2013-029-03-018
18. Návrh poslanců Jana Farského, Andreje Babiše, Pavla Bělobrádka a dalších na vydání zákona o Registru smluv a o změně zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 42/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu zpravodaji . To byla poslední zpravodajská zpráva . Otevírám rozpravu , do které mám dvě přihlášky s přednostním právem - pana poslance Vondráčka a pana ministra Chovance . Registruji faktickou poznámku , a tam se reaguje na průběh rozpravy , takže jedině po prvním vystoupení s přednostním právem pana poslance Vondráčka . Eviduji , že pan kolega Urban se hlásí k této věci faktickou poznámkou . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Radek Vondráček
Děkuji , pane předsedající , za slovo . Vážené kolegyně , vážení kolegové , registr smluv . . . Já si to musím trošku vychutnat , protože jsme čekali dlouho , než to tady budu moct říct . Ve vlastním zájmu budu stručný , protože času tolik není . Naštěstí můžu plynule navázat na své kolegy , kteří tu genezi říkali , jak to bylo . Krátce bych se vrátil k tomu komplexnímu pozměňovacímu návrhu , který byl předložen pod mým jménem do systému . Cesta k němu byla , tak jak říkal kolega Farský . Původní návrh vzbudil bouřlivé reakce , širokou diskusi . Myslím si , že do značné míry to bylo nepochopením a špatnou komunikací a chybnými zprávami a úvahami nad tímto zákonem . Jediný ústavněprávní výbor dokázal při svém jednání tu věc uchopit . Přijal podněty například Sdružení měst a obcí a tento tisk doporučil do dalšího legislativního procesu . Na základě těchto výsledků diskuse v ústavněprávním výboru následně začala fungovat pracovní skupina koaličních poslanců , která si dala za cíl vyslyšet veškeré podněty a připomínky , které zazněly jak na ústavněprávním výboru , tak v diskusi , která následovala po tomto jednání . Jak už tady bylo řečeno , byly vyslyšeny připomínky malých obcí a tak dále . Byly vyslyšeny podněty veřejnosti , které přišly až následně . Ono si to samozřejmě vyžádalo nějaký čas . A je otázka , jestli jsme zvolili správný postup , že jsme skutečně vyslechli všechny a tu diskusi pojali tak široce . Myslím si , že to byla správná cesta , protože to téma není jednoduché . Bylo nadstandardně umožněno iniciativě Rekonstrukce státu , aby se účastnila koaliční rady , aby se její zástupci osobně účastnili prací na textu zákona spolu s legislativci Ministerstva vnitra , což si myslím , že se v minulosti ještě snad nestalo . Takže bylo jim vyjito vstříc , jak nejlépe to šlo . Dokonce byla na Ministerstvu vnitra zpracována dopadová studie , kdy byla oslovena připomínková místa , měla možnost se vyjádřit , měla možnost vznést své obavy z ekonomických dopadů této právní úpravy . A na základě této dopadové studie bylo dále pracováno s textem zákona . Mimo jiné je výsledkem této práce , že tam byl zaveden limit 50 tisíc korun na smlouvu a byly vypuštěny objednávky a faktury , protože se tím dramaticky zjednodušila a snížila administrativní zátěž spojená s tímto zákonem . Jsem rád , že jsem si vyslechl ze strany předkladatele pana poslance Farského , že duch zákona byl zachován přes všechny tyto úpravy , protože o to jsme se především snažili . Jak jsem řekl , byl zde dán odklad malým obcím na dva roky , aby měly možnost se připravit do praxe , případně se dovybavit zařízením . Následně tady byla připravena možnost zkušebního provozu , když to tak nazvu , protože zákon bude účinný , bude platný , nicméně samotná sankce absolutní neplatnosti smlouvy , která nebude uveřejněna , je odložena o jeden další rok . Můžeme diskutovat o délce toho zkušebního provozu . Principem je , aby se každý naučil do registru smlouvu vložit , aby praxe měla možnost najít třeba nějaké sporné momenty , aby se vyzkoušel systém jako takový samotný , aby se případně vyzkoušelo i to , když někdo bude