2013-029-05-084
84. Návrh poslance Jana Volného na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 437/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji kolegyni Semelové za dodržení času k faktické poznámce . Pan poslanec Michal Kučera také s faktickou poznámkou . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Michal Kučera
Děkuju za slovo . Jenom krátká reakce na mého předřečníka pana poslance Gabala nad jeho morálním pozastavením , které peníze obce mohou investovat do sportu a které ne . Ty z hazardu ne . Mohou investovat peníze z kouření ? Z alkoholu ? Z tučných jídel ? To jsou všechno špinavé peníze . Obce pracují s daněmi , na které mají nárok , a ty se snaží rozumně využít . Proto je investují třeba do sportu .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Michalu Kučerovi . Nyní tedy pan poslanec Jan Volný , stále v rozpravě . Připraví se pan poslanec Ludvík Hovorka . Prosím , pane poslanče .
Poslanec Jan Volný
Kolegové , kolegyně , jelikož věřím , že tento můj návrh necháte projít do druhého čtení a vytvoříme prostor o tom dále diskutovat , proto vás prosím o zkrácení lhůty pro projednávání ve výborech na 50 dní . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Volnému . Nyní má slovo pan poslanec Ludvík Hovorka , zatím poslední přihlášený do rozpravy . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Ludvík Hovorka
Děkuji za slovo . Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně , vážení kolegové , to , co je klíčové v oblasti hazardu , je , že hazard má v České republice dlouhodobě nejnižší úroveň zdanění v rámci Evropské unie . Domnívám se , že je to jedna z úplně nejnižších úrovní hazardu . A ta druhá věc . Když se u nás začaly povolovat výherní hrací přístroje a nastupovaly tady firmy provozující hazard po roce 1990 , vytvořil se velmi špatný zákon , který umožnil v podstatě část výtěžku těchto firem , nebo jim přikázal , těmto firmám , poukazovat na veřejně prospěšné účely . Ve svém důsledku to znamenalo , že v podstatě firmy provozující hazardní hry si za toto začaly kupovat veřejné mínění . Samozřejmě přes různé bohulibé účely , kdy část výtěžku , ale velmi malou část výtěžku , převáděly na různé dotace pro folklorní sdružení , pro sportovní organizace , případně pro církve a podobně . Myslím si , že je to součást kupování si veřejného mínění a že to je špatně . Že pokud má být úroveň zdanění , má to být standardní zdanění jako jinde v ekonomice a ty peníze potom mají být distribuovány prostřednictvím státního rozpočtu . Jinak je to vždycky o tom , že starosta bude říkat : Podívejte se , zastupitelé , tady máme 300 tisíc do rozpočtu z hazardních her , které tam prohráli naši občané , možná méně přizpůsobiví , nebo více přizpůsobiví , ale v podstatě utratili tam všechny peníze . Ale my jsme od těch firem získali 300 tisíc , které vložíme třeba do sportu , třeba do mládežnického . Ale myslím si , že ten princip je špatně . Skutečně by to mělo být přes státní rozpočet . Hodně mě tedy nadzvedl dopis předsedy Českého olympijského výboru , který nám poslal tuto studii slovutné skupiny KPMG - Posouzení čerpání a využití zdrojů pro sport z loterií v roce 2014 . Nemám nic proti tomu , aby se podporoval sport , ale mělo by to jít standardně a mělo by to jít přes státní rozpočet . Jinak si myslím , že to je zdůvodňování , proč tu máme mít hazard , který má mít jenom určitou míru zdanění . A v podstatě se nám nepodaří nikdy nastavit podmínky , které by , řekněme , byly na úrovni jiných evropských zemí srovnatelné , a Česká republika by nebyla eldorádem v rámci Evropské unie . A to i přesto , že se třeba počet výherních hracích automatů snížil , protože část hazardu se přenesla právě do provozování videoterminálů a v podstatě ten problém nezmizel . Vím , že nelze úplně zakázat veškeré hazardní hry . Možná má smysl , aby zůstaly nějaké herny , kde lidé mají možnost hrát . Ale to , že jsou vlastně rozprostřené hrací automaty po restauracích , to si myslím , že je špatně . V podstatě to znamená , že lidé , kteří neumějí hospodařit s penězi , často prohrají celé své výplaty . Takže pokud se máme bavit skutečně o nějakém zásadním omezení hazardu , musí to být zdanění , které je běžné v jiných evropských zemích . Nemůže to být stejně jako dosud , nemůže to být tak , že příjmy budou přímo výtěžkem a příjmem konkrétních obcí . Myslím si , že je namístě daleko přísnější posuzování hazardu . Já jsem se této otázce věnoval více v roce 2008 , 2009 . V té době peníze , které se prosázely v hazardu v České republice , byly kolem 200 , 220 mld . korun . Z této částky pouze asi necelé 4 mld . se dostaly do státního rozpočtu a do rozpočtů obcí a měst jako správní poplatky a pouze asi 4 nebo 4,5 mld . byly poukázány na veřejně prospěšné účely , tedy na to , co jsem říkal , že se za to kupovalo veřejné mínění . Čili to je můj příspěvek k této věci a já se přimlouvám za komplexní řešení záležitostí hazardu tak , jak vláda slíbila ve svém programovém prohlášení . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name