|

2013-029-06-132

132. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 169/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 409/ - třetí čtení

Date2015-07-08
Meeting2013/029
Agenda Item2013/029/132
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/029schuz/bqbs/b20913201.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   001 < Page 002 > 003

Poslanec Josef Kott Dobrý den, pane předsedo, členové vlády, kolegyně, kolegové. Dovolte mi, abych načetl legislativně technickou úpravu týkající se přečíslování z důvodu nově vkládaných bodů v tomto znění: S ohledem na obsah pozměňovacího návrhu A6, kterým se doplňuje do článku 2 Přechodná ustanovení nový bod číslo 10, prosím o provedení legislativně technické opravy mého návrhu B4 spočívající v přečíslování nově vkládaných bodů do článku 2, a to tak, že namísto "10 a 11" se označují jako "11 a 12". Děkuji za pochopení. Předseda PSP Jan Hamáček Ano, děkuji. Pan poslanec Zahradník. Poslanec Jan Zahradník Vážený pane předsedo, dámy a pánové, tady se setkáváme s další z novel, které přicházejí z Ministerstva životního prostředí a které jsou vynucené tlakem Evropské komise, tedy tlakem onoho nechvalně známého infringementu, z kterého máme strach a kde tedy konáme. Namísto toho, abychom co nejdříve připravili a předložili nový zákon o odpadech, který určitě potřebujeme a který by pomohl celou řadu těchto nejasností, se kterými se potkáváme a které pak musí být řešeny předkládáním poslaneckých návrhů v průběhu prostě projednávání, vyřešit. Tady pan ministr promluvil a z jeho projevu jsme mohli vyrozumět, že hlavním bodem této novely je to, že bude možné za kovové odpady platit pouze bezhotovostně. Ono to tak není. Ona tam je celá řada dalších věcí, které jsou důležité. Třeba to, že vlastně se sedimenty a s kaly vytěženými z řek, případně z rybníků, bude nakládáno jako s odpady. Tady pan ministr údajně jednal se správci toků o tom, aby s těmito produkty bylo možné nakládat tak, jako tomu bylo dosud. To znamená, aby je bylo možné použít pro případné prostě stavební aktivity. Tady bych prosil pana ministra, aby to, co přislíbil, bylo nakonec splněno. Dalším takovým významným bodem je vlastně zřízení kolektivního systému pro sběr použitých pneumatik. To je úplně nová věc. Zatím se s pneumatikami nakládá tak, že většina z nás, kteří přivezeme své auto do servisu a chceme vyměnit pneumatiky, tak jsme přesvědčeni, že autoservis s těmi pneumatikami nějak naloží, my se pak o dál nestaráme a v části, kterou platíme potom, je nějaká nákladová položka za jejich likvidaci obsažena. Tady je vytvořen celý kolektivní systém, do kterého budou zainteresováni tedy ti, kteří s pneumatikami nakládají, kteří je dovážejí, kteří s nimi obchodují. Takže to je nová věc. Tady myslím, že tento návrh významnou podporu obcí, které pak musí řešit otázku, co s těmi různými pneumatikami, které neskončí v tom procesu, který jsem nastínil, ale které jsou pohozeny různě nebo dovezeny nakonec do sběrných dvorů, tak aby bylo možno s nimi nakládat a likvidovat je a aby na jejich likvidaci přispívali ti, kteří předtím na nich vydělali tím, že je nějakým způsobem obchodovali nebo s nimi prostě provedli určité obchody. A za třetí to je návrh, ke kterému přečetl legislativně technickou úpravu pan kolega Kott. To je ta část, která se týká kalů, které vznikají z čističek odpadních vod, které vlastně dneska v počtu dvou tisíc jsou v každé obci a které jsou dneska běžnou součástí našeho života. Tyto čističky produkují kaly, které pokud neobsahují nějaké škodlivé prvky, tak mohou skončit jako hnojivo na polích. Jak to navrhuje ministerstvo, linka by byla přímá a celá řada kalů, jejich velké množství by skončilo někde mimo systém využití v zemědělství. To, co navrhuje pan kolega Kott, tam jsou dva mezičlánky - ti, kteří nějakým způsobem kaly ještě zpracovávají, případně instituce nebo podniky, které umožňují to, co producent, nebo spotřebitel kalu, zemědělec, udělat nemůže, neboli je po určitou dobu skladují. My jsme se nakonec rozhodli, že vzhledem k tomu, že návrh pana kolegy Kotta je pro ty, kteří produkují kaly, tedy pro obce, většina čističek je spravována obcemi, přijatelnější, že podpoříme návrh pana kolegy Kotta. Jenom bych chtěl říct, abychom si uvědomili, že pořád čekáme na zákon o odpadech, na nový zákon. Nevím, kdy pan ministr hodlá tento zákon do vlády a následně do Sněmovny předložit, ale v každém případě jsme zatím svědky toho, že celá řada věcí, které by tento nový zákon měl urychleně vyřešit, je řešena pomocí poslaneckých pozměňovacích návrhů, což je praxe, která by tedy podle mého názoru přijatelná ve Sněmovně být neměla.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name