chtít takzvaně začernit nebo znečitelnit text , jestli tak činí správně , či nikoli . Prostě bude se vést veřejná debata , jestli ten registr funguje správně . Text byl dle mého názoru vycizelován , aby bylo možné bez nějakých fatálních následků zápis opravit v případě , že se stane chyba , administrativní chyba . Bude možné ten zápis opravit , jestliže v dobré víře nebyl učiněn správně . Bude možné ho opravit v případě , že na základě soudního rozhodnutí bude stanoveno , že byla třeba část textu neoprávněně začerněna nebo některá metadata byla neoprávněně nezveřejněna . Za podstatné a nejdůležitější považuji to , a to byly možná ty nejtěžší práce , zachovat obchodní tajemství u státních podniků a společností . Každý státní podnik a společnost má možnost chránit své obchodní tajemství , má možnost nezveřejnit tu část smlouvy , která se týká obchodního tajemství , a to dokonce i v případě , když samotná smlouva nepředstavuje obchodní tajemství , ale když celý souhrn obchodně dodavatelských vztahů může ve svém konečném důsledku představovat určitou chráněnou hodnotu , představovat obchodní tajemství , což byla největší obava , a považuji to i pro svou osobu za to nestěžejnější , co jsme pro to dělali . Nyní s tímto textem přicházíme před vás , předkládáme ho a samozřejmě jsme připraveni odpovídat na jednotlivé dotazy . Mám zkušenost s několika debatami se starosty , kdy samozřejmě počáteční reakce byla velmi negativní , ale když se vysvětlí jednotlivé prvky , tak námitky se výrazně sníží a opravdu je možnost dosáhnout určité shody . Byl jsem nejvíc napadán starosty , že budou muset skenovat všechny smlouvy . Tak se jim musí vysvětlit , že se se skenováním nepočítá , protože naskenovaný dokument je v podstatě k ničemu pro další elektronickou práci , takže texty smluv budou ukládány ve strojově čitelném kódu a umožní například to , co říkal kolega Farský , že se bude moci pracovat celoplošně s cenami a bude možné vytvářet nějakou řekněme alespoň přibližnou jednotkovou celostátní cenu . Tento komplexní návrh je tedy předložen pod číslem 2240 a jistě se jménem svým , jménem kolegy Chvojky a kolegy Bartoška k němu následně přihlásíme . Na závěr svého příspěvku bych krátce pohovořil o svých dalších dvou pozměňovacích návrzích . Především je to pozměňovací návrh číslo 2363 , který oproti komplexnímu pozměňovacímu návrhu , který počítá , že registr bude spravován Ministerstvem pro místní rozvoj , tak tento návrh počítá s tím , že registr bude spravován Ministerstvem vnitra . To byl řekněme jeden z větších koaličních rozporů , které ministerstvo tu správu převezme . Pan ministr vnitra je přítomen a já bych mu rád poděkoval , že nakonec vyřešil tyto rozpory jednoduše tím , že přijal registr za svůj a bude nadále tímto ministerstvem Ministerstvo vnitra . A pak je tu pozměňovací návrh , který byl koaličně vyjednáván a v podstatě bylo vybídnuto hnutí ANO , aby si ho předložilo samostatně , a to je pozměňovací návrh , který se týká již existujících smluv , dle kterých je stále plněno na jednotlivých ministerstvech , nebo na základě kterých může být plněno a bude plněno . Registr smluv jako takový je systém nastavený do budoucna , který bude fungovat až s účinností zákona . Ale abychom mohli efektivně řídit veřejnou správu , aby se zjistilo aktuálně , co se na jednotlivých ministerstvech děje , aby se našly případné úspory , aby zde byla nějaká veřejná kontrola , přichází hnutí ANO s návrhem , aby v rámci tohoto návrhu zákona byla přijata právní úprava , že jednotlivá ministerstva jsou povinna zveřejňovat už od přijetí zákona všechny tzv . živé smlouvy , to znamená , na základě kterých je plněno nebo bude plněno . A požádám tedy kolegy o podporu i tohoto pozměňovacího návrhu . Prozatím vše , jsem připraven na případné dotazy . Děkuji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name