2013-027-02-089
89. Návrh poslanců Jeronýma Tejce, Jaroslava Foldyny, Michala Haška a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 181/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Jan Bartošek
Děkuji vám . Nyní neeviduji žádnou faktickou poznámku . Mám zde řádně přihlášeného do rozpravy pana poslance Tejce , pana navrhovatele , takže máte slovo .
Poslanec Jeroným Tejc
Děkuji za slovo . Přihlásil jsem se o minutu později než kolega Chvojka a jsem také rád , že už jsem na řadě . Myslím , že tady je potřeba prohlásit za prvé , že nejsem ve střetu zájmů , nemám žádný dluh , takže nedělám to kvůli sobě , ale dělám tu změnu zákona mimo jiné kvůli tomu , abychom reagovali na připomínky a návrhy , které chodí od lidí , kteří navštěvují naše poslanecké kanceláře , píší nám maily . Myslím , že situace skutečně není černobílá . Nechci a nebudu dělit dlužníky na hodné a špatné , stejně tak nebudu dělit ani věřitele , ale budu dělit exekuce na přiměřené a nepřiměřené . Nechtěl jsem tady zmiňovat text toho zákona , ale na základě debaty , která tady proběhla , by bylo dobré říci , o čem budeme hlasovat . Ten zákon říká , že z výkonu rozhodnutí budou vyloučeny zejména ty věci ve vlastnictví povinného nebo ve společném jmění jeho a manžela - já je budu jmenovat . Jsou to ty věci , které nebude možné po změně zákona zabavit . Běžné oděvní součásti včetně prádla a obuvi , obvyklé vybavení domácnosti , zejména lůžko , stůl , židle , kuchyňská linka , nářadí a nádobí , lednička , sporák , vařič , pračka , vytápěcí těleso , palivo , přikrývka a ložní prádlo , pokud hodnota takové věci zjevně nepřesahuje cenu obvyklého vybavení domácnosti . Studijní a náboženská literatura , školní potřeba a dětské hračky . Snubní prsten , písemnosti osobní povahy , obrazové snímky a obrazové a zvukové záznamy týkající se povinného nebo členů jeho rodiny a nosiče dat těchto záznamů , pokud nelze takové záznamy přenést na jiný nosič , a jiné předměty podobné povahy . Zdravotnické potřeby a jiné věci , které povinný nebo člen jeho domácnosti potřebuje vzhledem ke své nemoci nebo tělesné vadě , hotové peníze do částky odpovídající dvojnásobku životního minima jednotlivce podle zvláštního právního předpisu a zvířata , u nichž hospodářský efekt není hlavním účelem chovu a která slouží člověku jako jeho společník . To je tedy okruh věcí , které by nebylo možné zabavit . A já jsem přesvědčen , že pokud se na ně podíváte , tak nikomu z vás ten seznam nebude připadat nepřiměřeně široký . Jsem přesvědčen , že v dnešní době není správné , aby rodina , která má děti , přišla například o pračku , protože dluží , a děti se ocitly bez základní hygieny . Myslím si , že k tomu není žádný podstatný důvod . Druhá věc je , že se zavádí povinnost provádět zvukový a obrazový záznam z takzvané mobiliární exekuce , tedy zabavování věcí v bytě v domě dlužníka . Bohužel , dnes je to tak , že si často stěžují jednotliví povinní , že exekutor nepostupoval přiměřeně , že například vyhrožoval , že zabavil věci , které nepatřily jemu , ale třeba rodičům . Dokonce vím o případu , kde byly zabaveny věci majitele domu , který měl nábytek , který samozřejmě pronajímal současně s tím bytem , a exekutor nereagoval na žádné námitky . Proto říkáme , aby bylo možné zjistit skutečný stav , jak ta exekuce proběhla , že bude pořízen záznam , který následně může využít ministerstvo v případném návrhu na zahájení kárného řízení . Pak je tu otázka pohledávek , o kterých jsme hovořili , to znamená zda má , nebo nemá dojít