2013-027-04-008
8. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 368/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Petr Gazdík
Hezké dobré odpoledne . Děkuji panu ministrovi za jeho poznámku . Dalším v pořadí je pan poslanec Jeroným Tejc . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Jeroným Tejc
Děkuji za slovo . Já si dovolím na začátku poděkovat panu ministrovi za to , že akceptoval většinu připomínek , které už zazněly na jednání výboru . Myslím si , že bude čas , abychom si i na základě dnešní debaty ještě v rámci garančního výboru , budeme - li tedy určeni garančním výborem , řekli , jaká stanoviska k jednotlivým pozměňovacím návrhům nakonec budou , a myslím si , že o řadě z nich ještě můžeme debatovat . Patří k nim určitě možnost finančních a celních orgánů nahlížet do registru , protože jedna věc je obecná možnost , kterou dáme tímto zákonem , a druhá je , že chceme vědět , a to bylo to , čeho jsme se nedopátrali , když jsme se dotazovali předkladatelů na jednání výboru , kde konkrétně , v jakých případech , a myslím , že to si ještě můžeme ujasnit a na základě toho určitě Sněmovna rozhodne . Chtěl bych říct , že rozhodně platí , že ten zákon má smysl . Já osobně jsem také stoupencem toho , abychom přijali tvrdší verzi zákona , abychom v této souvislosti jasně řekli , že opakovaný přestupek v některých případech může být trestným činem jednoduše proto , že ti , kteří odmítají platit pokuty anebo páchají přestupky s tím , že vědí , že stejně na nich si stát nic nevymůže , žádný vyšší trest nepocítí . Ale v souvislosti s tím , co říkal už pan ministr , platí , že tady je určitý princip zdrženlivosti , má tady platit subsidiarita trestní represe , a tedy trestní právo má nastupovat až tehdy , kdy selhávají ostatní prostředky . Podle mého názoru by nejsprávnějším řešením bylo , abychom v některých případech v budoucnu umožnili rozšíření tohoto registru , resp . opakování přestupků , jako možnost posouzení v případě trestných činů , kde by hrozilo domácí vězení . Není možné teď připravit pozměňovací návrh , nemohlo ani tu verzi předložit Ministerstvo vnitra , protože neexistuje na Ministerstvu spravedlnosti elektronický monitorovací systém , který by umožnil to , aby v té chvíli všichni přestupci dodržovali podmínky domácího vězení . Pokud by elektronický systém nevznikl , muselo by se postupovat podle stávající praxe , a to je kontrola probační a mediační službou . Ta je za hranicí svých možností . V zásadě soudci sami neukládají tresty domácího vězení právě proto , že systém není elektronický , protože může být děravý . Já jsem přesvědčen , že jediným řešením je zřízení elektronického systému a po roce , dvou , třech fungování registru přestupků si můžeme říct , ve kterých případech by bylo vhodné , aby přestupky byly při jejich opakování , a jakém opakování , v jaké době , trestným činem a zda by v takovém případě mohl hrozit trest domácího vězení . Myslím si , že pro některé výtržníky , kteří opakovaně narušují noční klid ostatních , kteří se chtějí před svým pracovním dnem vyspat , anebo pro ty , kteří nedodržují základy slušného chování a opakovaně páchají přestupky proti občanskému soužití , by to určitě byl tvrdší trest než pokuta , kterou stejně nezaplatí . Takže v tomto smyslu jsem také přesvědčen , že ten návrh by měl být daleko tvrdší , ale rozumím tomu , proč to vnitro nepředložilo . Pokud nebude připraveno Ministerstvo spravedlnosti , tak by takový návrh v zásadě nemohl být funkční . A teď k druhému důvodu , proč registr je potřeba , a k tomu bych zmínil zákon o zbraních a střelivu . Padlo to tady několikrát . V tuto chvíli platí , že když chce někdo získat zbrojní průkaz , musí být bezúhonný , to znamená , nesmí spáchat žádný trestný čin , a v tomto případě máme rejstřík trestů , nemáme rejstřík přestupků , resp . registr přestupků , který by prokazoval , jaké přestupky byly spáchány . A samozřejmě pokud se daná osoba pohybuje po větším území , páchá přestupky v jiných obcích , tak dnes v zásadě nebylo technicky možné a vždy zjistitelné , že splnila , resp . nesplnila podmínky pro získání průkazu , případně by měla o průkaz přijít . Takže nově registr bude právě tyto zbývající přestupky , které ještě nejsou evidovány v jiných registrech , evidovat , typicky proti veřejnému pořádku , přestupky proti občanskému soužití , přestupky proti majetku a další , a ve chvíli , kdy dva přestupky budou během té doby spáchány , automaticky bude mít policie informaci o tom , že má zahájit řízení o odebrání zbrojního průkazu . Já jsem přesvědčen , že systém , který nám zákon dává , je dostatečný , ale bohužel ne úplně funkční a registr jej zfunkční . Myslím si , že to jsou v zásadě podstatné věci , které tady všichni kolegové už zmínili . U nemajetkové újmy asi rozumíme všichni tomu , že to přinese další byrokratickou zátěž . Je ale otázkou , a to byla debata , která proběhla na výboru , zda má být účastníkem ten , kterému v uvozovkách bylo jen něco ukradeno , ale nemá být účastníkem ten , který byl poškozen na zdraví , jestli tady není určitý nepoměr a jestli by oba dva neměli být účastníkem řízení . Takže v tomto smyslu jsme se rozhodli takto a já věřím , že ještě bude čas před třetím čtením situaci probrat . Ale jsem přesvědčen , že ten zákon má smysl , a nedomnívám se , že by vrácení , resp . opakování druhého čtení a projednávání ve výborech něco v této věci dokázalo přinést nového , a jsem pro to , abychom se vypořádali hlasováním ve třetím čtení s tím návrhem a s těmi , které budou dnes podány . Děkuji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name