32. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 464/ - prvé čtení
Předseda PSP Jan HamáčekKolegyně,kolegové,jávásprosím,abystezaujalisvámístaanediskutovaliaumožnilipanuposlancidokončitjehoobsáhlýprojev.Poslanec Jiří ZlatuškaJeotázka,jestlitaktopojímanánováakreditaceskutečněsnížívnitřníbyrokraciiaadministrativnízátěžnavysokýchškolách,anebopovedejenomktomu,žesebudoudělatspoustyformálníchstylistickýchcvičenínanormy,kteréjsoutímprocesemvyžadovány,nicméněnejsoupodstatnézhlediskaivěrohodnostitoho,cosenavysokýchškoláchodehrává.Mnohemdůležitějšímprvkem,kterýchybídnešnímakreditacím,jetransparentnost.Průhlednosttoho,jakjsouposuzoványjednotlivénávrhy,jakseknimchovajípodkomise,akreditačníkomiseajakýmzpůsobemjezamezovánotomu,abysevtomakreditačnímprocesuuplatňovalyvlastnízájmyčlenůpodkomisíreprezentujícíchzájmysvýchinstitucínebozájmyvlastní,nikolizájmyvzdělanostijakotakové.Dalšíproblémsakreditacemijevcelémtompojetíoblastívzdělávání,kterémajíbýtvyčleněnyadefinoványnařízenímvlády.Tadysevlastnějednáoto,ženařízenímvládybudestanovenastrukturavědníchoborů,vekterýchprobíhávzdělávánínavysokýchškolách.Přestávátobýtzáležitostíakademickévědeckékomunity.Stávásetozáležitostípolitickéhorozhodnutíazávaznéhododržovánítoho,cojetímpolitickýmorgánem,tedyvládou,dotohozapsáno.Příprava,takjakprobíhádnesnaúrovnipříslušnýchpracovníchskupin,vypadájakoproces,kterýjevzácnědemokratický.Účastnísehospoustapracovníkůzvysokýchškol,nedělátoMinisterstvoškolstvívnitřnímipracovníky.Nadruhoustranu,kdyžsepodívámenadetaily,takzjistíme,žetenprocesvžádnémpřípaděnenítakhlepříznivýaženaopakvsoběmůžeobsahovatopětkrokzpětvpodoběpetrifikaceastrnulostisystému.Dopracovníchkomisí,kterédnespracujínanáplnipříslušnýchoblastístudia,bylibezjakéhokolitransparentníhozpůsobuvýběrunadelegovánipracovnícistávajícíchvysokýchškol,kterýmnebylodánoanipřesnézadánítoho,dojakémíryvýsledkyjejichčinnostibudounějakouzávaznounormoujenomdoporučením,kčemutovlastněbudepoužito,nicméněmělisivesměsmožnostohlídat,abyjejichpartikulárnízájmynebopartikulárnízájmyjejichinstitucíbylyvpřipravovanýchnormáchnebostandardechzahrnuty.PokudněkdoučípředmětXYnapříslušnévysokéškole,taksejinýmislovybudesnažit,abypožadavkytoho,čemuonsevěnuje,bylyzahrnutydotěchbudoucíchstandardů.Jakmiletotonechámeprojítmechanismem,kterýbudezakotvenvnormě,kterábudedánanařízenímvlády,takjakákolivinovace,kterávbudoucnubudenavysokýchškoláchprobíhat,budepřirozeněnarážetnato,ževokamžiku,kdyseněkdopokusíinovovat,taksedozví:Noalevnařízenívládyjenapsáno,žestudijníprogramymajívypadatjinak.Tohlesevýraznýmzpůsobemtýkátřebapožadavku,jaksipředstavujeme,žemajíbýtvzdělávániučitelénaučitelskýchoborech,alejsoutonejentytopříklady,jsoutoipříkladyoborů,kterésepřirozenýmzpůsobemvyvíjejíaměnísetamněkteráparadigmatapráce.(V sále je setrvalý hluk, okázalý nezájem o projev řečníka.)Návrh,takjakjedneskoncipovánsvouneprůhlednostíatímpolitickýmrozhodováním,jeopakemtoho,jakbytomělovypadat.Tenprimárníkonsenzusbymělbýtnaodbornéúrovninejvýšnějakýchodbornýchspolečnostíasvýraznýmvstupemzainteresovanéveřejnostitam,kdetomávztahnadalšípůsobenísměremkespolečnostijakotakové.Současnýnávrhjeopaktohoto,spíšpřinášístrnulost.Vestudijníchprogramechseneuvažujesvýraznoupodporoutoho,počemvoláipraktickásféra.Modelystudia,kteréjsoutřebaběžnéveVelkéBritániivpodobětzv.sendvičovéhostudia,kdejeinstitucionálněmožnéprokládatstudiumspraktickýmpůsobenímvprůmyslovépraxi.Svázánípoplatkyzadelšídobustudiaazpřísněnítěchtoparametrůmůževéstzasektomu...(Řečník se odmlčel a žádá pohledem předsedajícího o zjednání klidu v sále.)