Text view
109. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 296/ - třetí čtení
View options
Text: - Show: - Tags:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Já děkuji a prosím k mikrofonu pana poslance Grospiče, připraví se pan poslanec Opálka. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslanec Stanislav Grospič
Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně a kolegové, zejména vy mí předřečníci, kteří tak usilovně trváte na tom, že by se měl tento institut vrátit zpátky do projednání zejména rozpočtového a hospodářského výboru. Já si nemyslím, že kurzarbeit je věc samospásná, která vyřeší základní podstatu hospodářských krizí, ale každopádně ta zkušenost, která tu byla i ze sousedních zemí, vede k tomu, že může zmírnit dopady na zaměstnance. A jeden argument, který tady je potřeba zmínit, je ten, že poslední hospodářská krize od roku 2008 vytvořila relativně stabilní armády více jak půl milionu lidí bez práce. Ty dopady a ekonomické posuzování mají určitě velký význam ve vztahu ke státnímu rozpočtu, ale myslím si, že v pozměňovacím návrhu jsou věci zpřesněny, za jakých podmínek se bude poskytovat tato pomoc, a že tato brzda, která by mohla ad hoc jednou do budoucna sloužit při dalších hospodářských krizích, kterých určitě nebude Česká republika chráněna nebo z nich vyjmuta, je potřeba ukotvit ji v našem právním řádu. Čili z tohoto pohledu si myslím, že kurzarbeit má místo v našem právním řádu. Je konečně dobře, že pět minut po dvanácté byl tento návrh načten, může mít velkou šanci být součástí našeho právního řádu a z tohoto pohledu má mou podporu. Nevidím důvod pro to, aby se vracel zpátky do hospodářského nebo rozpočtového výboru.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Já děkuji a prosím k mikrofonu pana poslance Opálku. Připraví se pan poslanec Schwarz.
Poslanec Miroslav Opálka
Děkuji, paní místopředsedkyně. Po včerejší dlouhé debatě jsem nechtěl prodlužovat tuto debatu, ale protože tu zaznělo tolik informací, tak bych některé chtěl uvést na pravou míru. Není pravdou, že nikdo neposuzoval ekonomiku tohoto návrhu. Posuzovali ji v minulosti a posuzoval ji i výbor pro sociální politiku. Nemá menší váhu než rozpočtový či hospodářský výbor. Jednoduché počty: za prvé - kurzarbeit není povinný, je to jedna z možností, kterou může zaměstnavatel využít, když ví, že za nějakou dobu po živelní katastrofě nebo po krizi může nastartovat svou ekonomiku a nechce ztratit kmenové zaměstnance, kteří mu k tomu pomohou. Podílí se na tom 50 procenty vyplácené mzdy. Stát za toto přispívá pouze 20 % a nejvýše do 0,125 průměrné mzdy, jestli se nepletu. Takže je to pro stát levnější, než kdyby platil příspěvek v nezaměstnanosti u nezaměstnaného. Tak co chcete v tom rozpočtovém nebo hospodářském výboru ještě přepočítávat? Prostě pro stát je to výhodné. A jestli to je, či není výhodné pro zaměstnavatele, tak ten si to snad umí spočítat sám. A když si vzpomenu na dobu ministrování pana exposlance Nečase, tak byl zaveden taky obdobný systém školení a při tom školení zaměstnavatelé nemuseli odvádět celé sociální zabezpečení. Za dobu od září do prosince to stálo státní rozpočet skoro 10 mld. korun. Proto nastaly tyto brzdy, aby vláda mohla rozhodovat spolu s úřady práce, aby se toto už nestalo.
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name