|

2013-031-02-155

155. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu a o změně zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 276/ - třetí čtení

Date2015-09-16
Meeting2013/031
Agenda Item2013/031/155
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/031schuz/bqbs/b06315501.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   002 < Page 003 > 004

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová děkuji. Nyní prosím řádně přihlášenou paní poslankyni Fischerovou. Prosím, paní poslankyně, máte slovo. Poslankyně Jana Fischerová Paní předsedající, děkuji vám za slovo. Vážené dámy, vážení pánové, navážu na slova pana Okamury. Jeho názor dnes naprosto nemohu sdílet. Máme v České republice dvě asociace cestovních kanceláří. Vím, že každá diametrálně i ten právní názor zcela odlišný. A jestliže pan Okamura neslyšel od svých členských cestovních kanceláří zpětnou vazbu, že se nebojí toho - atd., tak zase tedy mluvím za tu druhou asociaci, která nám všem, myslím, že to šlo všem poslancům, poslala své vyjádření přes e-mailovou poštu, a tam zní úplně jiné názory. Když nejdříve navážu i na to, že zde bylo řečeno, že máme možnost poskytnutí bankovní záruky, tak jsem se zajímala o to, kde to funguje. Vím, že to mají například na Slovensku. Když jsem se zajímala o to, kolikrát to bylo poskytnuto cestovním kancelářím, tak ani jednou, protože to je ještě mnohem složitější a neomezené ve výši pojistného v penězích, takže opravdu to naprosto není funkční. Co by mohlo být nápravou při dlouho projednávaném návrhu tohoto vládního zákona, je zřízení garančního fondu. Celou dobu, co se o tomto zákonu tady diskutuje v pracovních skupinách se všemi účastníky, to jsou pojišťovny, cestovní kanceláře, samozřejmě v prvé řadě ministerstvo, tak se o garančním fondu mluvilo. Když jsem se o tom informovala, tak vím, že řešení se nabízelo, ale najednou skončilo, přiznám se, nevím kde, což je mi velice líto, protože jak zde všichni říkáme, jde nám o klienty. Opravdu o to jde. K návrhu, který byl předložen, byl na garančním výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj přijat pozměňovací návrh. Také to projednával hospodářský výbor. Čím více se to projednává, tak z mého pohledu je mi to opravdu líto, protože jde o klienty, kteří by rádi cestovali, ale bude-li to přijato v tom znění, které je předloženo, tak si myslím, že zítra to takzvaně začne. Mám ověřenou informaci, že dvanáct nových cestovních kanceláří teď nedostalo nové pojištění. A jestliže to dopadne podle této novely, tak šest pojišťoven, které máme na trhu, tak vím, že opravdu nebude schopno smluvní pojištění sjednávat. zde ještě budu citovat, abych to řekla úplně správně. jsem dala pozměňovací návrh, aby nedošlo k tomu, že budou končit cestovní kanceláře, že se přesunou se svým pojištěním do zahraničí, protože ten problém, který tam je, nebude pojišťovnám poskytnuta bankovní záruka. U nás máme obrovské cestovní kanceláře a víme, že majitelé mnohdy nejsou Češi. Takhle to dopadne ještě víc a více a bude větší nezaměstnanost, jak vnímám následek této novely. jsem podala pozměňovací návrh, který najdete pod písmenem D dnes při konečném hlasování. Jenom se k tomu stručně vrátím v tomto třetím čtení. tam navrhuji ponechat v § 8 odst. 2 jenom verzi, kterou máte uvedenu ve sněmovním tisku, kde je napsáno, že bude-li můj pozměňovací návrh přijat, tak nedojde k tomu, že budou subjekty zodpovědné za dluhy soukromému právnímu subjektu v insolvenci pojišťovnu a zákonem, která je jim určena povinnost hradit dluhy úpadce. Tady se opravdu stane, že náhle některá cestovní kancelář bude v insolvenci, a tím pádem veškeré krytí, když není omezený limit, bude přejímat opravdu pojišťovna se vším všudy, ovšem tam mohou být nahromaděné dluhy z minulosti, podvody a podobně. Jenom zdůrazňuji, že nikde v Evropské unii to takto nefunguje. jsem pořád chtěla, aby toto ještě bylo