2013-027-01-010
10. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 386/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Ludvíku Hovorkovi . Jeho přihlášku v podrobné rozpravě eviduji . Nyní paní poslankyně Soňa Marková , připraví se pan poslanec Leoš Heger . Prosím , paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Soňa Marková
Hezké odpoledne , milé kolegyně , milí kolegové . Dovolte mi , abych se vyjádřila k tomuto návrhu zákona , ale také k pozměňovacím návrhům , které zazněly ve zdravotním výboru a také zde při projednávání mými předřečníky byly avizovány . Transparenční novela , kterou jsme si zvykli nazývat tuto novelu zákona o veřejném zdravotním pojištění a zákon o zdravotních pojišťovnách , máme ji tady na stole , si kladla za cíl upravit nově čtyři základní oblasti , a to zveřejňování smluv , to si myslím , že byla hlavní motivace té transparentnosti , rozšíření informačních povinností , zákaz provádění náboru pojištěnců prostřednictvím třetích osob a také snížení přídělu do rezervního fondu zdravotních pojišťoven o polovinu . Právě při svém vystoupení při prvním čtení tohoto návrhu zákona jsem upozorňovala na to , že právě toto snížení přídělu do rezervního fondu zdravotních pojišťoven o polovinu považuji za nejhorší a nejnebezpečnější , nejméně zodpovědné , co zde bylo napsáno . Systém , který obhospodařuje více než 200 mld . korun , nemůže fungovat bez rezerv . Již snížení ze 3 % na 1,5 % procenta bylo podle mého názoru nezodpovědné a další snížení na 0,75 % už bylo naprosto nepochopitelné . Je třeba připomenout , že právě díky tomu , že VZP v letech tzv . hojnosti nashromáždila kolem 14 mld . korun rezervy , tak se dopady světové ekonomické krize ty první roky vůbec vlastně neprojevily a propad v posledních letech nedosáhl takových katastrofálních rozměrů . Rezervy zdravotního pojištění jsou rezervami poskytovatelů , protože pokud při stále se zdražujícím zdravotnictví bude stagnovat , nebo dokonce klesat výběr pojistného , pojišťovny budou schopny hradit poskytovatelům včas a v potřebné výši právě díky rezervám , které se vytvoří v předchozích letech . Navíc platí , že rezervní fond nemá být užíván pouze coby sanace pro výpadek prostředků , ale v krizových situacích , např . při pandemiích . Zde vůbec není jasné , jak předkladatel bez dalšího může navrhovat takové drastické snížení rezervního fondu . Proto vítám pozměňovací návrhy , které přišly při jednání zdravotního výboru a které to vlastně vracejí do původních 1,5 , i když si myslím , že by tady bylo to navýšení možné i na původní 3 % . Při projednávání tohoto návrhu zákona , který měl být takovou rychlou transparentní novelou , jako obvykle , když se otevře tento zákon o veřejném zdravotním pojištění a o pojišťovnách , tak vlastně dochází k předložení obrovského množství pozměňovacích návrhů . Řada z nich , a jak už tu avizoval i pan zpravodaj , pocházela a pochází z dílny vládní koalice , což je zcela jistě pikantní , a následně diskuse na zdravotním výboru byla velmi intenzivní , ale také nepřehledná , protože se často stávalo , že nebylo jasné , kdo zastupuje opozici a kdo koalici . Předkladatelům těchto pozměňovacích návrhů jistě nelze upřít snahu řešit dlouhodobé problémy českého zdravotnictví , ale na druhou stranu mi zůstala zcela nepochopitelná snaha zvýšit úlohu Ministerstva financí v oblasti , která výsostně náleží do sféry zdravotnictví . Přiznám se , že vysvětlení , že se přece jedná o peníze , a tak by to mělo dělat Ministerstvo financí , mě poněkud vyděsilo . Znamená to tedy , že bychom mohli zrušit všechna ministerstva a ponechat pouze Ministerstvo financí , protože všude , ve všech oblastech , se rozhoduje o penězích . Z této logiky věci to podle mě vyplývá . Nechme si tedy jedno ministerstvo , Ministerstvo financí , a zbytek můžeme zrušit , a tím také možná něco ušetřit . Podle pozměňovacího návrhu pana kolegy Vyzuly by tak Ministerstvo financí získalo mnohem větší pravomoci v otázce slučování zdravotních pojišťoven , při poskytování návratné výpomoci zdravotním pojišťovnám a také při nominacích do správních rad těchto pojišťoven . Přiznám se , že tyto pozměňovací návrhy jsou pro mě osobně absolutně nepřijatelné . Také mi není úplně zcela jasná motivace podání pozměňovacího návrhu v oblasti rozhodování správních rad zdravotních pojišťoven u veřejných zakázek na služby , kde se sjednocuje částka na 2 miliony korun bez DPH u všech zdravotních pojišťoven . Dosud to bylo tak , že u VZP to bylo 5 milionů korun a u oborových zdravotních pojišťoven 1 milion korun , což odpovídá zase podle mého názoru rozdílnému množství finančních prostředků , se kterými jednotlivé pojišťovny hospodaří . Naopak pozměňovací návrh , který vítám , je rozšíření hrazené služby o očkování proti pneumokokové infekci pro pojištěnce nad 65 let věku . Na zdravotním výboru sice nebyl přijat , jak už tady bylo řečeno mými předřečnicemi , ale pevně věřím , že bude podpořen Poslaneckou sněmovnou . Senioři představují jednu z nejrizikovějších skupin , u kterých může bakterie streptokoku pneumonie vyvolat celou řadu onemocnění od středoušních zánětů přes záněty plic až po nejzávažnější invazivní onemocnění , kam spadají zejména meningitidy a sepse . Jsem přesvědčena o tom , že případné náklady z veřejného zdravotního pojištění budou vyváženy úsporami poté , co naši senioři budou tímto očkováním chráněni a zmíněnými chorobami neonemocní . Závěrem bych chtěla důrazně , opravdu důrazně varovat před vysoce nebezpečným pozměňovacím návrhem paní kolegyně Maxové a pana kolegy Janulíka , který by umožnil nekontrolovaný nárůst spoluúčasti pacientů . Bez toho , že předtím , než takovýto pozměňovací návrh přijmeme , zákonem nestanovíme přesně to , co bude hrazeno z veřejného zdravotního pojištění , nelze takový pozměňovací návrh přijmout . Chci podotknout , že tento pozměňovací návrh byl stažen z jednání zdravotního výboru , nemohli jsme ho vůbec diskutovat a skutečně ho považuji za velmi nebezpečný a i nebezpečný v tom , že je podle mě v kolizi s článkem 31 Listiny základních práv a svobod a ta je součástí naší Ústavy . Podle mého názoru nelze takovýto pozměňovací návrh přijmout při projednávání úplně jiného zákona bez projednání v celé společnosti . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name