32. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 464/ - prvé čtení
Předseda PSP Jan HamáčekJáseomlouvám,paneposlanče,aleprosímvšechnykolegy,abyseztišilianediskutovaliběhemvašehoprojevu.Děkuji...Prosímopravduvšechnykolegy,abynediskutovali,včetněministrů.Poslanec Jiří ZlatuškaIjápovažujipanaministrazakolegu.Takžekonglomerátzměnjetakový,žejsouvtomvěci,kterénikohopřílišneurážejí,jevtompárvěcí,odkterýchsiomezenýpočetaktérůslibujejakýsipozitivnívýsledek.Tamsejednápředevšímoinstitucionálníakreditace,kdelépesituovanéškolydoufají,žebysetadytímtozpůsobemmohlyvlastněoddělitodsoučasnéhosystémuazavéstsizpůsobakreditacívnitřních,kterýbudedoznačnémírynezávislýnazbytkuprostředívokamžiku,kdysejiminstitucionálníakreditacipodařízískat.Pokudjstepozorovaliněkterávyjádřenísoukromýchvysokýchškol,takiztohotosektoruvysokéhoškolstvízaznívalynaděje,žesezměnouakreditacíbynapř.mohlypominoutproblémyskvalitouneboskritikoukvalityněkterýchvysokýchškol,ukterýchsednesuvažujeoodnímáníakreditaceneboodnímánístátníhosouhlasu,atadytatozměnajimposkytujejistouformunadějedobudoucna.Vněkterýchpřípadechjetodokoncespojenostím,žefunkcionářitakovýchtoškolpůsobilipřímovministerstvemadministrovanýchprojektech,kterépřipravovalyobsahsystémukvalifikacívysokéhoškolství,nebovprojektech,kdyministerstvojakýmsizvláštnímzpůsobemrozdávápenízevmezivysokéškolyvrámciprojektukraje.Původnípředstavabyladokonce,žebyzdebylydesítkytisíclidínavysokýchškolách,kteříbybylivykazováni,jakožepřipravujístrategievysokýchškol.Zaměřenotobylojennato,abysiMinisterstvoškolstvívytvořilovětšípočetzavázanýchaktérůvevysokoškolskémprostředíprostřednictvímdistribucefinancí.Tadytentoaspektdistribuovánífinancíbychdoporučovalneopomíjetujakýchkoliargumentů,kterépoukazujínashoduMinisterstvaškolstvísněkterýmisoučástmireprezentacevysokýchškoltam,kdesejednáoustanovení,kterájsousvýmzpůsobemprázdná.Jesymptomatické,žeseobčaspodporatétonovelespojujestím,žesoučasněslyšíme,ževysokéškolydoufají,žeMinisterstvoškolstvízajistívícepenězzejménaproveřejnévysokéškoly.Aobjevujesetosoučasněstím,žesevmédiíchpoužívajíznačněpodhodnocenéúdajeofinancovánívysokýchškol,častovespojenístím,žesepoukazujejennavýšipříspěvkunavzdělávacíčinnostveřejnýchvysokýchškol,zatímcomezinárodněvokamžiku,kdysemluvíofinancovánívysokýchškol,taksetímmíníinstitucionálnífinancování,vokamžiku,kdysemluvíofinancovánívysokýchškolzveřejnýchrozpočtů,taksetímmíníopravduvšechnyveřejnérozpočty.Podleposledníchdostupnýchdatzvysokýchškoltatomíraje1,11%HDP,tohleječíslozarok2013,novějšídatakdispozicinejsou,protoževeřejnévysokéškolyzatímneodevzdalysvézprávyohospodaření.Alevokamžiku,kdytoporovnátestímtlakem,kterývycházízčástek,kteréjsounapolovičníúrovni,asouzněníministerstva,stím,žesoučasněslibuje,žetadytytověcinavýšíanikdynepřistoupíktomu,abytytoúdajerozporovalo,takjenamístětodávatdohromadyspodporou,okterésepotémluví.Cosetýčekonkrétníchčástí,kteréjsouvnoveleuvažovány,jakopozitivumvidímupřesněníněkterýchsprávníchprocesů,kterévdobě,kdybylynastavenystávajícímzákonem,nebylyvyjasněnydotémíry,žebybylajasnámezihramezitím,cojestanovenoexplicitněvzákoněovysokýchškolách,ajakýmzpůsobemsesprávnísoudnictví,zejménaNejvyššísprávnísoud,budedívatnatyoblasti,kderozhodovánínavysokýchškoláchmápovahurozhodováníoprávechstudentů,astímsouvisejícídůsledkyproaplikovánísprávníhořádu.Vdobě,kdybylstávajícízákonpřijímán,nebylatatooblastzdalekarozpracovanápříslušnýmijudikáty,neexistovalapraktickyvůbecanipraxeelektronickékomunikacezejménameziškolamiastudenty.Vtétočástiposunnatechnickéúrovnijevnovelezahrnut,hodnotilbychhojakojednoznačněpozitivní,nicméněbychhovžádnémpřípaděneřadildokategorienějakýchreforemnebonějakéhoovlivňovánívysokéhoškolství.Jetotechnickázáležitost,kterájepotřebná,nicméněnesleduježádnýgrandióznícílaužvůbecnecíl,kterýmjepotřebasenějakpřílišpyšnit.Vsektoruvysokýchškoljepotřebadělattakéjiné,podstatnějšízáležitosti.Jednazoblastí,kterýchsenoveladotýká,jsouakademičtípracovníci.Zaznělozdekonstatování,žesenovězavádíkategoriemimořádnéhoprofesora.OdbývaléhoministraapředsedyODSFialyjsmedokonceslyšeli,žejetokategorie,kterounášsystémdosudnezná,ajakministr,takbývalýministrsevyjadřovaliktomu,jakjetadytotopozitivníkrokdopředu.Troufámsistímhlepohledempolemizovatatvrdit,ževoblastiakademickýchpracovníkůtaúpravanaopakznamenámalýkrokzpětoprotisoučasnémustavu.Tenkrokzpětjedántím,ženovelataxativněpožaduje,abymístadocentů,profesorůbylaobsazovánapouzetěmi,kteříprojdouhabilitačnímnebojmenovacímřízením.Jinýmislovytěmi,kteřízískajítyčeskétituly-ajsoutotitulyvuvozovkách,protožefaktickyžádnýzákonjenezavádí,žádnýzákonnezakazuje,abykdokolisiusmyslí,sipsalpředjménodoc.Neexistujezákon,kterývámtadytohletozamezuje,azhlediskaustanovenívlistiněprávjakmilenemátezákon,kterývámudávápovinnost,nemusítetorespektovat.Takžeiti,coneprošlihabilitací.Kdyžsinapíšetedoc.předjméno,nenajdetevčeskémprávnímřáduustanovení,kterébyvámtohletozakazovalo.Totéžuprof.Tentozákonobsahujenovéustanovení,kteréstanoví,žepracovnímístasemohouobsazovatpouzetěmi,kdoprošlijmenovacímnebohabilitačnímřízením.Mírnělepšíformulacimělmeziroky1997a1998návrh,kterýtehdypřipravovalasociálnídemokracie,nanovýzákonovysokýchškolách,kdeserozlišovalopostavenídocentaaprofesoranavysokýchškoláchato,cobylovnávrhuténovelynazvánohodností.Rozdělilosejménopracovníhomístaodtoho,cojezískávánonazákladějmenovánídocentemneboprofesoremodrektoravysokéškolyneboprezidentarepubliky,aexplicitněsezavedlyjakzkratky,takprávníustanovení,kterétenstav,kterýbylvcelkuběžnývminulostiujmenovanýchdocentůneboprofesorů,kteřímohlibýtustanoveninapříslušnépracovnímístonebonemuseli,vymezovalyvzákoně.Totosenedostalodostávajícíhozákonapřijatéhosúčinnostíodroku1998.Sociálnídemokracietehdytennávrhstáhlaanikdyužtadyvtomtonebylopokračováno.Současnýnávrhzavádíspojenímezipracovnímmístemazískanýmtitulem.Jetoomezení,kterézdedosudnebylo.Totoomezenízdánlivěvypadájakokrok,kterýmůžezabránitnějakýmnepravostem,nějakýmmanipulacímstěmimísty.Aletotojepravdanejvýšvokamžiku,kdysepodívámejenomnatuzemskédomácíprostředí.Vokamžiku,kdysiuvědomíme,