28. Návrh poslance Jana Volného na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 437/ - druhé čtení
Poslanec Miroslav KalousekJábychnerad,abymětřebapakněkdonutil,abychtoopakoval,kdyžtadynebylzpravodaj.Jápočkám,ažpřijde.Místopředseda PSP Vojtěch FilipJárespektuji,žeizpravodajmásvéfyziologicképotřeby,takžezatímpřestávkunevyhlásím.Kdybyminedalizprávuzklubu,takbychasimuselnavrhnoutpřerušení.Poslanec Miroslav KalousekZpravodajjezjakéhoklubu?Tenklubbysimělvzítpřestávku,ne,kdyžnemázpravodaje.Užjetady.Místopředseda PSP Vojtěch FilipUžjetady.Myslím,žejsmevšichnivydrželibezproblémů.Můžetepokračovat,paneposlanče.Poslanec Miroslav KalousekDěkuji.Taktojeto,cojeklíčovévůbecpropochopenípotřebyregulovathazardahazardníprůmysl,nenítenpouhýplochýpohled,kterýtadyprezentujedoznačnémírypanposlanecVolný,vydrancuj,vydrancuj,vydrancuj,alejetosociologickýapsychologickýpohled,bezkteréhosetěžkomůžemetounovelouodpovědnězabývat.Položmesitedyotázku,jakájepodstatahazardníchherahervůbec,zdajsouhryužitečnépročlověka,nebosejednáozavrženíhodnoučinnost.Jaknačlověkatyhrypůsobí,natytoajinéotázkysepokusmenaléztodpovědi.Definovánímpojmuhrysezabývalojižvelkémnožstvíodborníkůzřadsociologie,psychologieipráva.Každázdefinicvsoběneseprvkyspecificképrovědníobor,zněhožpochází.Hryzpohleduprávajsoureguloványpřevážněvesmysluhazardníchher,atoizdůvodů,kterébudouvméřečidáleosvětleny.(Nesrozumitelný pokřik jednoho z poslanců ze sálu.)Pánové,domnívámse,žejetozvašístranytrapné.Jediné,čímtomohupřejít,je,žesenedomnívám,žejetopromne.Jinaksisamozřejmědělejte,cochcete.Hryzpohleduprávajsoureguloványpřevážněvesmysluhazardníchher.Samotnýrozborprávníúpravyherjepoměrnědůležitýmprvkemuvažovánínezbytnéhoknašemurozhodování.JakoprvnísepojmemhrypodrobnězabývalJohanHuizingavesvémdíleHomoLudens:opůvodukulturyvehře,ajetozroku1938.Doporučujikpřečtení.Charakteristickýjejižnázevhry,vekterémjejíautorpoukazujenaskutečnost,žespolečnostízavedenésystémy-náboženství,politikaapráva-vzniklyzinstitucionalizovanýchpravidelhry.Jábychrád,abybylozřejmé,kjakýmkořenůmproblémůsetadydostáváme,žeprostětoneníjenomhazarda20nebo25%,aležejeteoretickydokázáno,ženáboženství,politikaaprávovzniklyvpodstatězinstitucionalizovanýchpravidelhry.Obsahovalyněkolikdefinicíher,mezinimižsepronašepotřeby,projednávánínašínovelyzákona,hodídefinice,kteroulzeoznačitjakodobrovolnoučinnost,kterájevykonávánauvnitřpevněstanovenýchčasovýchaprostorovýchhranicpodledobrovolněpřijatých,alebezpodmínečnězávaznýchpravidel,kterámásvůjcílvsoběsamé,ajedoprovázenapocitemnapětíaradostiavědomímjinéhobytí,nežjevšedníživot.Zvýšeuvedenédefinicenámplynezávěr,žehrypředstavujídobrovolnoučinnostspočívajícívnutnostinajítvlastnímisilamivytvořenouokamžitouodpověďnanastalousituacivrámcistanovenýchpravidel,atovševefiktivnímprostředíhry.Jednáseočinnostparalelněexistujícíseskutečnýmživotem,avšaknikolivsdůsledkyvreálnémživotě.Hrámjeprotopřisuzovánnezaměnitelnývýznamvlidskéspolečnosti.Předevšímsezdůrazňujevýznamherprovývojdětí.