2013-029-08-031
31. Vládní návrh zákona o evidenci tržeb /sněmovní tisk 513/ - prvé čtení 32. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o evidenci tržeb /sněmovní tisk 514/ - prvé čtení Sloučená obecná rozprava
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Ivanu Pilnému . Slova se ujme pan poslanec Martin Plíšek , ale až po faktické poznámce pana kolegy Novotného , který se k faktické poznámce přihlásil . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Martin Novotný
Vážený pane předsedající , já se chci vaším prostřednictvím obrátit na pana kolegu Pilného a velmi v dobrém , protože spolu na hospodářském výboru docela dobře vycházíme . Vy jste léta pracoval v oblasti informatiky a tam je taková ta určitá rovina inteligence - jedničky a nuly , a k lidské inteligenci patří ještě jiná vrstva , k ní patří třeba ironie . Já chci vysvětlit své vystoupení o interpelacích . Reagoval jsem v něm na výrok pana ministra Babiše , který řekl , že dámy v našem bufetu si nebudou muset kupovat žádnou novou registrační pokladnu , ale že zařízení , které tam mají , jim bude úplně klidně stačit . Tak jsem ho přinesl , byla to solární kalkulačka . Já předpokládám , že opravdu nevěříme tomu , že by si někdo myslel , že já mám představu , že takovou kalkulačku lze připojit na internet . Řekl jsem panu ministrovi , že ani tato kalkulačka , ani vysavač , ani žehlička doma opravdu na internet připojit nejdou . Neboli to byla z mé strany ironie vůči něčemu , co jsem neřekl já , ale co řekl váš velký šéf . Zkusme tu ironickou vrstvu příště chápat . (Potlesk poslanců ODS.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Novotnému i za dodržení času . Slova se ujme pan poslanec Martin Plíšek , připraví se pan poslanec . . . (Hlásí se posl. Gabal.) Faktickou ? Dobře . Ještě tedy kolegu Plíška požádám o strpení a prosím , pane poslanče , máte slovo . Pan poslanec Ivan Gabal .
Poslanec Ivan Gabal
Děkuji . Já budu opravdu stručný . Pane předsedající , dámy a pánové , malinko bych navázal na to , co tady říkal kolega Pilný . Je tam jedna vážná věc , kterou považuji za podstatnou . Jestliže budeme svůj postup v oblasti daní nebo v jakýchkoliv jiných řídit podle převažujícího pocitu , že jsme zaostalí technologicky , tak technologicky zaostalí budeme . Ví se , že tady navrhuji systém elektronických voleb . Mnohé země to zkusily a šly dopředu . Zmiňováno je Estonsko , protože začali dávno , tak jak říkal kolega Pilný , krok za krokem , opatrně . Jestliže o našem systému zavádění elektronických voleb mají rozhodovat vysocí úředníci , kteří jsou elektronicky negramotní , nehneme se dopředu a budeme zaostalí . A pak ještě jedna poznámka . Víte , co je na demokracii nejstrašnější ? Jak jsou drahé volby , jak je drahý parlament , jak je drahá vláda . Je to všechno strašně drahé ! Přece jsme měli systém , který byl levnější ! Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Ivanu Gabalovi za dodržení času k faktické poznámce . Pan kolega Plíšek má šanci . Prosím , pane poslanče , máte slovo v rozpravě .
Poslanec Martin Plíšek
Vážený pane předsedající , milé kolegyně , vážení kolegové , děkuji za slovo . Dovolte také , abych se vyjádřil k předkládanému návrhu zákona . Návrh zákona o evidenci tržeb oprávněně vyvolává nesouhlasné reakce . O tom svědčí i značné množství rozporů , se kterými byl návrh Ministerstva financí předložen Legislativní radě vlády . Běžná praxe je přitom taková , že se rozpory vyřeší již v rámci připomínkového řízení . Sama Legislativní rada této vlády uvádí ve svém stanovisku , se kterým byl návrh zákona o evidenci tržeb vládě předložen , že má - cituji , nadále významné pochybnosti , zda zavedení evidence tržeb a s ní souvisejících povinností je v souladu s principy zakotvenými v právních aktech Evropské unie , přičemž myšleny jsou principy podpory malého a středního podnikání . Přeložíme - li to tedy z politické řeči , pak nám vyplyne , že předkládaný vládní návrh zákona je v rozporu s principy práva Evropské unie . Přes výslovné upozornění Legislativní rady vlády na tuto skutečnost vláda nebrala na tyto připomínky a na tyto zásadní výhrady jakýkoliv zřetel . A to není všechno . Legislativní rada této vlády rovněž poukázala na diskriminační charakter výjimek z povinnosti evidence tržeb , mající negativní dopad na hospodářskou soutěž , přičemž některé výjimky lze považovat , opět cituji , jako podporu státu i zneužití dominantního postavení na trhu . Jedná se o další neomluvitelné legislativní selhání , kdy vláda vědomě prosazuje diskriminační normu omezující volnou hospodářskou soutěž . Lze se důvodně domnívat , že Evropská komise , případně Soudní dvůr Evropské unie takto benevolentní nebudou . Bohužel , Českou republiku může toto vládní pochybení přijít draho v podobě finančních sankcí právě z důvodu porušení práva Evropské unie . Skutečnost , že vláda naprosto zřetelně odmítá doporučení a stanoviska své Legislativní rady , může založit velice nebezpečný precedens . Legislativní rada vlády je ryze odborným orgánem , který má za úkol především péči o legislativní kvalitu předkládaných vládních návrhů zákonů . Ignorování jejích doporučení nutně povede ještě k větší legislativní džungli , která je přitom už dnes oprávněným předmětem kritiky široké veřejnosti . Předkládaný návrh zákona je však systémově špatný i bez ohledu na zásadní připomínky a nedostatky vytýkané Legislativní radou vlády . Zavádí zcela zbytečná byrokratická opatření , díky nimž ovšem bude mít Ministerstvo financí dokonalý přehled a monitoring o vnitrostátním pohybu zboží a služeb a ministr financí se při výkonu své funkce ministra dostane k informacím , které může využít ve prospěch svého podnikání . Zákon dále ambiciózně předpokládá , že elektronický systém , který bude muset zvládat obrovské množství dat , bude bezproblémově fungovat již za několik měsíců . Tato představa je nejen v českých reáliích skutečně úsměvná , nehledě na enormní pořizovací a udržovací náklady , které však důvodová zpráva udává značně podhodnoceně . Pouhou perličkou pak může být státem předpokládaný zájem bdělých občanů o to , zda jim vydaná účtenka bude řádně zaevidovaná , o čemž se budou moci jednoduše přesvědčit . Zavádí se zde jakýsi státem organizovaný systém udávání , který má ovšem v českých podmínkách bohužel již tradici , a lze tedy jen konstatovat , že v tomto ohledu se nejedná o nic nového pod sluncem . Dovolím si tedy v závěru shrnutí svého vystoupení . Předkládaná norma je podle vyjádření Legislativní rady této vlády v rozporu se zásadami práva Evropské unie i zásadami práva České republiky . Zavádí regulérního Velkého bratra , přičemž naplnění účelu , tedy nárůst příjmů státního rozpočtu , je sporné a pochybné . Náklady na zavedení systému budou značně vysoké a očekávané příjmy oproti tomu značně nejisté . Principiálně právně ani legislativně tedy nelze s navrhovaným zákonem souhlasit , a já se připojuji k návrhům na jeho zamítnutí již v prvém čtení . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name