32. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 464/ - prvé čtení
Předseda PSP Jan HamáčekAno.Jápožádámlevoustranu,abyseztišila.Děkuji.Poslanec Karel RaisTobychbyldocelarád,děkuji.Předseda PSP Jan HamáčekZasealenalevéstranějejichtamnejvíc,takže...Poslanec Karel RaisNoje,alejsoutakynejhlasitější.Předseda PSP Jan HamáčekNe,tobylazméstranynadsázka.Prosím.Poslanec Karel RaisDobrá.Tonenímůjproblém.Tojevášproblém.Jámámsvýchdost,jakjsteviděldopoledne.Čiliodtédobysedělalyanalyticképráce,aletobylyvšeckodílčí,kterébylysoustředěnynajednuvěc.Domnívámse,žetotojesystémovýnedostatek,kdyjepotřebavykonatnějakýskutečněanalytickýexpertnírozboradáthodohromadysestrategickýmirozvojovýmisměryMinisterstvaškolství,atosebohuželnestalo.Myneustáleslyšíme,žechybífinancevevysokoškolskémsystému.Atytonářkyjsouspojenysrealitou,kterájevněkterýchpřípadech-alezdůrazňujivněkterýchpřípadech,abytozasenebylošpatněinterpretováno-kterájeodlišná.Mám-liparafrázovatvýrokjednohodřívějšíhopolitikazlevéstranyspektra,paklzeříct:vevysokoškolskémprostředízdrojejsou.Druhávěcvýukyje,jakjesniminakládáno.Mimořádněvelkázátěžpřímévýukyvedenejenomkbiflováníakbezduchémumentorovánízestranystudentů,kteřínerozvíjejísvojiosobnost,alezejménakladevelkénárokynamzdovénákladyfakult.Sníženípřímévýuky,dotace24,20hodintýdně,bylstrategickýcílmnohauniverzitužpředdesetipatnáctilety-apodívejmesenadnešnírealitu.Výukavtomtorozsahuzajišťujerelativněpohodlnýživotlidem,kteříbysevpraxiasineuživili.Vesrovnánísezápadnímiuniverzitamimámejednoznačněkapacitnědvojnásobnědražšívýuku.Potřebujemenastejnýtituldvakrátvícepřímévýukynežnapříkladanglickéuniverzity,cožjepikantnízejménapřiorganizacitěchněkolikamáloskutečnýchspolečnýchstudijníchprogramů,kterésezahraničnímiuniverzitaminěkteréčeskéuniverzitymají.Pročtotakje?Noprotožesenechovámemanažersky,protožejsmemnohokrátevpoziciúřadupráce,kdyprojedincebezpublikačníavědeckéčinnostizajišťujemejejichexistenci.Apodívejmesenastrukturuzastupitelůvakademickýchsenátech.Univerzita,kterázaměstnávácelkemtisícepracovníků,ztohostovkyprofesorůadocentů,máobdobnoustrukturutěchtozástupcůvakademickýchsenátech.Dalšínesrovnalost.Nestejnádélkafunkčníhoobdobívrcholovýchakademickýchfunkcionářůvysokýchškol.Taječtyřirokyačlenůakademickéhosenátutřiroky.Vtétosituacisemůžestát,ačastosetostalo,žeakademickýsenát,kterýzvolilrektoraneboděkanafakulty,vprůběhujejichpůsobeníkončísesvoučinnostíapovolbáchjenahrazennovýmsvícečiméněobměněnýmičleny.Jeotázkou,zdarektorčiděkanmůžesnověsloženýmsenátemdobřespolupracovat,nebosnímbudebojovat.Atojevšejenomproformálnízáležitost.Nenísladěnofunkčníobdobírektoračiděkanasfunkčnímobdobímpříslušnéhosenátu,cožbychommohlipozměňovacíminávrhysnadnovyřešit.Pročtytoaobdobnéorganizačnízáležitostinejsouvpředkládanénovele?Zadalšínevýhodyvidím:rigidnídefiniceakademickéhopracovníkavysokéškoly,kteráneumožňujevětšízapojeníodborníkůzpraxenavyššípedagogickámísta.Totojeobrovskéminus,ajestližesetadyhovořiloomimořádnýchprofesorech,takbychchtělupozornitpanaministra,žebylrozdílmezimimořádnýmprofesoremaprofesnímprofesorem.Tojevelkýrozdíl.Timimořádnípracovnícitadyjsou.Toumožnilipředcházejícívysokoškolskýzákon.Podmínkypropůsobenízahraničníchodborníkůztěžujíinternacionalizacičeskýchvysokýchškolajejichspoluprácisrenomovanýmizahraničnímiuniverzitami.Vdobě,kdyjsmeinvestovalimiliardykorundovýzkumnýchcenter,jenutnévytvořitpodmínky,abychomzískávalisnadnoskutečněkvalitnízahraničníodborníky.Stěžejníprofilujícípředmětymusívmagisterskémstudiunejenomgarantovat,aleivyučovatčeskýdocentneboprofesor.Zahraničníodborníksodpovídajícímtitulemmusíprojítčeskýmhabilitačnímřízením,cožjesvýmzpůsobemsměšné.Přitomjdeorenomovanějšízahraničníodborníky,nežjsoučlenovévědeckéradyvysokéškoly,kteříotévěcirozhodují.Tadysimyslím,žejepotřebaudělathodněvěcí.Pakto,cosetadytakymluvilo,jakýkolistudijníprogramspojenýsbezpečnostíČeskérepubliky,krizovýmanagement,budemusetkroměakreditačníhoúřaduschvalovatiMinisterstvovnitraaMinisterstvoobrany.Taktobysedalypopisovatnedostatkytohonávrhupoměrněhodně.Zmediálnězajímavýchpřípadůbychtadyuvedlpředávánínebozbavováníseakademickýchsvobodatobychukázalprávěnapříkladujmenováníprofesorůprezidentemrepubliky.Domnívámse,žepokudakademickáobecreprezentovanávědeckouradouvysokéškolysvobodněakorektněprojevísvouvůlijmenovatkonkrétníhodocentazajehoceloživotnípedagogickouavědeckovýzkumnoupráciprofesorem,pakbychomtentoprocesjmenovánínemělidávatmimouniverzitníprostředí.Jezřejmé,žejdeonesystémovýkrok,kdyžcelýprocesjmenováníprofesoremprobíhávrámcirezortu...(Odmlka pro hluk v sále.)