Říkámtozdeproto,abyprostěslovohraahazardnebylovnímánočistějakonegativní.Jetoskutečněsoučástnašehoživota.VzpomeňmetřebajenomnadíloJanaAmoseKomenskéhoŠkolahrou,jejížnázevsestalkrédemvřeléhoavolnéhopřístupukedukacimladégenerace.HratotiždlestudieněmeckéhopsychologaKarlaGrossepředcházíprocesuzáměrnéhoučeníarozdíloprotizvířatům,kteráhroutříbísvéinstinkty,spočíváučlověkavnacvičovánísvéhopudovéhochování.Rovněždocházíkrozvojipoznávacíchapsychosociálníchschopnostíjedince.Udospělýchjedincůvšaktentovýznamherhrajejižjenmalouroli.Unichmáhraníhervýznampředevšímprozdokonalovánípsychickýchatělesnýchfunkcí.Zpohleduindividuálnípsychologiejehraníhermotivovánoúsilímprozískánímociasebeuplatnění.Obecnýmispolečenskýmimotivykehraníherpakjebuďekonomickýprospěch,atopředevšímuhazardníchher,relaxacenebotouhavyzkoušettechnickýrozvojspolečnostivoblastiher.Uherserovněžprojevujeaspektudržovánísociálníchkontaktů.Tentoaspektpřetrváváitehdy,jestližejejedinecjedinýmúčastníkemhry,atodíkynáslednékomunikaciohřeasnazezískatspolečenskéocenění.Tímtosedostávámekdalšímumotivačnímufaktoruhraníher,kterýmjeovlivňovánísociálníhostatusujedince.PříklademmůžebýtpokerovýhráčMartinStaszko,kterýdíkyúspěchuvefinálovémturnajiWorldSeriesofPokervroce2011stouplnapomyslnémspolečenskémžebříčkuazároveňsestalměřítkemúspěšnostivtétohře.TakévelmiblízkýpřítelaspolupracovníkpanaministrafinancíBabišeKarelJanečekpokudvímapokudmutověříme,získalsvůjprvotníkapitálzpokerovéhryapomohlmuzískatvýznamnýspolečenskýstatus.Hryvšakmohoupůsobittakéjakocennýdiagnostickýnástroj.Přihraníherdocházíktakzvanémuvypnutíautocenzury,cožmázanásledekprojevenísejedincevjehoskutečnépodobě.Mohoutakbýtodhalenydůležitécharakteristikyosobnosti,jakojesklonkneuváženémuriskování,podváděnínebotakéklatentníagresivitě.Rovněžvýběrher,jichžsejedinecúčastní,poukazujenavnitřníseberegulacijedince,atobuďintuitivní,nebozáměrnévyhýbáníseurčitéhře.Teďprosím,abychomsesoustředilinato,jakéjsouprvkyafunkceher.Hryjsoucharakteristickéurčitýmiprvky,kterévsoběkaždáhraobnáší.Fenomenologickápsychologiezatytoprvkypovažujevrámcidynamikyhervesmyslujednohoherníhocyklunapětíauvolnění.Každázhervsoběobsahujeaspektnepředvídatelnosti,nevypočitatelnostiaznichvyplývajícíhomomentupřekvapeníadálepakprvkyvpodoběvýzvyprohráčeauplatňovánílidskéfantazie.Dalšímavelmivýznamnýmprvkemjevlastnívnitřníprostoračasher.Projevemjeodtrženíhráčeodreálnéhoběhučasuvdůsledkuzaujetíhrou,přičemžčastopřestávávnímatokolníprostředí,dokonceisvůjtělesnýstav.Vedleprvkůherjemožnovypozorovatijejichfunkce.Jánechci,abychvypadaljakopráskač,aleontuzasenenízpravodaj.