|

2013-031-04-154

154. Návrh poslanců Jana Farského, Andreje Babiše, Pavla Bělobrádka a dalších na vydání zákona o Registru smluv a o změně zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 42/ - třetí čtení

Date2015-09-18
Meeting2013/031
Agenda Item2013/031/154
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/031schuz/bqbs/b17915401.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   005 < Page 006 > 007

Předseda PSP Jan Hamáček Děkuji. Teď je tu faktická poznámka paní poslankyně Fischerové, takže dám slovo, a po přihlášen pan poslanec Kaňkovský. Poslankyně Jana Fischerová Děkuji za slovo, pane předsedo. Hezké dobré dopoledne nám všem, dámy a pánové. Poslouchala jsem pana poslance Vilímce, předtím jsem poslouchala všechny předřečníky, včetně pana poslance Klána, a řeknu napříč politickým spektrem: Cítím tu obrovskou podporu pro malé obce. Je zde Svaz měst a obcí, o kterém se zde často mluví, a tam to bylo diskutováno také velmi často, toto téma. Možná vzpomínáte, že během, tuším, že to bylo v jarních měsících, byla doručena petice od starostů malých obcí, bylo podepsáno přes 800 starostů napříč republikou, napříč politickým spektrem. A i chci tady z tohoto místa opravdu k tomu pozměňovacímu návrhu pana poslance Stanjury vás vyzvat k tomu, jak je to důležité, protože ti starostové, jak se s nimi potkávám dennodenně u nás v Kraji Vysočina, tak říkají: My opravdu více nemůžeme. Jestli toto spadne i na ty, co budou nově zvoleni, tak nikdo nebude chtít toto dělat. A víme, že základem státu je nejenom rodina, ale i obce. Takže proto se k vám znovu obracím, na vás všechny, úplně na všechny: Pozměňovací návrh K6, tam to stojí. Takže než zvednete hlas, svoji ruku, pro to, jak se přikloníte a zachováte se k těm našim malým obcím, kterých jenom třeba v Kraji Vysočina, kde máme 704 obcí, tak je to opravdu hodně v poměru k ostatním krajům, tak těch obcí prvního a druhého stupně je většina. A věřte mi, že práce starosty na malé obci je taková, že neví, co přijde zítra, kdy se proti němu obrátí soud apod. za jeho rozhodnutí, tak myslete na starostky a starosty těchto obcí. Děkuji. (Potlesk z pravé části sálu.) Předseda PSP Jan Hamáček Děkuji paní poslankyni. Prosím pana poslance Kaňkovského, připraví se pan poslanec Heger. Poslanec Vít Kaňkovský Vážený pane předsedo, vážený pane premiére, členové vlády, milé kolegyně, vážení kolegové. Ve druhém čtení jsem načetl pozměňovací návrh ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu kolegů Vondráčka, Chvojky a Bartoška k poslaneckému návrhu zákona o registru smluv, který se týkal vynětí smluv o poskytování a úhradě zdravotních služeb hrazených z veřejného zdravotního pojištění a smluv o úhradě léčivých přípravků obsahujících očkovací látky pro pravidelná očkování z působnosti navrhovaného zákona o registru smluv. Při druhém čtení jsem zde také podrobně hovořil o důvodech, proč tento krok navrhuji. Stejně tak jsem zmínil fakt, že ostatní smlouvy zdravotních pojišťoven mnou předložený pozměňovací návrh z působnosti zákona nevyjímá, týká se výhradně tzv. úhradových smluv. Všechny ostatní smlouvy by měly být v registru smluv zveřejňovány, stejně jako je tomu v případě ostatních veřejných institucí. Chci také zdůraznit, že mnou navrhovaný pozměňovací návrh nijak nesnižuje význam zákona o registru smluv, který osobně i klub KDU-ČSL podporujeme. Proto si nyní dovolím jen několik poznámek, které podtrhují důvody, které vedly k předložení tohoto pozměňovacího návrhu, se zdvořilou žádostí směrem k vám, abyste jej při dnešním hlasování podpořili. 1. Závazek programového prohlášení vlády v otázce zveřejňování smluv mezi zdravotními pojišťovnami a poskytovateli zdravotních služeb byl již naplněn nabytím účinnosti takzvané transparenční novely zákona o veřejném zdravotním pojištění dne 1. 9. 