|

2013-033-01-028

28. Návrh poslance Jana Volného na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 437/ - druhé čtení

Date2015-10-06
Meeting2013/033
Agenda Item2013/033/028
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/033schuz/bqbs/b03102801.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   001 < Page 002 > 003

Místopředseda PSP Petr Gazdík děkuji panu navrhovateli. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Rozpočtový výbor usnesení nepřijal. Zpráva rozpočtového výboru vám byla doručena jako sněmovní tisk 437/2. Nyní prosím pana zpravodaje rozpočtového výboru, pana poslance Ladislava Volného, aby nás informoval o návrhu - o projednání návrhu ve výboru a případně pozměňovací návrh zdůvodnil. Prosím. Poslanec Ladislav Šincl se vás, pane předsedající, pokusím v úvodu mého vystoupení trošku opravit. opravdu nejsem Ladislav Volný, ale Ladislav Šincl. Místopředseda PSP Petr Gazdík Pardon, omlouvám se, pane poslanče. Poslanec Ladislav Šincl To nevadí, to je taková malá drobnost. Aby si potom někteří nepletli s kolegou, bylo by to určitě škoda. Rozhodně si myslím, že poslanci z ANO si moje jméno dobře pamatují. Děkuji. Vážená vládo, vážené poslankyně, vážení poslanci, neměl jsem v prvním čtení z důvodu své pracovní cesty do zahraničí možnost vystoupit k této novele jako zpravodaj, a tak mi dovolte jen stručně zopakovat informace, které zde uvedl pan předkladatel a zčásti některé doplnil. Pro úplnost je nutné sdělit, že vláda zaujala k tomuto sněmovnímu tisku neutrální stanovisko. Je to především z toho důvodu, že na rozdíl od vládních tří novel o hazardních hrách, u kterých byla sloučena rozprava a bylo o nich již v minulém týdnu zahájeno první čtení, se tato novela zabývá bohužel jen velice malým, částečným naplněním programového prohlášení vlády. Bohužel současně ponechává další významné nedostatky stávající regulace herního průmyslu zcela nepovšimnuty. Těmi jsou dle stanoviska vlády - zdůrazňuji dle stanoviska vlády - zejména provozování nelegálních sázkových her prostřednictvím sítě internet, kde příjmy z něj nebudou nadále zdaňovány, na rozdíl od legálních provozovatelů, kterým navrhovatel naopak navrhuje daně o čtvrtinu vyšší, stejně pro všechny druhy loterií bez ohledu na míru jejich společenské nebezpečnosti. Tímto postupem dochází dle stanoviska vlády k ne zcela opodstatněnému znevýhodnění legálních provozovatelů loterií a jiných podobných her. Ve svém stanovisku také vláda považuje za ne zcela přesvědčivý rozbor dopadů navrhovaného zákona jak na podnikatelské prostředí, tak na veřejné rozpočty. Tento názor vlády vyplývá zejména ze skutečnosti, že tyto dopady jsou toliko odhadovány, a nevycházejí tudíž z analýzy aktuálního trhu s výherními hracími přístroji a jinými technickými herními zařízeními, na který navrhované zvýšení odvodové povinnosti dopadá nejcitlivěji. Pochybnosti vláda rovněž o deklarovaných dopadech navržené změny rozpočtového určení výnosu z předmětných odvodů ve prospěch státního rozpočtu na rozpočty obcí, ke které dochází v relativně krátkém čase po zavedení rozdělení těchto výnosů mezi státní rozpočet a rozpočty obcí od 1. ledna 2012. Odůvodnění návrhů zákona neobsahuje dostatečnou analýzu dopadů této změny včetně vyhodnocení stávajícího rozdělení těchto příjmů a důvodů pro jejich změnu. Dále se vláda domnívá, že z předloženého materiálu nevyplývá, zda a jakým způsobem bude zajištěno využití zvýšeného přijmu státního rozpočtu v důsledku navrhovaných změn na úhradu společenských nákladů, kde nutnost jejich vynakládání je spojená s takzvaným patologickým hráčstvím a kterými je navržené zvýšení odvodu z loterií a jiných podobných her rovněž odůvodňováno. Dále mi dovolte vám sdělit, že daný návrh byl projednán mezi prvním a druhým čtením v rozpočtovém výboru s tím, že zde byly předloženy celkem tři pozměňovací návrhy, které by se daly rozdělit na dva druhy. Jedna skupina návrhů, autorem byl pan poslanec Novotný a pan poslanec Bartošek, upravovala návrh sazeb odvodu s tím, že navíc pozměňující návrh pana poslance Bartoška řešil mimo jiné například i otázku tzv. nelegálů, to je těch, kteří v dané oblasti podnikají na území České republiky, ale žádné odvody z tohoto podnikání neplatí. Druhá skupina byl vlastně jen jeden návrh a to byl můj návrh, jehož cílem bylo doplnit předložený sněmovní tisk 437 tak, aby přesně vymezená část finančních prostředků z odvodu z loterií a jiných podobných her, jež je příjmem státního rozpočtu, byla napříště účelově vázaná na