2013-027-01-010
10. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 386/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Petr Gazdík
Já děkuji panu ministrovi . Dne 11 . února 2015 na 25 . schůzi Poslanecké sněmovny byl tento tisk přikázán k projednání výboru pro zdravotnictví , pouze výboru pro zdravotnictví jako jedinému výboru , a je proto zřejmé , že tento výbor je výborem garančním . Nebudeme tedy hlasovat o určení garančního výboru . Usnesení zdravotnického výboru vám byla doručena jako sněmovní tisky 386 / 1 až 386 / 4 . Prosím nyní zpravodaje výboru pro zdravotnictví , pana poslance Rostislava Vyzulu , aby nás informoval o jednání výboru a odůvodnil případné pozměňovací návrhy . Prosím , pane předsedo , máte slovo .
Poslanec Rostislav Vyzula
Děkuji , pane předsedající . Dámy a pánové , dovolte mi , abych se vrátil k tisku 386 tak , jak byl probrán na výboru pro zdravotnictví , který jej probíral důkladně , jak bylo řečeno , celkem asi čtyřikrát . Tento výbor pro zdravotnictví nakonec přijal usnesení číslo 78 z 19 . schůze dne 15 . dubna 2015 , kde jednak doporučuje , aby ve znění přijatých pozměňovacích návrhů Poslanecká sněmovna vyslovila souhlas s vládním návrhem , a jednak zmocňuje zpravodaje výboru , aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny . Já bych vám teď krátce řekl z toho usnesení ty klíčové body . Pan ministr už zmínil hlavní problematiku . Je to takzvaná transparenční novela , která by měla ukázat průhlednost toku financí a dalších opatření . V podstatě bylo přijato 30 pozměňovacích návrhů z celkem asi 40 navrhovaných . Zmínil bych se jen o některých a samozřejmě jsem připraven jakýkoliv z nich důkladněji s vámi probrat . Usnesení máte jistě před sebou . Tak například pokud se týká zde zmiňovaného střetu zájmů u správních a dozorčích rad pojišťoven , a to tedy hlavně VZP , kde ministerstvo navrhovalo určitý rozsah toho , kdy je možno a kdy není možno být členem takovéhoto správního orgánu , tak jsme přijali pozměňovací návrh , který tento návrh , tyto podmínky ruší . V podstatě tam ale zůstává ten střet zájmů , který byl v současném znění zákona , takže není tam žádné vakuum . Dále bych se chtěl zmínit - například pro pojištěnce je celkem výhodné to , že měníme možnost přestupu z jedné pojišťovny do druhé . V současné době to bylo tak , že bylo možno ji změnit jednou za 12 měsíců , a to vždy k prvnímu dni toho daného roku . My jsme také doporučili , aby bylo možno změnit pojišťovnu jednou za 12 měsíců , ale aspoň ve dvou termínech , a to vždy k prvnímu dni kalendářního pololetí , tedy dvakrát do roka . Dále jsou zde návrhy , které se týkají systému zveřejňování smluv , doby účinnosti a doby platnosti . Dále jsou zde body , které se týkají důležitého systému klasifikace akutní lůžkové péče a referenční sítě poskytovatelů , což je takzvaný systém DRG , který v současné době není pevně zakotven v zákoně a který se dává do kompetencí Ústavu zdravotnických informací a statistiky , takzvanému ÚZISu , který jej bude pravidelně zdokonalovat , a věříme , že dojde k racionalizaci fungování tohoto systému . Jako další bych mohl uvést bod , který se týká rezervního fondu . My jsme se shodli na tom , že zachování rezervního fondu by mělo zůstat v hodnotě 1,5 % výdajů zdravotní pojišťovny , a nikoli snížení na 0,75 % . Je to z jednoduchého důvodu . Chápeme , že se může jednat o takzvané mrtvé peníze , nicméně jsou to peníze , které vypomáhají účetnictví , a tedy mělo by to zůstat v zákoně , nehledě k tomu , že víme , že někdy rezervní fond není dodržován , což není úplně správně . Protože i když je to malá částka , tak přesto v kritických situacích by byla takzvaně každá koruna dobrá . Dále je to například systém veřejných zakázek na služby zdravotních pojišťoven , který se dnes vypisuje a správní radou schvaluje v částce nad 5 milionů korun . My jsme navrhli , aby se tato částka snížila na 2 miliony korun jak pro VZP , tak pro zaměstnanecké pojišťovny . Ano , mohly být určité výhrady vůči tomu , že dojde k navýšení práce v pojišťovnách , nicméně po konzultaci s pojišťovnami , a hlavně s VZP , jsme dostali informaci , že se taková záležitost zvládne . To by tak v podstatě k tomu usnesení mohlo být všechno . Některé pozměňovací návrhy , které z mého pohledu byly velmi zajímavé a jsou velmi zajímavé a s kterými ministerstvo nesouhlasilo , se pokusím znovu v obecné rozpravě zdůvodnit tak , abychom se nad tím zamysleli , zda jsou relevantní , nebo nejsou relevantní . Z mého pohledu ano , ale potom pochopitelně požádám Sněmovnu o zvážení a o hlasování . Ne tedy dnes , samozřejmě . Takže to by , pane předsedající , mohlo v současné době být asi všechno . Děkuji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name