|

2013-031-03-214

214. Odpovědi členů vlády na písemné interpelace

Date2015-09-17
Meeting2013/031
Agenda Item2013/031/214
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/031schuz/bqbs/b10521401.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   014 < Page 015 > 016

Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Zbyňku Stanjurovi. O slovo se hlásí pan ministr dopravy Dan Ťok v otevřené rozpravě k této interpelaci. Jinou přihlášku zatím nemám. Prosím, pane ministře, máte slovo. Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážený pane poslanče Stanjuro, jenom bych na začátek chtěl říct, že v odpovědi nezaznělo, že by Ministerstvo dopravy odmítalo dát informace komukoliv, které , natož abychom je odmítali i poslancům Parlamentu České republiky. Na druhé straně vám poskytneme veškeré informace, které Ministerstvo dopravy a které samozřejmě tímto způsobem jsou k dispozici. Ale začal bych tou informací ohledně liberalizace veřejných služeb. Svůj zájem na liberalizaci vláda vyjádřila usnesením číslo 758 ze dne 15. září 2014 a konkrétně je navrženo, že se bude pokračovat v liberalizaci soutěží na linky R16 Plzeň - Most, R5 plus R20 Praha - Ústí nad Labem - Děčín - Cheb, R14 plus R15 Pardubice - Liberec - Ústí nad Labem a R27 Olomouc - Krnov - Ostrava. Aktuálně probíhá první soutěž na linku R16 Plzeň - Most. Oznámení o zahájení nabídkového řízení na lince R16 bylo zveřejněno v únoru roku 2015. Lhůta pro podání nabídek byla stanovena na den 8. září 2015. Ministerstvo dopravy obdrželo pět nabídek - konkrétně od Českých drah, LEO Expresu, Tenders, s.r.o., konsorcium Arriva a GW Train a RegioJet, a. s. Většina z uchazečů nabídla nižší ceny, než kolik stát za provozování této linky platí v současnosti. U linky může být uzavřena smlouva na základě výsledku výběrového řízení za prvé po ukončení práce hodnoticí komise, která nyní pracuje, a navíc po rozhodnutí objednatele o výběru nejvhodnější nabídky a poté po vypořádání případných námitek či návrhů podaných na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Bohužel tady musím říci, že s ohledem na tuto skutečnost jsme dostali námitku z Českých drah vůči této soutěži. Tu jsme zamítli a České dráhy podaly podání na ÚOHS, který o tom bude muset rozhodnout. To znamená, doufám, že ÚOHS tady rozhodne poměrně rychle a budeme schopni tuto soutěž dokončit. V původním harmonogramu bylo, že bychom měli soutěžit i tu druhou linku nebo další dvě linky, nicméně Ministerstvo dopravy se i po dohodě s ostatními případnými nabízejícími dohodlo, že tuto soutěž pozastaví nebo posune. Posunuli jsme ji z toho důvodu, že chceme pro tyto linky dát možnost nákupu vozů z operačního programu Doprava, čímž by se rychleji dostaly kvalitnější vlaky pro kteréhokoliv z dopravců na tyto linky, a zároveň, abychom dostáli tomuto závazku, tento program musí projít vládou. Materiál je v současné době v meziresortním připomínkovém řízení. Předpokládám, že v nejbližších týdnech se dostane na pořad vlády, bude schválen, a poté okamžitě a neprodleně budeme pokračovat ve vypisování těchto linek. bych se ještě chtěl vrátit k jedné věci. To, co tady pan poslanec Stanjura prostřednictvím pana předsedajícího říkal ohledně soutěže na linku Opava, ten problém, který tam byl, je samozřejmě v tom, že zůstal jeden soutěžící, druhý musel být bohužel vyloučen. Vzhledem k tomu, že by notifikace v tomto případě trvala jeden dva roky, tak se obě strany, v tomto případě nejen ministerstvo, ale i nabízející, dohodly, že v tomto případě odstoupí od této smlouvy a bylo to řešeno přímým zadáním. Co se týče informací z Českých drah, tady musím říci ano, České dráhy jsou obchodní společnost, která je stoprocentně držena v rukou státu. Ministerstvo dopravy vykonává akcionářská práva, nicméně není to ve všech ohledech úplně jednoduché. Je tady řídicí výbor Českých drah, je tady dozorčí rada, šéfem dozorčí rady je, ano, poslanec Ministerstva dopravy, nicméně musím říci, že to zdaleka neznamená, že by Ministerstvo dopravy mělo jednoznačně tento orgán pod kontrolou. Samozřejmě jak dozorčí rada, tak představenstvo musí fungovat v rámci zákona a je to jejich zodpovědnost, jakým způsobem rozhodnou. bych tady chtěl říci, že opravdu na dotazy pana poslance Stanjury ministerstvo v tomto okamžiku nebylo a není schopno odpovědět, zvlášť v těch generalizovaných informacích, protože České dráhy v dnešní době nesledují jednotlivé - nebo takto generelně v průměru náklady na jeden kilometr bez ohledu, na které lince, protože ty náklady se od sebe výrazným způsobem liší. To, co Ministerstvo dopravy k dispozici, jsou materiály, podle kterých je schopno zkontrolovat, jakým způsobem jsou vynakládány prostředky, které ze státního rozpočtu v dotacích dáváme na linky veřejné služby. Na ostatní záležitosti jsou rozdíly příliš velké a chtít tady po Českých dráhách, které mají jednotné jízdné, a není to konkrétně na jednotlivou linku, aby generelně dávaly odjetý kilometr, není, myslím, úplně fér. My s Českými dráhami o těch věcech debatujeme. tady nezastírám, že České dráhy jsou moloch, který věci posouvá dopředu poměrně pomalu. Nejsem s tím spokojen. Na druhé straně musím akceptovat fakt, že České dráhy se pohybují na liberalizovaném trhu, a jsem akceptoval jejich připomínku, že informace, které mají, podávají. My vyžadujeme informace, abychom byli efektivně schopni zkontrolovat, zdali ztráty, které jim kryjeme státní dotací, jsou adekvátní. Tyto informace jsou samozřejmě k dispozici a panu poslanci Stanjurovi jsme připraveni je předat. Nicméně mám pocit, že informace, kolik je vlakokilometr v průměru nebo kolik je na každé lince cestujících jsou informace, které pro charakter kontroly státní dotace nejsou úplně zásadní, a proto jsem je od Českých drah nepožadoval. Děkuji.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name