|

2013-028-01-001

1. Návrh na vyslovení nedůvěry vládě České republiky

Date2015-05-26
Meeting2013/028
Agenda Item2013/028/001
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/028schuz/bqbs/b00100101.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   051 < Page 052 > 053

Předseda PSP Jan Hamáček Děkuji, pane poslanče. Dalším do rozpravy je pan poslanec Vilímec a připraví se pan poslanec Novotný. Poslanec Vladislav Vilímec Vážený pane předsedo, vážená vládo, kolegyně a kolegové, podobná hlasování o vyslovení nedůvěry vládě zažila Sněmovna již mnohokrát, jen je v posledních dvou volebních obdobích vyvolávala levicová opozice vůči pravicové vládě. Troufám si dokonce říci, že v minulých dvou volebních obdobích byla snaha tímto způsobem podrobovat vládu této zkoušce permanentní. V letech 2006 2010 tomu nahrával vyrovnaný stav sil mezi koalicí a opozicí. Jak víte, tehdy opozice, oranžovo-rudá opozice, nakonec jednou slavila vítězství. Bohužel tehdy neslavila vítězství Česká republika, protože svržení vlády přišlo přímo uprostřed českého předsednictví Evropské unii a poničilo naši pověst v zahraničí. O svržení pravicové vlády se sociální demokraté především pokoušeli i v minulém volebním období. Právo opozice vyvolat hlasování o nedůvěře vlády jsem vždy respektoval. I dnešní hlasování o nedůvěře vládě Bohuslava Sobotky a Andreje Babiše navzdory odhadnutelným hlasovacím počtům nepovažuji ani trochu za zbytečné, a to nejen kvůli evidentnímu střetu zájmů Andreje Babiše, ale proto, že jsem přesvědčen, že vláda - tato socialistická vláda - řídí zemi v mnoha ohledech špatně a zmateně. A tady je šest hlavních důvodů, proč si to myslím: 1. Po roce a půl je jasné, že vláda nemá žádný sourodý program. Ukazuje se, že mix typicky levicové strany, klidné síly a hnutí, které prosazuje své byznysové zájmy, nemůže dobře fungovat. Již v diskusi při prvním čtení návrhu rozpočtu na rok 2015 jsem si tehdy coby nový poslanec všiml, že názory sociální demokracie a ANO 2011 jsou například v daňové oblasti naprosto rozdílné. A tyto rozdíly jsou stále patrnější. To nejsou rozdíly v maličkostech. To jsou spory a rozdíly o velmi zásadních věcech, o počtu sazeb daně z přidané hodnoty, o progresivním zdanění, zvýšení daní vůbec atd. A to je vždycky pro každou ekonomiku škodlivé. 2. To, co vláda přes názorové neshody stihla prosadit, lidem mnohdy nepomáhá, ale naopak jejich životní vyhlídky zhoršuje. Sociální demokracie ve vládě prosadila kromě třetí sazby DPH a zrušení zdravotnických poplatků také faktické zrušení druhého pilíře důchodové reformy, aniž by řekla, kde chce brát v budoucnosti na důchody. Názory takzvané důchodové komise pod vedením profesora Potůčka, která chce stanovit důchodové odvody v závislosti na počtu dětí, považuji za úplnou fantasmagorii. 3. Myslím si, že Andrej Babiš již definitivně odložil svou předvolební masku a skutečně bezprecedentně využívá politiku k podpoře vlastního byznysu. Obávám se, a tady navážu i na slova pana poslance Blažka, že tyto důsledky si před volbami voliči, masírováni drahou reklamní kampaní, ani neuměli představit. Možná někteří věřili, že Andrej Babiš díky svému miliardovému majetku nemá potřebu využívat politiku k dalšímu zbohatnutí. Tato představa ale byla zřejmě naivní. Abych mu úplně nekřivdil, možná to dělá i proto, že zjistil, že pod tlakem sociálních demokratů stejně nic moc užitečného prosadit nemůže. Jeho boj proti některým nesmyslům, které prosazují levicoví ministři, není tak ničím jiným než dočasnou pózou. je to jak chce, pro Českou republiku a její renomé v zahraničí je to špatně, jak si obě vládní strany rozdělily úlohy. A jak snadné je přihrát si ze zákona miliardové výhody, ukazuje nejlépe středeční hlasování o biopalivech. 