|

2013-029-05-084

84. Návrh poslance Jana Volného na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 437/ - prvé čtení

Date2015-07-07
Meeting2013/029
Agenda Item2013/029/084
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/029schuz/bqbs/b18408402.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   016 < Page 017 > 018

Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji kolegyni Semelové za dodržení času k faktické poznámce. Pan poslanec Michal Kučera také s faktickou poznámkou. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Michal Kučera Děkuju za slovo. Jenom krátká reakce na mého předřečníka pana poslance Gabala nad jeho morálním pozastavením, které peníze obce mohou investovat do sportu a které ne. Ty z hazardu ne. Mohou investovat peníze z kouření? Z alkoholu? Z tučných jídel? To jsou všechno špinavé peníze. Obce pracují s daněmi, na které mají nárok, a ty se snaží rozumně využít. Proto je investují třeba do sportu. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Michalu Kučerovi. Nyní tedy pan poslanec Jan Volný, stále v rozpravě. Připraví se pan poslanec Ludvík Hovorka. Prosím, pane poslanče. Poslanec Jan Volný Kolegové, kolegyně, jelikož věřím, že tento můj návrh necháte projít do druhého čtení a vytvoříme prostor o tom dále diskutovat, proto vás prosím o zkrácení lhůty pro projednávání ve výborech na 50 dní. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Volnému. Nyní slovo pan poslanec Ludvík Hovorka, zatím poslední přihlášený do rozpravy. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Ludvík Hovorka Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, to, co je klíčové v oblasti hazardu, je, že hazard v České republice dlouhodobě nejnižší úroveň zdanění v rámci Evropské unie. Domnívám se, že je to jedna z úplně nejnižších úrovní hazardu. A ta druhá věc. Když se u nás začaly povolovat výherní hrací přístroje a nastupovaly tady firmy provozující hazard po roce 1990, vytvořil se velmi špatný zákon, který umožnil v podstatě část výtěžku těchto firem, nebo jim přikázal, těmto firmám, poukazovat na veřejně prospěšné účely. Ve svém důsledku to znamenalo, že v podstatě firmy provozující hazardní hry si za toto začaly kupovat veřejné mínění. Samozřejmě přes různé bohulibé účely, kdy část výtěžku, ale velmi malou část výtěžku, převáděly na různé dotace pro folklorní sdružení, pro sportovní organizace, případně pro církve a podobně. Myslím si, že je to součást kupování si veřejného mínění a že to je špatně. Že pokud být úroveň zdanění, to být standardní zdanění jako jinde v ekonomice a ty peníze potom mají být distribuovány prostřednictvím státního rozpočtu. Jinak je to vždycky o tom, že starosta bude říkat: Podívejte se, zastupitelé, tady máme 300 tisíc do rozpočtu z hazardních her, které tam prohráli naši občané, možná méně přizpůsobiví, nebo více přizpůsobiví, ale v podstatě utratili tam všechny peníze. Ale my jsme od těch firem získali 300 tisíc, které vložíme třeba do sportu, třeba do mládežnického. Ale myslím si, že ten princip je špatně. Skutečně by to mělo být přes státní rozpočet. Hodně tedy nadzvedl dopis předsedy Českého olympijského výboru, který nám poslal tuto studii slovutné skupiny KPMG - Posouzení čerpání a využití zdrojů pro sport z loterií v roce 2014. Nemám nic proti tomu, aby se podporoval sport, ale mělo by to jít standardně a mělo by to jít přes státní rozpočet. Jinak si myslím, že to je zdůvodňování, proč tu máme mít hazard, který mít jenom určitou míru zdanění. A v podstatě se nám nepodaří nikdy nastavit podmínky, které by, řekněme, byly na úrovni jiných evropských zemí srovnatelné, a Česká republika by nebyla eldorádem v rámci Evropské unie. A to i přesto, že se třeba počet výherních hracích automatů snížil, protože část hazardu se přenesla právě do provozování videoterminálů a v podstatě ten problém nezmizel. Vím, že nelze úplně zakázat veškeré hazardní hry. Možná smysl, aby zůstaly nějaké herny, kde lidé mají možnost hrát. Ale to, že jsou vlastně rozprostřené hrací automaty po restauracích, to si myslím, že je špatně. V podstatě to znamená, že lidé, kteří neumějí hospodařit s penězi, často prohrají celé své výplaty. Takže pokud se máme bavit skutečně o nějakém zásadním omezení hazardu, musí to být zdanění, které je běžné v jiných evropských zemích. Nemůže to být stejně jako dosud, nemůže to být tak, že příjmy budou přímo výtěžkem a příjmem konkrétních obcí. Myslím si, že je namístě daleko přísnější posuzování hazardu. jsem se této otázce věnoval více v roce 2008, 2009. V době peníze, které se prosázely v hazardu v České republice, byly kolem 200, 220 mld. korun. Z této částky pouze asi necelé 4 mld. se dostaly do státního rozpočtu a do rozpočtů obcí a měst jako správní poplatky a pouze asi 4 nebo 4,5 mld. byly poukázány na veřejně prospěšné účely, tedy na to, co jsem říkal, že se za to kupovalo veřejné mínění. Čili to je můj příspěvek k této věci a se přimlouvám za komplexní řešení záležitostí hazardu tak, jak vláda slíbila ve svém programovém prohlášení. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name