|

2013-026-07-029

29. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 169/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 409/ - prvé čtení

Date2015-04-07
Meeting2013/026
Agenda Item2013/026/029
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/026schuz/bqbs/b22902902.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   001 < Page 002 > 003

Místopředseda PSP Petr Gazdík děkuji panu ministrovi za jeho zdůvodnění. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, jímž je pan poslanec Josef Nekl. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Josef Nekl Děkuji, pane místopředsedo. Vážení členové vlády, vážené kolegyně a kolegové, pan ministr ve svém úvodním vystoupení prakticky vyčerpal vše, co je nutno k novele zákona říct. bych přece jenom ještě znovu zdůraznil, že jde o to, že touto novelou se reaguje na řízení Evropské komise, která vede proti našemu státu řízení pro porušení či nedodržení podmínek v transformaci směrnice Rady Evropského společenství č. 98/2008 o odpadech a o zrušení některých směrnic v působnosti tohoto zákona. Tam jde zejména o definice, o hierarchii nakládaní s odpady, o obsah plánu odpadového hospodářství a vymezení způsobu využívání a odstraňování odpadů. O akumulátorech a bateriích pan ministr hovořil, o recyklaci lodí také hovořil, takže u toho se nebudu zdržovat. Přijetím novely tohoto zákona dojde k nepatrnému navýšení administrativní zátěže s vydáním přihlašovacích údajů do integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností a kontrolou plánu odpadového hospodářství krajů. Zároveň dojde k souladu mezi plány odpadového hospodářství krajů s plánem odpadového hospodářství České republiky. Při projednávání tohoto návrhu doplnění zákona byla i řada připomínek ze strany Svazu měst a obcí i některých neziskových organizací. Mám informace, že byly určitým způsobem zahrnuty do návrhu tohoto zákona, a navíc budou určitě ještě projednány při určení garančního výboru. Takže to je úvodní vystoupení k tomuto návrhu zákona s tím, že doporučuji, aby návrh tohoto zákona byl postoupen do druhého čtení. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu zpravodaji poslanci Josefu Neklovi. Než otevřu obecnou rozpravu, tak se dnes od 16.30 do konce jednacího dne omlouvá paní ministryně Karla Šlechtová z důvodu pracovního zaneprázdnění. Otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Jan Zahradník. Po něm pan poslanec Michal Kučera. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Jan Zahradník Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, k tomuto návrhu, který je opět výsledkem známé infringementové potřeby. Opět nás Unie nutí k něčemu v rychlosti, v kvapu, překotně dělat. To tak asi často bývá. bych se k tomu chtěl vyjádřit ze tří důvodů. Prvním je důvod, který se týká § 2 odst. 1 písm. a). Tento paragraf definuje, čeho se vlastně týká tento zákon. Ten se vztahuje na nakládání se všemi odpady s výjimkou - a teď je tady uvedeno několik výjimek, kterých se tento zákon netýká. Čili tady konkrétně písmeno a) říká, že jsou vyňaty odpadní vody v rozsahu, v jakém se na vztahují jiné právní předpisy s odkazem 61. Odkaz 61 říká, že jsou to vody podle zákona o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu. Čili odpadní vody, které nejsou odváděny kanalizacemi, se stávají po přijetí tohoto zákona odpadem. To je docela složitá věc. Znamená to jednak výraznou změnu v bilanci vyprodukovaného odpadu a také to znamená, že čistírny odpadních vod budou schvalovány jako zařízení k využívání nebo odstraňování odpadů, což samozřejmě přináší provozovatelům, případně