žehabilitačnířízeníařízeníojmenováníprofesorem,takjakjejpředpokládánášzákon,nenípřístupnéproakademicképracovníkyzahraničníchvysokýchškol,zejménavysokýchškol,kteréjsouvyloženěkvalitní-řekněmehypotetickýpříklad,žebysempřicházelnějakýprofesorzOxfordunebozHarvardu-takvtakovýchpřípadechjakmilesvážemetenpseudotitulspracovnímmístem,taktímdělámeomezeníprointernacionalizacinašichvysokýchškol.Tentonávrhnovelyproblémřešíkategoriímimořádnéhoprofesora,cožjekategorie,kterásenetýkáudělenínějakéhoosvědčení,titulunebopseudotituluvesmysludocentaprofesortak,jakjetoutěchnašich,alevážetonapůsobenípříslušnéhopracovníkanadanémpracovnímmístě.Jinýmislovy,nezřizujenovoukategoriiuznávanéhotitulu,alezřizujekonkrétníjménopracovníhomísta,kterélzezříditnavysokýchškoláchstímtovymezením.Naprvnípohledtovypadájakochytráhorákyně,kteráobcházíproblémjisténekompatibilnostistředoevropskéhosystémuvědeckopedagogickýchhodnostíatoho,cojezvykemvanglosaskémsvětě.Alejennaprvnípohled.Komplikacenastanouužvokamžiku,kdybymělyvysokéškolyvypisovatvýběrovářízenínaobsazenítakovýchtomíst.Vokamžiku,kdyvypíšeškolařízení,kdepoptáváobsazenímístaprofesora,taktobudesamozřejmětennášprofesor,kterýdostalněkdyvminulostinaPražskémhraděpodepsanýdekretavKarolinunebopoštouzaslanýdekretojmenováníprofesorem.NebudetotenzahraničníprofesorztohoOxforduneboHarvardu.Pokudškolabudechtítvzítněkohozezahraničí,budemusetpoptávatobsazenítépracovnípozice,kterásejmenujemimořádnýprofesor,cožjejinápozice,nežkterájeurčenaprotynašeprofesory.Aprozměnučistěhypotetickyvokamžiku,kdysenajdetuzemskýuchazeč,kterýbudeshodouokolnostílepšínežtizahraniční,kteřísenatobudouhlásit,takvypsanéřízenísebudevztahovatpouzetadynatohlenověvytvářenépracovnímísto.Dovedusipředstavit,ževtuzemskémprostředítadytobezproblémůškolynějakýmzpůsobem-jánevím,jestliošulíjepoužitelnýtermín,aleprostěobejdoutak,jakjenačeskýchinstitucíchzvykem.Aletohlezasenarazínastandardy,kterébychomměliuplatňovatvzhledemkzahraničnímuprostředí.ExistujespolečnádeklaraceEvropskékomiseaEvropskéuniverzitníasociaceovytvářeníevropskéhouniverzitníhoprostoru,kdejecílzveřejňovatveškerávýběrovářízenínaobsazovánímístvědeckýchpracovníků,cožjsousamozřejměitidocentiaprofesoři,mezinárodnímiřízeními,kterájsouuveřejňovánanajednomserveruEURAXESSEvropskékomise.Cobudepoptávánovtakovémtovypsánípracovníhomísta?Tennášprofesor,nebotenmimořádnýprofesor?Jakýmzpůsobemtohlebudekombinováno?Ajakbudemepůsobitnazahraničí,abychomnepůsobilidojmem,ževlastněto,covypisujeme,to,cobývázvykembrátjakostanovenáspecifikace,kteroutyinstitucetakédodržují,takjakýmzpůsobemseuvnitřnašichinstitucíchovámektomu,ževlastnětyhlekategoriepřecházímeazacházímesnimipraktickylibovolnýmzpůsobem?Totojedrobnáilustracetoho,cozůstalovnávrhupotěchvšechmožnýchzměnáchazůstalotamproto,žepůvodnípředstavavdoběreformyzajistitmožnostipůsobenívynikajícíchodborníkůzpraxenamístech,kteráodpovídajíprofesorůmnavysokýchškolách,sinevšímalatoho,žetotomajívysokéškolymožnostvrámcizákonauplatňovatuždnes,asnažilasenajítzpůsob,kterýmpodpoříjakousiosmózumezitímakademickýmprostředímaprostředímprůmyslovýmpraktickýchfiremníchaplikací.Záležitostjednoznačněpozitivní,nadruhoustranutěmipostupnýmikroky,jaksepřipravovalydílčínovely,ato,cozbylodnesnaMinisterstvuškolství,dovedenádosituace,žeřešípraktickyjenomzvláštnípřípadnekompatibilitynašichtitulůsezahraničnímpůsobením,atoještězpůsobem,kterývžádnémpřípaděneníakceptovatelný,neníbezproblémů.Tvrdím,žetatoúpravaneposunujenaševysokéškolyklepšímu,ubírájimmožností,jaksemohouvesvépersonálníprácichovat,atoinavzdorytomu,coříkajíněkteříkolegové,kteřítvrdí,žejsouabylivždyckyzastáncifunkčníchmístprofesorůnebodocentů,přestožetěchtomíst,těchtomožnostívdoběanamístech,kdetohomohlivyužít,nevyužili.Dalšíproblém,kterývnovelevidímvsouvislostisezákladnímitématy,kteréjsouhodněviditelné,tojsouproblémysakreditacemi.Myšlenkazjednodušitakreditaceprozavedenéinstitucevedektépředstavěinstitucionálníchakreditací.Jakmileješkoladostatečněrenomovaná,získáoprávněníprovádětprocesjakésicertifikacestudijníchprogramů,kterérealizujevesvévlastnírežii,nebudesemusetskaždoujednotlivostíobracetnajinouinstituci.Nicméněvtomprocesuakreditací,takjakjepopsánvnovele,vidímznačnéproblémy.Jedenztěchproblémůjeto,cozdezmiňovalapaníposlankyněPutnová,totižnehotovýobrázekotom,cojednotliváustanoveníznamenají.Významjednotlivýchustanovenívzákonějedánažpodzákonnýminormamiajevzásadějedno,jestlijetovyhláškaMinisterstvaškolství,nebonařízenívlády,alebeztohoabybylojasné,jakvypadáobsahtadytěchtonorem,nenídostdobřemožnédohlédnoutdůsledkůtoho,cojestanovenovnovelejakotakovéacomůženaprvnípohledvypadatdocelarozumnýmzpůsobem.Ďábelmůžebýtskrytývdetailechaproblémypodzákonnýchnoremjsouzcelazásadní.Skutečnost,žeMinisterstvoškolstvíodmítlopřipravittynormytak,abybylykdispozicisoučasněspředkládánímnovelydovlády,neřkulidoprvníhočtenívPoslaneckésněmovně,považujizavelmizávažnouchybu.Žádalijsmetadyototo.Explicitněsenámdostaloodmítnutí.Explicitněsenámdostalopoukazunato,žemámebýtspokojenipouzesvěcnýmizáměrytěchpodzákonnýchnorem,nikolisjejichkonkrétnímzněním.(Velký hluk v sále.)Akreditace,takjakjenarýsovánavnovele,uněkterýchreprezentantůakademickéobcenevzbuzujepřílišvelkéobavyztohodůvodu,žeříkají:Celýtenmechanismusinstitucionálníakreditace,pokudsehonepodařípoužívat,takzůstanevzásadětenproces,kterýmseprocházelonyní.Budouseakreditovatjednotlivéstudijníprogramyapouzesenevyužijeceléhotohomechanismu,kterýjetampřipravován.Tenmechanismus,zdůrazňuji,nebylžádnýmzpůsobemtestovánzhlediskatoho,jakbudevypadatjehoprováděnínavysokýchškolách,jakbudouvypadatpříslušnénormy,kterépředpokládajíkontrolukvalityavnitřnístandardyvysokýchškol.Myjsmenatotopřijednánívnedávnédoběupozorňovalizástupceministerstva.Dozvědělijsmese,žepilotovánítadytakovýchprocesůnenímožné.Kdyžsealepodívátedotoho,jakénovéinstituceajaképrocesynormazavádí,jevelmidůležitévidět,jakvlastnětadytyhletyvěcibudouvypadat.(Hluk v sále stále sílí. Poslanci ANO se shlukují před svými lavicemi.)Velkáotázkaje,jestlitaktopojímanánováakreditace...(Odmlka pro silný ruch v sále.)