2013-029-06-013
13. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 407/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Já děkuji . Nyní prosím s faktickou pana poslance Stanjuru . Prosím , máte slovo .
Poslanec Zbyněk Stanjura
Já už jsem nechtěl , ale já položím dotaz a vládní poslanec se mnou polemizuje . Já nevím , jak se dá s dotazem polemizovat . Když položím dotaz , očekávám odpověď , pak mohu mít nějaký komentář . Vy polemizujete s otázkou , což je poměrně zvláštní metoda . Ale to , co jste řekl , není prostě přesvědčivé . Tak od 1 . 7 . nový zaměstnanec nemá práci , ale ti staří , ti práci mají . To nemá žádnou logiku . Já vím , že mluvíte o praxi a ze zkušenosti , tomu já rozumím , ale neměli bychom to raději uzákonit ? Co když to někdo udělá jinak ? Představme si to . To se ten nešvar posune . No tak nebude mít každý rok dva měsíce ušetřené , neušetří za 24 měsíců , neušetří čtyři měsíce , ale po tomto výborném návrhu zákona ušetří aspoň ty dva měsíce . Já jsem z vesnice . Chodil jsem na první stupeň na vesnici . Neříkejte , že na vesnických školách se začalo šetřit . V mém městě , my jsme měli malotřídní školu , jsme dotovali z městského rozpočtu , protože nesmyslné požadavky , které chodily , jestli tam mám být 15 , nebo 14 , nebo 13 dětí , a podle toho normativy prostě nemají žádnou logiku , pokud chceme na vesnici udržet tu školu , a to si myslím , že je v zájmu . Ale zastupitelstvo se dobrovolně rozhodlo a peníze tam dávalo . Já možná na rozdíl od mnohých z vás mám mnohem větší důvěru v rozhodování samosprávy , že když ta obec školu chce , tak ji prostě zřizuje . Také jsme před pár lety , a byl to náš návrh , prosadili do rozpočtového určení daní , že jeden z parametrů , kterým se dělí sdílené daně , je také podle počtu žáků , tzn . když jsou dvě stejné obce a jedna má školu a druhá nemá , tak ta , která tu školu má , dostává víc peněz z těch sdílených daní . Odpadlo takové to potupné dohadování mezi starosty , co jsou neinvestiční výdaje na opravy škol a fakturace mezi obcemi za ty děti , které dojížděly do vedlejší vesnice . To všechno je pravda . A teď tady slyším , že ten nešvar , ta nemravná věc vznikla na vesnických školách .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Pane poslanče , váš čas .
Poslanec Zbyněk Stanjura
Už zas ?
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Ano . (Poslanec Stanjura: Děkuji.) Prosím . Já se zeptám paní ministryně : Vy se hlásíte , ale jestli s faktickou , tak máte dvě minuty . Tak prosím , s faktickou . Ministryně školství , mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina Valachová : Já si dovolím jen rychle zareagovat na proběhlou rozpravu . Co se týká počtu učitelů , kteří byli postiženi touto negativní praxi , tak neobsahuje to důvodová zpráva , já jsem se snažila ta čísla přesně zjistit ještě před předkladem dnešní den , to se mně nepodařilo . Nicméně školské odbory potvrzují , že tam , kde jsou uzavřeny kolektivní smlouvy , tento nešvar neexistuje . Nicméně identifikovaly , že zejména právě soukromé školy přistupují k této negativní praxi a nebo školy menší , kde kolektivní smlouvy nejsou uzavírány . Zprostředkovaně odvozujeme pouze z dat úřadu práce , to už tu bylo naznačeno paní poslankyní Semelovou . Nicméně také je pravdou , že i v tomto případě se jedná o jakýsi trend , kvalifikovaný odhad , nikoli přesná čísla , kolik pedagogů bylo touto praxí postiženo . Nicméně já bych požádala poslance a poslankyně napříč politickým spektrem , aby tuto novelu podpořili z toho důvodu , že skutečně reaguje na specifičnost zajištění vzdělávacího procesu a jeho kvality z hlediska intervalu 12 měsíců . I to , co říká pan předseda Stanjura , tzn . změna negativní praxe , že by se smlouvy uzavíraly od jiného , by stejně po přijetí tohoto zákona znamenala zlepšení , protože samozřejmě ona navazuje řetězení , tzn . 12 , 12 , 12 , takže stále by se zlepšila ta situace z hlediska kontinuity toho pracovního poměru učitelů směrem ke zřizovateli . Ale jinak se samozřejmě nebráním tomu jako ministryně , abych již v této fázi vyzvala Svaz měst i Asociaci krajů , aby jako zřizovatelé tomuto nešvaru věnovaly pozornost a samozřejmě se snažily o to , aby k této negativní praxi nedocházelo . Bohužel došlo s ohledem na standardní lhůty v rámci projednávání v Poslanecké sněmovně k tomu , že bohužel už neovlivníme školní rok 2015 / 2016 .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name