2013-031-05-120
120. Návrh poslanců Věry Kovářové, Petra Gazdíka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 543/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Já děkuji a poprosím k mikrofonu pana poslance Zemka , připraví se pan poslanec Okleštěk . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Václav Zemek
Vážená paní předsedající , děkuji za slovo . Vážení kolegové , vážené kolegyně , tak opět máme tady novelu zákona , nebo návrhu novely zákona , který trochu budí emoce , a bohužel to je jeden z těch typů , kde se střetávají různé veřejné zájmy . Na jedné straně tady máme veřejný zájem ochrany půdního fondu , na druhé straně tady máme zájem rozvoje obcí , výstavby . Ale bohužel je to věc politická , budeme muset rozhodnout , jak s tím naložíme dál . Zákon o ochraně zemědělského půdního fondu je zákon , který si klade za cíl ten zemědělský půdní fond chránit . Jeden z nástrojů , který tam je , je systém poplatků , které mají motivovat vlastně stavebníky nebo investory , aby primárně využívali plochy , které jsou méněcenné , kde například nejsou zásobárny vodních zdrojů , kde je horší kvalita půdy a podobně . Dnes už tam je po té novele , která tady proběhla , řada výjimek a ta předkládaná novela , která tady je z dílny opozičních poslanců , vlastně ty výjimky rozšiřuje o další vlastně subjekty a další stavby . V podstatě taková ta hlavní skupina - je tam výstavba pro bydlení , není tam specifikováno jak , ale je tam výstavba pro bydlení , tam , kde to umožňuje územní plán , což je velice široký pojem . Já samozřejmě vnímám to , že ta potřeba tam je , určitě , řada lidí do toho spadla poměrně nevinně , jak už tady bylo několikrát řečeno , měli ty pozemky , v dobré víře je prostě koupili , že to je pro výstavbu určené , a teď najednou tam mají platit nějakou sumu , která jim tam vyvstala a která jim samozřejmě tu stavbu zdraží . Na druhou stranu tady máme veřejný zájem o ochranu zemědělského půdního fondu . A všichni chápeme , že nemůžeme jen tak dál rozšiřovat vesnice nebo obce donekonečna . Někde musí být hranice a někde musí být určitá regulace . Zaregistroval jsem tady , myslím , že u předřečníka , jestli jsem to slyšel správně , že se jako vyjímá ze zemědělského půdního fondu celá zahrada . Já nevím , přečetl jsem si původní zákon a tam se skutečně vyjímá jen to zabetonované , co se tam postaví . Samozřejmě stavebník , který postaví velkoplošný dům se dvěma garážemi , s bazénem , s altánkem , potom samozřejmě platí víc než ten , kdo si postaví klasický domek obdélníkového půdorysu se sedlovou střechou . To je logické . Pak samozřejmě když máme pozemek na jedničce bonitní půdě a zároveň je tam ještě rezervoár podzemních vod , tak to se taky násobí . Takže to jsou takové střety zájmů , které tady jsou . Nejsem si jistý , jestli je úplně šťastné dávat takovouto globální výjimku . V minulém volebním období tady fungovala taková trošku hra ze strany koaličních stran , kdy jeden z koaličních poslanců vystoupil a prohlásil , že zákon není komplexní a navrhuje vrátit k dopracování předkladatelům . Já to samozřejmě neudělám . Naopak si myslím , že bychom to měli pustit do druhého čtení , projednat to ve výborech a zkusit najít řešení tak , abychom našli nějaký přijatelný kompromis i pro mladé rodiny , které tam chtějí stavět , aby je to nezruinovalo . Myslím si , že i ten princip by měl být spíš na bázi celkové zastavěné plochy , že by poplatek měl být nějakým způsobem odstupňován , ale spíš se nekloním k názoru , že by to mělo být děláno formou výjimky pro všechny stavebníky . Tam asi může nastat nějaká mezera . Známe tragický případ v okolí Prahy , kde se prostě pustila uzda developerským projektům , které bez rozmyslu zastavovaly krajinu , vznikaly tam různé konfliktní situace a dneska tam neexistují školky , nejsou tam komunikace a je to hrubý příklad , jak to nemá vypadat . Byl bych nerad , aby zákon na ochranu půdního fondu pozbyl svého smyslu . Kdybychom tam implementovali další a další výjimky , tak by k tomu skutečně došlo . Přimlouvám se pustit to do druhého čtení . Navrhuji , aby to bylo přikázáno výboru pro životní prostředí . A vzhledem k tomu , že to není zákon , který prošel nějakým meziresortním vypořádáním , chtěl bych navrhnout prodloužení lhůty na projednání na 90 dnů . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name