budovatelům těchto zařízení poměrné komplikace. Otázka je, co se bude dít s těmi odpadními vodami, které jaksi z principu nebo z toho, v jaké poloze je původce těchto odpadních vod, nemohou být odváděny kanalizací, tedy takové odpadní vody, které jsou shromažďovány v odpadních jímkách. Tady zákon na tuto věc asi zřejmě zapomněl. Druhou věcí, kterou tomuto zákonu chci vytknout, je opět v § 2 odst. 1 - vyškrtnutí celého textu v písmenu h). Tam se škrtá, tedy ruší se výjimka vytěžených sedimentů z vodních nádrží a koryt vodních toků, u kterých vlastník prokázal, že vyhovují limitům znečistění pro jejich využití k zavážení podzemních prostor a úpravám povrchu terénu stanoveným v příloze 9 k tomuto zákonu a sedimentů z vodních nádrží a koryt vodních toků používaných na zemědělském půdním fondu podle zvláštních právních předpisů. To znamená, že tyto vytěžené sedimenty, bude-li schváleno vyškrtnutí, se stávají odpady a bude s nimi opět nakládáno jako s odpady, tedy ruší se možnost jejich využití v neodpadovém režimu. Nebude možné je použít právě k onomu zavážení podzemních prostor, na úpravy povrchu terénu nebo také nebude možné používat tyto sedimenty na zemědělském půdním fondu. Tam se asi myslí zvláštní právní předpis - zákon č. 156/1998 Sb., o hnojivech, čili nebude možno vytěžené bahno při odbahňování rybníka použít jako hnojivo na pole, jak se to po generace po staletí vždycky dělalo. Čili to je věc, kterou v prvním čtení spatřuji jako závadnou. Nebudeme tedy v prvním čtení navrhovat zákon k zamítnutí, to samozřejmě ne, ale zvážíme, zdali ve druhém čtení nebudeme navrhovat změny, které by tyto závady odstranily. A ještě poslední věc, kterou tady chci připomenout, je ten - nechci to nazvat přílepek, ono to tak není, on je to zákon o odpadech, čili jaksi uzákonění bezhotovostní platby smysl. Ale pan ministr tady musí uznat a my všichni taky, že vyhláška o bezhotovostních platbách ve sběrnách kovů za odvedené kovy prostě zatím neplní svůj účel. Nachází se celá řada triků, jak to obejít, počínaje tím, že od sběrače, nebo možná lépe řečeno zloděje kovů, který někde ukradl měděný okap nebo kanálový kryt, to vykoupí někdo, kdo pak jako právnická osoba to odvede do sběrny a zinkasuje peníze. Ten zloděj pak bude muset o to víc zcizovat, aby si vylepšil svoji finanční situaci, nebo to, co některé sběrny již provádějí, že za odvedený sběr dávají jakési poukázky, které v tu chvíli, v daném okamžiku, skutečně jsou bezhotovostní platbou, ale v okamžiku následujícím v nějakém jiném místě mimo tu sběrnu jsou člověku směněny za finanční hotovost. Čili tohle to nefunguje a teď je otázka, jak to řešit. chápu, že i pan ministr těžkou situaci, a my všichni určitě taky, zejména ti, kterým byl ukraden měděný okap, nebo ti, kteří spadli do kanálu, ze kterého někdo ukradl kryt. Ale toto řešení se ukazuje, že není účinné. My jsme navrhovali, aby obce měly možnost regulovat jak místo pro umístění sběren, tak i dobu, ve které mohou být tyto sběrny otevřeny. Tato Sněmovna shledala tento návrh nevyhovující, nepodpořila jej. Čili jedna z cest se zavřela. Druhá cesta je pak zákaz výkupu kovového odpadu jako celku, prostě zakázat výkup odpadu ve sběrnách vůbec. Ale i to je věc, která nemusí přinést účinek, zejména ve vynalézavém českém prostředí. Čili tím chci říct, že pan ministr očekává, že budu tento návrh kritizovat, což tímto činím. Co s tím ve druhém čtení, to tedy ještě uvidíme. Budu se snažit o maximálně pozitivní přístup k tomu a maximální snahu, aby se ta věc nějakým způsobem řešila. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name