdy návrh z vládních poslaneckých lavic v průběhu druhého čtení , ten poměr 20 : 80 . Obce dostávají dnes významnou část z loterijní daně a mnohé obce , neříkám že všechny , je skutečně používají v té oblasti , do které jsme deklarovali , že ty peníze jít mají , ať už jsou to volnočasové aktivity , sportovní aktivity , prevence kriminality , prevence před drogovou závislostí apod . Nicméně chci upozornit na jednu věc , která se tady debatuje , ať už u tohoto vládního návrhu , nebo u těch vládních návrhů - a rovnou říkám , že budeme ostře proti . Já jsem nikdy nezažil jako poslanec porcování medvěda v Poslanecké sněmovně . Nikdy jsem to nezažil . Myslím , že ten princip nebyl úplně špatný , ale díky excesům se to pochopitelně zrušilo . Tady mnozí přemýšlejí nejenom potichu , ale i nahlas , že by vyrobili aspoň medvídka , když ne medvěda . Říkají tomu pod pláštěm různých bohulibých účelů . Slyšel jsem , že to má zůstat na Úřadu vlády , teď padají různá čísla . Připomínám , že jeden pokus ministra zdravotnictví jsme společně už odvrátili v tomto volebním období - vytvořit jiného medvídka v jiném zákoně . Protože ono to sice zní dobře , ale znamená to , že místo aby se o ty peníze podělila města a obce , příp . stát , tak úzká skupina úředníků bude těm , kteří napíšou nejlépe vypadající projekty , rozdělovat peníze , které mají skončit někde jinde . Takže upozorňuji dopředu , doufám , že se to neobjeví v pozměňovacích návrzích . Pokud ano , tak všichni ti , kteří bojovali ať už skutečně , že to ve Sněmovně zrušili , nebo verbálně , že se k tomu připojili a říkali , že porcování medvěda je skutečně špatně , aby si na to vzpomněli a nevyráběli si medvídka . Já vím , že těm , kteří se na to porcování už dneska těší , se to líbit nebude . Ale není to dobře . My ten princip odmítáme . Obecně si myslíme , že pokud stát zřizuje různé fondy , které jsou mimo státní rozpočet , že to není dobře , že to nepřispívá k průhlednému hospodaření státu . Dneska není čas na to debatovat o tom , co s fondem dopravní infrastruktury , fondem životního prostředí , fondem rozvoje bydlení a podobnými , které máme vedle rozpočtu , a i debata o jejich rozpočtech probíhá jakoby mimo zájem ať už nás , nebo médií . Zájem se soustředí na debatu o státním rozpočtu , ale úplně stejnou pozornost bychom měli věnovat rozpočtům těchto fondů . A všimněme si , že státní rozpočet má tři čtení a rozpočet těchto fondů , třeba SFDI , jsou to desítky miliard , pro letošní rok 94 mld . , nemá tři čtení . Děláme to najednou . To si nemyslím , že je dobře . Pevně věřím , až o tom budeme jednat jak v rozpočtovém výboru , tak na plénu ve třetím čtení , i když nevím , kdy to bude , tak tento pozměňovací návrh můžete podpořit , protože si myslím , a došel k tomu i předkladatel , který původně navrhoval všechny druhy hazardu zdanit stejnou sazbou , pokud se nepletu , 25 , a pak i po debatě s těmito vládními poslanci navrhují dvě sazby 23 a 28 . My si myslíme , že to jedno procento například mezi číselnou loterií a kurzovými sázkami je věc , která má logiku a která se dá podpořit . Říkáme tím , pokud to schválíme , že ti , kteří podávají sportku , nepáchají takový hazard jako ti , kteří podávají kurzové sázky . A už zdaleka ne jako ti , kteří peníze házejí do různých technických zařízení , přesně nevím , jak se to do nich dává , pokud to nebylo přesné vyjádření , že se to tam hází , tak se omlouvám , ale nikdy jsem to naštěstí nezkusil . Ale problém , který zůstává a který není řešen ani v této novele , a podle mého názoru není ani uspokojivě řešen ve vládní novele a na který podle mě nemá recept skoro nikdo , tudíž ani my , je problém internetového sázení . To je problém , je to technologická revoluce . My zaměřujeme naši debatu na souboj s technickými zařízeními , mnozí říkají na bedny . Ale pokud mám správné informace , tak například prvních třicet dnů , když někdo hraje nebo sází na internetu , tak se vlastně neověřuje ani totožnost . To znamená nejsme schopni zabránit tomu , abychom k internetovému sázení například nepustili nezletilé , což si myslím , že je velmi nebezpečné . Rovnou říkám , že je to těžký problém , kde se velmi těžko bude hledat řešení . Navíc víme , že některé členské země Evropské unie tohle ani řešit ve skutečnosti nechtějí . Chci připomenout věc , kterou jsem říkal , když jsme debatovali i vládní návrhy zákonů . Určitě podporujeme to , my jako občanští demokraté , abychom definovali skupinu osob , které nesmí hrát hazardní hry , a nemyslíme , že stačí pouze příjemci dávek v hmotné nouzi . Připomínám , abychom se pobavili i o jiných dávkách , těch nenárokových , nemluvím o nárokových , abychom přemýšleli o tom , aby například ti , kteří mají exekuce , nemohli hrát minimálně technické hry . Není pravda , jak zaznělo tady v rozpravě od pana ministra financí , už jsem nestačil minulý týden reagovat , že nevíme , kdo má exekuci . Já myslím , že registr exekucí existuje , je veřejně přístupný , mimo jiné je používají i firmy , když řeší nějaké obchodní případy , a ověřují si , že s jejich obchodním partnerem není vedeno žádné exekuční řízení . Věřím , že najdeme i takovou formulaci , aby ti , kteří jsou v exekuci , především platili své dluhy . Musíme myslet i na věřitele , na dlužníky . Až zaplatí své dluhy , když budou chtít hrát , budou zletilí a splní ostatní zákonné podmínky , tak mohou hrát . Pokud nevyrovnají své dluhy , tak by hrát neměli . Stejný problém , to jsem nezmiňoval já , ale někdo jiný v rozpravě , jsou ti , kteří neplatí alimenty . Pokud neplní svoje povinnosti , neplatí alimenty , neměli by mít přístup k tomu , aby peníze , které mají dát na nezletilé dítě , mohli vůbec hodit do nějakého automatu . Takže děkuji za podporu . Nevím přesně , kdy bude probíhat podrobná rozprava . Kdybych tady čirou náhodou nebyl , tak poprosím některého z kolegů , aby se k tomu číslu přihlásil . Ale pokud to bude tak , jak je prognózováno , tak je to v klidu , a až bude podrobná rozprava , já se k tomuto návrhu už jen formálně přihlásím . Bylo to moje první vystoupení ve druhém čtení , v prvním nebylo žádné , a bylo to taky poslední mé vystoupení ve druhém čtení v obecné rozpravě . V podrobné se už jenom formálně přihlásím k číslu sněmovního tisku . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name