4. Nechci posuzovat úplně odborné předpoklady Andreje Babiše k zastávání tak náročné pozice, jako je pozice ministra financí. Musím ale konstatovat, že většinou jeho vystupování a jeho argumentace nepřesvědčuje. Dobře víte, že vesměs na dotazy opozice a někdy i koaličních partnerů neodpovídá, a pokud ano, tak vše převede na obvyklá témata - karuselové podvody, boj proti těmto podvodům a na nějaký chorvatský model, kterým se inspiruje v rámci registračních pokladen. Dnes se opět neváhal Andrej Babiš pochlubit tím, že od roku 1997 je prvním z ministrů, který zajistil snížení státního dluhu o zhruba 20 miliard korun v roce 2014. Měl by také ale uvést, že ještě v roce 2012, k 31. 12. 2012, byly rezervy, které se vytvářejí za účelem zajištění likvidity státní pokladny, vytvořeny ve výši 140 miliard. K 31. 12. 2014 je to pouze 11 miliard. Také by měl vysvětlit, z jakých takzvaně dočasně volných cizích finančních prostředků uhradil v tom minulém roce více než 50 miliard korun, aby dosáhl účetně kýženého snížení státního dluhu o 20 miliard korun. Pokud Andrej Babiš financím aspoň trochu rozumí, musí vědět, že účetní operace snižování rezerv a v minulém roce i zapojení takzvaných cizích prostředků na účtech státní pokladny žádné reálné snížení dluhu nepřinese. Z jeho opakovaných výroků o snižování dluhu soudím, že to buď a na veřejnosti jen blafuje, nebo to neví, a pak je to ještě horší. 5. Na této vládě mi vadí chování některých dalších ministrů a také jejich vzájemné spory, které blokují projednávání potřebných zákonů. Spory mezi ministrem zdravotnictví a ministrem financí, spory ministra vnitra s ministrem financí, ale také spory ministryně pro místní rozvoj s ministrem financí, tedy dvou ministrů téže koaliční strany. Pan vicepremiér Babiš dnes prohlašoval, že chce pracovat, že v zásadě jednání ve Sněmovně ho zdržuje, že chce přijímat zákony, ale některé zákony si vlastně ministři mezi sebou přehazují jako horké brambory a jen těžko lze říci, jaký záměr s nimi vláda vlastně . Uvedu jeden konkrétní příklad, zákon o kontrole ve veřejné správě. Pan ministr Dienstbier ho prostřednictvím Legislativní rady vlády posílá k přepracování. Andrej Babiš si ho naopak pochvaluje a spílá Legislativní radě za to, že zákon snižující počty zbytečných kontrol ve státní správě blokuje. Obzvlášť pikantní jsou takové rozpory v okamžiku, kdy se zástupci vlády sejdou na jednom místě, třeba nedávno na sněmu Svazu měst a obcí, kterého jsem se zúčastnil. Když se starostové Andreje Babiše zeptali na důvody zavedení třetí sazby daně z přidané hodnoty, prohlásil, že on za ni nemůže, protože takový nesmysl přišel ze sociální demokracie. Opravdu je tohle vláda, která , co dělá? 6. Za šesté a za poslední se mi nelíbí, že vláda se zavedením registračních pokladen, resp. elektronické evidence tržeb, chystá dusit nejaktivnější lidi v naší společnosti, živnostníky a malé podnikatele, a to zbytečně, protože tato povinnost, která zatížit tisíce lidí v Česku, ještě ani v tom tolikrát zmiňovaném Chorvatsku fakticky celkové daňové výnosy nezvýšila. Dámy a pánové, vláda Bohuslava Sobotky a Andreje Babiše měla rok a půl na to, aby ukázala, že může dobře fungovat. Namísto toho předvádí permanentní bitky mezi ministry navzájem, v osobě Andreje Babiše ztělesňuje ten největší střet zájmů, jaký si můžeme představit, a prosazuje nedomyšlené kroky, které jsou v rozporu s dobrou správou věcí veřejných. Chápu, že postoj opozice vládu rozčiluje, přesto si ale myslím, že by vláda neměla dnešní hlasování považovat za nějaké pro ni zbytečné divadlo. Naopak si myslím, že by dnešní diskusi měla přijmout jako dobře míněnou výzvu a příležitost k tomu, aby se zkusila obhájit a vysvětlila nejasnosti kolem své práce nám i celé české veřejnosti. Pokud takové vysvětlení nedá - a zatím se mi nezdá, že by dala - pak by měla ve stávajícím složení skončit. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name