k zabavení a následně prodeji nemovitosti pro malé dluhy . Zvyšuje se určitým způsobem kontrola zaměstnanců exekutora , tedy kandidátů a koncipientů , a je možné udělovat nově výtky . To , co tady bylo diskutováno , je také otázka postupu . Já teď ten postup , jak by měl postupovat exekutor , přečtu a sami si prosím zvažte , zda to je logické a v souladu se zdravým rozumem . My říkáme , že má postupovat tak , že nejdříve budou postiženy přikázáním pohledávky z účtu u peněžního ústavu , jednoduše peníze na účtu , má - li je . Pokud ne , tak mohou být přikázány jiné peněžité pohledávky , s výjimkou pohledávky z penzijního připojištění nebo doplňkového penzijního spoření , postižením jiných majetkových práv , srážkami ze mzdy a jiných příjmů , správou nemovité věci , pozastavením řidičského oprávnění nebo zřízením exekutorského zástavního práva . Teprve když tyto prostředky nebudou účinné , může být přistoupeno k prodeji movitých věcí a prodeji nemovitých věcí , které povinný nepoužívá k bydlení sebe a své rodiny . Pak teprve mohou být voleny až ty dramatičtější způsoby exekuce . Přiměřenost byla v zákoně stanovena , bohužel ne všichni exekutoři - byť uznávám , že velká část ano - respektovali obecné ustanovení . Proto jsme tedy sáhli k tomu , že ten postup přesně píšeme do zákona , což je skutečně kazuistické , ale na druhé straně je to reakce na to , že někteří exekutoři bohužel nejsou schopni respektovat obecná ustanovení zákona . Poslední věc , o které hovořil kolega poslanec Schwarz , je věc , která podle mého názoru má také svou logiku a je potřebná . Ve chvíli , kdy má někdo peníze na účtu , které poskytuje na úhradu exekuce , není důvod , aby exekuce trvala několik měsíců , byl mezitím například zabaven majetek toho dlužníka , ale postačí , aby onen dlužník zaplatil ze svého účtu tuto částku exekutorovi , a v tu chvíli exekuce samozřejmě končí , samozřejmě bude ochuzen o náklady exekuce . Rozhodně nejde o to , že by se dluhy přestaly platit . My neříkáme , že někdo nemá zaplatit dluh . My jenom říkáme , že postup , který volí exekutor , dnes mnohdy nebyl přiměřený a že cílem exekuce má být uspokojení věřitele , nikoliv likvidace nebo šikana dlužníka . To je to , co chceme tím zákonem změnit , a já jsem přesvědčen , že se rozhodně vymahatelnost práva nesníží . Je to možná špatná zpráva pro ty , kteří počítali s tím , že zrušíme exekutory a věřitelé si budou muset poradit sami . Nic takového se neděje . Ten zákon je kritizován na jedné straně pro svou radikálnost , na druhé straně pro svou mírnost . Já myslím , že jsme udělali relativně dobrý zákon , takže v tomto smyslu to je snaha o úpravu , která je v souladu se zdravým rozumem . Souhlasím s tím , co tady zaznělo . Ten problém není primárně v exekucích , to je poslední věc , na kterou dojde , ale problém je samozřejmě ve finanční gramotnosti , v tom , že nejsou mnohdy licencováni poskytovatelé půjček , v tom , že spotřebitelské půjčky jsou od 5 000 korun a řada společností nabízí půjčky za 4 999 korun s roční procentní sazbou nákladů , tedy úroky a poplatky , ve výši 6 500 bodů . To je až neuvěřitelná částka . Myslím si , že to musíme změnit , ale nemůže to řešit tento návrh . Řeší to návrh zpracovaný Ministerstvem financí . Určitě o něm povedeme debatu , zejména v rozpočtovém výboru . Já se přimlouvám za to , abychom teď vyřešili tu jednu část a možná ty podstatnější vyřešili co nejdříve . Jsem rád , že ten návrh už je v paragrafovaném znění . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name