2013-029-06-013
13. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 407/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji , paní poslankyně . Otevírám obecnou rozpravu a poprosím paní poslankyni , aby zůstala u mikrofonu a ujala se slova .
Poslankyně Nina Nováková
Děkuji za slovo . Dámy a pánové , několikrát v poslední době jsme zaregistrovali , že se otevřel nějaký zákon a že se ten zákon musel otevírat během roku i několikrát . Já jsem si tedy dovolila , když jednáme o novele zákona o pedagogických pracovnících , navrhnout vám jeden pozměňovací návrh . Objevili jsme totiž takové nedopatření - předpokládám , že z hlediska Ministerstva školství je to opravdu nedopatření , či spíše nedokončené jednání . Protože existují vysoké školy , které připravují kvalifikované pedagogické pracovníky v magisterském studiu , a přesto je jejich zaměstnavatelé nemohou v zákoně o pedagogických pracovnících najít . Jsou to obory umělecko - pedagogické . Já jsem o tom hovořila s některými pracovníky na Ministerstvu školství a skutečně se zdá , že se jenom nepodařilo dokončit určitý proces . Takže věřím , že pokud by to bylo třeba v garančním výboru , nebo pokud bychom před třetím čtením s tím ještě nějak pracovali , tak věřím , že by Ministerstvo školství , mládeže a tělovýchovy v zásadě proti mému pozměňovacímu návrhu nic nemělo . Oč jde ? My jsme zvyklí , když vnímáme na školách celého spektra od mateřských škol po vyšší odborné školy , přičemž ústředních škol a vyšších odborných škol se to týká jenom některých , tak jsme zvyklí slýchat , že tam existuje určitá estetická výchova nebo nějaká umělecká výchova , ale tak jak to známe my sami ze škol , pro nás estetická výchova je hudebka nebo výtvarka neboli hudební výchova nebo výtvarná výchova . Přitom existuje na vysokých školách , na Akademii múzických umění a Janáčkově akademii múzických umění , už od poloviny 90 . let velice dobře se rozvíjející obor , a hlavně obor , který naše školy potřebují , a to je obor dramatická výchova , mnohdy spojený i s výchovou pohybovou . V těch hodinách dramatické výchovy , tam , kde v celém spektru regionálního školství jsou , se nenacvičuje divadlo , jak bychom mohli očekávat , ale děti tam získávají velice důležité sociální dovednosti , učí se tam sdělovat své emoce a zároveň jaksi chápat druhé . Můžeme říci , že tam , kde dramatická výchova ve třídách je , se skutečně vylepšuje atmosféra na škole , protože se takzvaně jakoby pustí ventil někdy třeba pokulhávajících vztahů právě v zážitkově vedené dramatické výchově a velice často se v zárodku utlumí třeba počátek šikany . Další velice dobře uplatnitelné pole působnosti pro dramatickou výchovu je u žáků , kteří mají specifické vzdělávací potřeby , a zejména třeba u žáků sluchově postižených . Absolventi těchto oborů umělecko - pedagogických , konkrétně na pražské DAMU , velice dobře právě s touto skupinou žáků umějí pracovat . Další taková poptávka , která je na školách , a to zejména na školách středních , je poptávka po zkvalitnění mediální výchovy , která je také velmi důležitá . A právě odborné vedení dětí a mládeže jim umožňuje otevřeně a kriticky posuzovat třeba svá setkání s divadelním a filmovým uměním . V čem vlastně je problém ? Kvalifikovaní absolventi magisterského studia , které má akreditovaný obor umělecko - pedagogický , nejsou s to za aktuální situace bezpochyby prokázat řediteli nějaké školy svoji kvalifikaci , a to kvalifikaci pedagogickou , ačkoliv od začátku vědí , že na vysokých školách studují zaměření umělecko - pedagogické . Musíme si tedy uvědomit , že třeba na DAMU jsou obory , které připravují výkonné umělce , a jsou obory , které jsou už akreditované právě na dramatickou výchovu . Byla by tedy velká škoda , aby takto dobře připravení absolventi , kteří mají v rámci svého studia nejen didaktiku , ale mají i pedagogickou psychologii , psychologii , a jak říkám , i některé obory , které je sbližují třeba se speciální pedagogikou , nenašli své uplatnění jenom proto , že ředitel školského zařízení je nějak nemůže najít v zákoně . Dovolila jsem si tedy úplně jednoduše v čl . 1 do § 7 , 8 , 9 , 10 , 11 a 18 doplnit větu , že pedagog je kvalifikován . Teď jak jsem vyjmenovala ty paragrafy , tak se to týká prvního stupně základních škol , druhého stupně základních škol , středních škol , základních uměleckých škol , ale tito absolventi najdou uplatnění i ve volnočasových aktivitách , tzn . třeba v domech dětí a mládeže atd . , tak všude jsem si vlastně dovolila vložit v podstatě větu , která říká , že kvalifikovaný je také učitel předmětu uměleckého zaměření , který získá odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti umění a studijního oboru umělecko - pedagogického zaměření . A potom v podrobné rozpravě si dovolím přihlásit se k tomuto pozměňovacímu návrhu . Snad úplně na závěr bych si ještě dovolila krátce ocitovat jednu či dvě věty z druhé světové konference UNESCO o uměleckém vzdělávání v Soulu z roku 2010 , kde se hovoří , kde je jako strategie uvedeno potvrdit uměleckou výchovu jako základ pro vyvážený kreativní , kognitivní , emocionální , estetický a sociální rozvoj dětí , mládeže a celoživotních studentů . A jako první opatření je právě vypracování koncepce a využití všech zdrojů k uplatnění a zkvalitňování uměleckého , resp . umělecko - pedagogických oborů . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name