2015. A jistě tady nemusím zdůrazňovat, že tato takzvaná transparenční novela se tady rodila v poměrně velkých bolestech pod poměrně velkými politickými tlaky a nakonec byla napříč Sněmovnou přijata a v tuto chvíli je naplňována. (2.)Podle transparenční novely jsou zdravotní pojišťovny povinny zveřejňovat veškeré úhradové smlouvy včetně jejich změn a dodatků způsobem umožňujícím dálkový přístup do 60 dnů od jejich uzavření pod hrozbou sankce deset milionů korun. Je třeba také říci, že většina zdravotních pojišťoven začala uveřejňovat úhradové smlouvy již dávno před termínem účinnosti transparenční novely. Dokonce VZP, a to ji tady nechci nijak glorifikovat, šla v tomto ohledu jako první i nad rámec následně přijaté a účinné transparenční novely a zveřejňuje i žádosti o uzavření nových smluv, což dle mého názoru výrazně rozšiřuje možnost veřejné kontroly nakládání s prostředky z veřejného zdravotního pojištění. Tento krok také dle mého názoru výrazně snižuje korupční potenciál při uzavírání nových smluv mezi zdravotními pojišťovnami a poskytovateli zdravotních služeb. 3. Transparenční novela je ve své dikci přísnější než zákon o registru smluv, neboť výslovně stanoví povinnost zveřejnit i smlouvy a úhradové dodatky od roku 2014 zpětně, tedy po celé období našeho volebního období v této Poslanecké sněmovně. 4. Zdravotní pojišťovny již mají nastaveny své informační systémy na zveřejňování smluv podle již účinné transparenční novely, a jak jsem již zmínil, je v tuto chvíli zveřejňují. Důsledkem nepřijetí tohoto pozměňovacího návrhu by vznikla bez dalšího legislativního opatření dvoukolejnost právní úpravy a zmařené investice zdravotních pojišťoven ve výši několika desítek milionů korun. Zase říkám, není to o nějakém zastávání se zdravotních pojišťoven, je to z veřejného zdravotního pojištění, tedy z veřejných financí nás všech. A nelze nevidět i personální nároky zdravotních pojišťoven na duplicitní zveřejňování úhradových smluv, které v případě skoro sto tisíc úhradových dodatků ročně tyto náklady nebudou nulové, a to i přes maximální automatizaci těchto procesů. 5. V případě nepřijetí pozměňovacího návrhu by bylo nutné upravit zároveň zákon č. 48/1997 Sb., neboť obě právní normy jsou bez dalších legislativních úprav vnitřně rozporné. Není například jasné, kdy by smlouva nabyla účinnosti, zda v dikci zákona o registru smluv, nebo v dikci transparenční novely zákona o veřejném zdravotním pojištění. 6. Podstatou zveřejnění smlouvy a úhradového dodatku u úhrad zdravotní péče není primárně cena, ale identifikace skutečnosti, zda se smlouva či dodatek odchylují od platné úhradové vyhlášky. Tím je možné zjistit případné nestandardně uzavřené smlouvy. Tuto úpravu obsahuje právě transparenční novela zákona o zdravotním pojištění. 7. Obě právní úpravy vedou ke stejnému důsledku, kterým je zveřejnění veškerých úhradových smluv, jejich změn a dodatků, a tím i k posílení veřejné kontroly. Drobné odchylky například ve formátu zveřejňovaných smluv nemohou odůvodnit dvoukolejnost právní úpravy, navyšování nákladů zdravotních pojišťoven a v zásadě i důvěru adresátů právní normy v neměnnost zákonného stavu. Vážené kolegyně, vážení kolegové, závěrem chci říci, že všichni vnímáme, že naše veřejnost oprávněně volá po co největší kontrole veřejných finančních prostředků. Zároveň ale naši občané také bedlivě sledují, zda námi přijímané zákonné normy ve svém důsledku neznamenají skryté plýtvání veřejnými financemi v jiném ohledu. Stejně tak jsou naši občané, a dlužno říci, že mnohdy právem, pobouřeni, pokud přijme tento zákonodárný sbor zákonný předpis, u kterého v době jeho přijetí přiznáváme, že bude v krátké době novelizován, či vyvolá okamžitou změnu jiného zákona. Ano, v tomto složení Poslanecké sněmovny jsme bohužel takovéto normy přijali. A přiznám se, že i mým přičiněním. Nejsem na to hrdý a jsem přesvědčen, že dobré jméno nám zákonodárcům to nedělá. Máme-li legitimní možnost takto nejednat, pak si vás dovoluji zdvořile požádat: Nečiňme to! V tomto konkrétním případě nechme určitý čas na to, aby se prokázalo, jak bude v praxi fungovat zveřejňování smluv podle transparenční novely. A pokud se prokáže, že tento systém není dostatečně funkční, nepřináší dostatečnou transparentnost, pak tyto smlouvy zahrňme do registru smluv. V tuto chvíli bude ale zdvojení již naplňované povinnosti plýtváním veřejnými financemi i lidskými silami. A věřte mi, že za dobu svého působení ve funkci ředitele nemocnice jsem absolvoval neskutečné množství dohadů se zdravotními pojišťovnami, tudíž nemám v jakémkoli ohledu důvod se jich bezdůvodně zastávat. Vážené kolegyně, vážení kolegové, děkuji vám za pozornost a dovoluji si vás požádat o podporu mého pozměňovacího návrhu pod písmenem F. Děkuji.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name