|

2013-029-07-034

34. Vládní návrh zákona o službě vojáků v záloze /sněmovní tisk 456/ - prvé čtení

Date2015-07-09
Meeting2013/029
Agenda Item2013/029/034
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/029schuz/bqbs/b26403401.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   002 < Page 003 > 004

Místopředseda PSP Jan Bartošek vám také děkuji, paní poslankyně. A nyní tedy pan poslanec Seďa přihlášený do rozpravy. (V sále je silný hluk.) Poslanec Antonín Seďa Děkuji, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, kolegové, pane ministře, jak bylo řečeno, účelem zákona být i vytvoření zákonného rámce pro průběh vojenské činné služby, a to jak povinné, tak v aktivní záloze. Osobně souhlasím s tím, že bylo a stále je chybou, že naše armáda dlouhodobě podceňuje stav a výcvik aktivních záloh - Místopředseda PSP Jan Bartošek se omlouvám, pane poslanče, ale míra hluku je skutečně vysoká. vás požádám, abyste se ztišili, případně jste šli do předsálí vyřešit, co potřebujete. Děkuji vám, že to budete respektovat. Prosím, pokračujte. Poslanec Antonín Seďa Děkuji, pane místopředsedo. Osobně souhlasím s tím, že bylo a stále je chybou, že naše armáda dlouhodobě podceňuje stav a výcvik aktivních záloh, kdy současný systém je velmi málo účinný. Proto je navržen tento zákon, který umožnit s předkládanou novelou branného zákona využití záloh v celém spektru úkolů ozbrojených sil. S tím je obecně možno souhlasit, nicméně zároveň je nutno přijmout řadu dalších opatření, která zvýší povědomí, schopnosti i ochotu občanů zapojit se do této činnosti. Daleko větším problémem je skutečnost, že se naše armáda potýká s nedostatkem profesionálních vojáků. V důvodové zprávě se dokonce hovoří o tom, že pokles počtu vojáků způsobil, že mezinárodní závazky jsou plněny pouze za cenu omezení doby regenerace mezi zahraničními operacemi. A tady nemohu souhlasit s předkladateli, že zapojení aktivní zálohy jako krátkodobého účelového navýšení schopnosti ozbrojených sil je přijatelnou alternativou proti navýšení počtu vojáků z povolání. Pokud tedy být cílem zalepit nenaplněnost našich jednotek povinnými či dobrovolnými zálohami, pak tento koncept podpořit nemohu, tak jako nemohu podpořit zámysl vedení armády, aby služba v operačním nasazení se týkala i služby v zahraničí, konkrétně zapojení záloh do zahraničních operací. Proto je třeba jasně odlišit nutnou velikost naší profesionální armády na základě plnění úkolů daných strategickými dokumenty a mezinárodními závazky od potřebného počtu aktivních záloh pro případ ohrožení republiky. Vážené kolegyně, kolegové, v návrhu zákona není uvedeno, že aktivní zálohy mají být budovány ve třech kategoriích, a to jako pěší roty u krajských vojenských velitelství, jako jednotky bojové a podpůrné v případě ohrožení státu a jako specialisté v záloze na dokrytí scházejících profesionálních vojáků. Protože je zákon napsán obecně, mám důvodné pochybnosti, jak toto rozdělení bude fungovat v praxi a zda nebude docházet ke zneužívání institutu takto postavených záloh. Dalším z problematických bodů jsou náklady na postupné zvyšování počtu aktivních záloh ze současných 1 200 na plánovaných 5 000 osob. Jako argument pro zvýšení počtu záložáků se uvádějí průměrné mandatorní výdaje na jednoho vojáka. Důvodová zpráva dokonce uvádí, že navýšení o 4 000 osob v aktivní záloze se rovná naplnění schopnosti 1 500 profesionálních vojáků a zároveň že dojde k úspoře 240 milionů korun ročně. Proto se ptám, co je to za srovnání? To opravdu Ministerstvo obrany a velení armády rezignovalo na plánované počty vojáků z povolání a opravdu hodlá nahradit vojáky z povolání příslušníky aktivních záloh? Pro osobně je tato koncepce absolutně nepřijatelná. Zároveň upozorňuji, že i toto finanční srovnání velmi kulhá. Nová úprava totiž přináší zvýšenou finanční motivaci pro příslušníky aktivních záloh, ale již se nemluví o výdajích na jejich výstroj a výzbroj. Otázkou je, zda v případě ohrožení země budeme schopni tyto záložáky vyzbrojit. Zároveň nejsou vyčísleny náklady na zvýšený počet úkonů vojenských správních úřadů. Přes všechny tyto výhrady však podporuji postoupení návrhu zákona do druhého čtení. Zároveň doporučuji, aby tento zákon byl projednán společně s novelou branného zákona. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name