|

2013-031-03-214

214. Odpovědi členů vlády na písemné interpelace

Date2015-09-17
Meeting2013/031
Agenda Item2013/031/214
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/031schuz/bqbs/b10521401.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   016 < Page 017 > 018

Poslanec Zbyněk Stanjura Pan poslanec Urban nemá pravdu. Jestli znevýhodní konkurenci informace například o počtu cestujících nebo o počtu prodaných jízdenek, jak ten stát kontroluje tu ztrátu, když neví, kolik tam jezdí lidí a za kolik se prodá jízdné? Prostě není pravda. Pan ministr říká - ho odcituji - České dráhy mi to nedaly, tak vám bohužel nemohu poskytnout informaci. Dneska jste, pane ministře, řekl závažné věty. bych řekl, že aspoň ta jedna není pravdivá. Nemám pod kontrolou Dozorčí radu Českých drah. A kdo ji pod kontrolou, když ne vlastník? Koho poslouchá dozorčí rada Českých drah, když ministr dopravy řekne "nezlobte se na , ji nemám pod kontrolou"? A pak říkáte - my vám ty informace rádi poskytneme. No to jste mohli, a neposkytli jste mi je. A pak jste ještě, pane ministře, řekl " jsem to po nich nechtěl". Tak pak to není odpovědnost Českých drah, ale vaše osobní. A teď si projděme jednotlivá data, která jsem chtěl. A řekněme si, když řeknete "my nechceme liberalizovat železniční trh, my chceme, aby zůstaly České dráhy", tak je to legitimní politický názor. Kolegové z levice ho dlouhodobě zastávají, ho nesdílím, ale rozumím tomu. Ale nemůžu současně říkat "chci otevírat trh", a dělat všechno pro to, abych ho neotevíral. Buď ho chci otevírat, nebo nechci. Obě dvě cesty jsou legitimní, obě dvě cesty mají své zastání a politické zastánce. Každý z nás je přesvědčený o tom, co by mohlo být lepší pro cestující. A to nijak nezpochybňuji, jenom říkám, že mám jiný názor než pan kolega Urban, co se týče toho, že bychom mohli liberalizovat. Vláda je tu dva roky, a ten problém vím, že nám chybí regulátor a že Ministerstvo dopravy, ministr je ve dvojjediné roli. To přece vím. No ale my jsme odešli v červnu 2013. jsem tam byl šest měsíců. Fakt nemůžu za všechno, co se nestihlo za těch šest měsíců. Mezitím tam byli dva jiní ministři. Aby to nevypadalo, že kritizuji pana ministra Ťoka, že dva roky nic neudělal. Ale podle mého přesvědčení tato vláda nechce otevírat trh. Podle je to škoda, ale podle je poctivější říct "my to nechceme" než říkat "my to chceme", a dělat všechno pro to, aby se to nepovedlo. Mně to přijde logičtější. A protože tím vlakem jezdím velmi často a vidím ty efekty pro cestující na jedné jediné lince, která je liberalizovaná, tzn. Ostrava-Praha - lepší služby, častější spojení, lepší cena. Na tom ti cestující vyloženě vydělali, a když si dáte statistiku, určitě zjistíte, že se mnohonásobně zvedl počet cestujících. Takže místo abychom jeli po D1 autem, velmi často jezdíme některým z dopravců, protože ta trať je dobrá, jezdí to rychle, ceny jsou příznivé. A když my navrhujeme, aby to šlo dál, tak tato vláda se tváří že ne, první jízdní řád, myslím, říká prosinec 2019, to je dva roky po dalších volbách. Proč ne. Je to legitimní názor, s kterým nesouhlasím. Ale když chci informace, které by potvrdily nebo vyvrátily, jestli České dráhy na trati Praha-Ostrava postupují férově vůči konkurenci, tak mi České dráhy řeknou "my vám je nedáme, protože by nás to poškodilo". Ale pokud je to férové, nic nehrozí, že by vláda otevírala další a další tratě konkurentům, ta data samozřejmě zastarají. jsem chtěl za rok 2014. Pokud by to šlo podle této vlády, první vlak vyjede v roce 2019 (Předsedající: Pane poslanče...), tak mi řekněte, jak údaje z roku 2014 mohou škodit v konkurenčním boji v soutěži, kterou jste nevypsali. A poslední větu a končím. (Předsedající: Děkuji.)Historie se opakuje. Jak je možné, že České dráhy znovu sabotují soutěž? se to stalo jednou u první soutěže a teď to dělají znova. Námitka. Ministerstvo tuto námitku zamítlo. A podnik, který řídí Ministerstvo dopravy, se odvolává k ÚOHS. Připadá vám to normální? Znáte jinou, třeba krajskou nebo městskou úroveň, kde by se to mohlo stát, že by městský podnik napadal rozhodnutí svého vlastníka? Tam by to dopadlo tak, jak to popsal před chvílí pan kolega pan poslanec Ivan Adamec. Ten management prostě šel.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name