2013-029-03-018
18. Návrh poslanců Jana Farského, Andreje Babiše, Pavla Bělobrádka a dalších na vydání zákona o Registru smluv a o změně zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 42/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu zpravodaji ústavněprávního výboru Janu Chvojkovi . Nyní zpravodajská zpráva Jana Birkeho za hospodářský výbor . Prosím , pane zpravodaji , máte slovo .
Poslanec Jan Birke
Děkuji , pane předsedající . Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky se tím zabýval na svém zasedání pod sněmovním tiskem 42 . Dovolte mi , abych vás seznámil s usnesením , které bylo označeno číslem 42 / 5 . Hospodářský výbor po vyslechnutí úvodního slova zástupce předkladatelů poslance Jana Farského a zpravodajské zprávě pana poslance Jana Birkeho , po obecné rozpravě a podrobné rozpravě přerušuje a přerušil projednání sněmovního tisku 42 a přijal usnesení pod římskou dvě , že žádá Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky , aby projednávání tohoto návrhu zákona přerušila a doporučila vládě České republiky , aby tento návrh zákona předložila jako návrh vládní . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu zpravodaji . Nyní zpravodaj kontrolního výboru pan poslanec Martin Novotný .
Poslanec Martin Novotný
Kolegyně a kolegové , ještě jednou pěkné dopoledne . Moje zpravodajská zpráva bude ještě kratší než mého předřečníka . Kontrolní výbor na své 5 . schůzi dne 10 . dubna 2014 přijal dvoubodové usnesení , jímž přerušil projednávání sněmovního tisku 42 a zmocnil mě , abych vás o tom informoval . Jakékoliv další vyjádření by bylo nad rámec tohoto velmi stručného usnesení kontrolního výboru , což by bylo z mé strany jako zpravodaje nepřípustné . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu zpravodaji Martinu Novotnému . Nyní zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj pan poslanec Jiří Petrů . Prosím , pane zpravodaji , máte slovo .
Poslanec Jiří Petrů
Děkuji , pane předsedající . Dámy a pánové , výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj na své schůzi 10 . června 2014 přijal usnesení , které máte ve sněmovním tisku číslo 42 / 8 . Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj po vyjádření zástupce předkladatelů Mgr . Jana Farského a po zpravodajské zprávě mé a po rozpravě doporučuje Poslanecké sněmovně sněmovní tisk číslo 42 zamítnout . Dále mě pak samozřejmě pověřil , abych vás s tímto seznámil . Dovolil bych si ještě také trošku nastínit část toho , proč došlo k tomu zamítnutí . Bylo tam samozřejmě mnoho výhrad , ale základní výhrady vycházejí hodně také z podkladu , který je v elektronické evidenci uveden 0042 / P ke kompatibilitě návrhu zákona o Registru smluv s právem Evropské unie . (V sále se zvedá hladina hluku.) Rád bych vás informoval , že směrnice 2004 / 17 / ES obsahuje ve svém článku 13 a také ve směrnici 2004 / 18 / ES článku 6 ustanovení , které stanoví , že veřejný zadavatel nezveřejňuje informace , jež mu byly sděleny hospodářskými subjekty a byly jimi označeny za důvěrné . Takové informace zahrnují zejména technická nebo obchodní tajemství a důvěrná hlediska nabídek .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Já vás přeruším , pane poslanče , a požádám vás o klid . Rozumím tomu , že diskutujete i jiné věci . Prosím , diskutujte je mimo jednací sál .
Poslanec Jiří Petrů
Děkuji . Z výše uvedeného je tedy patrné , že právní předpisy Evropské unie poskytují důvěrným informacím větší míru ochrany než návrh zákona o Registru smluv , který v této věci odkazuje na zákon o svobodném přístupu k informacím . Tento zákon sice zaručuje ochranu obchodního tajemství , jež povinnosti zveřejnění nepodléhá , avšak nikoli již informacím , které byly hospodářskými subjekty označeny za důvěrné a které zpravidla , nikoli však pouze a výlučně , zahrnují obchodní tajemství . Vzhledem k výše uvedenému by bylo žádoucí návrh zákona o Registru smluv upravit tak , aby odpovídal zmíněné právní úpravě Evropské unie . Druhá část výhrad tohoto podkladu hovoří o tom , že jako problematické je třeba také v § 7 návrhu zákona vyhodnotit automatické zrušení smlouvy v případě jejího nezveřejnění ani ve lhůtě tří měsíců ode dne , kdy byla uzavřena , lze vyhodnotit jako příliš rigidní a formalistický následek tohoto opomenutí . Takový přístup je v rozporu i se základními principy občanského zákoníku , který vychází z presumpce , že právní jednání , byť trpí nějakou vadou , je třeba vždy vykládat spíš jako platné než neplatné . Je - li neplatnost přeci jen dána , musíme dát přednost neplatnosti relevantní před absolutní . Relevantní neplatnosti se pak oprávněný subjekt musí včas dovolat , jinak bude jeho jednání považováno za platné . Bude - li smlouva bez dalšího zrušení pouze na základě nesplnění povinnosti k jejímu zveřejnění na straně nežádoucí situace spočívající ve zrušení právního jednání na soukromoprávní úrovni , jež si ani jedna smluvní strana nepřála a jež bude mít nepříznivý právní následek spočívající v nutnosti vypořádat bezdůvodné obohacení vzešlé z této zrušené smlouvy . Je tedy vhodné doporučit řešení otázky nedodržení povinnosti ke zveřejnění smlouvy spíše stanovením vhodných , dostatečně přísných sankcí na úrovni správního práva . Závěr z tohoto podkladu je potom takový , že navrhovaná právní úprava je proto částečně pouze slučitelná s právem Evropské unie . Myslím , že je to nad rámec požadavků Evropské unie . Děkuju .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name