konkrétní veřejně prospěšný cíl, a to na státní protidrogovou politiku, která zahrnuje i problematiku hazardního a patologického hráčství. Konkrétně jsem navrhoval, aby to bylo jedno jediné procento z části odvodu, který je příjmem státního rozpočtu z odvodu loterií. Proč o tom zde tak podrobně hovořím, je to, že ke všem pozměňovacím návrhům bylo vydáno negativní stanovisko Ministerstva financí, které dle mého názoru by mohlo být - zdůrazňuji, by mohlo být a mělo být - určitým vodítkem pro podávání dalších pozměňujících návrhů, tak aby nebyly v kolizi se stanoviskem Ministerstva financí při projednávání v nadcházejícím dalším rozpočtovém výboru a měly větší šanci, další šanci na přijetí v Poslanecké sněmovně. Konkrétně šlo o to, že u pozměňovacích návrhů od poslance Novotného i Bartoška byla navrhovaná horní sazba pro tzv. technické zařízení ve stejné výši 30 % a 110 korun pro pevnou část dílčího základu odvodu z výherních hracích přístrojů a jiných technických zařízení. Dle stanoviska Ministerstva financí - opakuji, dle stanoviska Ministerstva financí - je totiž ta pevná část odvodu, která byla navržena u obou dvou návrhů ve výši 110 korun za den, značně ovlivňuje tzv. efektivní sazbu, tzv. skutečnou výslednou sazbu. Dovolte mi citovat ze stanoviska Ministerstva financí: "Efektivně dopad jako zvýšení sazby poměrné části odvodů o cca 10 procentních bodů, efektivní sazba dílčího odvodu tedy nebude předpokládaných 30 %, ale cca 40 %. Dle ekonomických analýz Ministerstva financí je však maximální výnos při efektivní sazbě 35 % a za touto hranicí dochází ke strmému propadu trhu. V případě sazby ve výši 40 % lze očekávat propad trhu o cca 18 %." Tolik citace ze stanoviska Ministerstva financí. to jenom zopakuji pro ty, kteří neví přesně, o čem mluvím. Ta pevná část, těch 110 korun, rovná se jakoby dalších 10 % další sazby navíc dle stanoviska Ministerstva financí. Upozorňuji na to i z toho důvody, že v elektronickém systému je zaregistrován pozměňující návrh, který je velice podobný v případě horní sazby uvedeným pozměňujícím návrhům. Konkrétně jde o návrh, který navrhuje 28 % plus 110 pro pevnou část dílčího základu odvodu. Tedy tzv. efektivní sazba by se opět logicky blížila hranici 40 %. Jestli Ministerstvo financí ve svém názoru zůstane konzistentní, tak by mělo vydat obdobné stanovisko jako minule. Uvidíme, jak to tedy bude. Nechci a nebudu hodnotit jednotlivé zatím podané pozměňující návrhy, jen chci v roli zpravodaje na toto upozornit. U tohoto návrhu je podepsán pan navrhovatel sněmovního tisku 437, pan poslanec Volný, a tak by myslím bylo dobré, kdyby se k tomu potenciálnímu rozporu vyjádřil. Nechci váženou Sněmovnu zdržovat, neboť mám tušení, že dnešní noc nebude krátká, a chci dát prostor již připraveným dalším řečníkům. Na závěr mi dovolte všem přítomným sdělit, že rozumím, opravdu rozumím snahám o posílení státního rozpočtu o dodatečné výnosy z loterií, a proto i přes uvedené mnohé výhrady jsem připraven - pan poslanec Volný možná neposlouchá, bych to ještě radši zopakoval - jsem připraven podpořit předložený návrh poslance Volného, připraven podpořit návrh poslance Volného za předpokladu, že alespoň z malé části bude upraven některými rozumnými pozměňujícími návrhy. Konkrétně mám na mysli takové pozměňující návrhy, které by diferencovaly sazby dle společenské nebezpečnosti jednotlivých druhů loterií v podobném duchu, jak je uvedeno ve vládním návrhu novely zákona o hazardních hrách. Nebude současně k takovém pozměňujícímu návrhu vydáno negativní stanovisko Ministerstva financí, jak jsem upozorňoval před chviličkou, že tam je podle mého názoru zpravodaje určitý rozpor z důvodu případné další přičítací sazby, a bude ve stanovisku Ministerstva financí jasně uvedeno, že takovýto návrh a s ním související dodatečné výnosy jsou reálné a nehrozí arbitráže pro Českou republiku, tak jak bylo komentováno, hodně komentováno na minulém rozpočtovém výboru, tu hrozbu zdůrazňoval pan místopředseda Poslanecké sněmovny, pan poslanec Bartošek, a bude přijat návrh, který by umožnil, aby aspoň malá část finančních prostředků z odvodu z loterií a jiných podobných her, jež je příjmem státního rozpočtu, byla napříště účelově vázaná na konkrétní veřejně prospěšný cíl, a to na státní protidrogovou politiku, která zahrnuje i problematiku hazardního a patologického hráčství. Bez splnění těchto předpokladů bude stanovisko zpravodaje k danému návrhu stejné jako stanovisko vlády. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name