napraveno. si ještě dovolím citovat z dopisu, který šel od pana předsedy Asociace cestovních kanceláří, že opravdu psal - nebudu všechno číst, ale aspoň něco z toho vypíchnu - že toto dopadne, tato novela, když bude v tom znění, které bylo předloženo, když to bude schváleno, dopadne to jak na klienty, na menší výběr daní - není tu pan ministr - ale i na zaměstnanost. Klienti jsou nyní dostatečně chráněni směrnicí 314/90 Evropského hospodářského společenství v platném znění, jak to potvrdil Ústavní soud. Nadto v horizontu dvou let bude nutno vzhledem k nové směrnici Evropské unie, která finišuje, přepracovat celý zákon č. 159/199 Sb. tak zásadním způsobem, že nyní, jestliže toto přijmeme, bude rozkolísaná celá legislativa. Jestliže dojde k tomu, že toto bude přijato dnes ve třetím čtení, víme, že tam ještě následuje Senát, ale kdyby to takto mělo nastoupit v účinnost, tak když nebudou mít cestovní kanceláře šanci se pojistit, respektive získat pojištění za únosných podmínek, budou muset buď ukončit svoji činnost, anebo přenést svůj obchod do zahraničí. To funguje nyní. Víme, že mnozí klienti v České republice si kupují zájezdy přes zahraniční majitele cestovek. Není toho ovšem schopný každý, protože ne každý se jazykově vyzná. Vím, že rádi chodí do kamenných cestovek ti, kteří neovládají cizí jazyky. A bude to potom pro každého člověka, který si chce zakoupit zájezd, velice komplikované. Příklad. Nebudu chodit daleko. Přesně v Německu německé cestovní kanceláře, které masivně prodávají své zájezdy i na tom českém trhu, nebudu zde zdůrazňovat které, abych tady neupřednostňovala některé, ale víme asi mnozí, které to jsou, mají právě stanovené pojištění s horním limitem plnění. To je argument pro srovnání, že to opravdu nikde v Evropské unii takto není. Znovu zdůrazňuji, toto všechno povede k tomu, že bude větší nezaměstnanost, úbytek pracovních sil a pro české klienty, kteří si budou kupovat zájezdy, to je další podstatný důvod pro to, že se zájezdy zdraží. Ten, kdo bude sjednávat pojištění, bude chtít mít jistotu a nebude mít na insolvenci, která může být opravdu hodně, hodně vysoká, dostatek peněz, a proto půjdou ceny pojištění nahoru nebo budou cestovní kanceláře nepojistitelné. si myslím, že legislativně ochrana spotřebitele v současné době také funguje. Paní ministryně zde říkala, že v roce 2014 došlo k úpadku čtyř cestovních kanceláří, což ve srovnání s ostatním odvětvím našeho průmyslu není vůbec velké číslo. Podívejme se na stavebnictví a jiné další obory. Ale případy protiprávního jednání v tomto smyslu nevyřeší zákon, ale bude to vymáhání jejího dodržování. Dostala jsem dnes telefonát od jednoho majitele velké cestovní kanceláře, který tam pracuje od roku 1990. Upozornil ještě na poslední chvíli na to, že tam není ještě soulad s novelou občanského zákoníku, a sice § 2521 a následující paragrafy, to znamená kvůli čemu sem tato novela původně byla předložena. Na to také upozorňuji, protože víme, že organizátor je ten, kdo připravuje. Je to názvosloví evropské legislativy, které by mělo být v jedné rovině a mělo by se prolínat. Ještě jsem se chtěla zmínit o této věci. A můj pohled podobně, i když toto vyjadřuji opravdu apoliticky, bylo zde řečeno, do toho nedáváme politiku, do toho dávám spíš věcnost, konkrétnost, co nastane na českém trhu, a zejména vím, že i pro malé cestovky, které mají administrativy nyní hodně, a k tomu měsíční hlášení, to bude taková zátěž, že radši skončí a náš trh s cestovními produkty, balíčky různých zájezdů se opravdu může přesunout mimo republiku a nebo se zvýší nezaměstnanost. Můj názor celkově bez podpory i mého pozměňovacího návrhu je tedy nepřijmout, protože to není ani po dvou letech práce připraveno tak, aby to přineslo kladné výsledky v celém jednání pro podporu a ochranu spotřebitele. Děkuji za slovo. (Potlesk z pravé části sálu.)

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name